ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با سیانوژن آشنا شوید؛ استارتاپی که میخواهد اندروید را از چنگ گوگل بیرون آورد

به سختی می شود کرت مک مستر (Kirt McMaster) را از ابتدای کار جدی گرفت. او بر اساس برنامه زمانی خودش فعالیت می کند و اگر بیست دقیقه دیرتر سر جلسه ای حاضر شود، این رفتارش نه تنبلی ...

سلما رضوان جو
نوشته شده توسط سلما رضوان جو | ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

به سختی می شود کرت مک مستر (Kirt McMaster) را از ابتدای کار جدی گرفت. او بر اساس برنامه زمانی خودش فعالیت می کند و اگر بیست دقیقه دیرتر سر جلسه ای حاضر شود، این رفتارش نه تنبلی و سهل انگاری تعبیر می شود و نه کسی از او انتظار عذرخواهی دارد.

با شلوار جین و لباس کلاهدار سیاهی که اندکی هم برایش کوچک به نظر می رسد، صندلهای قهوه ای رنگ و دو انگشتری بزرگ سیاه یکی روی انگشت شست و دیگری روی انگشت کوچک دست راست، این مرد 46 ساله بیشتر به بیکاره ای خیابانگرد می ماند تا یک کارآفرین خلاق.

محل کار او یک ساختمان قدیمی با دیوارهای طوسی رنگ در منطقه پالوآلتو کالیفرنیاست که سابقا فروشگاه ابزار و ملزومات لوله کشی بوده است و با دیدنش کسی حتی حدس هم نمی زند که استارتاپ او، سیانوژن، در این محل خانه دارد.

تابلوی نصب شده در ورودی ساختمان هم عبارت "جان اف. دال لوله کشی و ابزار گرمایشی (تاسیس 1895)" را نشان میدهد. این رخت و لباس و محل کار، پوششی لازم برای فعالیت کردن روی یکی از جنجالی ترین برنامه ها و نرم افزارهای تاریخ دره سیلیکن هستند. اما مک مستر در همان دقایق اول گفتگویمان خیلی راحت پرده از قصدش بر میدارد و کلیات برنامه اش را که به نظر ما عجیب و ناممکن است برملا می کند، او با صدایی محکم و بلند میگوید: "تیر خلاص را به گوگل خواهیم زد".

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

وقت آن رسیده است که کسی اقدامی بکند. انقلاب اسمارت فون ها که با آیفون آغاز شد، در پیچ و خم مسیر سرعتش را از دست داده و رو به کسادی گذاشته است. طبق پیش بینی ها احتمالا تعداد تلفن های هوشمند تا سال 2020 از دو و نیم میلیارد فعلی به 6 میلیارد خواهد رسید. قیمتهای موبایل های قویتر از نظر سخت افزاری و با امکانات بیشتر شکسته است و به این ترتیب کمپانی هایی مثل شیائومی با سرعتی بی سابقه در حال پیشرفت هستند.

انقلاب اسمارت فون ها که با آیفون آغاز شد، در پیچ و خم مسیر سرعتش را از دست داده و رو به کسادی گذاشته است.

با این حال iOS اپل و اندروید گوگل 96 درصد سیستم عامل های بازار اسمارت فون ها را قبضه کرده اند. مثل بازی شطرنج، فقط همین دو حریف وجود دارند و ما از بین این دو مهره سیاه یا سفید را انتخاب میکنیم. مک مستر اصلا خیال ندارد خودش را به زور میان اپل و گوگل جای بدهد، بلکه میخواهد بازی را به کل بر هم بزند و به دنیا انتخاب سومی ارائه کند.

سیانوژن سیستم عامل تلفن های همراه است که شش سال عمر دارد و در واقع نسخه ارتقاء داده شده و بهبود یافته اندروید گوگل به حساب می آید که خارج از مرزهای شرکت ساکن در مانتین ویو تولید شده است.

مک مستر که اهداف و برنامه هایش را برای اولین بار در یک سری مصاحبه با مجله فوربس بر ملا کرده، هم ابزارهای خوب و هم متحدان قدرتمندی به منظور قدم گذاشتن به میدان جنگ برای خود دست و پا کرده است. سیانوژن همین اواخر حدود 80 میلیون دلار از سوی سرمایه گذارانش دریافت نموده. توییتر، شرکت چیپست کوالکام، اپراتور مخابراتی تلفونیکا و غول رسانه ای روپرت مرداک از جمله سرمایه گذاران سیانوژن هستند.

این سرمایه گذاریها قرار است سیانوژن را به ارزش یک میلیارد دلاری برسانند و مهمترین سرمایه گذار آن هم عظیم پرمجی (Azim Premji) صاحب شرکت ویپرو (Wipro) و سومین مرد ثروتمند هند است. پیش از او دیگر سرمایه گذارانی هم بوده اند که حدود 30 میلیون دلار روی سیانوژن سرمایه گذاری کرده اند از جمله بنچمارک، اندریسن هوروویتز، ردپوینت ونچرز و تن سنت.

Capture13

مایکروسافت هم یکی دیگر از علاقه مندان سیانوژن است و همین دیروز نیز شاهد انتشار خبرهایی از همکاری این دو کمپانی با یکدیگر بودیم و آگاهان به موضوع می گویند در آینده دامنه ی همکاری های یاد شده بسیار گسترده تر نیز خواهد شد و بعید نیست شاهد یک موبایل ساخته و پرداخته شده در ردموند که از سیستم عامل سیانوژن استفاده می کند باشیم.

تجربیات دوران کامپیوترهای شخصی و انحصار گرایی مایکروسافت، برای کمپانی های مختلف این حوزه درس عبرتی شده است.

پیتر لوین Peter Levine شریک اندریسن هوروویتز میگوید: "فروشندگان اپلیکیشن ها و چیپ ها واقعا از این که گوگل کنترل کامل را در دست دارد نگرانند" و البته این نگرانی بخصوص در شرکت هایی که با ساکنین کوپرتینو و مانتین ویو رقابت میکنند به وضوح دیده میشود، که در میانشان نام هایی چون دراپ باکس، اسپاتیفای، فیسبوک، توییتر، واتز اپ، اسنپ چت، آمازون و مایکروسافت دیده می شود.

تجربیات دوران کامپیوترهای شخصی، وقتی مایکروسافت انحصار ویندوز را در اختیار گرفت تا رقبایش را از میدان به در کند و استانداردهای صنعت مورد بحث را به همه شرکتهای دیگر دیکته کند، امروز برای کمپانی های مختلف این حوزه درس عبرتی شده است.

در نتیجه وجود یک حق انتخاب سوم هم با استقبال روبرو میشود و هم موج جدیدی از خلاقیت ها را در میان تلفن های هوشمند به وجود خواهد آورد.  سیانوژن این شانس را به دست آورده که به همراه حدود 1 میلیارد موبایل به بازار وارد شود که به گفته بعضی تحلیلگران بیش از مجموع تمام آیفون های فروخته شده تا امروز است.

هر موبایل می تواند برای سیانوژن دست کم 10 دلار یا حتی بیشتر سود ایجاد کند.

خود این شرکت ادعا می کند که در حال حاضر پنجاه میلیون نفر از سیانوژن روی تلفن های همراهشان استفاده میکنند. تعداد زیادی از این فراد فرایند بسیار طولانی پاک کردن اندروید و نصب سیانوژن روی موبایل هایشان را انجام داده اند. مک مستر در حال حاضر تلاش میکند تا تعداد کثیری از تولید کنندگان اسمارت فون را ترغیب کند تا به جای اندروید گوگل دستگاه هایی با سسیتم عامل کمپانی او به بازار ارائه کنند. تلفن های هوشمند این چنینی با سرعتی بی سابقه به فروش میروند و تحلیلگران می گویند که هر موبایل می تواند برای سیانوژن دست کم 10 دلار یا حتی بیشتر سود ایجاد کند.

البته رقبای مهم دیگری نیز در سال های اخیر تلاش کرده بودند که یک سیستم عامل سوم ارائه کنند اما موفق نبودند. از جمله آنها میشود به مایکروسافت، بلک بری، سامسونگ، موزیلا، نوکیا، اینتل و پالم اشاره نمود.

مک مستر هم از این سابقه خبر دارد و به همین دلیل است که می گوید استفاده از اندروید تنها راه موفقیت است. تولید کنندگان مختلف اپ ها احساس میکنند گوگل و اپل آنها را به حاشیه رانده اند و او امیدوار است که با در دسترس قرار دادن کد سیانوژن برای همگان، که کاری بر خلاف روال همیشگی iOS و اندروید است، این مخاطبان برنامه نویس را جذب کند. کمپانی هایی مثل ویزا Visa یا پی پال Paypal از شر انحصار مانتین ویو خلاص شده و می توانند از این طریق سیستم پرداختی ایجاد کنند که به خوبی Google Wallet یا حتی بهتر از آن باشد.

اسکایپ قادر می شود به ابزار اول تماس های صوتی موبایل بدل گشته و اسپاتیفای نیز می تواند نقش پلیر پیش فرض آنها را بر عهده بگیرد. مک مستر می گوید: "در دنیای ایده آل، سیستم عامل تلفن من باید خودش تشخیص بدهد که من از اسپاتیفای برای گوش دادن به موسیقی استفاده می کنم و سپس شخصاً باید بتوانم با موبایل خودم حرف بزنم و به آن فرمان بدهم که این یا آن آهنگ را پخش کند و آن آهنگ هم با اسپاتیفای پخش شود. اسمارت فون های امروزی هنوز چنین قابلیتی ندارند."

2

سیانوژن بسیار پیش تر از آن که مک مستر دربرابر استبداد گوگل قد علم کند، ایجاد شده بود. قدمت آن به سال 2009 باز میگردد، زمانی که استیو کندیک (Steve Kondik) چهل ساله که برنامه نویس بازنشسته و پیشگامی موفق است در خانه اش در پیتزبرگ شبهای زیادی را صرف دستکاری اندروید کرده بود. (اندروید نرم افزاری متن باز به حساب می آید) بنابراین هر کسی میتواند آن را دانلود نموده و به دلخواهش تغییر بدهد و تا وقتی فردی با تغییراتش برنامه را خراب نکند، اپلیکیشن های اندرویدی مثل جیمیل، مپ، درایو و پلی استور بدون مشکل همچنان عمل خواهند کرد. گوگل که اندروید را در اختیار افراد گوناگون گذاشته است از تبلیغات در فضای اپلیکیشن ها و اطلاعات جمع آوری شده از موبایل ها کسب درآمد میکند).

در رابطه با سیانوژن همه چیز کاملا غیرمنتظره و خود به خودی بود، اصلا هدف بزرگ و دورنمای عمده ای وجود نداشت.

کندیک مهندسی است که یادگیری کد نویسی را خودش در سن هشت سالگی آغاز کرده بود و اکنون که موهایش سفید شده برخلاف مک مستر و ادعاهای پر جار و جنجالش، آدمی آرام و محتاط است.

وی کارش را با ایجاد تغییرات کوچکی در رابط کاربری اندروید آغاز کرد و بعد از آن به سراغ افزایش کارایی و عمر باتری رفت. کمی بعد جماعتی متشکل از صدها توسعه دهنده به او پیوستند و از مهارت های کد نویسی شان برای ایجاد سیانوژن استفاده کردند. این پروژه در آن دوران سیانوژن مد (CyanogenMod) نامیده می شد. کندیک میگوید: "همه چیز کاملا غیرمنتظره و خود به خودی بود، اصلا هدف بزرگ و دورنمای عمده ای در کار نبود."

در انجمن های مختلف اینترنتی درباره نسخه اندروید کندیک که کاملا قابلیت سفارشی سازی شدن داشت حرف و حدیث های فراوانی مطرح گشت و تا اکتبر 2011 حدود یک میلیون نفر سیانوژن را روی موبایل هایشان نصب کرده بودند.هشت ماه بعد این آمار به 5 میلیون نفر هم رسید.

در نهایت سامسونگ متوجه این جریان شد و کندیک را به استخدام خود در آورد تا با یک تیم تحقیق و توسعه در سیاتل همکاری کند. سامسونگ به کندیک اختیار تام داده بود تا در ساعات غیرکاری اش با فراق بال به دستکاری اندروید ادامه بدهد.

کندیک هنوز هم در سیاتل اقامت دارد، چون این شهر مرکز تجمع و فعالیت اکثر توسعه دهندگان سیانوژن است. او میگوید: "چیزی نگذشته بود که این پروژه به تمام کار و زندگی من تبدیل شد" (کمپانی او کمتر از 90 کارمند دارد اما از سوی بیش از 9 هزار توسعه دهنده برنامه های متن باز کمک و همکاری دریافت میکند).

در همان حال که کندیک با گروه برنامه نویسانش مشغول هک کردن اندروید بود، مک مستر از یک شرکت فنی به شرکتی دیگر نقل مکان میکرد. او اهل ایالت نوا اسکوشیا در کشور کانادا بود، دانشگاه را ناتمام رها کرده و در دوران شکوفایی صنعت فناوری دیجیتال به یک استارتاپ در در دره ی سیلیکن پیوسته بود و پس از آن هم به جنوب کالیفرنیا نقل مکان کرده بود و در آن جا در چند شرکت بازاریابی دیجیتال کار می کرد.

SteveKondik

بعد از آن وی با شرکت بوست موبایل (Boost Mobile) همکاری نمودکه یک سرویس ارائه خدمات وایرلس از کشور استرالیا بود و اکنون اپراتور مخابراتی Sprint آن را خریداری کرده است. مک مستر بعدها به کمپانی سونی رفت و در ایجاد استراتژی های تولید تلفن همراه با آن ها همکاری کرد.

گلکسی اس ۳، اولین موبایل اندرویدی بود که توان رقابت با آیفون را داشت.

درست مثل بسیاری دیگر از خوره های تکنولوژی، مک مستر هم از کسانی بود که اولین آیفون ها را خریداری کرده و استفاده می نمودند. اما همینطور که در جریان کارش به بررسی و ارائه ایده های تازه در حوزه کسب و کار می پرداخت، بیشتر و بیشتر به آزادی عمل در اندروید علاقمند میشد.

در سال 2012 وی یک تلفن همراه سامسونگ مدل گلکسی اس 3 خریداری کرد، این اولین موبایل اندرویدی بود که به عقیده او توان رقابت با آیفون را داشت. اما خیلی زود از این که نسخه آخر اندروید –جلی بین- برای این اسمارت فون ارائه نشده بود کلافه گشت.

به این ترتیب تصمیم گرفت کلا سیستم عامل روی موبایل گلکسی را پاک کند و سیانوژن مد را روی آن نصب نماید. سیانوژن مد در آن زمان به لطف همت ارتشی از برنامه نویسان قابلیت همسازی و تلفیق نسخه به روز رسانی شده جلی بین را داشت. خود مک مستر میگوید این جریان باعث شد عصر یکی از روزهایی که در باشگاه مشغول ورزش بود، فکر جالبی به ذهنش خطور کند. اگر اسمارت فونی با یک سیستم عامل آزاد و باز ارائه شود، فرد میتواند به هر مقداری که دلش میخواهد آن را به دلخواه خودش تغییر دهد. به قول خود مک مستر "آنوقت با این موبایل میتوانی هر کاری که دلت بخواهد انجام دهی".

همان روز بعد از ظهر مک مستر از طریق سرویس لینکدین با کندیک تماس گرفت و تلفنی صحبت کرد. بیشتر حرفها را مک مستر زد، او به کندیک گفت که خیال دارد پروژه متن بازش را به یک کمپانی بزرگ تبدیل کند. مک مستر به خاطر دارد که به کندیک گفته بود:"من مدیرعامل میشوم و تو مدیر فنی. جور کردن پول با من." کندیک، مک مستر را به سیاتل دعوت کرد و روز بعد آن ها با هم ملاقات کردند، در این دیدار بود که ذوق و هیجان افسارگسیخته مک مستر در مقابل روحیه محتاط و محافظه کار کندیک قرار گرفت.

Cyanogenmod-11S

خود کندیک میگوید: "در ابتدای کار تردیدهای زیادی داشتم." با این حال ظرف 48 ساعت این دو تصمیم گرفتند با هم همکاری کنند و سیانوژن که در آن زمان یک پروژه متن باز بود تبدیل شد به یک کمپانی فنی. اگرچه برخی از اعضای پروژه متن باز سیانوژن از این تغییر و تحول ناراضی بودند و جار و جنجال زیادی به راه انداختن اما مک مستر توجهی به آنها نکرد (شریک سوم کاری آن ها به نام کوشیک در سال 2014 این شرکت را ترک کرد).

حدود یکی دو میلیارد موبایل اندرویدی در دنیا وجود دارد. حتی درصد کوچکی از این تعداد، می تواند به خودی خود بازار بسیار بزرگی به حساب آید.

در مراحل اولیه شرکتهای سرمایه گذاری بزرگ کالیفرنیا (مستقر در سند هیل رود) استقبال زیادی از ایده مک مستر و کندیک نکردند. واکنش لوین از اندریسن هوروویتز هم مثل دیگران بود. خودش می گوید:"اصلا باور نمیکردم یک استارتاپ بتواند قدم پیش بگذارد و یک سیستم عامل جدید تولید کند."

لوین در دور دوم جذب سرمایه ها روی سیانوژن سرمایه گذاری کرد و از این که از همان بار اول اقدام نکرده بود پشیمان است. بسیاری از افراد دیگر هم از لاف زنی ها و اعتماد به نفس مک مستر خوششان نیامده بود. اما در شرکت بنچمارک، این دو نفر میچ لسکی Mitch Lasky را پیدا کردند که حاضر شد حرف هایشان را بشنود.

این حقیقت که میلیون ها کاربر تمایل پیدا کرده بودند سیانوژن را روی اسمارت فون هایشان نصب کنند نشان میداد که تقاضا برای آن وجود دارد. لسکی می گوید:"حدود یکی دو میلیارد موبایل اندرویدی در دنیا وجود دارد. حتی درصد کوچکی از این تعداد، می تواند به خودی خود بازار بسیار بزرگی به حساب آید."

3

این که سیانوژن چطور از یک اسباب بازی تفریحی برنامه نویسان، به سیستم عاملی برای تلفن های هوشمند تبدیل شد، روندی است که مصداقش را می توانیم در داخل ماشین تویوتا پایروس متعلق به جوزف رید ببینیم که در سن فرانسیسکو راننده تاکسی است.

او مثل بسیاری دیگر از راننده های شرکت خدمات تاکسی "لیفت"، مشتریان و مسیرهای شان را از طریق تلفن هوشمندی که روی داشبرد نصب کرده است پیگیری میکند. اما موبایل او واقعا جلب توجه می نماید. یک اسمارت فون چینی وان پلاس وان باریک و زیبا با صفحه پنج و نیم اینچی و سیستم عامل سیانوژن که سال گذشته به بازار ارائه شد و وب سایت گیزمودو آن را "یک تلفن هوشمند بی نهایت جالب" توصیف کرده است.

این اسمارت فون از بسیاری از رقبای خودش از جمله آیفون ۶ بهتر است. قیمت آن از 300 دلار شروع میشود درحالی که نکسوس 6 گوگل که خصوصیات مشابهی دارد و بهترین موبایل اندرویدی بازار به حساب می آید تقریبا دوبرابر آن قیمت دارد.

مایکرومکس به عمده ترین فروشنده سیانوژن در بازار هند تبدیل شد و به نوعی جدایی سیانوژن از وان پلاس را رقم زد.

این تلفن هوشمند دومین موبایل سیانوژنی آقای رید است او اولین بار با خرید گلکسی اس 4 سیستم عامل یاد شده ر شناخته بود. وی علاقه چندانی به اپ هایی که سامسونگ و اسپرینت روی موبایل تازه اش ارائه کرده بودند نداشت و عملکرد تلفن هم کمتر از سطح انتظاراتش بود. بنابراین تصمیم گرفت سیانوژن را نصب کند. او میگوید: "دیگران هم تعجب کرده بودند که اسمارت فون من چقدر سریعتر عمل می کند" وان پلاس وان حتی از آن تلفن هوشمند قبلی هم سریعتر است. این کمپانی تا امروز یک میلیون از این نمونه را فروخته است.

مک مستر و همکارانش مشغول ترغیب دیگر کمپانی های تولید کننده تلفن های هوشمند هستند. سال گذشته مایکرومکس (Micromx) که در بازار موبایل های هندی در صدر ارائه کنندگان تلفن همراه قرار دارد اسمارت فون های سیانوژن خودش را با برند مشهور Yu به بازار ارائه کرد. (این کار باعث شد مایکرومکس به عمده ترین فروشنده سیانوژن در بازار هند تبدیل شود و به نوعی جدایی سیانوژن از وان پلاس را رقم بزند).

شرکت مذکور موبایل هایش را از طریق فروشگاه های اینترنتی به بازار ارائه نمود. رائول شارما Rahul Sharma مدیرعامل مایکرومکس میگوید: "مردم مشتاقانه خریدار آن هستند و ما هر هفته تولید را بالاتر میبریم." شارما اضافه می کند سیانوژن را انتخاب کرده است چون خواسته مشتریان را برای داشتن تلفنی که بتوانند به دلخواه خودشان تنظیم کرده و تغییرش دهند برآورده می نماید.

از بسیاری جهات مایکرومکس پا جای پای شیائومی گذاشته است، کمپانی یاد شده یک شرکت بسیار بزرگ 46 میلیارد دلاری چینی است و برندی مورد توجه و مشتریانی وفادار دارد زیرا موبایل هایی با امکان شخصی سازی مطلوب ارائه میکند.

اما مایکرومکس به جای آن که مانند شیائومی گروه بزرگی از برنامه نویسان را به کار گیرد، فرایند توسعه سیانوژن را برون سپاری کرده است. هوراس دیدو Horace Deidu تحلیلگر صنعتی شرکت اسیمکو Asymco می گوید برندهای دیگری نیز در این بازار نوپا در حال پیوستن به این جریان هستند.

به عقیده او سیانوژن این روزها امکان تولید نسل بعدی موبایل های شیائومی را فراهم کرده است و احتمالا تعداد زیادی از آن ها را در بازار خواهیم دید. در ماه مارس آلکاتل، سومین کمپانی بزرگ تولید کننده تلفن همراه در دنیا اعلام کرد که اسمارت فون 6 اینچی Hero 2+ را که با سیانوژن کار میکند با قیمت 299 دلار به بازار امریکا ارائه خواهد نمود.

در همین حال کوالکم که تولید کننده چیپ ست های موبایل است اعلام کرد سیانوژن را در طراحی گجت های مرجعش تلفیق میکند. این گجت های مرجع درواقع یک قالب تکنیکی هستند که به شرکت های کوچکتر تولید کننده تلفن همراه در سراسر دنیا کمک میکند تا موبایل های برند خودشان را بدون صرف هزینه برای طراحی های پایه تولید و به بازار ارائه کنند.

167163

اولین محصول رویاها و بلندپروازی های مک مستر احتمالا در اواخر این سال در موبایلی که شرکت بلو (Blu) تولید می کند به بازار می آید. این کمپانی که در میامی امریکا قرار داد به یکی از محبوبترین شرکت های تلفن همراه در امریکای لاتین تبدیل شده و موبایل های آن در امریکا از طریق فروشگاه های وال مارت و بست بای به فروش گذاشته شده اند و در میان پرفروش ترین تلفن های دست دوم در سایت آمازون قرار دارند.

شرکت بلو میگوید اولین تلفن سیانوژن خود را که در ان اثری از مجموعه اپلیکیشن های گوگل دیده نمیشود به بازار خواهد فرستاد. اگرچه مدیرعامل شرکت بلو، Samuel Ohev-Zion میگوید که هنوز جزئیات کامل این پروژه به اتمام نرسیده اما قرار است این اسمارت فون از اپ استور آمازون، اوپرا وب، نقشه نوکیا Here، دراپ باکس و وان درایو مایکروسافت برای دخیره سازی ابری و اسپاتیفای برای موسیقی استفاده کند.

به علاوه این موبایل هم برای جستجو از بینگ استفاده خواهد کرد و هم از کورتانا ی مایکروسافت به جای دستیار صوتی گوگل استفاده میکند. او می افزاید: "وقتی این اپ ها به خوبی در سیستم عامل تلفن همراه تلفیق شوند اغلب اوقات بسیار بهتر از اپ های گوگل عمل میکنند."

اسمارت فون هایی مانند این هستند که باعث خواهند شد سیانوژن پولساز شود. فعلا این شرکت درآمد اندکش را از طریق ارائه و فروش تم هایی که به کاربران امکان میدهند فضای تلفن هایشان را شخصی سازی کنند به دست می آورد (و البته در زمان حاضر برای ارائه خدمات فروش به پلی استور گوگل وابسته است اما قصد دارد فروشگاه مخصوص به خودش را ارائه کند).

فرصت دیگری که برای این کمپانی فراهم است مربوط به مشارکت فروش با تولید کنندگان اپ هایی است که خدماتشان را همسان با تلفن های همراه دارای سیانوژن ارائه میکنند. به گفته ویکرام ناتاراجان Vikram Natarajan در بخش توسعه تجاری سیستم عامل موبایلی مورد بحث اینگونه قرارداد ها اشکال مختلفی دارند، از قرارداد پخش و توزیع گرفته تا قرارداد ارائه امکانات خرید در اپ ها تا خدمات اختصاصی برای کشورهای خاص.

به احتمال زیاد موفقیت سیانوژن باعث از دست رفتن فرصتهای زیادی برای اندروید است.

در برخی موارد شرکت بخشی از درآمد حاصل از قراردادهای یاد شده را در اختیار تلفن سازانی که با سودهای بسیار کم دست به گریبان مشکلات هستند قرار میدهد. به گفته او این کمپانی برای چنین شرکت ها درآمد زایی بی سابقه خواهد داشت.

با وجود لحن پرشور و جنجالی مک مستر سیانوژن میتواند بدون آن که به گوگل آسیب وارد نماید راه موفقیت را طی کند. کمپانی ساکن مانتین ویو فعلا در این مورد از اظهار نظر خودداری کرده است. در جریان گفتگویی در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا، مدیر محصولات این شرکت، ساندار پیچای، که مسولیت نظارت بر اندروید را برعهده دارد، گفت که هنوز مشخص نیست سقف فروش سیانوژن چقدر خواهد بود. به علاوه او تاکید کرد که سرویس های گوگل هنوز بسیار محبوب هستند و از همین رو مشخص نیست موبایل های فاقد خدمات این شرکت چقدر دوام بیاورند.

به احتمال زیاد موفقیت سیانوژن باعث از دست رفتن فرصتهای زیادی برای اندروید است و جایگاه آن را بین پلتفرم اپل در یک سوی بازار و سیانوژن در طرف دیگر قرار میدهد و بدین ترتیب دورنمای وضعیت سیستم عامل موبایلی گوگل پیچیده تر خواهد گشت. ضمناً در زمان حال که سرمایه گذاران نگرانند که مبادا گوگل نتواند به همان اندازه که در حوزه کامپیوترها موفق بود در بازار موبایل پول ساز باشد چنین روندی می تواند اسباب دردسر اهالی مانتین ویو گردد.

با این حال حتی برخی از شرکای سیانوژن هم چندان علاقه ای به از بین بردن جایگاه کنونی گوگل و اندرویدش ندارند. ساندش پاتنام (Sandesh Patnam) از شرکت پرمجی اینوست می گوید: "مک مستر خشن است و لاف زنی های فراوانی دارد که گمان میکنم بدون این ها شرکت او اصلا دوام نمی آورد. اما در عین حال امیدوارم بیشتر از این پا روی دم شیر نگذارد."

با همه این حرف ها حملات آشکار مک مستر به گوگل ممکن است به جز تبلیغات فایده دیگری هم داشته باشد، مثلا این که با این کار گوگل قدری حواس خود را جمع می کند از رفتن به سمت انحصارگرایی خود داری می نماید، یا برای هر تصمیم و شرایط جدیدی در پلتفرم موبایلش بسیار محتاطانه عمل کرده تا افکار عمومی تغییر جهت نداده و به سمت رقبایی مثل سیانوژن سرازیر نشوند.

همین موارد به مک مستر انگیزه بیشتری میدهند. او میگوید: "مثل تمام افسانه های حماسی بزرگ نیاز به یک دشمن مشترک وجود دارد و فعلا گوگل، این دشمن مشترک برای شرکت هایی مثل ما است."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • ali
    ali | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام دوستان
    به نظر من سیانوژن یعنی عبور از محدودیت
    چه از نظر زیبایی یا سرعت و یا نرم افزار ها
    خودم گوشی اکسپریا اس پی دارم و سونی اخرین اپدیتی که بهش داد اندروید ۴.۳ جیلی بین بود
    ومن دیگه متوسل شدم به کاستوم رام ها که
    تا سیانوژن ۱۲.۱ ادیت شده رو گوشیم ریختم تازه فهمیدم سیانوژن چیه!!!! اندروید ۵.۱.۱- سرعت عالی-مصرف باتری عالی که مَکس سی پی یو رو گذاشتم روی ۴۰۰مگاهرتز که گوشیم اصلن لگ وهنگ نمیکنه(که حتی به نظرم گوشی رو یک هسته ففط کار میکنه) و مصرف باتری خیلی اومده پایینwow
    البته اینم بگم خودم تو کار فلش و ارتقا گوشی ها هستم
    و خیلی گوشی هارو ابدیت کردم
    مثلا گوشی گلگسی جیو که اندرویدش ۲.۳ بود به سیانوژن مود ۹ ارتقا دادم که اندرویدش شد ۴.۰۴ و کارایی گوشی خیلی بالا رفت و هیچ مشکل هم نداشت
    و...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی