ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش ویدیویی دیجیاتو: دهمین دوره مسابقات روباتیک آزاد ایران (IranOpen)

هوشمند سازی و روباتیک در دنیای امروز به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است و کشورهای دنیا در این حوزه تلاش های زیادی انجام می دهند تا بتوانند در دنیای آینده حرفی برای گفتن ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۱۷

هوشمند سازی و روباتیک در دنیای امروز به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است و کشورهای دنیا در این حوزه تلاش های زیادی انجام می دهند تا بتوانند در دنیای آینده حرفی برای گفتن داشته باشند.

یکی از عواملی که باعث ترغیب موسسات علمی و دانشگاه ها برای سرمایه گذاری در این حوزه می شود، مسابقات روباتیک است که دنیا با برند روبوکاپ شناخته شده و تحت نظارت کمیته ای جهانی به همین نام، برگزار می گردد.

کشور ما نیز با فعالیت تیم های دانشگاهی و دانشجویی، سال هاست که در مسابقات روبوکاپ در رده های برتر لیگ های مختلف قرار گرفته. از سال 85 مسابقات بین المللی IranOpen توسط دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در تهران برگزار می شود تا ضمن شناسایی استعداد های برتر ایران در این حوزه، فعالیت های روباتیک کشورمان به رخ تیم های خارجی و کمیته بین المللی روبوکاپ کشیده شود.

دهمین دوره این مسابقات از سه شنبه 18 فرودین در تهران آغاز شده و تا جمعه 21 فرودین ادامه می یابد. ما نیز برای پوشش این مسابقات بسیار جذاب و هیجانی به محل برگزاری مراجعه کردیم.

در ادامه با دیجیاتو و گزارشی ویدیویی از این رویداد همراه باشید.

سالن های مسابقات بر اساس لیگ های مختلف دسته بندی شده اند و مسابقات روبات های پرنده، انواع مین یاب ها، ربات های صنعتی، شبیه سازهای دو بعدی و سه بعدی فوتبال، روبات های انسان نما، امداد گر واقعی و غیره در حال برگزاری است.

شور و حال عجیبی در بین تیم های شرکت کننده برپاست و می توان اضطراب و نگرانی را در چهره برخی از آنها دید که در حال آماده سازی یا هدایت روبات های خود هستند.

حضور پر رنگ بانوان

مسابقات روباتیک آزاد ایران امسال شاهد حضور پر رنگ بانوان در تیم ها و در بخش داوران است. هر چند دانشجویان دختر اندکی در تیم های دوره های پیش حضور داشتند ولی امسال علاوه بر افزایش تعداد این افراد شاهد حضور تیم های روباتیک دانشجویی و دانش آموزی دختران نیز هستیم.

کمتر لیگی دیده می شود که از داور زن استفاده نکرده باشد که این موضوع نشان از افزایش علاقه مندی بانوان به روباتیک و حوزه های مرتبط است.

روبات های انسان نما

لیگ روبات های انسان نما در IranOpen به طبع RoboCup در سه سطح و تنها به صورت مسابقات فوتبال برگزار می شود. رده های کودک، نوجوان و بزرگسال که روبات ها را به اندازه های مختلف نیز تقسیم می کند، دسته بندی لیگ فوتبال روبات های انسان نما است.

امسال این لیگ با تفاوت بسیاری مواجه شده و استانداردهای جدیدی که به مسابقات روبوکاپ جهانی اضافه گردیده، در IranOpen 2015 نیز مشاهده می شود.

به گفته پالهنگ مسئول لیگ روبات های انسان نما، تغییر رنگ تیرک دروازه ها و توپ ها از زرد به سفید و استفاده از چمن مصنوعی در زمین مسابقات از عمده تغییرات این لیگ در مسابقات روبوکاپ جهانی و روباتیک آزاد ایران است.

وی درباره علت این تغییرات به دیجیاتو گفت: کمیته جهانی روبوکاپ قصد دارد از سال 2050، مسابقه فوتبال بین انسان ها و روبات های انسان نما برگزار کند که در این راستا هر دوره مسابقات خود را سخت تر کرده تا برای رسیدن به این هدف آماده شوند. تغییر رنگ توپ و تیرک و همچنین استفاده از چمن مصنوعی، این مسابقات را به فوتبال انسان ها شبیه تر کرده است.

البته این مسابقات به علت سخت بودن ساخت روبات های انسان نما با تعداد تیم های کمتری برگزار می شود. به گفته مسئول لیگ مذکور، 5 تیم در بخش کودکان، 2 تیم در دسته نوجوانان و 2 تیم در رده بزرگسالان شرکت دارند که تنها دو تیم خارجی آن هم از آلمان در رده کودکان لیگ روبات های انسان نمای IranOpen به کشورمان آمده اند.

36 تیم خارجی از 14 کشور

حضور تیم های خارجی و تعداد کشورهای شرکت کننده نیز از نکات قابل توجه این دوره از IranOpen است. 36 تیم خارجی از 14 کشور هلند، سوئیس، کانادا، پاکستان، انگلستان، آلمان، چین، مکزیک، آمریکا، هند، تایلند، مصر، بلژیک و کلمبیا در این مسابقات شرکت دارند که در سالن ها و لیگ های مختلف در کنار تیم های ایرانی مشغول رقابت یا آماده سازی روبات های خود هستند.

حضور تماشاگران

هر چند تمام لیگ ها در زمان برگزاری با حضور تماشاچیان برگزار می گردد اما برای لیگ های مین یاب و فوتبال، سکوهایی به عنوان جایگاه تماشاگران تعبیه شده و شور و هیجان بسیاری به این مسابقات داده است.

برگزاری مسابقه فوتبال بین انسان و روبات

در میان سالن 8و9 در سمت راست، زمین بزرگ مسابقات فوتبال روبات ها در اندازه بزرگ وجود دارد و در آن روبات های فوتبالیست غیر انسان نما، به مسابقه با هم می پردازند. در بین برگزاری مسابقه روبات های فوتبالیست، مسابقه ای بین آنها و انسانها برگزار می گردد که تماشگران زیادی از آن بازدید می کنند و مسئولان امیدوارند که بتوانند برگزار کننده مسابقه فوتبال انسان ها و روبات های انسان نما در IranOpen پیش از سال 2050 میلادی باشند.

حضور ماشین های برقی و هیبریدی پاراکس در حاشیه IranOpen

ماشین های برقی و هیبریدی پاراکس که توسط تیم 12 نفره دانشگاه آزاد قزوین طراحی و تولید شده، در حاشیه نمایشگاه IranOpen 2015 به نمایش گذاشته شده اند.

خودروی برقی کوادرا-Q1 که در بهمن ماه 93 رونمایی شد، بیش از دیگر ماشین ها توجه بازدید کنندگان را به خود جلب کرده است و بسیاری از افراد با این خودروی دو نفره برقی عکس می گیرند.

این خودرو 400 کیلوگرمی دو نفره با قدرت طی مسافت 100 و 200 کیلومتر با باتری های مختلف است. به گفته تیم طراح و سازنده کوادرا-Q1، مشابه این خودرو در دنیا با قیمت 18 هزار یورو به فروش می رسد که این تیم قصد دارد آن را با یک چهارم قیمت نمونه خارجی به بازار ارائه نماید.

کوادرا قابلیت افزایش باتری و طی کردن مسافت بیش از 200 کیلومتر در هر بار شارژ را دارد.

حضور رسانه های معتبر خارجی

رسانه های تصویری و خبرگزاری هایی از کشورهای آمریکا، چین، آلمان و حوزه خلیج فارس در کنار رسانه های ایرانی برای پوشش این مسابقات در محل برگزاری آن حضور یافته اند که بارزترین آنها اسوشیتدپرس(AP) است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • SpongeBob
    SpongeBob | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

    اه اه! حالم از این اسبه بهم می خوره!!

  • homan mi
    homan mi | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

    به امید پیشرفت روز افزون

  • AmirReza
    AmirReza | ۲۰ فروردین ۱۳۹۴

    کار اون ها رو بزاریم کنار
    ویدیو خیلی زیبا بود
    شخصا لذت بردم

  • [ahmad kaya[rodrigez
    [ahmad kaya[rodrigez | ۲۰ فروردین ۱۳۹۴

    شیایومی رکورد گینسو شکست http://www.digikala.com/News/News-6355/%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%A6%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%B3-%D8%B1%D8%A7-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-

  • JimLi
    JimLi | ۲۰ فروردین ۱۳۹۴

    دانشگاه آزاد قزوین توی این زمینه خیلی پیشتازه خداروشکر
    یه سالن دو طبقه مخصوص همین روباتیک داره

مطالب پیشنهادی