ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

6 نکته مهم برای توسعه یک اپلیکیشن موفق

در نخستین سال های عرضه تلفن های هوشمند، اپلیکیشن ها بازار داغی نداشتند اما با بیشتر شدن فضای ذخیره سازی این دستگاه ها، به تدریج بر تعداد اپ های ساخته شده برای آنها نیز افزوده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

در نخستین سال های عرضه تلفن های هوشمند، اپلیکیشن ها بازار داغی نداشتند اما با بیشتر شدن فضای ذخیره سازی این دستگاه ها، به تدریج بر تعداد اپ های ساخته شده برای آنها نیز افزوده شد و این روند با سرعتی بسیار زیاد هنوز هم ادامه دارد.

زیبایی ساخت اپلیکیشن در این است که هرکسی می تواند آن را انجام دهد، اما شدت گرفتن رقابت در این حوزه، باعث شد که بازار این محصولات نرم افزاری هم به نوعی اشباع شود و این موضوع به خصوص در حوزه آموزش و بازی بیشتر مشهود است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا با نکاتی ساده اما مهم در رابطه با توسعه اپلیکیشن ها آشنا شوید.

چالش رقابت

حقیقت آن است که کلیه اپلیکیشن ها در دو سطح با یکدیگر به رقابت می پردازند تا جایی را در تلفن هوشمند کاربر از آن خود نمایند: نرم افزارهای یاد شده برای دانلود شدن نخست با اپلیکیشن های هم گروه خود و سپس با سایر مواردی که در گروه های دیگر یافت می شوند، برای دانلود شدن با یکدیگر می جنگند.

این بدان معناست که محصول کار شما باید خصوصیات منحصربفردی داشته باشد تا کاربران را مجاب نماید که به جای موارد دیگر از آن استفاده کنند.

برای این منظور لیستی از مهم ترین فاکتورها در زمان طراحی اپلیکیشن ها را به نقل از سایت Forbes تهیه کرده ایم که توجه شما را به آن جلب می نماییم.

1- برای درک نیازهای کاربران تحقیق کنید

موفق ترین توسعه دهندگان اپلیکیشن در وهله نخست نیازهای کاربرانشان را تشخیص داده و راهکارهای هدفمند و مشخص را در اختیارشان قرار می دهند. برای این منظور توصیه می شود که با ایده آل گراترین کاربران خود صحبت نموده و از آنها بپرسید دوست دارند چه امکاناتی را در اپلیکیشن شما داشته باشند.

2- با در نظر داشتن دیگر اپلیکیشن های مشابه موجود در بازار، مشکلات محصول خود را شناسایی نمایید

اگر قصد دارید که اپلیکیشن های قدیمی تر را از میدان رقابت به در کنید و با ارائه محصول خود، جای آنها را بگیرید، ضروری است که حاصل کار شما تجربه ای به مراتب بهتر از موارد موجود در بازار را به مخاطبان ارائه دهد.

3- تجربه ای شخصی سازی شده را در اختیار کاربرانتان قرار دهید

نقدهای کاربری اطلاعات زیادی را در مورد نحوه ساختن اپلیکیشن های مفید و البته موفق در اختیارتان قرار خواهند داد. ثابت شده زمانی که اپلیکیشن ها سطوح بالایی از امکانات تعاملی و شخصی سازی را در خود دارند، عملکردشان موفقیت آمیزتر است.

4- اپلیکیشن خود را به خاطر سادگی اش متمایز کنید

توسعه دهندگان مبتدی معمولا متمایز بودن را با پیچیدگی و گنجاندن امکانات متفاوت و بیش از اندازه زیاد اشتباه می گیرند اما حقیقت چیز دیگری است؛ به بیان دیگر معمولا امکاناتی که بیش از اندازه متفاوت باشند مورد استفاده کاربران قرار نمی گیرند، از این رو توصیه می شود که محصولی ساده بسازید که کار با آن نیز آسان باشد.

5- کاربران خود را به زحمت نیاندازید

کلید رسیدن به این مهم یک طراحی ساده، فکر شده و تمیز بوده و جالب است بدانید که راز موفقیت اغلب اپلیکیشن های اجتماعی نیز در سادگی شان است؛ کار با این سرویس ها و همچنین دریافت و ارسال محتوی از طریق آنها بسیار ساده است و به همین خاطر موفق شده اند که طیف گسترده ای از کاربران را با خود همراه کنند.

6- کاربران وفادار خود را مورد تقدیری قرار دهید

فروشگاه های آنلاینی نظیر Zappos کاربران موبایل خود را ارج می نهند و امکاناتی ویژه را در اختیار آنها قرار می دهند، مثلا اینکه آن دسته از استفاده کنندگانی که از طریق اپلیکیشن خرید نمایند می توانند کالای مورد نظرشان را به صورت یک شبه و رایگان تحویل بگیرند.

در بازار پر ازدحام اپلیکیشن ها، جلب توجه کاربران کاری بس دشوار است و نگه داشتن آنها حتی از این هم سخت تر خواهد بود. استفاده کنندگان از این نرم افزارها هم عاقبت 80 تا 90 آنها را پاک کرده و حدود 50 درصدشان را هم تنها یک بار باز میکنند.

از این رو بهتر است که اپلیکیشن ها برای جلب توجه کاربران و باقی ماندن روی صفحه موبایلشان بهترین راهکار را برای رفع نیازهای آنها داشته باشند و در عین سادگی، امکانات مورد نیاز فرد را نیز در اختیارش بگذارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • علی
    علی | ۲۳ فروردین ۱۳۹۴

    واقعا خیلی مهمه که یک اپ زیبا و ساده باشه http://cafebazaar.ir/app/ir.atf.vcp.timecalendar/?l=fa
    تازه این اپ رو دیدم گفتم حیفه معرفیش نکنم

  • esin
    esin | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    من یدونه خوبشو دارم ولی فکر کنم تو جشنواره پل بد ارائش کردم
    البته جشنواره پل ...

  • سیدحمید
    سیدحمید | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    دیجی جان تو زمان نارنجی یه سایتی داشتین به نام نردبان. اموزش های خوبی داشت. اگه بتونید دوباره این کار رو بکنید خیلی عالی میشه.
    مخصوصا اموزش اندرویدش.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی