ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محتویات فید خبری فیسبوک چگونه انتخاب می شوند؟

چه موضوعی باعث می گردد تا کاربران، مرتبا به فیسبوک سر زده و آن را «چک» کنند؟ این شبکه ی اجتماعی در برخی جوامع تبدیل به یک مرکزیت برای خود گشته و بسیاری از مردم ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

چه موضوعی باعث می گردد تا کاربران، مرتبا به فیسبوک سر زده و آن را «چک» کنند؟ این شبکه ی اجتماعی در برخی جوامع تبدیل به یک مرکزیت برای خود گشته و بسیاری از مردم آن جامعه، اطلاعات خود را از طریق فیسبوک دریافت می نمایند. در News Feed یا فید خبری این سرویس، می توان پست ها دوستان و البته اخبار را پی گیری نمود.

اخیرا و در کنفرانس توسعه دهندگان F8 که توسط فیسبوک برگزار شد، یکی از مدیران ارشد این شبکه اجتماعی بزرگ، به نام Chris Cox از سیاست های فیسبوک در زمینه نحوه انتخاب محتوای نیوزفید برای کاربران و نوع نمایش آنها سخن گفت. وی می گوید که این شبکه اجتماعی در نظر دارد روزانه دست کم ۲۰ خبر مهم را به هر کاربر خود (که حالا به شکل فعال و روزانه رقمی یک میلیاردی را تشکیل می دهند) برساند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مسئول مدیریت بر محتوای نیوز فید به نام Adam Mosseri، خبر می دهد که مطالب به نمایش درآمده در این بخش، به سه روش انتخاب می گردند:

  • رابطه با دوستان و نوع تعامل با آنها.
  • محتوا، برای مثال، اگر پست هایی را دنبال می کنید که بیشتر دارای تصویر هستند، از آن به بعد اغلب اوقات برای شما پست هایی به نمایش در خواهد آمد که شامل تصویری شوند.
  • فعالیت در پست ها. برای مثال زمانی که شما در یک پست کامنت گذاشته و یا آن را لایک می نمایید، محتوای تولید شده توسط آن شخص نیز بیش از پیش برایتان به نمایش درخواهد آمد.

اغلب کاربران بر این تصور هستند که بسیاری از پست های ایجاد شده از طریق دوستانشان، برای آنها به نمایش در نمی آید، چنین باوری، غلط بوده و علت ایجاد چنین تصوری نیز، نوع الگوریتم هوشمند فیسبوک است که گاهی موضوعاتی که مهمتر هستند را در ابتدا برای شما به نمایش می کشد؛ در نتیجه برخی اوقات پست های افراد نزدیک، در لایه هایی پایینی نیوز فید دفن می گردند و برای یافتنشان باید کنجکاوی بیشتری به خرج داد.

Lars Backstrom، مدیر بخش مهندسی نیوز فید نیز در این خصوص چنین گفت: «راه و روش به کار رفته در انتخاب محتوا، در طی سالیان گذشته بارها دست خوش تغییر و بهبود شده؛ پیشتر، این مکانیزم به این صورت کار می کرد که بر اساس تعداد لایک و کامنت های دریافت شده ی هر پست، آنها را «با اهمیت» درجه بندی می نمود. این سیستم تقریبا خوب کار می کرد اما به هیچ عنوان عناصر انسانی را در نظر نمی گرفت. در نتیجه تیم مدیریت محتوا ابزاری را ساخت که به شکل آزمایشی، از کاربران اولویت های آنان را می پرسید. در این آزمایش، فیسبوک دو پست را در برابر برخی کاربران قرار داد و از آنها می پرسید تمایل به دیدن کدامیک دارند.

در یک سال گذشته، فیسبوک همچنین برخی از کاربران را به استخدام خود در آورد تا در ازای دریافت حقوق، به گشت و گذار در این شبکه اجتماعی پرداخته و به آن بگویند بیشتر ترجیح می دهند چه پستی را مشاهده نمایند. این افراد از ۱ تا ۵، به پست ها امتیاز هایی را می دادند؛ برای نمونه، امتیاز ۴ برای پست هایی به کار می رود که تمایل به دیدنش دارند اما اولویتی الزامی ندارد، امتیاز ۳ نیز برای پست هایی که از دیدن آن آزرده خاطر نمی شوند و... »

فیسبوک همچنین اخیرا کوشیده تا پست هایی را که تلاش می کنند به شکل کاذب توجه کاربران را به خود جلب نمایند را با کاهش اولویت آنها، کمتر در دیدگان کاربران قرار دهد. این تصویر، نمونه ای از پست های یاد شده است:

like-baiting-screenshot

  • طعمه: «حیوان مورد علاقه؟» چنین پست هایی پیش از این خوب می تاختند اما زمانی که از کاربران می پرسیدید که آیا واقعا به دیدن چنین مواردی علاقه دارند و یا اهمیت می دهند، پاسخ بیشترشان منفی بود. در درجه بندی امتیاز های کاربران استخدام شده هم چیزی بین ۱ الی ۲ امتیاز به این دسته از پست ها می رسید.
  • پست های غیر واقعی: گاهی اخبار و یا داستان هایی از سوی دوستانمان منتشر می شود که با واقعیت تضاد دارند، با مشخص نمودن این دسته از پست ها برای فیسبوک، برای سایر کاربران به نمایش در نخواهند آمد.
  • پست های بیش از حد تبلیغاتی: حتی اگر کاربران یک صفحه را لایک هم کرده باشند، گاهی برخی از بروز رسانی های آن را مشاهده نخواهند نمود.

در مجموع، پیام Mosseri و Backstrom برای توسعه دهندگان روشن بود: «اجازه ندهید پست هایی که باعث رنجش کاربران شده و یا کامنت هایی منفی را بر جای می گذارند، در فیسبوک رواج یابند.» متاسفانه بیشتر اوقات مدیران این شبکه اجتماعی پس از ایجاد مشکل، در صدد حل آن بر آمده و به پیشگیری از مشکلات فکر نمی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • سروش
    سروش | ۲۴ تیر ۱۳۹۴

    جالب بود ممنونم. Soroush.nl

  • TROOL
    TROOL | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    چه کارا دمش گرم

  • steve
    steve | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    ممنون جالب بود نميدونستم،البته زياد از فيسبوك استفاده نميكنم بيشتر از توييتر استفاده ميكنم----جغدا اماده بشن تا دقايقي ديگربايد اعلام حضور كنن

  • Gublin
    Gublin | ۸ فروردین ۱۳۹۴

    فیسبوک نباید همه ی کاربرانش رو به یک چشم ببینه و برای فید خبری همه از یک الگوریتم استفاده کنه، قطعا کاربران مختلف نیاز های متفاوتی دارن و مثلا برای یکی جکهای بیمزه خیلی مهمتر از خبرای مهم روز هستند..
    فیسبوک از تبلیغات هدفمند کسب درامد میکنه بنابرین استفاده از اطلاعات کاربران برای درک نیاز های اونها برای فیسبوک چندان کار سختی نباید باشه.

مطالب پیشنهادی