ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا سامسونگ در گلکسی S6، درگاه حافظه و قابلیت تعویض باتری را حذف نمود؟

پرچمداران کره ای از راه رسیدند اما هنوز وارد بازارها نشده اند؛ سری S در کهکشانی ها، همواره نه تنها در بین محصولات خود سامسونگ، بلکه در میان تولیدات سایر شرکت ها نیز از بالاترین ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

پرچمداران کره ای از راه رسیدند اما هنوز وارد بازارها نشده اند؛ سری S در کهکشانی ها، همواره نه تنها در بین محصولات خود سامسونگ، بلکه در میان تولیدات سایر شرکت ها نیز از بالاترین مشخصات سخت افزاری بهره مند بوده اند و حال، گلکسی اس ۶ با ظاهری بسیار زیباتر از نسل های گذشته اش به کاربران معرفی گشته، اما بارزترین مشخصات محصولات قبلی را با خود یدک نمی کشد. گلکسی اس ۶ و اس ۶ Edge هیچکدام، نه از کارت حافظه پشتیبانی می کنند نه می توان درب پشتشان را به آسانی گشود تا در هر موقعیتی، بتوان از باتری یدک استفاده نمود. (قابلیتی که در کمپین های تبلیغاتی گلکسی اس ۵ به شدت بر روی آن تاکید می شد.)

در ادامه قصد داریم به دلایل تغییر جهت سامسونگ به سوی تصمیماتش جدیدش بپردازیم؛ اما پیش از آن، می خواهیم مواردی را در کنار هم مرور کنیم که باعث شد سامسونگ، تصمیم گیرید از چنین قابلیت هایی صرف نظر نماید. با دیجیاتو همراه باشید.

جهان پرچمداران سطح بالا

در گذشته ی نه چندان دور، زمانی بود که برای داشتن اسمارت فونی اندرویدی و روان، مجبور به پرداخت هزینه های گزاف و خرید پرچمداران بودیم؛ حال اما رقابت بالا گرفته و دستگاه های میان رده نیز می توانند عملکردی تقریبا بی نقص از خود بر جای گذارند. در نتیجه ی همین موضوع، بیشتر سازندگان می کوشند تا با تلاش بیشتر خود، بتوانند بازاری که این روزها شلوغ تر از همیشه شده و به بلوغی نسبی نیز رسیده را در دست گیرند.

در پشت درب های بسته ی مقرهای اصلی تمام سازندگان، همه می کوشند تا بهترین را به کاربران عرضه داشته و در عوض، جیبشان را خالی سازند؛ پس چرا سامسونگ باید از دو مشخصه ی بارز و کاربردی خود که بیشتر کاربران نیز از داشتن آنها لذت می بردند، دست کشد و در پرچمداران آتی خود، آنها را حذف نماید؟ گویا غول کره ای به خط نهایی خود رسیده و می خواهد تصمیمات جدیدش را در پرچمداران جدیدش، نهادینه کند.

samsung-logo-mwc-2015-3-710x399

بازار تلفن های همراه، مانند بازار هر سرویس یا محصول دیگری، می تواند به بخش های مختلفی تقسیم گردد. اما بیایید برای درک بهتر موضوع، ابن بار، کاربران بازار اسمارت فون ها را به دو بخش تقسیم نماییم؛ اول، دسته ای که از داشتن تلفن همراهی با چیپست و پردازنده ای سریع تر، مقدار رم بیشتر و سایر مشخصات بالاتر به شکل عجیبی هیجان زده می شوند؛ دسته دوم اما افرادی هستند که مایلند با تلفن همراه خود، اوقات خوبی را سپری کنند و داشتن بروز ترین مشخصات سخت افزاری، چندان هم برایشان در اولویت قرار ندارد. البته با این وجود، دسته دوم همچنان خواستار محصولی خاص هستند، موبایلی که بتواند نیازهایشان را به شکلی مطلوب پوشش دهد. در واقع دسته دوم، افرادی هستند که به ظاهر دستگاه، بیشتر از قیمت و قدرت پردازشی خام آن اهمیت می دهند.

حقیقت این است که بیشتر مصرف کنندگان، در حال استفاده از موبایل ها و محصولاتی هستند که از فضا و قدرت پردازشی بیش از نیاز اولیه کاربران بهره می جویند؛ سازندگان نیز متوجه همین مهم گشته اند و حال به این باور رسیده اند که هر چقدر زنگ و سوت های کمتری را به صدا در آورند، می توانند توجهات بیشتری را به سوی محصولات خویش کسب کنند. یک حقیقت دیگر نیز این است که دسته اول (درخواست کنندگان بالاترین مشخصات سخت افزاری) یا گیک ها، همواره رقمی بسیار کمتر از دسته دوم  یا همان کاربران عادی خواهند بود.

آیا در چند سال گذشته پیگیر اخبار سامسونگ بوده اید؟

samsung-galaxy-s5-aa-16-of-36-710x399
تعداد زیادی از کاربران انتظارات بسیار بیشتری از گلکسی اس ۵ داشتند؛ این موبایل، باعث ناامیدی طرفداران سامسونگ شد.

چند سال است که سامسونگ با رشدی مناسب در حوزه تلفن های همراه رو به رو بوده و شاید بتوان گفت تنها سازنده ایست که می تواند به شکل تمام قد، در برابر اپل و آیفون هایش بایستد. اما زمانی که علاقه ی کاربران رو به کاهش رود و همین موضوع بر آمار فروش و سود نیز تاثیر مخربی بگذارد، یک کمپانی با چنین عظمتی، چه راهکاری پیش روی خود خواهد دید؟

کاربران به خوبی در جریان عرضه ی سری گلکسی اس و تکرار شدن ظاهر آنها، در کنار بالاتر رفتن مشخصات سخت افزاری بوده اند. در گلکسی اس ۵، این موضوع به اوج خود رسید، در حالی که بسیاری امیدوار بودند این پرچمدار بتواند سری S را به مرحله ای تازه وارد کند. سامسونگ از شکست سال گذشته اش درس هایی گران بها گرفته و می خواهد این بار، به شکلی نو عرصه را بر رقبا تنگ سازد.

samsung-galaxy-s6-vs-apple-iphone-6-aa-19-of-29-710x399

اگرچه بسیار دیر، اما اپل توانست صرفا با یک حرکت و تجدید نظر، یعنی استفاده از نمایشگرهای بزرگتر، به راحتی سامسونگ را در سال گذشته جا بگذارد. در چنین مقطعی، اگر شما به جای شرکت کره ای بودید چه می کردید؟ سامسونگ اصولا باهوش است و به همین دلیل، مدت ها صبر کرد تا بالاخره اپل دست خود را رو کرده و محصولات انقلابی اش را آشکار سازد؛ هر دوی آیفون های جدید در اصل آمده بودند تا مواردی را احیا کنند که کاربران بسیاری را به سوی اندروید سوق داده بود. در هر حال، هر دو آیفون جدید معرفی شده بودند و سامسونگ در جایگاهی قرار گرفت که دیگر می دانست باید به ارتقای چه مواردی روی آورد، چه مواردی را نیز حذف کند تا بتواند اپل و آیفون هایش را شکست دهد.

آماده، حرکت!

samsung-galaxy-s6-vs-galaxy-s5-aa-1-710x473
تفاوت طراحی در یک سال.

سامسونگ کاهش فروش، گلایه ها در خصوص طراحی و تهدیدهای صورت گرفته از سوی اپل را نشانه گرفت و در نهایت تلاش کرد تا به انتظارات چندین ساله ی کاربران خود سلام کند. نتیجه ی کار شرکت کره ای در نهایت باعث شده تا امسال، با موبایلی قابل قبول تر از پیش رو به رو گردیم، محصولی که برادری یکتا (Edge) را نیز در کنار خود بر روی صحنه آورده است.

نکته اینجاست که طراحی قابل قبول سامسونگ، این بار در کنار سخت افزار همواره به روز این شرکت نیز قرار گرفته تا اسمارت فونی به یاد ماندنی و تغییری تمام و کمال را از خود بر جای بگذارد. این شرکت از پردازنده ۶۴ بیت و هشت هسته ای خود در کهکشانی های جدید استفاده نموده و نمایشگر QHD آنها نیز می تواند تصاویری چشم نواز را در برابر دیدگانمان قرار دهد. شارژ سریع، دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در پشت دستگاه و دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلوی آن و... این لیست را پیشتر برایتان بارها شمرده ایم.

خبری از پشتیبانی از حافظه جانبی و استفاده از باتری یدکی نیست

Samsung-Galaxy-S5-aa-20-645x362
اگرچه درب پشت گلکسی اس ۵ ظاهری همانند چسب زخم داشت، اما دست کم می شد آن را باز کرد و باتری اش را تعویض نمود.

اما بیایید به سراغ معمای داستان برویم؛ بیشتر ما از طراحی جدید سامسونگ تمجید می کنیم در حالی که گویا تعداد زیادی از کاربران فراموش کرده اند که این موبایل، از کمبود درگاه حافظه microSD و البته باتری یدکی، رنج می برد.

آن دسته بندی اول مقاله را یادتان می آید؟ افراد عادی و گیک ها. بازهم باید بگوییم که برای کاربران عادی، تفاوتی نمی کند که موبایلشان از درگاه کارت حافظه microSD بهره مند باشد یا خیر، برای بسیاری از آنها، ۳۲ گیگابایت فضایی بیش از حد نیاز هم هست. در نتیجه بسیاری از کاربران گلکسی اس ۶، به چنین درگاهی نیاز ندارند یا اصلا به آن اهمیت نمی دهند و یا پیشتر از این نیز، چنین درگاهی بسیار کم مورد استفاده شان قرار گرفته است. مشخصا بیشتر افرادی که در حال خواندن این مقاله هستند را می توان در گروه گیک ها جای داد اما به کاربران معمولی و نوع استفاده از جدیدترین موبایل هایشان که نگاه کنید، داشتن حافظه جانبی و باتری یدکی، به هیچ عنوان از ملزوماتشان نیست.

سامسونگ تمایل پیدا کرده تا به ندای مشتری گوش فرا دهد و واقعا می خواهد با اهمیتی که می دهد و تلاشی که می کند، بهترین ها را برای کاربرانش به ارمغان آورد. هنوز هم باید به این شرکت زمان داد تا بتواند چندین سال «نشنیدن» را جبران کند.

گزارش می شود که شرکت مورد بحث تلاش دارد تا هرچقدر که می تواند، از اسپم گجتی خود نیز بکاهد و دلیل این موضوع هم، بدنامی های اخیر در خصوص ساخت و به فروش رساندن محصولات بسیار زیادیست که حتی طرفداران خود را نیز گیج می کنند؛ شایعات همین حالا هم خبر از در دست تولید بودن محصولی به نام Galaxy A6 Active می دهند و گمان می رود این اسمارت فون، از مشخصات تقریبا مشابه با گلکسی اس ۶ بهره گیرد اما بتوان در آن مشخصات گلکسی اس ۵، یعنی ضدآب بودن و پشتیبانی از کارت حافظه و البته استفاده از باتری قابل تعویض را مشاهده نمود.

در نهایت سامسونگ تلاش نموده تا با گلکسی اس ۶، دستگاهی جذاب و چشم گیر را در برابر دیدگان کاربران و البته منتقدان قرار دهد؛ این شرکت کوشیده تا عمده ی کاربرانی را که حاضر هستند برای داشتن محصولی زیبا، پولی کلان بپردازند را به خود مشتاق سازد. البته در این میان و برای رسیدن به چنین جایگاهی، بخش هایی نیز قربانی گشته اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • احسان
    احسان | ۱ مرداد ۱۳۹۴

    سلام من خودم آیفون سیکس داشتم فروختم گلکسی اس سیکس خریدم باید اعتراف کنم که دوربینش حرف ندارا دوربین جلوش کیفیتش مثله دوربین پشتش میمون هم خوش دست هم زیباست من گلدشو دارم چون از مشکی هم قشنگ تره باطریش نیم ساعته فول میشه چهار پنج ساعته هم خالی میشه میخواستم بدونم دلیلش چیه روزی که گوشیو خریدم چهارساعت گذاشتمش تو شارژ بعد که فول شد کشیدم کمی هم داغ میکنه چون که بدنش آلمینیومیه

  • essi
    essi | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    من نمیدونم چراهرسایتی رو تو ایران بازمیکنی تعریف وتمجید از سامسونگه

    فقط تبلیغات .16 ماهه Z ultra دارم نوت 4 رو کنارش میزارم انگار اسباب بازیه

    ازاجرای بازیهای سنگین تا همه کارای حرفه ایی از موبایل کم نمیاره

  • مهدی
    مهدی | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    سلام اینا همه بهونه اس اینا هیچ وقت کاری نمیکن که به نفع مشتری باشه هر پرچم داری که درست میکنن یه عیب و ایرادی براش میزارن این یکی از سیاست های فروش کمپانی های مختلف هستن فقط میشه گفت سامسونگ تو سری نوت کمتر از این سیاست ها استفاده میکنه ! امیدوارم منفی ندین هیچ محصولی بدون ایراد وارد بازار نمیشه اینو مطمئن باشید !"

  • امیر حسام
    امیر حسام | ۷ فروردین ۱۳۹۴

    نمی دونم چرا ملت گیر دادن به کپی
    اون جا قانون کپی رایت اگه کپی بود الا دادگاه بودن
    در ضمن کپی تو طراحی؟؟؟؟
    واقعا داریم
    چی می شه شبیه باشه
    وقتی اپل نبود نوکیا گوشی می زد
    پس همه از نوکیا کپی کردن که گوشی مستطیل باشه خخخ
    برین خجالت بکشین وحرفای مسخره نزنید
    واقعا افسوس می خورم که برخی سایت های باتجربه هم مطالب مسخره وناشیانه می ذارن برا جلب خواننده که
    دلیلش مردم بی اطلاع

  • منصور
    منصور | ۷ فروردین ۱۳۹۴

    هیچ تغییر قابل توجه و چشم گیری در سامسونگ از سال 2014 تا الان ندیدم و این هم پرچم دار بی مصرف و تکراریش. من که حاضر نیستم گوشی که باتریش جدا نمیشه و اسلات مموری نداره را بخرم و حتما همین امکانات!!! رو در گوشی S6 mini هم میخواد با دوربین تکراری 8 مگاپیکسلیش بذاره. چون من دوست ندارم LCD دستم بگیرم و همیشه مشکل اینکه الان کجا بذارم رو برای خودم مرور کنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی