ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا موبایل های امروزی می توانند جایگزین لرزه نگار شوند؟

سیستم های پیشبینی کننده زلزله، نیاز به سنسورهای زیاد و گران قیمتی دارند که نگه داری از آنها نیز امری مشکل و هزینه بر محسوب می گردد اما برخی کشورها نظیر ژاپن و مکزیک، از ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

سیستم های پیشبینی کننده زلزله، نیاز به سنسورهای زیاد و گران قیمتی دارند که نگه داری از آنها نیز امری مشکل و هزینه بر محسوب می گردد اما برخی کشورها نظیر ژاپن و مکزیک، از چنین سیستم های پرهزینه ای استفاده می کنند.

حال تحقیق جدیدی نشان می دهد که واقعا نیاز به این همه هزینه برای سنسورهای مخصوص زلزله نگاری نیست؛ موبایل های هوشمند امروزی به همان دقت می توانند این کار را انجام دهند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

سنسور زلزله نگار، در اصل همان سنسور شتابسنج (accelerometer) در موبایل های امروزیست البته با مقیاسی بزرگ تر؛ محققان همواره تلاش داشته اند اسمارت فون های ما را به یک زلزله نگار نیز تبدیل نمایند، حالا در این تحقیق جدید اذعان گشته که آخرین نسل از پرچمداران امروزی، با همان دقت سنسورهای شتابسنج عظیم الجثه، قادرند به عملیات زلزله نگاری نیز مشغول گردند.

ارائه دهنده این تحقیق به نام Sarah Minson می گوید: «زمانی که موبایل خود را ۱۵ سانتیمتر به سمت راست می کشید، اسمارت فون شما به شکلی کاملا دقیق می داند که ۱۵ سانتیمتر به سمت راست حرکت کرده و این همان تکنولوژی است که در تحقیقات مربوط زلزله نگاری به آن نیاز داریم.»

یکی از چالش ها در استفاده از موبایل های هوشمند به این منظور، تشخیص و تفاوت قائل شدن در میان نوع تکان های وارده به اسمارت فون ها بود. تلفن همراه وسیله ای است که همواره در کنار ماست و آن را با خود به همه جا می بریم، در نتیجه به شکل طبیعی تکان هایی نیز به آن وارد می گردد؛ در نهایت مشخص شد که به علت کثرت موبایل ها در مکان های عمومی، به راحتی می توان نوع یک ظربه را بر روی میز با یک لرزش واقعی (با استفاده از سنسور شتابسنج موبایل های اطراف به شکل همزمان) تشخیص داد.

اگر این تحقیقات به نتیجه رسد می توانیم شاهد یک تحول عظیم در لرزه نگاری و هشدار های پیش از زلزله باشیم. فرض کنید به جای آن همه سنسور گران قیمت، یک اپلیکیشن بر روی موبایل بتواند به سادگی همان نتیجه را بدست آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mr.Sanayi
    Mr.Sanayi | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    یادتونه دو-سه سال پیش چقدر زلزله میومد من خودم 2-3 تا اپلیکیشن زلزله نگار نصب کرده بودم
    هر روز چک میکردم ... خب دیگه کجا زلزله اومده ؟؟ خب چقدر شده ؟؟
    آخرشم دلیل علمی قابل قبولی واسه اون همه زلزله تو یک سال ندادن ...

    • كيومرث شيدى(ورژن لينوكس!)
      كيومرث شيدى(ورژن لينوكس!) | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

      دليل علميش دستكارى انسان ها بود
      اون سال ازمايشات ايجاد زلزله چين خيلى زياد شده بود ميخواست تاسيسات پديد اور زلزله مثل امريكا و روسيه به وجود بياره كه اورد

      • Mr.Sanayi
        Mr.Sanayi | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

        یه سری میگفتن کار آمریکاست داره توی خلیج فارس با تاسیسات به اصطلاح پدید آوری زلزله ایران رو بخاطر داشتن رئکتور تهدید میکنه یه سری میگفتن بخاطر زباله های هسته ای یه سری هم حرف شما رو میگفتن شاید تمام این دلایل علمی باشن اما مرجع قابل اتکایی واسه تاییدشون نبود.

  • bahram
    bahram | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    خیلی خوبه.امیدوارم در مواقع زلزله به مردم کمک کنه و کمتر آسیب ببینن

  • كيومرث شيدى(ورژن لينوكس!)
    كيومرث شيدى(ورژن لينوكس!) | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    به به هيچى ديگه چند وقت ديگه تيتر ميزنن ايا موبايل هاى امروزى ميتونن جايگزين يخچال هايمان شوند؟البته خوبه ولى پيشبينى زلزه مفيدتره تا فهميدنش

مطالب پیشنهادی