ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

داستان Minesweeper؛ از ابتدا تا به امروز

شما قطعا Minesweeper، یا مین روب را می شناسید. یک بازی ویدیویی که بی سر و صدا در زندگی میلیون ها انسان نفوذ کرد. از هر کسی که تجربه کار با ویندوز را داشته باشد ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

شما قطعا Minesweeper، یا مین روب را می شناسید. یک بازی ویدیویی که بی سر و صدا در زندگی میلیون ها انسان نفوذ کرد. از هر کسی که تجربه کار با ویندوز را داشته باشد اگر قوانین بازی را بپرسید می داند چه در جریان است.

اگر روی خانه های خاکستری رنگ و بی روح کلیک کنید، تعدادی عدد را مشاهده می کنید که نمایانگر تعداد مین های اطراف است. می توانید زمین های بازی 8 در 8 انتخاب کنید که بسیار کوچک است یا خود را در مقیاسی به بزرگی 64 در 64 بسنجید.

وقتی که موفق و پیروز باشید چهره ای خندان به استقبال تان می آید و زمانی که پا روی مین ها بگذارید، علامت مرگ به شما نمایش داده می شود. شاید منطق این بازی برای یک استاد بزرگ شطرنج خنده دار باشد اما هستند کسانی که بر سر زمان یافتن تمام مین ها با یکدیگر جدال می کنند.

Minesweeper اولین بازی از نوع خود نبود، اصل ماجرا باز می گردد به بازی کمتر شناخته شده ای به نام یان اندرو (Ian Andrew). اندرو از دوران کودکی رابطه نزدیکی با بازی ها، از هر نوعی، داشت. او با دستکاری میز چوبی پینبال، بازی های مخصوص خود را می ساخت و سپس زمانی که ZX81 خرید، اولین بازی ویدیویی اش را با نام Mined-Out منتشر نمود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا مقاله زیر را به قلم دَن گریلوپولوس، نویسنده وبسایت یوروگیمر بخوانیم.

اندرو می گوید: "Mined-Out تا حدی با توجه به محدودیت های Sinclaor Spectrum در زمینه نمایش بلوک های رنگی در صفحه نمایش ساخته شد. شما فقط می توانستید دو رنگ در هر واحد به ابعاد 8 در 8 پیکسل داشته باشید. بنابراین یک بازی این مدلی برای کامپیوتر طبیعی بود. من فقط یک برنامه نویس بیسیک بودم، بنابراین بازی های پازل و فکری، کاملا درخور بود."

ساخت بازی در طول 6 ماه به اتمام رسید: "من به یاد می آورم که مادرم همیشه پشتیبانم بود و در طول مسیر بازی را می آزمود. در آن زمان من 24 سال داشتم و از اتاق خوابم کسب و کار سفارش پستی به راه انداخته بودم. در زمانی که بازی های کد نویسی شده در دسترس بودند، موفقیت یک بازی بیسیک کاملا غیر منتظره بود."

با اعتماد و وفاداری بالایی که Quicksilva، ناشر بازی به اندرو داشت، وی توانست شرکت خود را راه اندازی کند. اندرو در Incentive Software توانست بازی جدید اش به نام Splat را بسازد. وی می گوید: "این هم طراحی کاملا اوریجینالی است که هیچ وقت کپی نشد، البته تا جایی که من می دانم."

اما Mined-Out کپی شد، آن هم توسط مایکروسافت و برای ویندوز. آنچه به عنوان بازی پیش فرض روی ویندوزها نصب می شد، ورژنی از Mined-Out بود که توسط مهندسین مایکروسافت طراحی شده بود.

تصور کنید ایده شما توسط یک غول نرم افزاری کپی شود و درون هر بسته از پرطرفدار ترین محصول شرکت قرار بگیرد. اندرو احساس اش را می گوید: "وقتی که Minesweeper را دیدم، کاملا حس کردم که بر اساس ایده من ساخته شده. همچنین این تفکر را هم داشتم که Mined-Out بازی کاملا بهتری بود. به این دلیل ساده که لازم نبود انتخاب های رندوم انجام دهید."

FQIDOA7HCV8TYWU.LARGE

پس از اولین حضور بازی روی Windows Entertainment Pack، مین روب روی ویندوز 3.11 آمد، ورژن بسیار موفق ویندوز. از آن زمان به بعد و تا پیش از عرضه ویندوز 8، مین روب جزء جدایی ناپذیر ویندوزها بود. البته ویندوز 3.11 هم این بازی را به صورت پیش فرض روی خود نداشت.

کسانی که Minesweeper را ساختند کرت جانسون و رابرت دانر نام داشتند.

پشت تلفن، صدای جانسون آرام بود. آنقدر آرام و نرم که در میان جمله و صحبت اش احساس کردم حرف اش تمام شده و سوال بعدی ام را پرسیدم؛ در حالی که وی مشغول آماده کردن افکار خود برای پاسخگویی کامل به سوالم بود. وقتی او در مورد Minesweeper صحبت کرد، لحن اش آرام تر شد. از شکیبایی خود خوشحالم، ماه ها بود که در جستجوی وی بودم.

جانسون یک برنامه نویس خود آموخته است که اوایل دهه 90 میلادی به مایکروسافت پیوست، آن هم فقط به خاطر اینکه آب و هوای محل کار جدیدش بهتر بود: "من در مینسوتا بودم. درجه هوا 20 درجه فارنهایت زیر صفر بود. اگر پوست بدن در معرض هوا قرار می گرفت در عرض چند ثانیه یخ می بست. در سیاتل، آب و هوا فرق داشت، صفر درجه فارنهایت بود.

شغل قبلی وی ساختن گراف هایی بود که اختلاف میان قاب در ماشین های فورد را نشان می داد. از نگاه او، کار کردن برای مایکروسافت پیشرفت محسوب می شد.

وظیفه او به وجود آوردن برطرف کننده باگ برای OS2 بود اما وی در اوقات فراغت اش به خود هنر تازه ساخت Game UI می آموخت: "Minesweeper دومین برنامه من بود، چرا که مجبور بودم پیش از آن، ویرایشگر 16 رنگه بیتمپ بسازم تا برای ساخت Minesweeper مورد استفاده قرار بگیرد. Microsoft Paint در آن زمان از رنگ های سیاه و سفید بهره می برد.

کرت از نسلی است که کپی کردن ایده ها نرمال بود. بنابراین برای او سخت نیست که بگوید ایده Minesweeper را از جای دیگری قرض گرفته. متاسفانه وی می گوید ایده اش را از بازی دیگری گرفته و نام آن بازی را در حال حاضر به یاد ندارد.

کرت می گوید: "یک بازی برای مکینتاش بود که من داشتم. تصاویر سیاه و سفید تمام صفحه را پوشانده بودند. من فکر می کنم با بیسیک نوشته شده بود و روی یک مک قدیمی بسیار کند اجرا می شد. حقیقت اش را بخواهید من آن مک را هنوز هم دارم اما سالهاست که روشن نشده."

FQIDOA7HCV8TYWU.LARGE

جانسون در ارتباط با Mined-Out می گوید: "وظیفه شما این بود که از بالا سمت چپ شروع کنید و به پایین سمت راست برسید. وقتی من بازی را انجام دادم، من هر آنچه که می توانستم خنثی می کردم تا پیش از اینکه به گوشه سمت راست برسم. بنابراین من آن را در Minesweeper پیاده سازی کردم تا شما بتوانید روی هر خانه ای که اشغال نشده بروید."

OS2 به جایی نرسید و توجه جانسون از آن برگشت: "من به نقطه ای در تست نرم افزار رسیدم که هیچ علاقه ای نداشتم زمان زیادی بگذارم و آن را بیازمایم." بنابراین همکار او، رابرت دانر، بازی را برای ویندوز تبدیل کرد و چند افکت صدا به آن افزود. اینجا بود که نظر کارکنان مایکروسافت جلب شد.

بیل گیتس برای مدتی روی مد مبتدی، بیشترین امتیاز را داشت. از این نقطه بود که دنیا Minesweeper را شناخت. Minesweeper موفق شد نظر بسیاری را به خود جلب کند و دنباله های بسیاری برای آن ساخته شود.

دعواهای حقوقی بر سر آن بالا گرفت و حتی برخی کشورها بازی را به خاطر تم خشونت آمیزی که داشت ممنوع کردند. در ایتالیا مین های جای خود را به گل دادند و نام بازی به Field of Flower تغییر یافت.

حتی یک بازی MMO هم بر اساس این ایده ساخته شد که A Few Billion Squares نام داشت و مشابه تجربه پروژه اخیر مولینیو، Cuoriosity بود. نسخه ای مخصوص از بازی را هم می توانید در Runescape با نام VineSweeper بازی کنید.

به نظر نمی رسد که جانسون از بابت ساخت این بازی پشیمانی ای داشته باشد و از صدای آرام و مغرورانه اش می توانستم دریابم که زمستان های مینسوتا (وی حالا به مینسوتا بازگشته) چقدر سرد و زننده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • armin_arash
    armin_arash | ۱۴ فروردین ۱۳۹۴

    بازی ساده زیبا و فکری ویندوز!
    یه مدت زمانی معتاد این گیم شده بودم بیشتر هم به خاطر اینکه سیستم ضعیف، کارت گرافیک ضعیف، نبود اینترنت باعث میشد آهنگ بزاری و این گیم رو انجام بدی و دنبال رکورد باشی
    کوچک 8 ثانیه
    متوسط 36 ثانیه
    بزرگ 83 ثانیه
    تو ویندوز xp و 98 جذاب بود نه در 7
    الانم مشغول گیم Hearts شدم

  • Sattar
    Sattar | ۱۲ فروردین ۱۳۹۴

    بگینر رکوردم 13 ثانیه بود 8*8

  • puyan
    puyan | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    تو حالت مبتدی این امکان وجود داشت که با کلیک اول کلن باز بشه (ویندوز ایکس پی)
    من تو متوسطش رکوردم 26 ثانیه بود و تو پیشرفتش 94 ثانیه... یادش بخیر .... بچه بودیم چقدر راحت سرگرم می شدیم... کودکی هایم اتاقی ساده بود...

  • Hamid Reza Yeganeh
    Hamid Reza Yeganeh | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    خوب اینم یه جور پوشش اخبار مایکروسافته در روزی که سرفیس 3 ارائه شده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی