ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: جدال شش تایی ها؛ گلکسی اس 6 در برابر آیفون 6

آن ها چند بار قهرمان شده بودند اما هر کسی بالاخره در یک نقطه متوقف می شود. کره ای ها دچار روند فرسودگی شده بودند و موتورشان جوش آورده بود؛ آنقدر که تنها با 1 ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

آن ها چند بار قهرمان شده بودند اما هر کسی بالاخره در یک نقطه متوقف می شود. کره ای ها دچار روند فرسودگی شده بودند و موتورشان جوش آورده بود؛ آنقدر که تنها با 1 درجه داغ تر شدن می توانست تمام پلاستیک ها را ذوب کند. آن ها به موقع متوجه شدند و موتور را خنک ساختند، فلز و شیشه را جایگزین پلاستیک کردند و با گلکسی اس 6 دوباره به پیست مسابقه برگشتند.

و این بازگشت باشکوه تنها به فلز و شیشه محدود نمی شود، چشم بادامی ها روحی جدید به پرچمدار جدید خود دمیده اند. گویا به فلسفه ای نو رسیده اند. اما چه می شود کرد از دست این بشر همیشه ناراضی. دائماً پرچمدار کره ای را با آیفون 6 مقایسه می کنند، مثل پسر بچه ای که تمام تلاشش را می کند تا بهترین باشد اما باز هم نمره های بچه فامیل را توی سرش می زنند.

از آن طرف، اهالی کوپرتینو خوشحال و شاد و خندان پایکوبی می کردند. آن ها آرمان های استیو را زیر پا گذاشته اند و با ساختن آیفونی بزرگتر توانستند موفقیت های زیادی کسب کنند. علی رغم طراحی نه چندان دلچسب آیفون 6، تجربه کاربری غنی آن همچنان بی رقیب است. در این دستگاه نه خبری از سنسور ضربان قلب است، نه پردازنده 8 هسته ای. در نگاه اول ساده می نماید اما هیچ کس نتوانسته آن را کنار بزند. آیفون 6، «سهل ممتنع» است.

دانستی ها را درباره گلکسی اس 6 و آیفون 6 می دانید. ما می خواهیم آنچه را که نمی دانید برایتان بازگو کنیم. در ادامه با بررسی دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

IMG_4217-w600

گلکسی اس 6 طراحی بسیار زیبایی دارد. هنوز شاهد همان سبک طراحی قبلی هستیم که از زمان گلکسی اس 3 وجود دارد: الهام گرفته از طبیعت. با گوشه هایی گرد و منحنی هایی برای نوازش دست. اینبار با ترکیب فلز و شیشه می توان آن را واقعاً برگرفته از طبیعت دانست. پشت و روی این موبایل با گوریلا گلس 4 پوشیده شده و با قابی آلومینیومی در کنار هم قرار گرفته اند. چنین ترکیبی به همراه وزن کم 138 گرمی اس 6، حس فوق العاده ای به همراه می آورد. این دستگاه با ضخامت 6.8 میلی متر، 0.1 میلی متر از آیفون باریک تر است.

IMG_4225-w600

بدنه ای صاف و صیقلی، حسی مانند لمس آب به شما می دهند و از این نظر، برتر از آیفون است. و خوشحالیم بگوییم حس خوبی که گلکسی اس 6 دارد، تنها مخصوص خودش است و این همان روحیست که سامسونگ به آن دمیده. ظاهر دستگاه بسیار لوکس است و طراحی زیبایی دارد. باید سامسونگ را به خاطر این طراحی تحسین کرد.

البته این طراحی، بی نقص هم نیست. دوربین برجسته گلکسی اس 6 همچون زائده ای از پشت آن بیرون زده به طوری که برجستگی دوربین آیفون 6 که زمانی مورد انتقاد بود، در مقابل آن ناچیز به نظر می رسد.

بدنه آیفون 6 از جنس آلومینیوم آنودیزه است و روی آن با شیشه ای پوشیده شده که تنها می توانیم بگوییم نشکن است و خبری از گوریلا گلس در آن نیست. با این وجود، دست کمی از گوریلا گلس ندارد؛ ضد خش و نشکن است و اثر انگشت را جذب نمی کند. کناره های این شیشه دارای کمی انحنا هستند و با انحنای کناره دستگاه در یک راستا قرار می گیرند که باعث می شود سوایپ کردن روی نمایشگر راحت و لذت بخش باشد. همچنین کناره های منحنی تأثیر ویژه ای در ارگونومی آیفون دارند و در دست گرفتن آن را راحت تر می سازند.

IMG_4178-w600

بگذارید کمی در مورد کیفیت مواد به کار رفته در دو دستگاه صحبت کنیم. حتماً آیفون هایی را که خم شدند به یاد دارید. هنوز هم در صورت بی احتیاطی خم می شوند. سامسونگ برای رفع این مشکل، از آلومینیوم 6013 استفاده کرده که 1.5 برابر محکم تر از آلومینیوم 6063 به کار رفته در آیفون است. همچنین این نوع آلومینیوم 1.2 برابر نسبت به خش برداشتن مقاوم تر است. شیشه گوریلا گلس 4 گلکسی اس 6 نیز مقاومت بالایی دارد. در بررسی دیجیاتو از گلکسی اس 6، دستگاه به طور اتفاقی از دستمان افتاد اما شیشه آن هیچ آسیبی ندید.

آیفون 6 طبیعتاً به خاطر ابعاد کوچکترش، وزن کمتری هم دارد. طول و عرض آن معادل 138.1x67 میلی متر است که در مقایسه با طول و عرض 143.4x70.5 میلی متری گلکسی اس 6 کمتر است و در دست گرفتن آن را راحت تر می سازد.

پشت آیفون خطوطی وجود دارند که به آنتن آن مربوط هستند و زیبایی دستگاه را تحت تأثیر قرار داده اند. سامسونگ از این اشتباه درس گرفته و به جای خط خطی کردن دستگاه، این خطوط را تا جای ممکن مخفی کرده است و تنها دو خط کوچک را در بالا و پایین نوار فلزی دور دستگاه مشاهده می کنیم. اما در عوض اشتباه بزرگ تری کرده و آن، این است که زیر دستگاه، شباهت بسیار زیادی به زیر آیفون دارد.

IMG_4167-w600

واقعاً تعجب برانگیز است که مهندسین سامسونگ چطور توانسته اند چنین دستگاه زیبایی را طراحی کنند اما از پس طراحی زیر آن برنیامده اند و زیر آیفون را کپی کرده اند. تنها ایرادی که می توان به طراحی دستگاه گرفت همین است و در بقیه موارد، سامسونگ عالی عمل کرده. حتی با وجود نمایشگر بزرگ 5.1 اینچی، ابعاد دستگاه در حد خوبی قرار دارد.

در نهایت باید اینطور خلاصه کنیم که هر دو دستگاه زیبا و با کیفیت هستند، اما اس 6 کیفیت ساخت بالاتری دارد و احساس بهتری به شما می دهد. از طرف دیگر، آیفون 6 ارگونومی بهتری دارد و کار کردن با آن راحت تر است.

نمایشگر

IMG_4158-w600

اپل زمانی با نمایشگر Retina فخر می فروخت اما حالا تراکم 326 پیکسل در اینچی آیفون 6 که نمایشگری 4.7 اینچی با رزولوشن غیرمتعارف 1334x750 دارد، به امری پیش پا افتاده تبدیل شده است. سامسونگ، گلکسی اس 6 را به نمایشگری 5.1 اینچی با رزولوشن 2560x1440 مجهز کرده که چگالی 577 پیکسل در اینچ را به همراه می آورد؛ بالاترین چگالی در میان تمام نمایشگرهای موبایل ها.

نمایشگر آیفون با چینش RGB در سمت راست در مقابل نمایشگر اس 6 با چینش الماسی (Diamond Pentile)
نمایشگر آیفون با چینش RGB در سمت راست در مقابل نمایشگر اس 6 با چینش الماسی (Diamond Pentile)

همیشه پرسیده می شود که آیا واقعاً چنین رزولوشنی نیاز است؟ بگذارید ماجرا را روشن کنیم. طبق تحقیقات LG، اگر نمایشگری تراکم 540 پیکسل در اینچ داشته باشد، دقت آن نمایشگر با دقت پرینت روی کاغذ برابری می کند. به همین دلیل بود که ال جی سعی کرد در G3 با چگالی 538 به این رقم نزدیک شود. بنابراین، آنچه که در نمایشگر گلکسی اس 6 می بینید، با دقت چاپ روی کاغذ برابری می کند و بقیه آن، اضافه است.

نمایشگر گلکسی اس 6 دقت فوق العاده بالایی دارد. منحنی ها کاملاً منحنی هستند و نوشته های ریز واضح دیده می شوند. به قدری دقت این نمایشگر بالاست که وقتی آن را در کنار آیفون 6 قرار دادیم، نمایشگر آیفون در مقابلش پیکسلیزه به نظر می آمد.

IMG_4234-w600

اما برسیم به کیفیت. واضح است که نمایشگر IPS آیفون به نمایشگر Super AMOLED گلکسی اس 6 نمی رسد. صفحه نمایش سوپر آمولد اس 6 رنگ ها را بسیار پویا و با طراوت نشان می دهد. اگر چه کمی رنگ ها اشباع شده هستند اما تماشای آن ها واقعا لذت بخش است. کنتراست بسیار بالایی این نمایشگر نیز جای بحثی باقی نمی گذارد. رنگ مشکی با خلوص کامل به نمایش در می آید و تصاویر عمق دارند.

نمایشگر IPS آیفون نیز خوب است اما واقعاً در مقابل نمایشگر اس 6 کم می آورد و از نظر پویایی رنگ ها و کنتراست در سطح پایین تری قرار می گیرد. تنها برتری آیفون در نمایشگر، خوانایی آن زیر نور مستقیم خورشید است و دلیل آن را می توان میزان روشنایی بسیار بالای 606 نیتی آیفون 6 در مقابل 563 نیتی اس 6 دانست. البته نمایشگر سامسونگ نیز عملکرد خوبی زیر نور مستقیم آفتاب دارد اما نسبت به آیفون ضعیف تر است.

در نهایت، می توان گلکسی اس 6 را با فاصله زیاد برنده این بخش دانست.

نرم افزار

1

راستش را بخواهید، هر دوی این تلفن ها بسیار عالی هستند و عامل اصلی که تصمیم شما را برای خرید قطعی می کند، سیستم عامل آن هاست. گلکسی اس 6 با اندروید 5.0.2 و نسخه جدید رابط کاربری TouchWiz سامسونگ عرضه شده که بهبودهای فراوانی را نسبت به نسخه های قبل به خود دیده است. البته پوسته سنگین تاچ ویز از اندروید خالص بسیار دور است و تفاوت های فراوانی دارد، گویی سیستم عامل دیگری است.

2

در اس 6، سیستم عامل اندروید عملکرد بسیار روان و خوبی را دارد و همه دستورات به سرعت اجرا می شوند. اینجا شما آزادی عمل دارید و می توانید هر کاری که دوست دارید، انجام دهید. ظاهر سیستم عامل را شخصی سازی کنید، فایل ها را آزادانه به اشتراک بگذارید، از منابع مختلف اپلیکیشن های مورد نظر خود را دریافت و نصب کنید و مهم تر از همه، به سرویس های بی نظیر گوگل دسترسی کامل دارید.

3

سامسونگ نیز امکانات ویژه ای را به اندروید اضافه کرده است. با استفاده از اپلیکیشن S Planner که از تقویم فارسی نیز پشتیبانی می کنید، می توانید امور خود را برنامه ریزی کنید؛ از دستیار صوتی S Voice استفاده کنید که دقت و سرعت عمل بالایی دارد و از دستورات مختلفی پشتیبانی می کند و با S Health، برنامه های سلامتی و ورزشی خود را کنترل کنید. این اپلیکیشن امکانات فراوان و کارایی بالایی دارد. برای گرفتن ضربان قلب خود نیز می توانید از این اپلیکیشن استفاده کنید و با قرار دادن انگشت خود روی سنسور ضربان سنج که کنار دوربین است، آن را اندازه گیری نمایید.

1

با وجود پیشرفت های چشمگیر اندروید و رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ اما هنوز اس 6 از نظر تجربه کاربری به iOS آیفون نمی رسد. تجربه کاربری آیفون در iOS 8 در سطح بالایی قرار دارد و استانداردی را تعیین کرده که اندروید برای رسیدن به آن هنوز کار دارد؛ سادگی کار کردن با آن یک طرف، امکانات فراوانش یک طرف و روان و بدون لگ بودن آن از طرف دیگر.

2

در iOS 8، اپل تعامل درون برنامه ای و ویجت ها را اضافه کرده که از این نظر با اندروید برابر می شود. دستیار صوتی کارآمد Siri نیز در اختیار شما قرار دارد و قابلیت جدید به نام Display Zoom اضافه شده که کل محیط سیستم عامل را بزرگنمایی می کند. اپل توجه ویژه ای به بخش Accessibility دارد تا افراد کم توان نیز بتوانند با آیفون کار کنند. مثلاً همین بزرگنمایی نوشته ها و محیط سیستم عامل، بالانس میزان صدای گوشی های هدفون (تبدیل استریو به مونو) برای آن ها که محدودیت شنوایی دارند و مواردی از این قبیل.

3

کیبورد آیفون در عین سادگی، دقت بسیار بالایی دارد که تلفن های اندرویدی کمی چنین دقتی دارند. در iOS 8، توانایی شخصی سازی کیبورد و نصب کیبوردهای دیگر نیز وجود دارد. قابلیت های دیگری نیز در iOS برای کاربران مهیا شده از جمله قابلیت پیوستگی (Continuity) که می توانید کاری را که در آیفون نیمه کاره رها کرده اید، در مک ادامه دهید؛ سرچ Spotlight که یکی از بهترین جست و جو گرهاست و عبارت مورد نظر را در حافظه آیفون و وب و خلاصه هر جا که باشد جست و جو می کند؛ سرویس iCloud و ...

علاوه بر تجربه کاربری خوب، آیفون امتیاز ویژه دیگری نیز دارد و آن، فروشگاه نرم افزاری اپ استور است. اپلیکیشن های فراوانی در این فروشگاه قرار دارند که از کیفیت بالایی نیز برخوردارند و از نظر نرم افزاری، آیفون را بسیار غنی می سازند. با توجه به این موارد، آیفون علی رغم محدودیت هایش، در بخش نرم افزار بهتر از گلکسی اس 6 است.

موسیقی

Music

این روزها کیفیت صدای خوب برای پرچمدارها در حال تبدیل شدن به یک استاندارد است. HTC با اسپیکرهای BoomSound در سری One، سونی با فناوری Hi-Res و اسپیکرهای استریو و ال جی با اسپیکر ۱ واتی G3 فخر می ‌فروشند. سامسونگ هم تصمیم گرفته دستی به اسپیکرهای پرچمدار دردانه ‌اش بکشد.

تنها اسپیکر‌ آن در زیر دستگاه قرار گرفته‌، درست در همانجایی که اسپیکر آیفون ۶ قرار دارد که قبل تر از شباهت زیر این تلفن هوشمند برایتان گفتیم. بگذریم. وجود تنها یک اسپیکر برای چنین پرچمدارهایی می‌تواند یک نقطه ضعف محسوب شود.

سامسونگ هدفون‌ های مخصوصی را به همراه گلکسی اس ۶ عرضه می کند که از طراحی عجیبی برخوردارند و به راحتی در گوش جای می گیرند. با استفاده از این هدفون ها و امکانات خوبی که نسخه جدید اپلیکیشن Music دارد، می توانید تجربه ای غنی از موسیقی داشته باشید. در این اپلیکیشن می توانید با فناوری Sound Alive سامسونگ و اکولایزر، صدا را به بهترین شکل تنظیم کنید.

اپل نیز به همراه آیفون 6، هدفون های EarPod را عرضه می کند که به راحتی در گوش جا می گیرند. این هدفون ها به دلیل نداشتن گوشی لاستیکی، نمی توانند نویز محیط را از بین ببرند و هدفون های سامسونگ در این قسمت عملکرد بهتری نشان می دهند.

اسپیکر و هدفون های گلکسی اس 6 دارای گستره دینامیکی حدود ۹۲ دسی بل هستند. این عدد نشان می‌دهد که فاصله آرام ترین تا بلندترین صدا ۹۲ دسی بل است و به این معنی است که اس ۶ می تواند محدوده گسترده ای از صداها را پوشش دهد و به خوبی تفاوت آن ها را نمایان سازد (همانند کنتراست در نمایشگر). در آیفون، گسترده دینامیکی صدا کمی بیشتر از اس 6، حدود 94 دسی بل است.

ما برای آزمودن کیفیت و بلندی صدای اسپیکرهای دو دستگاه، 3 قطعه زیر را پخش کردیم:

  • Mountains از موسیقی متن فیلم Interstellar اثر هانس زیمر برای بلندی، شفافیت و عمق صدا
  • Song for Zula از آلبوم Phosphorecent گروه Muchacho برای باس و عمق صدا
  • Wall از آلبوم جدید Nils Frahm به نام Solo برای جزئیات و تفکیک صدا

نتیجه شگفت انگیز بود. آیفون 6 بدون این که هیچ برچسب تبلیغاتی روی اسپیکر و فناوری های صوتی اش بزند، در اکثر بخش ها توانست از گلکسی اس 6 پیشی بگیرد. صدای آیفون 6 بلند و بسیار شفاف و با کیفیت است و در مقابل، صدای اس 6 بلندتر است اما نسبت به آیفون کمی خفه به گوش می رسد.

بنابراین به این نتیجه می رسیم که زمانی که هدفون ها را به گوش بزنید، این پرچمدار کره ای هاست که عملکرد بهتری دارد. همچنین اپلیکیشن موسیقی اس 6 دارای قابلیت های فراوانی است که اپلیکیشن Music آیفون در برابر آن ناتوان است. اما اسپیکرهای آیفون، به طور محسوسی بهتر از گلکسی اس 6 هستند.

دوربین

IMG_4191-w600

بارها خوانده اید که یکی از دلایل اصلی فروش بالای آیفون، دوربین آن است. دوربین این موبایل با کاربری آسان و سرعت بالایی که دارد، یکی از محبوب ترین ها در میان تلفن های هوشمند به شمار می رود. دوربین اصلی آیفون 8 مگاپیکسلی است که به لنز 5 تکه ساخت سونی و فلش دو رنگ مجهز شده است. دوربین جلو نیز دقتی 1.2 مگاپیکسلی دارد. هر دو دوربین آیفون 6 دارای گشودگی دهانه لنز f/2.2 هستند. هر چه این رقم کمتر باشد، دهانه لنز گشوده تر است و می تواند نور بیشتری را جذب کند. در نتیجه، در نور کم عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

cam
رابط کاربری دوربین آیفون 6

رابط کاربری دوربین آیفون بسیار عالی طراحی شده؛ ضمن سادگی، تمامی امکانات در دسترسی هستند. می توانید فیلترهای مختلف را انتخاب کنید و بین حالات عکس برداری، فیلم برداری، اسلوموشن و عکس برداری پانوراما جا به جا شوید. زمان اجرا شدن اپلیکیشن دوربین تا گرفتن اولین عکس در آیفون، 1.93 ثانیه است و همین سرعت بالا و رابط کاربری عالی هستند که تجربه کاربری دوربین را در سطحی عالی قرار می دهند.

دوربین گلکسی اس 6، دارای دقت 16 مگاپیکسل است و از لرزشگیر اپتیکال نیز بهره می برد. این دوربین به یک فلش تک رنگ نیز مجهز شده. دوربین جلوی این موبایل 5 مگاپیکسلی است و هر دو دوربین، دارای گشودگی دهانه لنز f/1.9 هستند که علاوه بر جذب نور بیشتر، گسترده دید بیشتری را نیز در اختیار شما قرار می دهند. از این اعداد و ارقام مشخص است که دوربین گلکسی اس 6 برتری قابل توجهی نسبت به آیفون 6 دارد.

این برتری در فیلم برداری نیز به چشم می خورد. پرچمدار کره ای ها می تواند با کیفیت 4K به ضبط ویدیو بپردازد که کاملاً از ویدیوهای Full HD آیفون پیشی می گیرند. البته در زمینه فیلم برداری صحنه آهسته، آیفون با توانایی ضبط 240 فریم بر ثانیه، عملکرد بهتری نسبت به اس 6 دارد.

cam
رابط کاربری دوربین گلکسی اس 6

در عمل نیز همینطور است و کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین گلکسی اس 6، به طور قابل توجهی بهتر از آیفون است. به ویژه آن که در ثبت جزئیات عملکرد بسیار خوبی دارد. اما عملکرد دوربین آیفون 6 در نور کم بهتر است. مخصوصاً در عکاسی با فلش، آیفون 6 به خاطر داشتن فلش دو رنگ نور طبیعی تری تولید می کند. اما مشکلی که آیفون در نور کم داشت، سرعت پایین ثبت تصویر بود به طوری که با مکثی چند ثانیه ای رو به رو شدیم. این در حالی بود که اس 6 به سرعت عکس را ثبت کرد.

سرعت ثبت تصاویر در اس 6 نسبت به دیگر تلفن های اندرویدی نیز بالاتر است و زمان اجرای اپلیکیشن دوربین تا گرفتن اولین عکس، 2.2 ثانیه برآورد شده که کمی از آیفون کندتر است. دوربین گلکسی اس 6، حالات و امکانات مختلفی دارد و نسبت به دوربین آیفون کامل تر است. امکان دانلود حالات بیشتر از طریق خود اپلیکیشن دوربین نیز وجود دارد. تنها مشکل دوربین این است که رنگ تصاویر کمی گرم است و به زردی میل می کند. این مورد می تواند سلیقه ای باشد.

در نهایت ما گلکسی اس 6 را از نظر کیفیت برتر از آیفون 6 می دانیم اما معتقدیم هنوز از نظر تجربه کاربری با آیفون فاصله دارد.

در ادامه می توانید گالری تصاویر گرفته شده با دوربین هر دو دستگاه را مشاهده کنید. قضاوت با خودتان:

سخت افزار

IMG_4144-w600

سامسونگ از بهترین سخت افزارها در گلکسی اس 6 بهره گرفته است. این موبایل با چیپ 64 بیت Exynos 7420 که از هشت هسته پردازشی، چیپ گرافیکی Mali T760 و 3 گیگابایت رم بهره می برد، عملکردی بی نقص از خود نشان می دهد. تمامی اپلیکیشن ها و بازی ها به راحتی اجرا می شوند و جا به جایی در منوها بسیار روان صورت می گیرد. گلکسی اس 6 در بنچمارک Antutu توانست امتیاز شگفت انگیز 66715 را کسب کند که به خوبی این گفته ها را تأیید می کند. البته گاهی اوقات بدنه دستگاه داغ می شود اما آنقدر نیست که مشکل ساز شود.

این شرکت به دلیل مشکل داغ شدن چیپ اسنپدراگون 810 تصمیم گرفت از چیپ خودش استفاده کند که از معماری big.LITTLE بهره می برد و دارای شباهت هایی به چیپ اسنپدراگون است از جمله این که به 4 پردازنده Cortex-A53 و 4 پردازنده A57 مجهز شده. اما از فناوری 14 نانومتری در مقابل فناوری 20 نانومتری اسنپدراگون 810 بهره می گیرد که در افزایش کارایی آن تأثیر قابل توجهی دارد.

امتیاز بالای گلکسی اس 6 در آزمون Antutu
امتیاز بالای گلکسی اس 6 در آزمون Antutu

در مقابل، آیفون روی کاغذ سخت افزار ضعیف تری دارد. یک چیپ 64 بیت Apple A8 با پردازنده دو هسته ای 1.4 گیگاهرتزی، پردازشگر گرافیکی PowerVR GX6450 و 1 گیگابایت رم، مشخصات سخت افزاری این دستگاه را تشکیل می دهند. اما در عمل، آیفون به هیچ وجه ضعیف نیست. حتی در زمینه بازی ها از نظر گرافیکی از گلکسی اس 6 پیشی می گیرد. این به دلیل ساختار نرم افزاری بسیار عالی آن است که هماهنگی فوق العاده ای را بین سخت افزار و نرم افزار دستگاه ایجاد می کند.

تنها ایرادی که می توان به سخت افزار آیفون 6 گرفت، رم کم 1 گیگابایتی آن است. کمبود رم به ویژه در وبگردی خود را نشان می دهد. وقتی که چند تب را همزمان باز کنید، تنها صفحه ای که در آن حضور دارید بارگذاری می شود و صفحات دیگر، هر موقع که واردشان شوید بارگذاری می شوند. این مشکلی بسیار آزار دهنده است. در مقابل، سامسونگ از 3 گیگابایت رم DDR4 استفاده کرده است. فناوری DDR4 نسبت به DDR3 که در رم آیفون به کار گرفته شده، 80 درصد سریع تر است (زمانی که هر دو دستگاه از یک میزان رم بهره ببرند).

یک مورد دیگر هم هست. سامسونگ همیشه به داشتن درگاه کارت حافظه در پرچمدارهایش افتخار می کرد چون بسیاری از دیگر پرچمدارها از آن بی بهره بودند. اما حالا، کارت حافظه هم فدای طراحی جدید شده و دیگر خبری از درگاه آن نیست. حالا در این مورد نسبت به آیفون برتری آنچنانی ندارد. یک برتری کوچک و آن این که در مدل پایه، با قیمت تقریباً برابر آیفون 6، حافظه ای دو برابر بیشتر در اختیار کاربر قرار می دهد.

آیفون 6 در مدل های 16، 64 و 128 گیگابایتی عرضه شده و گلکسی اس 6، در مدل 32، 64 و 128 گیگابایتی و داشتن مدل پایه با قیمت برابر و حافظه بیشتر، یک برتری در این مورد محسوب می شود.

در نهایت، ما گلکسی اس 6 را به خاطر داشتن رم بیشتر، از نظر سخت افزاری برتر از آیفون 6 می دانیم.

حسگر اثر انگشت

IMG_4162-w600

آیفون 5 اس، اولین تلفن هوشمندی بود که به سنسور اثر انگشت مجهز شد. اپل آن را با دکمه Home ادغام کرد و حالا در آیفون 6 نیز آن را می بینیم. این حسگر کاربردهای مختلفی از جمله باز کردن قفل، خرید آنلاین و دانلود از iTunes و اپ استور دارد. دقت سنسور اثر انگشت آیفون بسیار بالاست و انگشتتان را در هر حالتی که رویش بگذارید، به سرعت تشخیص می دهد و عمل می کند. این دقت و سرعت عمل از همان زمان تعریف اثر انگشت جدید خودش را نشان می دهد به طوری که تنها چند ثانیه کافیست تا بتوانید تمام اثر انگشت خود را اسکن کنید.

سامسونگ نیز برای اولین بار در گلکسی اس 5 از این سنسور استفاده کرد. مشکل حسگر اثر انگشت اس 5 این بود که باید انگشت خود را در جهت خاصی قرار می دادید و روی حسگر که در دکمه Home قرار داشت می کشیدید. این مشکل در گلکسی اس 6 مرتفع شده و حالا می توانید انگشت خود را در هر جهتی، روی حسگر بگذارید و ثابت نگه دارید تا سریعاً شناسایی شود.

دقت و سرعت عمل سنسور نسبت به مدل قبلی بهبود چشمگیری داشته اما در حین تعریف اثر انگشت جدید، مشکلی بزرگی وجود دارد. سطح حسگر کوچک است و دقت آن به اندازه کافی بالا نیست. به همین دلیل، زمان زیادی طول کشید تا ما توانستیم اثر انگشت جدیدی را تعریف کنیم.

عملکرد سنسور اثر انگشت آیفون به طور قابل توجهی بهتر از گلکسی اس 6 است.

باتری

IMG_4175-w600

آیفون همیشه به خاطر باتری قدرتمندش مورد تحسین بوده در حالی که در تلفن های اندرویدی به خاطر نمایشگرهای بزرگ، سخت افزارهای گرسنه و بهینه نبودن نرم افزار باتری به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. اینبار قضیه برعکس شده و سامسونگ توانسته کارایی باتری را در گلکسی اس 6 به اوج برساند. با وجود آن نمایشگر بزرگ و آن همه پیکسل و سخت افزاری بسیار قدرتمند، باتری گلکسی اس 6 ماندگاری بالایی دارد.

پرچمدار جدید کره ای ها که دارای یک باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 2550 میلی آمپر است، با استفاده عادی، بیش از 2 روز شما را همراهی می کند. این تلفن با استفاده مدوام، حدود 10 ساعت برای وبگردی، حدود 12 ساعت برای تماشای ویدیو و 19 ساعت برای مکالمه دوام می آورد. البته ماندگاری باتری نسبت به گلکسی اس 5 کاهش داشته اما با توجه به امکانات اس 6، می توان عملکرد باتری را خوب ارزیابی کرد.

این عملکرد خوب به لطف جایگزین سیستم ART به جای Dalvik در اندروید که موجب بهینه شدن عملکرد پردازنده و در نتیجه باتری می شود، امکان پذیر شده است. همچنین نمایشگر کم مصرف سوپر آمولد نیز بی تأثیر نیست. اگر از نمایشگر IPS در اس 6 استفاده می شد به باتری با ظرفیت بیش از 3000 میلی آمپر نیاز بود.

در آیفون اوضاع نسبتاً خوب است اما نه به خوبی اس 6. آیفون به دلیل سخت افزار و نرم افزار بهینه اش، به یک باتری 1810 میلی آمپری مجهز است که با استفاده عادی حدود 2 روز (و کمتر) شما را همراهی می کند. با استفاده مداوم نیز 10 ساعت برای وبگردی، 9 ساعت برای تماشای ویدیو و 12 ساعت برای مکالمه دوام می آورد. با این تفاسیر، ماندگار باتری آن از گلکسی اس 6 کمتر است.

قابلیت های تلفنی

IMG_4213-w600

امروزه دیگر قابلیت های تلفنی به حاشیه رفته اند چون موبایل ها تنها وسیله ای برای تماس گرفتن نیستند. اما فراموش نکنیم که رسالت اصلی موبایل ها چیست. گلکسی اس 6 و آیفون 6 در این زمینه هیچ کمبودی ندارند. هر دو از آخرین فناوری های ارتباطی از جمله نسل چهارم شبکه تلفن همراه پشتیبانی می کند.

سیم کارت مورد پشتیبانی دو دستگاه، نانوسیم است. اما کیفیت صدای مکالمه. در این زمینه، آیفون عملکرد بهتری دارد. در گلکسی اس 6، صدای هیس مانندی در پس زمینه وجود دارد که کیفیت آن را کمی تحت تأثیر قرار می دهد.

جمع بندی

IMG_4159-w600

سامسونگ بالاخره توانسته یک تلفن اندرویدی بی عیب و نقص بسازد، طوری که دیگر نمی توانید بدنه آن را بهانه ای برای نخریدنش کنید. گلکسی اس 6 به قدری کامل است که شما دیگر بر سر مشخصات تأمل نمی کنید. حتی از جنبه های مختلف بر آیفون برتری کامل دارد: طراحی زیبا و بدنه ای با کیفیت، دوربینی قدرتمند و نمایشگری خارق العاده.

شما بدنه ای با کیفیت می خواستید و حالا سامسونگ آن را مهیا کرده است و در مقابل، پولش را می گیرد. قیمت مدل پایه گلکسی اس 6، 700 دلار است و در مقابل، مدل پایه آیفون 650 دلار.

آنچه که آیفون را متمایز می کند، تجربه کاربری بسیار غنی آن است که هیچ شرکت دیگری هنوز نتوانسته به آن دست پیدا کند. حالا قرار است فقط بین اندروید و iOS انتخاب کنید. آزادی عمل اندروید را بر می گزینید یا تجربه کاربری آیفون را؟ بهانه بیاورید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (98 مورد)
  • ho
    ho | ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

    اسم آپل بالاتر إز سامسونگه تازه لا تجربه تَر و قديمي تَر هست.اولين شركت ساخت كامپيوتر اپل بود ها..تازه اسم ساخت امريكايى عسته ها.من إيراني هستم ولي تو وسائل آمريكايي ها بهتر ميرسن خود دانيد رأي من اپل

  • Morvarid
    Morvarid | ۱۸ شهریور ۱۳۹۴

    سلام :/ من الان نمیدونم واسه چی دعوا میکنید خو این سلیقه ای هست بایدی که نیست ولی خب واقعیت ها رو باید پذیرفت
    مثلا آندروید فضایی باز تر داره نسبت به ios ولی از آون ور سیستم ios خیلی راحت تر و روان تره من طرفدار هیچکدوم نیستم هرکدوم تو زمان خودش بهترینه بعدشم هیچ گوشی ای کامل نیست اینهمه نگین سامی بهتره یا اپل بهتره هر کدوم نواقصی دارن و فایده هایی میتونین یکار کنین در کنار اپلی که دارین یه سامی هم داشته باشین خیلی هم خوب میشه من خودم همینکارو کردم دیگه هم دعواااااااا نکنیدااا

  • علی
    علی | ۱۴ شهریور ۱۳۹۴

    کسایی که قضیه هواوی رو نفهمیدن یه نگاه به مشخصات سری میت و سری p بندازن

  • علی
    علی | ۱۴ شهریور ۱۳۹۴

    راستش به نظر من این اپله که داره کپیکاری میکنه

    مثلا گوشی بزرگ کپی از سامسونگ سری نوت

    یا آیپد پرو کپی از سامسونگ سری نوت پرو


    قلم فورس تاچ کپی از اس پن کل خانواده نوت

    یا سری اس اپل تقلیدی از سری اس سامسونگ چون اول سامسونگ بود اس رو بیرون داد بعد اپل شروع کر از آیفون فور اس

    خیلی ها میگن سامسونگ تقلید کرده ولی اصل ماجرا این نیست اینا همش تقصیر سامسونگه که عکسای گوشی رو قبل از اومدن سریع منتشر میکنه خب اپلم یه دید میزنه میسازه سریع بیرون میده تا همه فکر کنن سامسونگ داره تقلید میکنه ولی سامسونگ آروم رو فکر خودش پیش میره


    و واقعا اپل باید خجالت بکشه که حتی از یه شرکت چینی مثل هواوی کپی میکنه یا داره از یه کمپانی چینی دیگه که اسمشم یکم عجیبه مثل شیائومی شکست میخوره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی