ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت بزرگ ترین تلسکوپ دیجیتالی دنیا توسط دانشمندان آمریکایی

تصویر سه بعدی رندر شده ای که در بالا مشاهده می کنید مربوط به یک تلسکوپ جدید از بنیاد علوم ملی آمریکا می شود که طبق وعده سازندگانش قرار است رموز هستی را کشف کند ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

تصویر سه بعدی رندر شده ای که در بالا مشاهده می کنید مربوط به یک تلسکوپ جدید از بنیاد علوم ملی آمریکا می شود که طبق وعده سازندگانش قرار است رموز هستی را کشف کند یا دست کم تصاویر فوق العاده ای را از کهکشان بگیرد.

این تلسکوپ که مجهز به یک دوربین 3200 مگاپیکسلی است و Large Synoptic Survey Telescope نام گرفته پس از ساخته شدن بزرگ ترین دوربین دیجیتالی دنیا لقب خواهد گرفت و قرار است که به مدت ده سال، هفته ای چند مرتبه، از آن برای اسکن کل آسمان شب بهره گرفته شود و انتظار می رود که دانشمندان بتوانند به لطف آن به بخش های مرموز هستی دست پیدا کنند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

گفته شده که این دوربین می تواند انرژی تاریکی (Dark Energy) که باعث سرعت بخشیدن بر فرایند توسعه این دنیا شده (اما شواهدی در رد آن هم وجود دارد) را شناسایی نماید.

تلسکوپ مورد بحث علاوه بر تصویر برداری از ابرنواختر از فاصله ای بسیار دور، قادر خواهد بود که شبه ستاره ها را در نزدیکی سیاره زمین نیز شناسایی کند.

طول این تلسکوپ برابر با 8.4 متر بوده و حاصل همکاری سازمان های دولتی و خصوصی آمریکایی و شیلیایی است. دستگاه مورد بحث در Cerro Pachón استقرار می یابد که یک منطقه کوهستانی در شمال شیلی است و به خاطر آسمان صاف و نبود آلودگی های نوری، ناحیه ای ایده آل برای تماشای کهکشان به شمار می رود.

ساخت تلسکوپ یاد شده رسما از هفته آینده آغاز خواهد شد و بهره برداری از آن تا سال 2019 میلادی امکان پذیر نخواهد بود. تاسیسات احداثی از سال 2022 عملیاتی می شود و قرار است که میلیاردها جرم آسمانی را رصد کرده و از آن برای پایش رویدادهای نادر آسمانی و حرکات سریع اجرام بهره گرفته شود.

خبر خوب در این رابطه آنکه، دسترسی به این تاسیسات صرفا به اختر فیزیکدانان محدود نخواهد شد و حتی ستاره شناسان معمولی هم می توانند به 30 ترابایت داده ای که انتظار می رود به لطف این تلسکوپ تولید شود، دسترسی پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=9ec05b8f-cd71-45bc-adfa-ad90328c5e17

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی