ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پاسخی به پرسش بزرگ: با زندگی ام چه کنم؟

وقتی جوانیم، جهان برایمان همچون صدفیست و موقعیت ها بی پایان به نظر می رسند؛ اما همچنان بسیاری از ما فشاری را بر روی دوش خود احساس می کنیم، فشار انتخاب میسر؛ اینکه در نهایت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۷ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

وقتی جوانیم، جهان برایمان همچون صدفیست و موقعیت ها بی پایان به نظر می رسند؛ اما همچنان بسیاری از ما فشاری را بر روی دوش خود احساس می کنیم، فشار انتخاب میسر؛ اینکه در نهایت باید به کدام سو رفته و پیگیر کدام علاقه ی خود شویم. باید بدانیم به کدام طرف گام برداریم و چه آینده ی شغلی را برای خود متصور باشیم. سوالی که در ذهن بسیاری از نوجوانان و جوانان امروز موج می زند، این است که آینده را چه خواهد شد؟ موج های سرنوشت، ما را به سوی کدام آینده ی شغلی پیش خواهند راند؟

فرصت را عنیمت را شمرده و حال که در تعطیلات سال نو به سر می بریم، تصمیم گرفتیم برایتان اندکی از آینده و نحوه تصمیم گیری در خصوص زندگی بگوییم. به راستی باید با زندگی خود چه کنیم؟ کجای این کره ی خاکی ایستاده ایم و چگونه می توانیم بر این افکار که گاهی حالتی منفی به ذهنمان می دهند، غلبه کنیم؟ در ادامه قصد داریم به برخی از این سوالات پاسخ دهیم، با دیجیاتو همراه باشید.

انرژی خود را برای پیشبینی آینده هدر ندهید

گاهی بسیاری از نوجوانان، برای خود نقشه هایی می کشند که در آینده، دکتر، وکیل، دانشمند، خواننده و یا مهندس شوند؛ حتی این دسته از افراد نیز نمی دانند که در آینده واقعا چه اتفاقی روی خواهد داد. اگر آنها واقعا چنین باوری دارند، باید بگوییم زندگی اندکی فریبشان داده؛ روزگار همواره طبق برنامه ریزی به جلو پیش نخواهد رفت و تعداد زیادی از افراد که برای خود برنامه ریزی می کنند تا در آینده بتوانند با زندگی خود کار خاصی بکنند، در نهایت نخواهند توانست به هدفشان دست پیدا کنند.

گاهی اتفاقاتی در میانه راه می افتد که شما را عوض خواهد کرد یا حتی موقعیت های موجود تغییر خواهند کرد. مشاغلی مانند کار کردن در گوگل، آمازون و یا توئیتر، ۱۰ الی ۱۵ سال پیش وجود نداشتند و بسیاری از افرادی که روزی آرزوی دکتر و مهندس شدن را در ذهن خود می پروراندند، حال مشغول به کار در چنین استارت آپ هایی هستند.

به این نقطه می رسیم که باید بدانیم وقتی نمی توانیم آینده را پیشبینی کنیم، پس چه کاری از دستمان بر می آید؟ بهتر است به جای تمرکز بر آینده، بر روی کارهایی که اکنون قابلیت انجامشان را دارید تمرکز نمایید و آنها را هر چه بهتر، رشد دهید؛ در آینده همین استعداد ها هستند که برایتان کارگشا واقع می شوند. دست به خلاقیت بزنید و تا می توانید، به سراغ یادگیری مهارت های مختلف بروید. ماجراجویی کنید و دوستان جدید برای خود دست و پا کنید؛ این موارد، در هر نوع آینده ای به کارتان خواهند آمد.

یاد بگیرید با نا آسودگی به راحتی کنار بیایید

یکی از مهم ترین مشخصاتی که می توانید به شخصیت خود بیافزایید، این است که به خود یاد دهید زندگی همواره آسان نیست و بتوانید با شرایط سخت نیز کنار بیایید. ارزش ها به آسانی به دست نمی آیند و اگر تمایل دارید آینده ای روشن در انتظارتان باشد، بهتر است از سختی نهراسید؛ بهترین ها در زندگی، معمولا با سختی به دست می آیند.

یادگیری، به سرانجام رساندن ایده ها، نوشتن یک کتاب، دویدن در یک ماراتون؛ همگی سخت، اما با ارزش و تجربیاتی وصف نشدنی هستند. اگر بتوانید خود را به نوعی پرورش دهید تا با اندکی سختی در زندگی نیز خو بگیرید، قادر به انجام هر کاری نیز خواهید شد. می توانید تجارت خود را آغاز کنید، اما اگر از سختی بترسید، آیا این کار ممکن است؟ شروع کردن کسب و کار شخصی، راحتی را از شما گرفته و کاری بسیار مشکل است، پس از پیشتر باید خود را آماده کرده باشید.

اما چطور بتوانیم با سختی خو بگیریم؟ به قصد، شروع به انجام کارهایی کنید که پیش از این برایتان غیر قابل تحمل یا سخت بوده اند. با کارهایی کوچک شروع کنید، برای مثال، ورزش کردن در ابتدا برای همه بسیار سخت است. با ورزش شروع کنید. وقتی بتوانید خود را به مراحل اولیه نا آسودگی خو دهید، وقتش رسیده تا کم کم به سراغ کارهای بزرگتر بروید.

یاد بگیرید با تردیدها کنار بیایید

یکی دیگر از مهارت هایی که به آن نیاز دارید، گذر کردن از تردید و شک هاست. شروع یک کسب و کار شخصی، امری عالیست اما اگر در میانه ی راه یا حتی در ابتدای آن با تردید مواجه شوید، نمی توانید آن را پیش ببرید. شک به شما اجازه نخواهد داد پروژه، تجارت و موقعیت های عالی را بپذیرید. اگر «ندانستن» برایتان مشکلی نباشد، قطعا موقعیت های بیشتری را که بر سر راهتان قرار می گیرند را خواهید پذیرفت.

در نهایت اگر بتوانید راحت طلبی را کنار گذاشته و با تردید ها نیز بجنگید، دیگر هیچ کاری غیر ممکن به نظر نخواهد رسید؛ می توانید سفری ازران به دور دنیا را تجربه کنید، یک کتاب بنویسید، کسب و کار شخصی خود را آغاز کنید، برنامه نویسی را فراگرفته و اپلیکیشن های خود را بسازید، در یک استارت آپ مشغول به کار شوید و ... همه ی اینها ممکن می شوند، زمانی که بتوانید بر شک و تردید ها و از سوی دیگر غریزه راحت طلبانه غلبه کنید، اگر موقعیتی عالی بر سر راهتان قرار گیرد، شما از پیش برای آن تمرین دیده و مهارت های خود را افزایش داده اید.

از حواس پرتی و اتلاف وقت جلوگیری کنید

dq4yyec9lq1ifemfqbj9

تمام مواردی که تا به اینجای مقاله شمردیم، با وجود داشتن مشکل بسیار بزرگی نظیر حواس پرتی یا وقت تلف کردن، بی ارزش می شوند. فرض کنیم که شما موقعیتی عالی به دست می آورید، زیرا قبلا تمرین دیده اید که با راحت نبودن کنار آمده و با تردیدهایتان نیز مقابله کنید؛ اما وقت تلف کردن در شبکه های اجتماعی و یا تماشای تلویزیون، به شما اجازه نمی دهد جایگاه اصلی خود در آن سازمان، شرکت و یا استارت آپ را پیدا کنید.

بیشتر در خصوص ذهنتان بدانید

بیشتر مردم نمی دانند که ترس هایشان، آنها را کنترل می کنند. نمی توانند درک کنند که چند ساعت از وقت خود را چگونه در شبکه های اجتماعی هدر داده اند. و یا گاهی دست به انجام کارهایی می زنند که پیشتر از آن به خود گفته اند هرگز آن کار را نخواهند کرد. عادت های ذهنی را سخت می توان تغییر داد؛ دلیل این امر نیز به خاطر این موضوع است که انسان معمولا درون ذهن خود را نمی بیند و درک نمی کند چه اتفاقاتی در ذهنش در حال روی دادن هستند. طریقه ی کارکرد ذهن خود را یاد بگیرید و سپس، زندگی بسیار آسان تر خواهد شد.

کار کرده و پولتان را پس انداز کنید

keep-calm-and-start-working-5

پول مهم نیست اما «پول ساز» بودن بسیار سخت و البته مهم است. باید به مرحله ای برسید که بتوانید خود را به یک شخص اثبات کنید تا وی نیز شما را استخدام کرده و یا محصول یا سرویستان را بخرد. باید «با ارزش» شوید و این مهم صرفا با یادگیری نوع معاشرت با سایر مردم و نحوه ارتباط با آنها، به دست می آید. مهم نیست که شما دست فروشی می کنید، اپلیکیشن خود را در اپ استور قرار داده اید و یا در یک فروشگاه، صندوقدار هستید؛ در هر صورت باید «با ارزش» باشید. با تمرین، روز به روز در این زمینه بهتر نیز خواهید شد.

اگر درآمدتان به قدر کافیست، پس انداز کردن را شروع کنید و بعدا هم با این پول، به سرمایه گذاری های دیگر مشغول شده و در نهایت نیز شاهد رشدش در زندگیتان باشید.

یک ایده را عملی کنید؛ حتی اگر کوچک باشد

بیشتر مردم وقتشان را با کارهایی هدر می دهند که واقعا ارزش ندارند؛ انجام بازی های ویدئویی، تماشای تلویزیون، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و... . زمانی که پس از یک سال از این افراد بپرسید چه اندوخته اند؛‌ پاسخی برای پرسش شما نخواهند داشت. اما بیایید فرض کنیم که شما، هر روز یک ایده داشته اید و بالاخره تصمیم گرفته اید یکی از آنها را به شکلی آرام پیش ببرید. برای مثال نوشتن یک اپلیکیشن را شروع کرده اید و یا وبسایتی را آغاز نموده اید؛ پس از یک سال، ایده تان به محصول، سرویس، اپلیکیشن و یا وبسایتی عالی بدل شده است. در کنار آن، بسیاری از مهارت های جدید را نیز اندوخته اید. از همه مهم تر این که می توانید به دیگران بگویید:‌ «من آن ایده را عملی کرده و موفق شدم.» این جمله ایست که بسیاری از افراد، از به زبان آوردنش عاجرند. با ایده های کوچک شروع کنید اما به شکل پیوسته به آن پر و بال دهید.

تبدیل به فردی قابل اعتماد شده و برای خود اعتبار دست و پا کنید

زمانی که یک کارفرما، شخصی جوان را به استخدام خود در می آورد، بزرگترین ترسش آن است که آن فرد جوان، قابل اعتماد نباشد. اینکه دیر به سر کار آمده و در موردش نیز دروغ بگوید؛ برای مهلت های تعیین شده برای تحویل پروژه نیز اهمیتی قائل نگردد. شخصی که در طول سالیان، اعتبارش را پایه گذاری نموده و برای داشتن آن تلاش کرده، مشخصا فردی قابل اعتماد تر است که ساده تر نیز استخدام خواهد شد.

با سر وقت حاضر شدن، راستگو بودن، انجام وظایف به نحو احسن، اعتراف به اشتباهات و سپس سعی در رفع آنها، تلاش برای رد نشدن از مهلت های معین شده، تلاش برای انسانی خوب بودن و... می توانید اعتبار خود را پایه گذاری کنید. همه ی این کارها موجب می شود تا توسط اعتبارتان، به سایرین نیز برای کار، پیشنهاد شوید. این شیوه، بهترین راه برای شروع یک کار جدید یا جذب یک سرمایه گذار است.

همواره برای موقعیت ها آماده باشید

ftfl8wlmzth3pkcdfiwu

اگر شما به تمام دستورالعمل های یاد شده تا به اینجای مقاله عمل کنید، تبدیل به فردی شگفت انگیز خواهید شد و مطمئن باشید که از بسیاری از همسن های خود جلو خواهید افتاد. (مخصوصا اگر یک نوجوان هستید.)

اگر چشمان خود را به خوبی باز کنید، موقعیت ها را خواهید دید که یکی پس از دیگری بر سر راهتان قرار می گیرند؛ موقعیت های شغلی، شانس ایجاد یک سرویس یا محصول با شراکت شخصی دیگر، ایده ی یک استارت آپ، یادگیری مهارت جدید و تبدیل آن به کسب و کار شخصی، شانس به اجرا در آوردن نمایش نامه ای که نوشته اید و... همه این ها جز موقعیت هایی به شمار می روند که بر سر راهتان قرار دارند. باید برای آنها آماده باشید تا بتوانید تصاحبشان کنید.

ریسک پذیر بودن، یکی از فواید جوان بودن است؛ پس اگر هیچ کدام از موقعیت ها بر سر راهتان قرار نگرفت، خودتان موقعیت بسازید.

در نهایت، اگر شما در مقطعی هستید که نمی دانید با زندگی خود چه کنید، نمی دانید چه اتفاقاتی رخ خواهند داد، شما چه خواهید شد، به چه مواردی علاقه مند هستید، با چه کسانی آشنا می شوید، چه موقعیت هایی بر سر راهتان قرا خواهند گرفت و نیاز جهان در آینده چه خواهد بود، حالا یک اصل را درک کرده اید؛ آن هم اینکه اگر آماده باشید، قادر به انجام هر کاری خواهید بود.

خود را آماده کنید؛ ذهنتان را بشناسید، قابل اعتماد شوید، ایده هایتان را پیگیری کنید، بر اتلاف وقت غلبه کرده و یاد بگیرید با راحت نبودن و تردید ها کنار آیید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • علی
    علی | ۲۵ آذر ۱۳۹۴

    سلام
    خدا به همه ما کمک کنه تا مسیری بریم که سعادت وخوشی دنیا وآخرت روداشته باشیم.انشالله

  • rezaha
    rezaha | ۸ خرداد ۱۳۹۴

    بسیار زیبا و مفید ...

  • behnam
    behnam | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    واقعا مفید و عالی بود من با خواندن این مقاله تصمیم گرفتم یکی از ایده هامو عملی کنم و حتی اگر موفق هم نشدم انگیزمو از دست نمیدم

  • مجتبی گیوه چی
    مجتبی گیوه چی | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    باسلام وعرض ادب وسپاس لطفا امکان دریافت پرینت پی دی اف ازمطالب زیبایتان رافراهم فرمایید منتظرپاسخ شما هستم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی