ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تشخیص سرطان به وسیله دستگاه MRI می تواند جایگزین بافت برداری شود

در حالی که تکنولوژی های تصویربرداری بی خطر، مانند ماموگرافی یا سی تی اسکن ها قادر به تشخیص تومور هستند اما تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن آن نیازمند بافت برداری است. محققین دانشگاه جان هاپکینز ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

در حالی که تکنولوژی های تصویربرداری بی خطر، مانند ماموگرافی یا سی تی اسکن ها قادر به تشخیص تومور هستند اما تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن آن نیازمند بافت برداری است. محققین دانشگاه جان هاپکینز شیوه ای توسعه داده اند که از تصویرسازی تشدید مغناطیسی (MRI) بهره می برد.

فرد مورد نظر با قرار گرفتن درون دستگاه MRI مورد ارزیابی قرار می گیرد و وضعیت سلول های سرطانی بدون اینکه ضربه ای به بدن وارد شود، مشخص می گردد. محققین امید دارند که این شیوه را در ابتدا به صورت مکمل در کنار بافت برداری استفاده کرده و بعدها به طور کامل جایگزین آن کنند.

چندی پیش، تیم تحقیقاتی دیگری به این نتیجه رسیدند که می توان با استفاده از MRI، گلوکز (قند مورد استفاده سلول های بدن) را شناسایی کرد. از سوی دیگر، پروتئین های بیرونی سلول های سرطانی، گلوکز تولید می کنند. این دو را که کنار هم بگذارید، به این نتیجه می رسید که دستگاه MRI می تواند سلول های سرطانی را در هر کجای بدن که هستند شناسایی کند.

چالش بزرگی که محققین دارند این است که تشخیص دهند چه مدل قندی باید مورد شناسایی قرار بگیرد. تقریبا 1 درصد از وزن بدن انسان را (بین 500 تا 1000 گرم) قندها تشکیل داده اند و تشخیص قندی که سلول های سرطانی تولید کرده اند به قدری دشوار است. مهم ترین کار این است که پروتئین های تولید کننده این قندها شناسایی شوند.

دکتر ژیاولی سانگ، پژوهشگر این پروژه می گوید اگر بتوانیم یک مولکول داخل بدن را تشخیص دهیم، بدین معناست که کل تومور را پیدا کرده ایم. به همین دلیل رنگ های تزریقی نمی توانند راهکار جالبی باشند.

اگر آزمون های اولیه با موفقیت پشت سر گذاشته شوند، این تکنیک می تواند برای تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی و در نظر گرفتن واکنش بیمار به شیمی درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Cerita
    Cerita | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    البته اینکه نوشته گلوکز تولید میکنند به نظر اشتباه، چون باید مصرف کنند، یک روش دیگه به اسم PET scan وجود داره براین اصل اما گرونه و در دسترس نیست
    اینم که اینا میگن بسیار خوبه اما بسیار بعیده بتونه جایگزین نمونه برداری بشه (حداقل به ای زودیا)، هر روش در پزشکی درصد خطا داره، برای مثال روش PET ممکنه بین یک عفونت ساده و سرطان افتراق قایل نشه (تو هر دو گلوکز به میزان زیاد مصرف میشه)
    اما جمله آخر مهمه، تشخیص سرطان در مرحله اولیه و پیگیری

  • steve
    steve | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    ايول واقعا كار بسيار خوبي كردن به اميد از بين بردن بيماري هاي خطرناك مث سرطان،ايدز و...

  • TROOL
    TROOL | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    دمشون گرم انصافن

  • آرش امیری
    آرش امیری | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    آقا تو واتس اپ امکان مکالمه هم اضافه شد. :-)
    اینم عکسش:http://s4.picofile.com/file/8179978350/Screenshot_2015_03_31_15_14_07.png

مطالب پیشنهادی