ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کشف نشانه هایی از آب مایع در سیاره سرخ

پس از مدت ها کاوش روی مریخ، پژوهشگران تیم علمی کاوشگر کنجکاوی به نتایجی دست یافته اند که نشان دهنده وجود آب مایع روی سیاره سرخ است. به گفته پژوهشگران این آب احتمالا در لایه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

پس از مدت ها کاوش روی مریخ، پژوهشگران تیم علمی کاوشگر کنجکاوی به نتایجی دست یافته اند که نشان دهنده وجود آب مایع روی سیاره سرخ است.

به گفته پژوهشگران این آب احتمالا در لایه های نزدیک به سطح سیاره مذکور وجود دارد و ظاهرا بسیار هم شور است و می تواند برای گونه خاصی از میگوها به نام میمون دریایی مناسب باشد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

پژوهشگران تیم کاوشگر کنجکاوی با در نظر داشتن نتایج بدست آمده از تحقیقات ربات مذکور روی دما و رطوبت این سیاره دریافته اند که در برخی از شب های مریخی، شرایط به اندازه ای خوب بوده که نوعی شورآب در آن تشکیل شود.

این آب نمکین هم به خاطر وجود پرکولوریک تشکیل می شود؛ نوعی نمک که در مریخ ایجاد می گردد و دو خاصیت سودمند دارد، نخست اینکه می تواند آب را از هوای سیاره استخراج کند و دوم اینکه نقطه یخ زدگی آن را پایین بیاورد.

به این ترتیب در شب هنگام فضایی مرطوب زیر سطح مریخ ایجاد می گردد که مجددا در هنگام روز که خورشید بر سطح سیاره می تابد، خشک می شود.

البته ناگفته نماند که وجود احتمالی این آب نمکین روی سطح مریخ مدت هاست که به موضوع بحث دانشمندان بدل شده اما پیشتر تصور پژوهشگران این بود که شرایط در نزدیکی قطب ها بهتر از جایی است که کاوشگر کنجکاوی در آن قرار دارد (نزدیکی محور عرضی).

از این رو، با در نظر داشتن گرم تر بودن موقعیت قرار گیری ربات یاد شده، احتمال آنکه در  مناطق بالاتر از این حوزه آب شور پیدا شود، به مراتب بالاتر است.

در نظر داشته باشید که علیرغم مطرح شدن ایده شکل گیری مقطعی آب مایع شور روی سیاره مریخ، انتظار نمی رود که در آینده شاهد کشف برکه یا مانند آن روی این سیاره باشیم.

خاویر مارتین تورس در این رابطه اظهار داشته که: «شرایط نزدیک به سطحی که هم اکنون کنجاوی روی آن قرار دارد تا جایی که ما می دانیم برای حیات میکروبی مناسب نیست.

مارتین تورس مولف ارشد مقاله ای است که این هفته در رابطه با موضوع کشف آب مایع شور در نشریه Nature Geosciences منتشر شد. وی که علاوه بر این، در تیم علمی کنجکاوی عضویت دارد در این رابطه اظهار داشت: «احتمال وجود آب شور روی مریخ می تواند، بر نظر دانشمندان در مورد قابل سکونت بودن این سیاره اثرات قابل توجهی را بگذارد و فرایندهای ژئولوژیکی مرتبط با آب را تحت تاثیر خود قرار دهد.»

به بیان دیگر، کشف آب مایع روی سیاره سرخ از گام های ابتدایی یافتن حیات در مریخ است و  و تا آن زمان راه درازی در پیش خواهد بود.

ممکن است در آینده نه چندان دور، نام کاوشگر کنجکاوی به عنوان نخستین ربات آب یاب در تاریخ بشریت به ثبت برسد، با این همه، هنوز هم دانشمندان بیم آن را دارند که این سیاره در معرض بمبارانی از پرتوهای رادیو اکتیو قرار گیرد و همین مساله احتمال یافتن هرگونه حیات روی سطح آن را به کلی باطل کند.

اما از طرفی هم نمی توان با دیده ناامیدی به این موضوع نگریست. اگر خرس های آبی می توانند در بدترین شرایط شامل سرمای شدید و محیط های رادیو اکتیو زنده بمانند، شاید کشف حیات در این سیاره چندان هم دور از ذهن نباشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • ارفع
    ارفع | ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

    آخر نمی شود این همه فضا فقط ما باشیم

  • بهداد
    بهداد | ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

    ای آقا رفتی تحقیق تفحصا .... بنده خدا موسوی زحمت کشیده مطلب به این مهمی رو نصفه شبی پست کرده یه تشکر کنید ازش اقلا

  • محمد
    محمد | ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

    بدو بدو تو مسابق شرکت کن باحاله جایزه آیفون6.چیزی نمونده تا قرعه کشی شانستو امتحان کن

    http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=9ec05b8f-cd71-45bc-adfa-ad90328c5e17

    • گهینوم
      گهینوم | ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

      وای من چقدر هیجان زده شدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      بس کن دیگه آقای بچه!این مسخره بازیا چیه آخه؟!
      خسته نشدی از این چرتو پرتا؟
      یه جوری هم نوشتی بدو بدو آدم تا فیها خالدونش وسوسه میشه!

  • طــــــــــــــــــــــــــــوسي
    طــــــــــــــــــــــــــــوسي | ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

    اگه در سیاره ای دیگه موجودات هوشمندی وجود داشته باشند ما ادمای زمین با هم متحد و مهربون تر میشیم ...
    بعد اگه بخوان بهمون حمله کنن که هیچی دیگه

    اخر شبی تخیلی شدم :|

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی