ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

10 میلیارد سال قبل، آسمان شب پرستاره تر بود

افزایش سیستم های روشنایی و شهر نشینی به گونه ای زندگی ما را دستخوش تغییر کرد که غالبا امکان آنکه به تماشای آسمان زیبای شب بنشینیم و از مناظر دلپذیرش لذت ببریم برایمان فراهم نیست. اما 10 ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

افزایش سیستم های روشنایی و شهر نشینی به گونه ای زندگی ما را دستخوش تغییر کرد که غالبا امکان آنکه به تماشای آسمان زیبای شب بنشینیم و از مناظر دلپذیرش لذت ببریم برایمان فراهم نیست.

اما 10 میلیارد سال پیش نادیده گرفتن این منظره زیبا کاری بس دشوار بود. تصویری که در بالا می بینید آسمان شب 10 میلیارد سال پیش را در دوران افزایش یکباره اجرام آسمانی نشان می دهد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در آن زمان، راه شیری با سرعتی باورنکردنی (30 برابر سریعتر از سرعت امروزی اش) ستاره ها را تولید می کرد. ابرهای صورتی رنگی که در تصویر می بینید توده هایی از گاز و گرد و غبار هستند که میان اجرام آسمانی وجود داشتند و نقطه های آبی و سفید رنگ نور هم ستاره هایی هستند که تازه به وجود آمده بودند.

در نظر داشته باشید اگر این تصویر واقعی بود، برخی از ستاره ها (آنهایی که 10 میلیارد سال پیش تازه متولد شده بودند) امروز دیگر در آسمان وجود نداشتند.

لازم است اضافه کنیم که این تصویر برپایه سرشماری تازه ای تهیه شده که توسط ناسا روی تعداد اجرام آسمانی موجود در کهکشان انجام گرفته و نتایجش هم در نشریه Astrophysical منتشر شد.

ستاره شناسان برای تکمیل تحقیقات خود داده های مربوط به بیش از 24000 کهکشان دیگر را نیز مورد بررسی قرار داده و با تشخیص موارد مشابه به راه شیری، فرایند گسترش آنها را با جزئیات ترسیم نمودند. در مرحله بعد، دانشمندان با استفاده از این نقشه ها برآوردی از فرایند رشد کهکشان راه شیری را ارائه کردند.

image2-hubblemilkywayp1511bw.0

نتایج نشان می دهد که خورشید تقریبا در اواخر چرخه حیات راه شیری (5 میلیارد سال قبل) به وجود آمده. اما این مسأله چندان هم بد نیست چراکه طبق اعلام دانشمندان این ستاره، پس از تکمیل مرحله baby boom یا افزایش یکباره شمار اجرام آسمانی به وجود آمده و این یعنی عناصر سنگین دیگری نظیر هیدروژن و هلیوم از ستاره هایی برجای مانده که امروز دیگر وجود ندارند.

همین عناصر مواد مورد نیاز برای شکل گیری سیاره های موجود در منظومه خورشیدی را در اختیارش قرار دادند و حتی می توانند منشأ حیات ما هم باشند.

این تحقیقات همچنین نظریه های قبلی در مورد اینکه کهکشان های مختلف (از جمله راه شیری) از اجتماع چندین ستاره به وجود آمده اند را تایید می کند.

کازی پاپو ویچ از مولفان ارشد این مقاله اظهار داشت: این مطالعه به ما امکان می دهد که بببنیم کهکشان راه شیری در گذشته چگونه بوده است.

علاوه بر این می توان با استفاده از آن مشخص نمود که حجم ستاره های موجود در کهکشان ها ظرف 10 میلیارد سال گذشته دستخوش تغییری گسترده شده و همین موضوع تئوری های مطرح شده در رابطه با رشد و توسعه آنها را تایید می کند و لازم است یادآور شویم که بخش عمده ای از این تغییرات در 5 میلیارد سال نخست از عمر آنها رخ داده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • Vahid JS
    Vahid JS | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    اینا تا 10 میلیارد سال پیش رو تحقیق کردن و ما اندر خم یک کوچه ایم

  • عطا
    عطا | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    کره زمین همش 4.5 میلیارد سال سن داره. اسمان شب 10 میلیارد سال قبل بی معنیه.

  • Mr.M
    Mr.M | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    هنوز يك نظر علمي با شواهد محكم براي چگونه تشكيل يافتن منظومه شمسي نيستش و هنوز نميتونن. اصلا دركش كنند و حالا رفتن سراغ كهكشان ها !!
    در عجبم از حمايت در حماقت بشريت با سرعت و جديت پيش به سوي نابودي !

  • Mr.M
    Mr.M | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    من يك قانون جديد كشف كردم !
    هر ده سال عمق مطالب نصف ميشود !
    قانون عمق مطالب ميلاد !
    اون قديمها مطالب عميقتر بود اول مطالب مجلات سطحي شد بعد مطالب وبلاگ ها و سايتها و در نهايت به بشريت و حماقتش نگاه ميكنم و دهنم باز مونده !

    • Vahid JS
      Vahid JS | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

      وات؟

    • Siamak Gol
      Siamak Gol | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

      بله بله....
      من میخام پایان نامه دکترام توی زمینه ی:
      سنجشِ میزانِ تغییراتِ محتوا و عمقِ پاراگراف های نوشته شده و سنجشِ میزان کلمات و خطوط و پاراگراف های حذف شده و دسته بندیه اون ها به شکل های جدولی و نموداری و استفاده از آمارگیری و ثبت اطلاعات در جوامع آماری برای سنجش میزانِ تاثیرات زمانِ خوانشِ مطلب توسط کاربران و نظرات درج شده ی آن ها در مطالب و تاثیرات آن ها در تغییرات عمق و محتوای مطلب و اثبات قضیه قانون عمق مطالب میلاد .. ارائه بدم..

      • erfaan
        erfaan | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

        یه مشت دیوونه اینجا دور هم جمعیم .. خخخخخ ..

        همین الان فیلم ایننرساترال رو دیدم بعدش اومدم دیجیاتو که کلهم فیزیک کیهانیاتو شده . خوب بود مرسی .. الان دارم همه چیز رو با قضیه های توپولوژی و انالیز حقیقی ربط میدم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی