ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت و حضوری کلیدی در بازار اینترنت اشیا

در ماه فوریه یکبار دیگر مایکروسافت شگفتی ساز شد و اعلام کرد قصد دارد برای رسپبری پای ۲، کامپیوتر کوچکی که ابعادش برابر با یک کارت اعتباری است و تنها ۳۵ دلار قیمت دارد نسخه ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

در ماه فوریه یکبار دیگر مایکروسافت شگفتی ساز شد و اعلام کرد قصد دارد برای رسپبری پای ۲، کامپیوتر کوچکی که ابعادش برابر با یک کارت اعتباری است و تنها ۳۵ دلار قیمت دارد نسخه ای رایگان و ویژه از ویندوز ۱۰ را ارائه نماید.

اخیراً نیز اهالی ردموند در اقدامی مشابه خبر از همکاری تازه با کوالکام داده اند و گفته اند نسخه ی رایگان دیگری از ویندوز ۱۰ را برای DragonBoard 410c که ابزاری مشابه رسپبری پای به حساب می آید عرضه خواهند نمود.

محصول کوالکام در قیاس با آنچه بنیاد رسپبری به تازگی در اختیار کاربران علاقه مند خود گذاشته، از پردازنده ای ۶۴ بیتی بهره برده و مجهز به بلوتوث، وای فای و همینطور GPS نیز هست؛ چهار امکانی که خلا عدم وجود آنها در پای ۲ از نوع ۳۲ بیتی به شکل واضحی احساس می شود.

DragonBoard 410c از نظر قیمت نیز گران تر بوده و در ازای ۷۵ دلار به دست خریدارانش می رسد، اما مشخصات فنی قوی تر و امکانات بیشتر آن سبب می گردند تا به ابزاری مناسب تر در راستای ارائه راهکارهای مرتبط به اینترنت اشیا یا همان IoT بدل گردد.

آنچه مشخص است اینکه همکاری مورد اشاره، به غول تکنولوژی ساکن ردموند فرصت می دهد تا حضوری پر رنگ تر و جدی تر در بازار رو به انفجار IoT داشته باشد؛ بازاری که بر اساس تحقیقات موسسه IDC ارزش آن از ۱.۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۷.۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.

اما حال و در ادامه ی مطلب قصد داریم به آنچه از اینگونه همکاری های مایکروسافت حاصل خواهد شد و تاثیر استراتژی های بلند مدت کمپانی مذکور بر بازار اینترنت اشیا بپردازیم. با دیجیاتو همراه باشید.

اینترنت اشیا برای مایکروسافت چه اهمیتی دارد؟

این اولین باری نیست که مایکروسافت برای بهبود حضورش در بازار اینترنت اشیاء با کوالکام وارد همکاری می شود. ژوئن گذشته نیز ردموندی ها به عضویت یکی دیگر از پروژه های IoT شرکت مورد بحث با عنوان AllSeen Alliance درآمدند.

طی این پروژه قرار است انواع مختلفی از ابزارهای هوشمند همانند اتومبیل ها، تلفن های هوشمند، خانه های هوشمند و... با کمک فریمورک اوپن سورس AllJoyn امکان ارتباط با یکدیگر را پیدا نمایند. از جمله سایر کمپانی های حاضر در AllSeen Alliance می توان به سیسکو سیستمز، D-Link، ال جی الکترونیکس، پاناسونیک و شارپ اشاره کرد.

حضور ویندوز ۱۰ بر روی ابزارهای مرتبط به اینترنت اشیا به معنی حضور اپلیکیشن های فراگیر بر روی این دیوایس ها نیز خواهد بود.

در بازار اینترنت هوشمند مایکروسافت نیاز دارد تا توان دفاعی خودش را در مقابل کمپانی ARM موسوم به ARM Holdings افزایش دهد؛ شرکت مذکور حق امتیاز طراحی بسیاری از چیپ های ارزان قیمت و مقرون به صرفه ای را در اختیار دارد که کاربرد اصلی شان در ابزارهای مرتبط به اینترنت اشیا است.

ARM اخیراً پلتفرم mBed را برای حضوری مقتدارنه تر در بازار IoT راه اندازی نموده که یک سیستم عامل ۳۲ بیتی ویژه نیز در بین اجزای مهم این پلتفرم حضور دارد. mBed OS را می توان تهدیدی جدی برای سایر سیستم عامل های در اصطلاح "جاسازی شده" (embedded) همانند "ویندوز امبدد" و یا بلک بری QNX دانست.

ویندوز امبدد یا نسخه های امبد ویندوز در اصل بخشی از خانواده ی سیستم عامل مایکروسافتی ها (ویندوز) هستند که به صورت معمول در پایانه های فروش، کیوسک های خدماتی و موارد دیگری از این دست کاربرد دارند؛ نباید از یاد برد این خانواده و اعضای جدیدش (نسخه های ارائه شده از ویندوز ۱۰ برای رسپبری و همچنین برد کامپیوتری کوالکام) لازم است نقشی پر رنگ را در زمینه ی اینترنت اشیا ایفا نمایند.

windows_product_family_9-30-event-741x416

غول نرم افزاری ردموند به واقع تلاش دارد با عرضه ی ویندوز ۱۰ برای بردهای کامپیوتری مبتنی بر پردازنده های بهره مند از معماری ARM، همانند DragonBoard 410c، حضور mBed OS را در بازار محدود کرده و تعداد ابزارهایی که به سراغ آن می روند را کمتر نماید و ضمنا از این طریق قابلیت ها و کاربردهای سیستم عامل خودش را نیز به خوبی در مقابل دید عموم قرار دهد.

در اصل IoT حلقه ای است که سبب تکامل استراتژی "ویندوز واحد" یا همان One Windows می شود. ارائه ی امکان ارتقا رایگان به ویندوز ۱۰ برای کاربران تلفن های هوشمند، تبلت ها و کامپیوترهای شخصی نیز بخشی مهم از همین استراتژی محسوب می گردد، تا تمامی دیوایس های یاد شده از سیستم عامل و پلتفرمی یکپارچه بهره گیرند.

پس از همه ی این موارد حضور ویندوز ۱۰ بر روی ابزارهای مرتبط به اینترنت اشیا به معنی حضور اپلیکیشن های فراگیر بر روی این دیوایس ها نیز خواهد بود و البته داده های گجت های مورد بحث به سمت سرویس کلاود مایکروسافت (Azure) سرازیر می شوند و ضمن افزایش توان تحلیلی اهالی ردموند به یک کسب و کار دیگر  آنها نیز رونق می بخشند.

اینترنت اشیا برای کوالکام چه اهمیتی دارد؟

کوالکام بزرگترین و موفق ترین تولید کننده ی چیپ های موبایل در جهان است، اما این شرکت اخیراً در راستای فعالیت در زمینه ی میکرو سرورها، بردهای کامپیوتری، گجت های پوشیدنی و ابزارهای IoT گام برداشته است.

استراتژی کوالکام در حوزه ی اینترنت اشیا بر مبنای کسب و کار اصلی اش یعنی چیپ های موبایل پایه نهاده شده و چیپست های مذکور نیز در محصولات و صنایع مختلفی همچون ابزارهای سلامت و خودروهای هوشمند حضوری پر رنگ دارند.

به وضوح می توان مشاهده کرد که کمپانی یاد شده تمایل دارد تا خودش را در عرصه ی IoT مطرح کند. مثلاً سال گذشته آنها با صرف ۲.۵ میلیارد دلار شرکت CSR، که در زمینه تولید لوازم جانبی خودروها با تمرکز بر ارتباط به صورت وایرلس یا از طریق بلوتوث فعالیت داشت را خریداری کردند. در کنار خرج نمودن بودجه ای ۲.۵ میلیارد دلاری، کوالکام چند شتاب دهنده را نیز راه اندازی نموده تا از طریق شان استارتاپ های ارزشمند و نوپای مرتبط به دنیای رباتیک و اینترنت اشیا را شناسایی کرده و آنها را زیر بال و پر خود گیرد.

intel.web.720.405

شاید اینتل برای تصاحب بازار IoT اقدام به ارائه کمک های مالی و همینطور نمونه ها و طراحی های رایگان به سایر کمپانی ها نماید.

البته اصلی ترین رقیب آنها یعنی اینتل که قبلاً طعم شکست در بازار موبایل را به سختی چشیده هم بیکار ننشسته و نقشه هایی بزرگ برای تصاحب مارکت IoT را در سر خود می پروراند. یک سال پیش سانتا کلارایی ها یک بخش تجاری ویژه برای فعالیت در زمینه اینترنت اشیا و گجت های پوشیدنی راه اندازی نمودند.

از خروجی های این بخش می توان به Curie‌ اشاره نمود، ماژولی که می تواند با اتصال به ابزارهای پوشیدنی بسیار سریع برای آنها قابلیت ارتباط از طریق بلوتوث را فراهم نماید. Edison هم کامپیوتری بسیار کوچک است که اتصال دیوایس های گوناگون به اینترنت و ایجاد ارتباط میان آنها را میسر می نماید.

سال گذشته اینتل با چنین تدابیری رشد درآمدی ۱۹ درصدی را تجربه نمود و سپس بر آن شد تا شرکت هایی همچون دل و سامسونگ را نیز با خود متحد کرده تا در بازار IoT حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد و با همراهی آنها پلتفرم و استانداردهایی واحد را توسعه دهد.

این تمرکز از جانب رقیب بر روی بازار اینترنت اشیا خوشایند کوالکام نیست و احتمال می رود آنها را به دردسر بیاندازد، ضمن اینکه ساکنین سانتا کلارا شاید بخواهند از سلطه ی خود بر مارکت کامپیوترهای شخصی و همینطور سرور ها نیز استفاده برده تا برنامه های IoT‌ شان را بهتر به سایرین بشناسانند.

اینتل همانطوری که قبلاً هم اینکار را با شرکای تجاری اش در صنعت موبایل انجام داده، بعید نیست برای تصاحب بازار اینترنت اشیا نیز اقدام به ارائه کمک های مالی و همینطور نمونه ها و طراحی های رایگان به سایر کمپانی ها نماید.

یک بازی برد برد

تمایل مایکروسافت برای پشتیبانی کردن ابزارهای بهره مند از پردازندهای مبتنی بر معماری ARM توسط سیستم عاملش، موقعیتی برد برد را برای همه ی حاضرین در جبهه های مختلف نبرد اینترنت اشیا رقم می زند.

خود ردموندی ها فرصت پیدا خواهند کرد تا دامنه ی حضور ویندوز را از کامپیوترهای شخصی و ابزارهای موبایلی به دسته ی جدیدی از ابزارها یعنی دیوایس های IoT گسترش دهند.

چیپست های طراحی شده بر اساس معماری ARM امکان بهره گیری از یک سیستم عامل دیگر را پیدا کرده و شاید همین موضوع باعث گردد حضورشان در بازار تثبیت شود، هر چند که پلتفرم mBed به مخاطره خواهد افتاد.

DragonBoard 410c از کوالکام با افزوده شدن امکان اجرای ویندوز ۱۰ به آن در مرکز توجهات قرار می گیرد و خودش را در موقعیت و شرایط مطلوب تری خواهد یافت؛ به یقین در چنین اوضاعی پروژه های هیجان انگیز بسیاری با این محصول به سرانجام خواهند رسید.

همه ی این اتفاقات نیز در نهایت سبب می شوند مفهوم و البته بازار اینترنت اشیا سریعتر از هر زمان دیگری رشد کرده و محصولات و گجت های جذاب تری در آن ظهور یابند، هر چند که در نهایت منافع برخی از حاضرین در رقابت، بیش از سایرین خواهد بود و رفته رفته نسبت به دیگران برتری پیدا می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • عیسی
    عیسی | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    glx هم میخواد وارد اینترنت اشیاء بشه :)

    با گوشی glx قند خون رو اندازه بگیرید و پیرینت اون رو از گوشی دریافت کنید :)

    صرفا جهت خنده :) :) :) :)

    • Siamak Gol
      Siamak Gol | ۱۹ فروردین ۱۳۹۴

      :) :) . :) . :) . :) . :) . :) . :) . :) . :) . :) . :) . :) . :) . :) . :) . :) . :)
      .
      مصرف بی رویه، کارِ خیلی بدیه...

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    انترنت اشیا نگاه جدید ما به دنیا! می دونم می تونم بسازمش!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی