ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پدر ژنتیکی انسان های کنونی 239 هزار سال قبل می زیسته است

با توالی یابی ژنوم 2636 ایسلندی، بزرگترین مجموعه از یک جمعیت که تا به حال مورد آزمایش قرار گرفته، محققین به این نتیجه رسیدند که جهش های ژنتیکی، نقشی اساسی در همه چیز بازی می ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

با توالی یابی ژنوم 2636 ایسلندی، بزرگترین مجموعه از یک جمعیت که تا به حال مورد آزمایش قرار گرفته، محققین به این نتیجه رسیدند که جهش های ژنتیکی، نقشی اساسی در همه چیز بازی می کند، از بیماری آلزایمر گرفته تا هر آنچه که فکرش را کنید.

اطلاعات به دست آمده همچنین اشاره می کند که شبیه ترین انسان به ما، یا به عبارتی پدر ژنتیکی ما، بین 174 هزار تا 321 هزار سال پیش در کره زمین می زیسته است.

کاری استفانسون، عصب شناس و نگارنده 4 مقاله ای که امروز در Nature Genetics منتشر شد می گوید:‌ "آنچه ما در اختیار داریم، بینشی با جزئیات کافی از توالی یابی ژنوم یک ملت است."

وی همچنین مدیرعامل کمپانی deCode نیز هست که در این پرویه سهیم بوده:‌ "توالی یابی ژنوم این تعداد افراد یک جمعیت، منطقا یک گام بزرگ رو به جلو در جهت شناخت این است که بدانیم چگونه تنوع میان انسان ها در تنوع توالی های دی ان ای دیکته شده."

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

محققان دانشگاه آریزونا در سال 2013 به این نتیجه رسیده بودند که پدر تمام انسان های کره زمین، 340 هزار سال قبل به وجود آمده اما تحلیل ها و مطالعات جدیدی ایسلندی ها نشان می دهد که عمر وی به 239 هزار سال قبل باز می گردد.

همچنین، کاوش های اخیر نشان می دهد که اولین زن حدودا 200 هزار سال پیش می زیسته، بنابراین عددی که ایسلندی ها ارائه می دهند ممکن است منطقی تر باشد.

آگنار هلگاسون، دیگر نویسنده این پژوهش و همچنین ژنتیک دان دانشگاه ایسلند می گوید:‌ "انسان ها کنجکاوند که ما از کجا آمده ایم و چگونه به این صورتی که حالا هستیم در آمده ایم. و این پژوهش حالا اطلاعات بیشتری در مورد زمان به وجود آمدن مان می گوید."

از منظر تکاملی، گونه های قدیمی تر، زمان بیشتری برای جهش زایی و در نتیجه ایجاد افراد یا جمعیت های مختلف دارند. به این معنی که سن گونه انسانی، به میزان تنوع آن ها در حال حاضر نیز وابسته است.

دانشمندان همچنین از داده ها به این نتیجه رسیدند که 8 هزار ایسلندی، حداقل یک ژن غیر فعال دارند که اصلا هیچ فعالیتی ندارد. ژن ها معمولا با حس بویایی در ارتباط بودند اما به غیر از این موارد، 1171 ژن خاموش دیگر نیز در میان این جمعیت یافت شد.

استفانسون می گوید: "حالا ما بینشی به ژن های خاموش داریم. خیلی کم پیش می آید با افرادی برخورد کنید که این ژن ها در بدن شان از بین رفته باشد." رقمی معادل 7.7 درصد جمعیت کل ایسلند.

وسعت این پژوهش شگفت انگیز است اما این بدان معنی نیست که همه انسان ها به شکی عالی طراحی شده اند. برای مثال، افرادی که ژنوم شان در بخش ژن های خاموش هم مورد استفاده قرار گرفته، سابقه بیماری های ژنتیکی داشته اند.

اندرو آلن، ژنتیک دان دانشگاه دوک می گوید: "جمعیت ایسلند تاریخچه دموگرافی نامتعارفی دارد".

این کشور بسیاره ایزوله است و تنها 320 هزار نفر جمعیت دارد. پشینیان آن ها تا همین چند صد سال اخیر هیچ تعاملی با بیرون نداشتند، بنابراین شاید درست نباشد که بخواهیم این جمعیت را مرجعی برای تمام بشریت قرار دهیم.

استفانسون با این حال می گوید که نتایج هنوز هم می تواند نمایانگر مردم در دیگر نقاط دنیا باشد. وی می گوید 7.7 درصد تقریبا همان رقمی است که در هر جمعیت دیگری می توان به آن رسید.

با این وجود، آلن مدعی است که پژوهش اخیر می تواند در ارائه اطلاعات پیرامون مکان حضور ژن ها موثر باشد و پژوهش هایی از این قبیل اما در مقیاسی بزرگ تر می تواند به علم ژنتیک کمک شایانی کند.

استفانسون می گوید:‌ "وقتی که ما کارمان را شروع کردیم، تمام دنیا بر این معتقد بودند که نباید نتایج توالی یابی ژنوم را به دست شرکت کنندگان بسپریم. در ایسلند هم، مانند هر جای دیگری، مردم مدام ایده های شان را در مورد اینکه چه چیزی خوب است و چه چیزی بد می پرورانند. من بر این باورم که جامعه ایسلند در کنار سیستم سلامت، می تواند از داده های ما استفاده کند."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • sina2000
    sina2000 | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

    باید بگم که بله همه چیز به نظمی تمایل داره اما در هر چیزی هر چقدر که بی نظم به نظر بیاد در آخر میشه ترتیب و هماهنگی را پیدا کرد که بهش میگن پیچیدگی!
    و دیگر این که نباید از چیزهایی که اثباتشون خیلی سخته در برابر چیزهایی انکارشون خیلی سخته اولویت قائل شد و یکی از اون چیزهایی که اثباتش خیلی سخته اینکه واقعا لازم هست که به قضاوت افکار دیگران فارق از کردارشون بپردازیم!
    و در آخر ستایش خدایی که آفریننده ماست نه ما آفریننده آن!

  • TROOL
    TROOL | ۸ فروردین ۱۳۹۴

    این همه زور زدیم کامنت نوشتیم همه رو پاکیدین مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی