ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

تاریخچه و ریشه ماریو؛ مروری کوتاه بر تاریخ

یک لوله کش ایتالیایی که توسط یک طراح ژاپنی خلق شد، به طریقی، معروف ترین و شناخته شده ترین چهره خیالی روی کره زمین است و حالا وی را نماد و سمبل صنعت بازی می ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

یک لوله کش ایتالیایی که توسط یک طراح ژاپنی خلق شد، به طریقی، معروف ترین و شناخته شده ترین چهره خیالی روی کره زمین است و حالا وی را نماد و سمبل صنعت بازی می دانند. ماریو در بیش از 100 بازی حضور داشته و دشوار است که دنیای بازی های ویدیویی را بدون این لوله کش سیبیلو تصور کنیم.

اما اصل و ریشه وی از کجاست؟

داستان از اوایل دهه 80 میلیادی آغاز می شود، زمانی که شرکت اسباب بازی سازی نینتندو قصد ورود به تجارت الکترونیک و گسترش بازار فعالیت خود را داشت. چند تلاش ابتدایی نینتندو برای بازی سازی برای دستگاه های آرکید با شکست رو به رو شد.

اما هیروشی یامائوچی، مدیرعامل وقت نینتندو دست از تلاش برنداشت و آرتیستی با نام شیگرو میاموتو را به استخدام در آورد. وی روی طراحی چند بازی نینتندو کار کرد اما زمان آن رسیده بود که میاموتو بازی خودش را بسازد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

1981 - Donkey Kong

Capture

نتیجه این تصمیم یامائوچی، دانکی کانگ و رابطه عاطفی مثلثی میان یک مرد، معشوقه و گوریل اش بود.

اگرچه این بازی اولین در سبک پلتفرمر نبود اما ژانر مذکور را با کاراکتر اصلی اش به نام Jump Man بازتعریف کرد. وی می توانست چپ یا راست برود و نردمان ها را بالا و پایین کند و از موانع بپرد. با آنچه که آن روزها بازی های ویدیویی بودند تفاوت بسیاری داشت.

آنقدر تفاوت داشت که وقتی بازی به دفتر آمریکای نینتندو رسید، آن ها حس کردند مردم علاقه ای به آن نشان نخواهند داد. اشتباه می کردند، آن هم بد اشتباهی. بازی به یک موفقیت عظیم تجاری برای نینتندو بدل شد.

در حالی که نینتندو آمریکا مشغول توزیع بازی بود، در ژاپن بحث بر سر نام Jumpman بود. به یک باره ماریو پیش آمد و شوخی های کارکنان نینتندو به جایی رسید که واقعا نام وی ماریو شد.

1983 - Mario Bros

maxresdefault

2 سال بعد، میاموتو پس از کار روی چندین بازی از جمله دو دنباله برای دانکی کانگ، یک عنوان دونفره با حضور ماریو طراحی کرد. Jump Man شغل خود را عوض کرده بود و در نیویورک لوله کشی می کرد. بازی هم در زیر شهر نیویورک جریان داشت، جایی که اولین بار برادر ماریو، لوییجی هم وارد داستان شد.

در Mario Bros، ماریو اولین قدرت های فراانسانی خود را پیدا کرد. اگر به صورت جداگانه این بازی را انجام نداده باشید، قطعا تمام و کمال آن را در Super Mario Bros 3 دیده اید.

1985 - Super Mario Brothers

Super-Mario-Bros-Wallpapers-From-Japan

این بازی را همه می شناسند، حتی پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها هم با آن خاطره دارند. همه ما ساعت ها صرف انجام این بازی کرده ایم و موزیک اصلی این بازی، شناخته شده ترین موسیقی 8 بیتی دنیاست. مرحله اول این بازی که تصویر آن را در بالا می بینید، اولین مرحله ای از یک بازی ویدیویی بود که اغلب ما تجربه کردیم. پیش از Super Mario Bros برای بسیاری از ما ویدیوگیم ناشناخته بود.

چندان دشوار نیست که بفهمیم چرا Super Mario Bros پرفروش ترین بازی تاریخ است، این بازی نفسی تازه به دنیای بازی بخشید. 24 مرحله در بازی وجود داشت که هر کدام از آن ها به تنهایی بسیار بزرگ تر و وسیع تر از دانکی کانگ و Mario Bros بودند.

قدرت های متفاوت وجود داشت، ماریو قارچ می خورد (بله، از همینجا بود که برای وی نام قارچ خور هم انتخاب شد) و بزرگ می شد، توپ های آتشی پرتاب می کرد و به ستاره ای درخشنده تبدیل می گشت.

از اینجا بود که استاندارد حرکت چپ به راست در بازی های پلتفرمر به وجود آمد و هنوز که هنوز است، پس از 30 سال، تمام بازی سازان از این اصل پیروی می کنند.

ادامه

Super_Mario_Bros._2_-_1986_-_Nintendo

دو نسخه تحت عنوان ادامه ای برای بازی منتشر شدند که هر دو هم Super Mario Bros 2 نام گرفتند. ورژن ژاپنی که در سال 86 به بازار آمد، تقریبا همان SMB اول بود اما بازی آنقدر سخت و دشوار بود که نینتندو تصمیم گرفت ورژن آمریکایی آن را اندکی ساده تر کند.

ادامه آمریکایی بازی که البته بسیار با نسخه اول تفاوت داشت و شباهتی بین آن ها حس نمی شد، در سال 1988 به بازار آمد.

1988 - Super Mario 3

57091-Super_Mario_Bros._3_(USA)_(Rev_A)-2

طرفداران با SMB2 ناامید شدند اما چه چیزی بهتر از یک ادامه بی نقص و تکامل یافته که الهام بخش بسیاری از بازی های کنونی است؟ Super Mario Bros 3 اولین ماریویی بود که نقشه و Inventory داشت. از طریق آن می توانستید بسیاری از قدرت ها را برای ماریو در نظر بگیرید و وی را به درون بازی بفرستید.

گیم پلی خطی نبود و اگر بازیکن مایل بود، برخی مراحل را می توانست بازی نکند؛ که البته این مسئله به چیدمان مراحل بستگی داشت. این بازی از نگاه بسیاری از منتقدین، یکی از بهترین بازی های تمام اعصار بود.

1990 - Super Mario World

Super-Mario-World-1

در سال 1990، نینتندو کنسولی جدید به بازار فرستاد و بزرگترین ماریوی آن زمان را با نام Super Mario World به بازار فرستاد. در این بازی اولین بار Yoshi، دایناسور سبز رنگ و دوست ماریو معرفی شد.

این بازی به خوبی توانست قدرت های SNES را به دیگر بازی سازان و مخاطبین نشان دهد. همچنین، این آخرین بازی از سری ماریو بود که به صورت Side Scroll و چپ به راست روایت می شد. 20 سال گذشت تا اینکه New Super Mario Bros Wii منتشر شد و شیوه قدیمی را در پیش گرفت.

1995 - Super Mario 64

SuperMario64Logo

نسل جدید کنسول های بازی، برابر شد با گرافیک سه بعدی و بزرگ تر شدن مراحل. برخلاف ماریوهای قدیمی که پس از ورود به هر مرحله باید یک وظیفه را به انجام می رساندید، از ماریو 64 به بعد، این مسئله تغییر کرد و هر مرحله چندین هدف برای تان تعیین می نمود.

این بازی استانداردهای بازی های پلتفرمر 3 بعدی را تعیین کرد و تبدیل به یکی از فراموش نشدنی ترین بازی های تمام دوران تبدیل شد.

Super Mario Galaxy که 12 سال بعد در سال 2007 منتشر شد، شباهت بسیاری به ماریو 64 در بسیاری جهات دارد. البته پیش از Super Mario Galaxy و Super Mario 3D World، عنوانی برای گیم کیوب به نام Super Mario Sunshine منتشر شد که به علت عدم موفقیت گیم کیوب، چندان شهرتی نیافت.

دیگر عناوین

Drmarioinsulin

دیگر بازی هایی که تحت عنوان ماریو منتشر شده اند هم جزیی از تاریخ نینتندو محسوب می شوند. از دکتر ماریو گرفته تا ماریو کارت و Super Smash Bros که هر کدام در ژانری متفاوت بودند. ماریو حتی با وادی بازی های نقش آفرینی هم قدم گذاشت.

نینتندو هر کجا که فکرش را کنید با ماریو رفته تا به اینجا رسیده. جدا از خود نینتندو، صدها و یا شاید بیش از هزار نسخه ماریو توسط هواداران ساخته شده. Super Mario War یکی از آن هاست یا می توان Mari0 را مثال زد که از بازی پورتال الهام گرفته شده.

ما اکثرا با ماریو بزرگ شده ایم و ساعت های بسیار از دوران کودکی مان را با Super Mario Bros گذرانده ایم. خواه ناخواه، ماریو بخش بزرگی از دوران کودکی ما و البته صنعت بازی های ویدیویی را تشکیل داده و از این بابت باید شیگرو میاموتو را ستود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Saeid
    Saeid | ۱۴ فروردین ۱۳۹۴

    کاش عکسای بیشتری میذاشتی

  • آقـآی / ســیـــن . وآو /
    آقـآی / ســیـــن . وآو / | ۱۴ فروردین ۱۳۹۴

    همه چیش به کنار اون پرش آخرش خیلی رو مخم بود که درست بپرم :))

  • Alireza.36
    Alireza.36 | ۱۴ فروردین ۱۳۹۴

    من بیشتر خاطره هام با سری سومه تا ورلد هفت رفتم اولی رو هم تا مرحله آخر رفتم ولی بلد نبودم چجوری ردش کنم سری دومم که نگو و نپرس خیلی سخت بود

  • Poya
    Poya | ۱۴ فروردین ۱۳۹۴

    من اين قدر توي دكتر ماريو حرفه اي بودم كه شرطي ميزدم.
    نميزاشتم طرف نفس بكشه----- كلن داشت ات اشغالاي منو كه ميومد تو بيسش رو نگاه ميكرد----- ديگه واسشون حين بازي جايي ميريختم خسته نشنو اين حرفا...
    خلاصه از همين جاها بود كه ميان پرده* در بازي ها بوجود اومد ---
    چايي خورن حين ديدن ميان پرده هاي متال گير هم حال و هوايي داره
    *cut scene

    • Poya
      Poya | ۱۴ فروردین ۱۳۹۴

      جايي چيه ؟؟؟ چايي داداش
      هنوز بلد نيستي حرف بزني ادعا ميكني!؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی