ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاهش ۶ درصدی مصرف سوخت با عایق کردن بدنه هواپیما در مقابل لاشه حشرات

وقتی صحبت از پروازهای تجاری به میان می آید حتی بهینه سازی های کوچک در میزان مصرف سوخت نیز می توانند منجر به میلیون ها دلار صرفه جویی گشته و از رها شدن حجم انبوهی از ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

وقتی صحبت از پروازهای تجاری به میان می آید حتی بهینه سازی های کوچک در میزان مصرف سوخت نیز می توانند منجر به میلیون ها دلار صرفه جویی گشته و از رها شدن حجم انبوهی از گازهای گلخانه ای مضر در درون اتمسفر زمین جلوگیری نمایند.

همین مسئله است که سبب گشته ناسا هر راهی را برای بهبود مصرف سوخت مورد آزمایش قرار دهد و اخیراً نیز به این نتیجه رسیده که شاید عایق ساختن بدنه ی هواپیما در مقابل حشرات و همینطور کاهش ابعاد بال عمودی موجود در انتهای آن بتواند شیوه ای موثر برای این موضوع محسوب گردد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

چسبیدن لاشه های مرده ی حشرات بر روی یک هواپیما ممکن است در ابتدای امر ابداً مسئله ی قابل توجهی به نظر نرسد، اما تحقیقات ناسا نشان می دهد همین نکته ی نه چندان مهم که تا به امروز نادیده گرفته شده می تواند سبب شود تا ۶ درصد سوخت بیشتری مصرف گردد.

وقتی حشرات بی جان بر روی بخش های مهم از نظر آیرودینامیک همانند لبه ی بال ها می چسبند، باعث می شوند تا نظم عبور جریان هوا از روی این قسمت ها بهم خورده و در اصل توان بیشتری توسط هواپیما برای شناور شدن در آسمان و یا حرکت صعودی مورد استفاده قرار گیرد؛ به یقین نیاز به نیروی بیشتر هم عاملی خواهد بود تا سوخت زیادتری استفاده شود.

از همین رو ناسا تصمیم گرفته تا ۵ نوع پوشش مختلف مبتنی بر نانو را بر روی بوئینگ های ۷۵۷ی که در پر حشره ترین فرودگاه های ایالات متحده تردد دارند مورد آزمایش قرار دهد. این تست معین خواهد کرد که هر یک از پوشش ها تا چه حد می توانند از چسبیدن لاشه های حشرات به هواپیما جلوگیری کرده و ضمناً آیا این روش به صورت کلی قادر است در هزینه های خطوط هوایی تجاری تغییر به وجود آورده و آنها را کاهش دهد یا خیر.

علاوه بر موارد پیش تر اشاره شده سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده به دنبال راهی برای کاهش ابعاد بال عمودی موجود در انتهای بدنه هواپیما است تا با کم شدن وزن کلی این وسیله میزان مصرف سوختش نیز کاهش یابد.

طبق اظهار نظر کارشناسان این آژانس فضایی، حفظ پایداری هواپیما در زمان شروع پرواز و همینطور فرود تنها دلیلی است که به خاطر آن بال های مورد بحث بسیار بزرگ ساخته می شوند و به همین علت ناسا با همراهی بوئینگ تلاش دارد اندازه ها و البته وزنشان را کم کند.

aero-boeingecotailavweekphotoannotated.0

همکاری مذکور ثمراتی نیز داشته و دو کمپانی به این نتیجه رسیده اند با نصب جت های کوچکی بر روی بال عمودی انتهایی، که قادر به دمیدن هوا بر روی سطح آن و ایجاد پایداری مورد نیاز هستند می توانند اندازه ی این بال را تا ۱۷ درصد نسبت به موارد رایج امروزی کاهش دهند.

ناسا در کنار بوئینگ سعی دارد توسعه ی تکنولوژی فوق الذکر را طی سال جاری به اتمام رسانده و آن را در ۹ پرواز آزمایشی مجزا که توسط هواپیماهای بوئینگ ۷۵۷ انجام خواهند شد مورد محک قرار دهد. محققین امید دارند با کمک روش یاد شده نیز بتوانند مجدداً یک درصد مصرف سوخت را کاهش دهند.

در صورتیکه تست های طراحی شده موفقیت آمیز باشند در آینده ای نزدیک نتایج این تحقیقات به صورت عملی در محصولات تجاری مورد استفاده قرار خواهند گرفت، که می توانند سبب کاهش هزینه های پروازی شده و از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • atrin_salehi
    atrin_salehi | ۱۶ فروردین ۱۳۹۴

    فکرشون تا کجاها میره واقعا !!!!!!!!!!!!

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۱۶ فروردین ۱۳۹۴

    مگه حشره تا اون ارتفاع میره؟؟
    احتمالا فقط تو لحظات فروده... که اکه روزانه تمیز شه چیزی نی....
    انصافا چرا موجوتاته کوچیک‌تر از ۲۰ سانت رو از شهر ها بیرون‌نمیکنن؟ اه... کاری جز مزاحمت ندارن... تو خصوصی ترین! مکان ها هستن..حتا اینجا..
    .
    اگه دلار ارزون بشه.... یه بوعینگ میخرم

  • bahram
    bahram | ۱۶ فروردین ۱۳۹۴

    خوبه.امیدوارم با این توافق توپولوف های از رده خارج از ایران هم خارج بشن و به جاشون هواپیماهای مدرن بیارن

  • WOLF
    WOLF | ۱۶ فروردین ۱۳۹۴

    فقط امیدوار هستم که با کمتر شدن تحریم ها حداقل هواپیما های ما تعویض بشن چون 70% فرسوده هستن و بازی با جان مردم و متخصصان ما است

مطالب پیشنهادی