ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقدار اندکی از داروی جدید HIV می تواند ویروس را تا 28 روز تضعیف کند

اخیرا محققین داروی جدیدی برای HIV توسعه داده اند که ممکن است تاثیر بسیار زیادی در بهبود بیماری داشته باشد. با تزریق مقدار اندکی از آنتی بادی ها به افرادی که حامل ویروس HIV هستند، ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

اخیرا محققین داروی جدیدی برای HIV توسعه داده اند که ممکن است تاثیر بسیار زیادی در بهبود بیماری داشته باشد. با تزریق مقدار اندکی از آنتی بادی ها به افرادی که حامل ویروس HIV هستند، میزان فعالیت و حضور این ویروس در خون بیماران تا 28 روز به شدت کاهش یافت.

این شیوه جدید درمانی می تواند منجر به تضعیف ویروس HIV و در نهایت انهدام آن در بدن گردد. در بدترین حالت ممکن، داروی جدید قادر است ویروس را در بازه های زمانی خاص تا حدودی غیر فعال کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بیش از 1.2 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به ویروس HIV آلوده هستند. در سال 2013، پزشکان تشخیص دادند که 47300 بیمار این ویروس را در بدن خود حمل می کنند. تجویز داروهای ضدویروس پسگرد، تنها راهی است که پزشکان می توانند به بیماران مبتلا به بیماری ایدز پیشنهاد دهند.

شیوه فعالیت این داروها به گونه ای است که جلوی رشد بیشتر HIV را گرفته و از حضور آن در خون تا حد امکان جلوگیری می کند. بنابراین سخنی از مبارزه و نابود کردن آن در میان نیست. متاسفانه، داروها باید تا انتهای عمر بیمار هر روز مصرف شوند.

HIV2

البته مسئله به این سادگی ها هم نیست، برخی بیماران آسیب های عصبی بسیار شدیدی را پس از مصرف داروهای مذکور گزارش کرده اند.

چاره این است که ببینیم بدن به صورت طبیعی چه آنتی بادی خاصی برای مبارزه با HIV تولید می کند که به خوبی در برابر بیماری می ایستد. خوشبختانه محققین توانسته اند این آنتی بادی را پیدا کنند که نام آن 3BNC117 است.

فلوریان کلاین، محقق و ایمونولوژیست دانشگاه راکِفِلِر نیویورک در گزارشی که روز گذشته در Nature منتشر شد به این مسئله اشاره کرده که آنتی بادی مذکور علاوه بر اینکه بسیار قوی است، فوق العاده کمیاب نیز هست. تنها 1 درصد مبتلایان قادر به تولید این آنتی بادی هستند.

محققین روی 29 نفر داروی جدیدشان را آزموده اند. 17 نفر HIV مثبت بوده در حالی که 12 نفر باقی مانده از حیث درگیری با این ویروس کاملا سالم بوده اند. از آنجایی که دارو برای اولین بار روی انسان مورد آزمون قرار گرفته، تزریق آن به افراد سالم هم بی خطر بودن دارو را اثبات کرده است.

پس از تزریق دارو به بیماران، HIV هنوز هم در خون یافت می شد اما مقدار آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود و این فرآیند تا 28 روز ادامه داشت.

جافری استون، ایمونولوژیست دانشگاه میامی که در این پژوهش دخیل نبوده می گوید این اولین گام برای مبارزه با HIV و AIDS است. دیوید مُنتِسُری، محقق واکسن HIV در دانشگاه دوک می گوید این مهم ترین اکتشافی است که طی 6 سال گذشته در رابطه با این ویروس به وقوع پیوسته. البته وی شک دارد که با مصرف مداوم دارو در فواصل یک ماهه، بتوان حضور HIV در خون رو به طور دائمی کاهش داد.

hiv-virus-visual-science-company_620x413

1 درصد مبتلایان که به طور طبیعی این آنتی بادی را تولید می کنند، نیازی به این دارو نخواهند داشت، چرا که به طور کلی تاثیری در بدن آن ها از این جهت ایجاد نخواهد شد اما 99 درصد باقی مانده می توانند از حضور آنتی بادی 3BNC117 در بدن خود منفعت ببرند.

کلاین می گوید هنوز نمی دانند وقتی که آنتی بادی وارد خون می شود چه بلایی بر سر ویروس می آید که تا این حد حضورش در خون کاهش می یابد.

در نهایت، داروی جدید تنها می تواند عاملی باشد که از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند و نه بیشتر. آنتی بادی مذکور قادر به از بین بردن ویروس به طور کامل نیست، پس با توجه به دانش کنونی انسان، اگر این ویروس وارد بدن شما شود و تکثیر خود را انجام دهد، فعلا راهی برای ریشه کن کردن آن وجود ندارد.

پیش از این هم داروهایی برای پیشگیری ساخته شده است. دارویی به نام Truvada، توسط سازمان بهداشت ایالات متحده آمریکا به بیماران پیشنهاد داده شده که البته هر روز باید مصرف شود. داروی جدید شاید تغییری در شرایط عمومی بدن ایجاد نکند اما میزان مصرف شدیدا کاهش خواهد یافت.

این آغاز کار محققان دانشگاه راکفلر نیویورک است. آن ها به زودی قادر خواهند بود آنتی بادی های اصلاح شده تولید کنند که قدرت بیشتری دارد. کلاین می گوید با اطلاعاتی که طی چند سال آینده به دست می آوریم، قادر خواهیم بود دارو را آماده رویارویی با HIV کنیم.

دست آخر وی می گوید: "دارو هنوز آماده عرضه به بازار نیست اما ما نتایج امیدوار کننده ای می بینیم."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • سامینا
    سامینا | ۳ مهر ۱۳۹۴

    عزیزان من با توجه به تخصصی که من دارم ایدز الان مثل یه سرماخوردگی شده فقط اسمش ترسناکه وگرنه با داروهای جدید مثل تراوودا وداروی جدید دیگه درمان پذیر است به شرطی که درمان کنن شما انفولانزا رو هم درمان نکنید مشکل ساز میشه پس جای هیچ نگرانی در مورد این بیماری نیست بیماری های جدیدتری در راهند که قابل درمان نیستند

    • Fatiii_ndr
      Fatiii_ndr | ۲۶ آذر ۱۳۹۷

      آفرین به تفکرتون دقیقا همینطوره که میگین امیدوارم مردممون هم اینجوری سطح تفکرشون بالا بشه

  • سورینا
    سورینا | ۱۸ شهریور ۱۳۹۴

    سلام بیماران مبتلا به hiv مجرم نیستن انها هم حق زندگی دارن پس بیاید بجای اینکه محکوم کنید چرا مبتلا شدین دعا کنیم معجزه بشه و دارویی کشف بشه و به این افراد روحیه بدیم نه روحیشونو سرکوب کنیم

  • Cerita
    Cerita | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

  • omid3963
    omid3963 | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

    HIV همون ایدزه؟؟

  • رضا
    رضا | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

    فعلن من هر کی رو دیدم که سر و گوشش میجنبه HPV گرفته. چند سال دیگه که رکورد سرطان دهانه رحم رو تو دنیا شکستیم صداش در میاد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی