ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا اپلیکیشن های پیام رسان به دلیل کاهش درآمد اپراتور ها محدود می شوند؟

همانطور که در خبرها آمده بود، نوروز امسال درآمد پیامکی اپراتورهای تلفن همراه کاهش محسوسی را تجربه کرد. طبق آمار اعلامی، ایرانسل با 16 درصد و همراه اول با 7 درصد کاهش ارسال پیام کوتاه مواجه ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

همانطور که در خبرها آمده بود، نوروز امسال درآمد پیامکی اپراتورهای تلفن همراه کاهش محسوسی را تجربه کرد. طبق آمار اعلامی، ایرانسل با 16 درصد و همراه اول با 7 درصد کاهش ارسال پیام کوتاه مواجه شدند.

اما با توجه به رشد اپلیکیشن های پیام رسان در کشور، این آمار و ارقام به سادگی قابل پیش بینی بود. حال، علی اضعر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در مصاحبه تلویزیونی با شبکه خبر، از قانونمند کردن شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های پیام رسان داخلی و خارجی خبر داد.

اما این موضوع سبب نگرانی تعداد قابل توجهی از کاربران گردید و به همین دلیل بر آن شدیم تا آن را از مدیران اپراتورهای تلفن همراه و همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری نماییم تا جزئیات مساله برای مشترکان اپراتورها و کاربران شبکه های مذکور مشخص گردد.

برای آنکه بدانید آیا شبکه های اجتماعی به دلیل کاهش درآمد اپراتور ها از ارسال پیامک، محدود می شوند یا خیر، در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

مدیرعامل همراه اول: منافع دولت از ارسال پیامک، بیشتر از اپراتورهاست

وحید صدوقی، مدیرعامل همراه اول درباره این کاهش ارسال پیامک به دیجیاتو گفت: کم شدن میزان ارسال پیامک نوروزی در شبکه ما حدود 7 درصد بود ولی دیگر اپراتورها کاهش بیشتری داشتند.

وی افزود: این امر کاملا طبیعی است که وقتی شبکه های اجتماعی به صورت رایگان و آزادانه سرویس ارائه می کنند، برخی از مشترکان ما به این خدمات روی آورند و از آن استفاده نمایند که این امر در اروپا از دو سال قبل شروع شده و آنها نیز سالیانه با کاهش 20 درصدی ارسال پیامک روبرو هستند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در مورد درآمدهای ناشی از ارسال SMS اعلام کرد: منافع مالی دولت از ارسال پیامک، بیشتر از اپراتورهاست. ما امسال حدود 50 درصد از درآمدهای پیامکی (شامل 31 درصد تسهیل درآمد، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد مصوبه مجلس) را به حساب دولت واریز می کنیم.

وی اضافه کرد: دولت مطمئنا به کاهش درآمد خود عکس العمل نشان می دهد و در این باره تصمیماتی می گیرد که ما از آنها بی خبریم.

مدیرعامل ایرانسل: نگران لو رفتن اطلاعات مشترکانمان هستیم

علیرضا قلمبر دزفولی مدیرعامل ایرانسل در رابطه با این موضوع گفت: در مورد نحوه فعالیت و قوانین حاکم بر OTT ها، وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید تصمیم گیری کنند و راهکاری برای فعالیت آنها در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: برخی از این اپلیکیشن ها و برنامه ها در کشور ما به صورت آزاد فعالیت دارند که در برخی از کشورها مسدود یا محدود هستند. البته کاهش ارسال پیامک تنها پیامد OTT ها نیست و بیشترین نگرانی ما، لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه مشترکانمان است.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به راه اندازی اپلیکیشن پیام رسان بیسفون توسط این اپراتور، به دیجیاتو توضیح داد: سرورهای اکثر این برنامه ها که در ایران فعالیت دارند و کاربران در آن فعالند، خارج از کشور است که ما با آگاهی از این موضوع و امکان لو رفتن اطلاعات مشترکانمان، سرور های بیسفون را در داخل کشور قرار دادیم تا از اطلاعات کاربرانمان محافظت نماییم.

وزیر ارتباطات: مردم نگران نباشند، تصمیمی برای مسدود کردن نداریم

با توجه به اینکه دو اپراتور تلفن همراه توپ را در زمین دولت و وزارت ارتباطات انداختند، برای پیگیری این موضوع و مشخص شدن ابعاد آن باید نظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد وضعیت برخورد با اپلیکیشن های پیام رسان را جویا می شدیم.

محمود واعظی درباره کاهش میزان پیامک های نوروزی و نگرانی کاربران از صبحت های عمیدیان در مورد قانونمند کردن اپلیکیشن های پیام رسان اظهار کرد: مردم اصلا نگران نباشند. ما فعلا تصمیم مشخصی برای ایجاد محدودیت نداریم.

وی افزود: زمانی که شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان داخلی به تعداد کافی در داخل به وجود آید و مردم بتوانند مشکلات خود را از طریق برنامه های داخلی رفع نمایند تصمیم گیری خواهیم کرد و هم اکنون نیز در این باره هیچ برنامه ای نداریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که «آیا در 6 ماهه دوم سال 94 محدودیت هایی روی این اپلیکیشن ها اعمال می گردد و وایبر مسدود خواهد گردید؟» تاکید کرد: ما چنین تصمیمی نداریم و برنامه های یاد شده مسدود نخواهند شد.

کاهش درآمد پیامک با افزایش مصرف دیتا جبران می گردد

اما نکته ای که وزیر ارتباطات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و مدیران دو اپراتور به آن اشاره نکردند، جبران شدن کاهش درآمد پیامک ها با افزایش مصرف دیتای کاربران است.

تعداد بسیاری از کاربرانی که در طول روز از اپلیکیشن های پیام رسان استفاده می کنند، با شبکه دیتای نسل های مختلف موبایلشان به اینترنت متصل می گردند که برای برقراری این ارتباط مبالغی را به اپراتور تلفن همراه خود می پردازند.

بدین ترتیب هر چه مشترکان در اپلیکیشن های پیام رسان، متن یا فایل بیشتری ارسال کنند، اپراتورهای موبایل هزینه بیشتری بابت مصرف دیتا یا خرید بسته اینترنتی کسب می نمایند. با توجه به موارد بیان شده، می توان گفت ضمن جبران خسارت ناشی از کاهش پیامک ها، این شرکت ها درآمد بیشتری نسبت به ارسال پیام کوتاه دریافت می نمایند.

مطمئنا با استفاده از این تئوری، نه تنها نیازی به محدودسازی استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان و شبکه های اجتماعی نیست بلکه اپراتورهای تلفن همراه می توانند با ترغیب مشترکان خود در ارسال پیام های تبریک به صورت عکس یا ویدیو، درآمد مناسبی از محل مصرف دیتا به دست آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • hasan
    hasan | ۲۵ فروردین ۱۳۹۴

    من میخوام اطلاعاتم لو بره دست خارجیا باشه ولی نه دست شما
    اینرنت و ازاد بزارین فقط سایت های چیز رو فیلتر کنه یا برای سنینی باز بزاره

  • محمد
    محمد | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    من نمیفهمم به کسی چه ربطی داره که من از چه برنامه ای استفاده کنم !! وقتی وایبر و واتس اپ و لاین و تلگرام هست من نیازی به بیسفون و امثلاش ندارم ... اگه راس میگن فضای پیشرفت علمی و عملی رو ایجاد کنن تا مردم خودشون ایده هاشونو عملی کنن و نو اوری ایجاد شه تا ملت ترغیب شن از سرویسای داخلی استفاده کنن.. ضمنا ممنون که به فکر امنیت منی ( جوک سال) من مطمئنم اپای خارجی امنیت به مراتب بالاتری داره ..

  • Mahmoudista
    Mahmoudista | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    نکنه توقع دارن SMS ام کارتی کنن مثه بنزین.؟؟ مثلن ماهی 60 SMS

  • مسعود
    مسعود | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    اقای مدیر عامل یادته بسته اینترنت رو 1 شبه 2 برابر کردی قیمتش رو؟
    حالا گریه کن ... اخرین باری که شارژ ایرانسل خریدم و یادم نمیاد ... دوست دارم اطلاعات خودم و خانوادم و جدم لو بره اما جیب تو رو پر نکنم ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی