ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سازندگان گجت های پوشیدنی، چه درس هایی را باید از اولین ساعت هوشمند جهان بیاموزند؟

مجلات مد در سراسر جهان، انتظار ورود اپل واچ را می کشند، Pebble برای توسعه مدل های جدیدش، در Kickstarter سرمایه ای ۲۰ میلیون دلاری بدست آورده، گوگل و همراهان سخت افزاری اش نمی دانند آینده ی Android ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

مجلات مد در سراسر جهان، انتظار ورود اپل واچ را می کشند، Pebble برای توسعه مدل های جدیدش، در Kickstarter سرمایه ای ۲۰ میلیون دلاری بدست آورده، گوگل و همراهان سخت افزاری اش نمی دانند آینده ی Android Wear را چه خواهد شد. در مجموع می توان گفت این روزها، محصولا پوشیدنی اگرچه خریداران بسیاری ندارند ولی موفق شده اند تا توجه های بسیاری را به خود جلب نمایند؛ اما می توان گفت سال ها پیش و قبل از حضور فناوری هایی که امروزه در اسمارت واچ ها به کار می رود، دنیای گجت های پوشیدنی، توسط ساعتی دیگر متحول گشته بود.

در سال ۲۰۱۵ و زمانی که گیک ها بیشتر از هر زمانی، به مچ دست یکدیگر و نوع ساعت هوشمند دوستانشان توجه می کنند، آیا می توانیم درسی از اولین ساعت هوشمند جهان به نام Casio F-91W فراگیریم؟

در ابتدا لازم است این پرسش را مطرح نماییم که آیا واقعا می توان از F-91W به عنوان یک ساعت هوشمند نام برد؟ فکر می کنیم می توان این عنوان را به این ساعت داد؛ به طور کلی انتظارمان از یک ساعت هوشمند چیست؟ اینکه به یک موبایل متکی بوده تا در نهایت بتواند نوتیفیکیشنی را به اطلاع ما رساند؟ یا تصویر پس زمینه ی جذاب و قابل تغییری ارائه کند؟ عمر باتری یک روزه اش، به شکل مکرر ذهنمان را درگیر شارژ کردن دوباره اش سازد؟ اگر ایده ی اتکا به موبایل های هوشمند را رها کنیم، در انتها، این ساعت ژاپنی کاسیو با عمری ۲۵ ساله است که می تواند رقبای امروزی اش را به زانو درآورد.

این محصول در سال ۱۹۹۱ به بازار عرضه شد؛ بیش از یک دهه قبل از به تولید رسیدن اولین اسمارت فون. در همان سال، اولین شبکه ارتباطی دیجیتال GSM برای موبایل ها نیز راه اندازی شد، در نتیجه، عرضه ی ساعت جدید و استثنایی کاسیو، با شروع دوره تازه ای از ارتباطات همراه گشت. کاسیو هنوز هم این ساعت را به فروش می رساند؛ این شرکت ژاپنی هیچگاه آمار دقیق تعداد فروش رفته از این پوشیدنی را اعلام نکرده و به شکلی ساده، برای میزان فروشش از عبارت «رویایی» استفاده می کند اما با این حال، به راحتی می توان ادعا نمود که F-91W، پرفروش ترین ساعت در تاریخ بوده است. ساعت مورد بحث را می توان در جای جای این کره ی خاکی، یافت. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در نمایشگر کاسیو F-91W، اطلاعات بسیاری جای گرفته اند؛ نه تنها زمان را به شکل شماره های دیجیتالی، همراه با ثانیه شمار نیز می توانید ببینید، بلکه تاریخ را نیز می توان مشاهده کرد. با ساختاری کاملا پلاستیکی، این ساعت صرفا ۲۲ گرم وزن دارد.

اگرچه کاسیو عنوان «مقاوم در برابر آب» را بر رویش حک کرده و در روزهای بارانی یا اسپری شدن آب نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد، اما نمی توان با آن دوش گرفت و یا به شنا رفت. این ساعت همچنین از یک LED استفاده می کند که قادر است تمام سطح نمایشگر را روشن سازد. هر چند که این نور در تمام نقاط نمایشگر به شکل یکسانی پخش نمی گردد اما در هر صورت، برای اینکه در تاریکی شب قادر شوید تا زمان را ببینید، مناسب است.

وظیفه روشن نمودن نور LED و تغییر صفحه نمایش را صرفا یکی از سه کلید موجود بر بدنه ساعت کلاسیک-تکنولوژیک کاسیو بر عهده داشت. با فشار دادن کلید دیگر آن، می توانید در میان صفحات به گردش بپردازید؛ دیدن صفحه اصلی، بخش آلارم ها، و رفتن به قسمت تنظیمات ساعت صرفا با فشردن همین کلید میسر می گردد. کلیدی هم که در بخش پایین سمت راست این ساعت کلاسیک تعبیه شده، اجازه می دهد تا به تنظیمات هر بخشی که به آن وارده گشته اید، دسترسی پیدا کنید.

casio_f91w_feature

هنگام استفاده از F-91W، تقریبا می شود گفت که هیچ راهنمایی در خود ساعت وجود ندارد، در نتیجه، پس از مدتی استفاده و ورزش دادن به ماهیچه های ذهن، باید نحوه کار آن را فرا بگیرید تا تجربه ای دلنشین از کار کردن با آن به ارمغان آید. پس از یادگیری نحوه کارکردش است که می توانید به سرعت هر چه تمام تر از آن استفاده نمایید؛ حتی سال ها بعد هم، اگر ساعتی دیجیتالی برای خود ابتیاع کنید، به دلیل اینکه نحوه کارکرد این گونه از محصولات در ذهنتان نهادینه شده، یادگیری نحوه کارکرد و استفاده از ساعت جدید نیز بسیار آسان به نظر خواهد رسید.

جدا از قابلیت فعال شدن آلارم ها برای روزهای مختلف هفته، این گجت به شکلی کاملا نوآورانه، به اتمام رسیدن هر ساعت از شبانه روز را نیز به اطلاع کاربر می رساند که البته این قابلیت را نیز می شد به شکل جداگانه، غیر فعال نمود. سال ها پیش، این ساعت طرفداران بسیاری داشت، در نتیجه زمانی که در یک مکان عمومی نشسته بودید، می توانستید به راحتی به صدای دلپذیر آن را در هنگام «نو شدن هر ساعت از روز» گوش فرا دهید. دقت این ساعت تا جایی بود که در یک ماه، نهایتا ۳۰ ثانیه عقب یا جلو می شد و در نتیجه، صدای نتی که در پایان هر ساعت در یک مکان عمومی از مچ دست چندین نفر پخش می شد، هماهنگ نبوده و برای چند دقیقه ای می شد این نت زیبا را شنید.

کرنومتر نیز قابلیت دیگر این گجت است که در آن زمان بی نظیر بود و بلافاصله F-91W را به ساعت مورد علاقه ورزشکارارن، بخصوص دوندگان تبدیل نمود. می توان گفت محصولی که کاسیو در آن زمان ساخته بود شامل قابلیت مالتی تسکینگ (چند وظیفه ای) نیز می شد؛ می توانستید در صفحه اصلی، به تماشای گذر زمان بنشینید در حالی که کرنومتر در لایه های زیرین، به فعالیت می پرداخت؛ همین موضوع نیز امتیازی بسیار بالا برای این گجت به شمار می رفت.

کاسیو F-91W، از عمر باتری ۷ ساله برخوردار است.

اما در نهایت به کلیدی ترین قابلیت F-91W می رسیم: عمر باتری. اپل تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بلکه بتواند عمر باتری ساعت هوشمندش را به ۲۴ ساعت برساند و از سوی دیگر نیز برخی اسمارت واچ های اندرویدی تواسته اند این مقدار را به دو روز برسانند. در این میان Pebble نیز برای خود ادعاهایی داشته و توانسته با عمر باتری ۷ روزه اش، مشتریان بسیاری را به سوی خود جلب نماید. F-91W هم البته از عدد ۷ در زمینه عمر باتری استفاده می کند اما میزان این عدد با روز، هفته یا ماه سنجیده نمی شود؛ عمر باتری ساعت کاسیو، ۷ سال دوام دارد و این مقدار، مربوط به استفاده عادی و روزانه، حتی با روشن کردن گاه و بی گاه نور پس زمینه LED اش می شود.

فروش کاسیو F-91W بیست و پنج سال پیش آغاز شد و یکی از کلیدی ترین محصولات دیجیتال در قرن بیستم محسوب می شود و هنوز هم، در قرن بیست و یکم، این ساعت همچنان به صورت خرده فروشی عرضه می گردد و علت این موضوع را می توان در طراحی بی نظیر و ایده های خلاقانه اش که امروز، هنوز هم محبوب هستند یافت.

از یک ساعت هوشمند چه می خواهیم؟ 

ساعت های هوشمند مدرن و امروزی که از قدرت پردازشی چند صد برابر Casio F-91W بهره می برند، درس های بسیاری را باید از ساخته ی کمپانی ژاپنی بگیرند. اولین درس نیز عمر باتریست؛ اگرچه هفت سال، مدت زمانی دست نیافتنی است اما یک روز هم به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و سازندگان گجت های پوشیدنی باید هر چه زودتر چاره ای برای این مشکل بیاندیشند.

casio_f91w_01

ژاپنی ها آن روزها مجبور به پرداختن تمرکز ویژه ای به طراحی این محصول بودند زیرا در آن زمان، پس از زیر ساخت رفتن و به دست مشتری رسیدن ساعت، دیگر هیچ تغییری امکان پذیر نبود؛ اسمارت واچ سازان امروزی اما از بروز رسانی های OTA (بی سیم و از طریق اینترنت) برخوردارند و هر زمان که اراده نمایند، می توانند قابلیت هایی را به شکل نرم افزاری به محصول خود بیافزایند؛ داشتن قابلیت انجام چنین آپدیت هایی، اگرچه فواید بسیاری دارد اما می توان گفت که سازندگان را گیج کرده؛ آنها نمی دانند از ساعت خود چه می خواهند و وظیفه ی اصلی محصولشان چیست.

کمپانی ژاپنی کاسیو توانست با ارائه F-91W، نوع نگاه جامعه را به «زمان» تغییر دهد.

بزرگترین برتری دیگر Casio F-91W به ساعت های هوشمند امروزی، نحوه طراحی آن است. در آن زمان، هیچ کس از به دست کردن آن شرمسار نمی شد و وقتی این محصول به بازار رسید، اگرچه از امکانات بسیار بیشتر نسبت به سایر ساعت های دیجیتالی بهره می برد، اما کسی نمی پنداشت که آن، از آینده یا گذشته ای دور آمده است. ۲۵ سال از عرضه اش می گذرد و طراحی آن به حدی هوشمندانه و با نکته بینی همراه بوده که حالا، می توان گفت ساعت کاسیو تبدیل به یک «نماد طراحی یکپارچه برای ابزارهای الکتریک و کلاسیک» شده است؛ از این ساعت همچنین به عنوان اولین محصولاتی یاد می شود که باعث شد لغاتی نظیر «نوپرست-hipster» رواج یابد.

کمپانی ژاپنی کاسیو توانست با ارائه F-91W، نسل های مختلفی را به ساعت های دیجیتالی علاقه مند سازد، سود کلانی از فروش آن به دست آورد و در نهایت نوع نگاه جامعه را به «زمان» تغییر دهد. این، همان تعریف اصلی یک «ساعت هوشمند» است. اگر حتی یکی از اسمارت واچ های امروزی بتواند دست کم یک چهارم از موفقیت ساعت کاسیو را کسب کند، می توان از آن به عنوان محصولی انقلابی یاد کرد.

ساعت های هوشمند یکی پس از دیگری می آیند تا نوع نگاهمان به استفاده از ساعت و زمان را تغییر دهند؛ گویا سازنده های امروزی فراموش نموده اند که ۲۵ سال پیش، کاسیو این مهم را به شکل شایسته ای به سرانجام رسانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • میکائیل
    میکائیل | ۱۳ تیر ۱۳۹۴

    وامقعا عمر باتریش حتی بیشتر از 7 سال هست . من خودم داشتم و استفاده کردم ولی بندش فلزی بود . ضدآبیش هم حرف نداره . به معنای واقعی ضد آب هست . خلاصه خیلی خاطره دارم

  • محسن
    محسن | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    من سال ۸۵ یکی عین همینو خریدم. استخر، حمام و حتی آب داغ رو هم تحمل کرده، سربازیمم با همین تموم کردم
    نه باتریش تموم شده نه حتی عقب مونده تا حالا
    معرکه است

  • Chris
    Chris | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    کمپانیا بیان یاد بگیرن

    هفت سال!!!

  • Poya
    Poya | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    كاسيو بند لاكي و فيشر يه وجه تشابه دارند!
    هر دو افسانه زنده اند !!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی