ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

الگوهای طبیعت: اسپیرال طلایی و فرکتال های شاخه دار

سال های سال است که مهندسین، معماران و حتی زیست شناسان با استفاده از اصل فیبوناچی یا اسپیرال طلایی، دنیا را به گونه ای دیگر در آورده اند. همه چیز در این دنیا نظمی ستودنی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

سال های سال است که مهندسین، معماران و حتی زیست شناسان با استفاده از اصل فیبوناچی یا اسپیرال طلایی، دنیا را به گونه ای دیگر در آورده اند. همه چیز در این دنیا نظمی ستودنی دارد و طبیعت به گونه ای وصف نشدنی این انتظام را درک می کند.

به محض اینکه با اسپیرال طلایی یا فرکتال ها آشنا شوید، دنیای اطراف تان را به گونه ای دیگر خواهید دید. پدیده ها در برابر چشم تان به جنبش در می آیند و تکامل را در خدمت نظامی مهندسی شده می بینید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا مروری بر چند تصویر و پدیده داشته باشیم.

1
مارپیچ طلایی بر اساس نسبت طلایی (عدد فی) رشد می کند و به جلو حرکت می کند. دنیایی که در آن زندگی می کنیم (منظور کره زمین نیست، بلکه بسیار فراتر از آن) در ابعاد بزرگتر نیز تابع نسبت طلایی و مارپیچ طلایی است. عظمت و ظرافت را در این تصویر حس می کنید؟
2
لاک حلزونی که میلیون ها بار کوچکتر از کهکشان ماست اما با همان دقت از اسپیرال طلایی تبعیت دارد.
3
توفان ها نمونه ای دیگر هستند که بتوانیم اسپیرال طلایی را درک کنیم. تصویر بالا متعلق به توفان کاترینا است.
4
مخروط کاج با زمختی تمامی که دارد، کاملا هندسی است.
5
گل آفتابگردان به صورت اتفاقی این ظاهر را به خود نمی گیرد. دانه ها گرد محوری فرضی به دور یکدیگر پیچیده اند و از درون به بیرون پخش می شوند. اگر با دقت بیشتری بنگریم شگفتی آفرین است.
6
درخت لیشتنبرگ نشانگر چگونگی پخش رعد و برق است. وقتی رعد و برق در نتیجه اتفاقات الکتریکی در آسمان رخ می دهد و با زمین برخورد می کند، می تواند به شیوه های گوناگونی خودش را نشان دهد.
7
شاید بپرسید که چرا رعد و برق به صورت شاخه دار است. پاسخ ساده است، هنگام عمل تخلیه الکتریکی، بارها به جهات مختلفی انرژی خود را تخلیه می کنند و همین مسئله سبب می شود که مناظری هولناک مانند آنچه در بالا می بینید خلق شود. هولناک است اما بسیار شکوه انگیز و زیبا.
8
رودخانه یارلونگ سانگپو در منطقه خود مختار تبت چین یکی از زیباترین نمونه های فرکتال در طبیعت است.
9
و شاخه های درختان، نزدیک ترین فرکتالی که می توانید ببینید.
10
کریستال منگنز در سنگ آهک.
11
در هر یک از چهار تصویر فوق، یک تصویر ماهواره ای در شب از یک شهر را می بینید که در کنار تصویر میکروسکوپ فلوئورسنسی یک نورون (سلول های عصبی) قرار گرفته. به رفتار خود که نگاه می کنیم متوجه می شویم بسیاری از فعالیت های امروزی ریشه ای در وجودمان دارد. مغز انسان بیش از 100 میلیارد نورون در خود گنجانده است.
12
تصویر سمت چپ بخشی از یک نورون را نشان می دهد در حالی که تصویر سمت راست، نمونه ای از جهان عظیمی است که در آن زندگی می کنیم. دانشمندان برای مطالعه جهان چنین مدلی را ساخته اند که به اعتقادشان شباهت بسیاری به واقعیت دارد. ما در دنیای زندگی می کنیم که عظمتی غیر قابل وصف دارد و در عین حال چیزهای کوچکی هم وجود دارند که هنوز به طول کامل نتوانسته ایم مشاهده شان کنیم. فرض کنید هر نورون به تنهایی یک دنیای عظیم و لایتنهای باشد و هر دنیا یک نورون کوچک. تصور کنید در بدن شما میلیاردها جهان وجود دارد و در عین حال خودمان در یکی از این منظومه های بسیار کوچک زندگی می کنیم...
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • masih
    masih | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    یادی کنیم از 1.618 برنامه ی اسبق شبکه چار

  • نیما
    نیما | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    وقتی با دید فراکتالی به دنیا نگاه میکنم ابعاد بزرگتری رو تو کوچکترین میبینم یا به عبارت بهتر
    شکل منظم بزرگترین ابعاد هستی در کوچکترین اجزای آن نهفته است
    من گه گاهی برای خودم فراکتال طراحی میکنم این هم چنت تا از نمونه کارام
    http://khazan.aminus3.com/portfolio/9.html
    http://khazan.aminus3.com/portfolio/7.html
    http://khazan.aminus3.com/portfolio/8.html

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی