ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا کسب و کار شما برای ورود هوش مصنوعی آماده است؟

دیدن بدیهیات همواره کار دشواری است؛ درست مانند دیدن چشم در صورت. اما اگر آینه ای مقابل ما نگه داشته شود چه؟ نوابغی مانند ایلان ماسک در مورد آینده هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده اند که با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

دیدن بدیهیات همواره کار دشواری است؛ درست مانند دیدن چشم در صورت. اما اگر آینه ای مقابل ما نگه داشته شود چه؟

نوابغی مانند ایلان ماسک در مورد آینده هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده اند که با نوآوری های اخیری که در ماشین های خودران گوگل، متروی هنگ کنگ و ساخت کامپیوترهای با قابلیت خواندن ذهن انسان صورت گرفته، این ترس قابل درک به نظر می رسد.

بالاخره روزی فرا خواهد رسید که تکنولوژی رنگ داستان های علمی و تخیلی را به خود می گیرد اما آن دسته از کارفرمایانی که منتطرند به لطف حوزه از علم، ربات های انسان نما را در اختیار بگیرند باید بدانند که با دست روی دست گذاشتن به جایی نمی رسند و صرفا فضا را برای ورود رقبایشان آماده خواهند کرد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

با در نظر داشتن پیشرفت های اخیری که در این حوزه شکل گرفته، عقل حکم می کند که مدیران کسب و کارهای مختلف نیز به اثراتی که ممکن است هوش مصنوعی بر کسب و کارشان بگذارد نگاه دقیق تری داشته باشند.

هوش مصنوعی اینجاست

داستان های علمی و تخیلی نشانه های نادرستی را در مورد ورود هوش مصنوعی به زندگی بشر در اختیارش گذاشته اند و با گمراه کردن انسان باعث شدند که بسیاری از دستاوردهای صورت گرفته در این حوزه تا حدود زیادی نادیده گرفته شوند.

اینکه ماشینی بتواند رفتارهایی شبیه به انسان را از خود نشان دهد امری فوق العاده است اما آیا برای این منظور باید منتظر روزی باشیم که ماشین ها رفتارهایمان را تقلید کنند؟

انیشتین زمانی اظهار داشت اگر یک ماهی را به خاطر توانایی اش در بالا رفتن از درخت مورد سنجش قرار دهید، تمام عمر با خود تصور می کند که کودن است.

حال این سوال مطرح می شود که آیا در دوره ای که عملکرد ماشین ها در برخی امور به مراتب بهتر از انسان است، انتظار کشیدن برای آنکه روزی کامپیوترها دقیقا مانند ما شوند کوته فکری به نظر نمی آید؟

در هنگ کنگ و مانتین ویو پیامی مهم تر وجود دارد: هوش مصنوعی در لباسی نامرئی از راه رسیده است و تقریبا در همه حوزه ها شاهدش هستیم: از پهپادها گرفته تا ماشین هایی که به زودی می توانند شما را به مقصد برسانند و در همه اینها شرکت ها تلاش دارند با ارائه نرم افزارهایی، پردازش حجم انبوهی از داده ها را مکانیزه نموده و فرایند تصمیم گیری انسان را از هر زمان دیگری دقیق تر نمایند.

تاثیر هوش مصنوعی بر کسب و کارهای کوچک

ورود گسترده هوش مصنوعی به کسب و کارهای چه معنایی خواهد داشت؟ آیا انسان ها شغلشان را از دست می دهند؟ آیا زندگی برای ما ساده تر خواهد شد؟

این پرسش ها شبیه به همان هایی هستند که در ابتدای انقلاب صنعتی مطرح می شدند و طولی نکشید که اثرات آن انقلاب را بر رشد اقتصادی و افزایش فرصت های شغلی دیدیم.

اما باید در نظر داشت که با گسترش هر چه بیشتر این شاخه از تکنولوژی مشاغل زیادی در خطر قرار خواهند گرفت و در عوض شغل های زیادی هم به وجود می آیند.

مطرح کردن پرسش های درست

رهبران و مدیران دانا با گسترش هوش مصنوعی پرسش های مهمی را از تیم های تحت سرپرستی خود می پرسند که باعث می شود سازمان آنها در راس دیگر شرکت ها به سمت جلو حرکت کند و زودتر از آنها خود را با آن وفق دهد: چه فناوری هایی را می توانیم به خدمت بگیریم تا بهره وری هر کدام از کارکنان را افزایش دهیم؟ چه سیستم های اطلاعاتی وجود دارند که می توانند نیروهای ما را در اتخاذ تصمیمات به موقع، دقیق و مهم یاری دهند؟ آیا در حال حاضر نرم افزار تازه ای در دست ساخت است که به تیم کوچک ما امکان دهد با قدرت های جهانی رقابت کند؟

پاسخگویی به این پرسش ها و موارد دیگر به سازمان ها کمک خواهد کرد که از انفجار هوش مصنوعی بهره گرفته و سریع تر خود را با این تغییرات وفق دهند. به لطف تلاش شرکت هایی نظیر گوگل، دنیایی از آسودگی به لطف هوش مصنوعی در راه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • گهینوم
    گهینوم | ۲۳ فروردین ۱۳۹۴

    مطلب جالبی بود.مرسی

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    مرز های هوش مصنوعی کجاست؟
    تاچه محدوده ای میتونه پیشرفت کنه؟
    دنیای دیجیتال یه محدودیتی داره.. وابسته بودن‌ به آدم..
    حالا وقتی توی‌دنیای دیجیتال هوش مصنوعی ساخته بشه چطور میتونه هم رده با انسان بشه؟ چطور تو دنیایی‌که محدوده میتونه از محدوده بیرون بیاد؟ به نظرم تا موقعی که هوش مصنوعی داخلِ دنیای دیجیتال حبس شده، هیچ خطری نداره.... بلکه سود هم داره...

مطالب پیشنهادی