ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات در پاسخ به دیجیاتو: استفاده از توان شرکت های خارجی برای ارسال ماهواره ملی به مدار GEO

وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم معارفه رئیس سازمان فضایی ایران در میان خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها در مورد سیاست های سازمان فضایی در دولت یازدهم پاسخ داد. سه مدار برای چرخش ماهواره ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰

وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم معارفه رئیس سازمان فضایی ایران در میان خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها در مورد سیاست های سازمان فضایی در دولت یازدهم پاسخ داد.

سه مدار برای چرخش ماهواره ها به دور زمین وجود دارد که به آنها MEO ،LEO و GEO گفته می شود. ماهواره های پایدار در مدار زمین-ثابت یا GEO قرار می گیرند و در طول 24 ساعت یک بار به دور مدار خود می گردند که متأسفانه کشور ما تا به حال ماهواره ای را به این مدار نفرستاده.

با در نظر داشتن اینکه ارسال ماهواره به این سطح نیازمند هماهنگی ها و بودجه زیادی است، از وزیر ارتباطات زمان عملیاتی شدن این طرح را جویا شدیم که اظهار داشت: بودجه سازمان و دیگر بخش های فضایی محدود است و برای اینکه بتوانیم به GEO برسیم، باید به دو امر مهم نائل گردیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه شوید.

محمود واعظی در ادامه توضیح داد: مسیر اول این است که خودمان ماهواره های سنگین وزن طراحی و به فضا ارسال کنیم که از نظر علمی و بودجه ای، زمان زیادی نیاز دارد و در بهترین حالت حدود 10 سال طول می کشد.

وی افزود: در حالی که ما این راه را برای رسیدن به ژئو ادامه خواهیم داد، همزمان باید برای دستیابی سریعتر به ماهواره ملی که بتواند نیازهای صداوسیما، مخابرات، سنجش از راه دور و موارد دیگر را مرتفع کند، ضعف ها و علوم مورد نیاز را طی قرارداد با شرکت های خارجی برطرف کرده و سریعتر اولین ماهواره ملی خود را به فضا پرتاب کنیم.

البته برخی از مسئولین دولت قبل هم خبر از طراحی و اجرای سیستم مکان یابی ملی توسط ماهواره های ایرانی را داده بودند که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برنامه های دولت یازدهم برای دنبال نمودن این هدف گفت: در حوزه فضایی می توان حرف های زیادی گفت و باعث خشنودی مردم شد؛ اما دولت یازدهم با مردم قرار گذاشته تا آنجه را که می گوید عملیاتی کند.

او افزود: اجازده دهید همکاران من در سازمان فضایی مطالعات خود را انجام دهند، بودجه امسال و سال های آینده را بررسی کنند و بر اساس امکانات موجود اعلام نمایند که این امر قابلیت اجرایی شدن دارد یا خیر.

محمود واعظی در مورد پرتاب ماهواره در سال 94 گفت: چند ماهواره توسط دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، آماده شده که با توجه به هزینه های بسیاری که پرتابشان در بر دارد، باید با در نظر گرفتن نیازهای کشور و بر اساس اولویت های موجود، یک یا دو عدد از آنها امسال به فضا پرتاب شود.

وی تاکید کرد: قطعا در سال 94 یک ماهواره به فضا پرتاب می شود که اطلاعات آن در زمان مناسبی اعلام خواهد شد.

پیشتر شایعه بود که سازمان فضایی در زمینه تولید شیر خشک و همچنین در حوزه دامداری نیز فعالیت دارد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال مطرح شده در این رابطه گفت: اطلاعاتی که جدیدا در برخی سایت ها پیرامون این مسأله منتشر شده بی پایه و اساس بوده و سازمان فضایی تنها به مباحث علمی مرتبط با حوزه خود می پردازد.

محمود واعظی گفت: سازمان فضایی از محل بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که توسط مجلس مصوب شده، استفاده می کند و بودجه مستقلی در سال 94 نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • داداش محمد
    داداش محمد | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    درود بر همت ایرانی
    انشاا... GEO که سهله نقاط لاگرانژ هم میفرستیم

  • عیسی
    عیسی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    تا سال های پیش همه به نارنجی جواب میدادن و ترس داشتن از اینکه یه سایت معتبر ایرانی یقه شون نگیره.......
    اما الان یه سایت دیگه با تعدادی از بچه های نارنجی دوباره گرد خاک به پا کردن.......
    اگه میزاشتن نارنجی به راهش ادامه بده الان واسه خودش غولی بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی