ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تایپ کردن حافظه را نابود می کند

یک خبر بد: اگر برای نت برداری سر کلاس یا در یک جلسه کاری از لپ تاپ استفاده می کنید و یا لیست کارهای تان را از طریق اپلیکیشنی خاص می نویسید، خودتان را در ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

یک خبر بد: اگر برای نت برداری سر کلاس یا در یک جلسه کاری از لپ تاپ استفاده می کنید و یا لیست کارهای تان را از طریق اپلیکیشنی خاص می نویسید، خودتان را در معرض خطر فراموشی و تضعیف حافظه قرار داده اید.

تحقیق جدیدی که در Psychological Science منتشر شده نشان می دهد که قلم در زمینه به یاد سپردن اطلاعات از کیبورد موثرتر است.

روانشناس دانشگاه پرینستون، پم مولر، نویسنده این پژوهش، متوجه تفاوتی در زمان فارغ التحصیلی اش به عنوان استادیار شد. او معمولا برای نت برداری از لپ تاپ اش استفاده می کرد اما یک روز به جای لپ تاپ از قلم استفاده کرد و: "احساس کردم بسیار بیشتر آموختم."

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طی 3 پژوهش دیگر، مولر تاثیر تکنیک های نت برداری روی حافظه را مورد آزمون قرار داد. اول از همه، وی 2 گروه از دانشجویان را به یک مراسم TED برد. نیمی از هر گروه با قلم و نیمی دیگر با لپ تاپ مشغول نت برداری شدند. سپس هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند.

هر دو گروه به سوالاتی که حقایق و فکت ها در آن دخیل بود پاسخ مناسبی دادند اما در مورد مسائل مفهومی تر، گروهی که قلم به دست بود موفق تر عمل کرد.

مولر می گوید: "دانشجویانی که روی لپ تاپ نت برداری می کردند، به نوعی در حال رونویسی از روی سخنرانی بودند. به این دلیل که ما با دست مان کندتر می نویسیم، آن هایی که با خودکار و کاغذ کار می کردند، باید انتخاب شده تر عمل می کردند و مهم ترین اطلاعات را به روی کاغذ می آوردند. این مسئله سبب شد که آن ها مسئله را موثر تر دنبال کنند.

در پژوهش دوم، مولر به گروه دوم که با لپ تاپ نت برداری می کردند گفت که کلمه به کلمه سخنرانی را ننویسند اما دانشجویان قادر به انجام اینکار نبودند.

و در پژوهش آخر، مولر به گروه ها گفت که نت های خود را مطالعه کنند تا یک هفته بعد آزمونی از آن ها به عمل آید. در این نقطه، مولر این احتمال را می داد که گروه لپ تاپی موفق تر عمل کند اما نتیجه کاملا برعکس بود: "ما متعجب شدیم، گروهی که با دست نت برداری می کرد باز هم بهتر عمل کرد. با توجه به اینکه لپ تاپی ها محتوای بیشتری در اختیار داشتند اما آن ها از همان ابتدا، اصل ماجرا را متوجه نشده بودند."

کدام متود بهتر است؟

مولر می گوید از این به بعد باید بیشتر مراقب این باشیم که چگونه نت برداری می کنیم. بعضی مواقع نت برداری با قلم و خودکار تاثیر بسیار بیشتری نسبت به تایپ کردن خواهد داشت و گاهی هم برعکس، تایپ کردن با لپ تاپ سودمندتر خواهد بود.

زمانی که لازم است یک مطلب را در سطوح پیچیده و جزئی یاد بگیرید و مفهوم آن را متوجه شوید، ترجیحا بهتر است که از قلم تان استفاده کنید و یک کاغذ روبرویتان قرار دهید اما اگر ملاک کلمات بیان شده باشد، تایپ کردن راهکار موثرتری است. زمانی که تایپ می کنید، با دقت کلمات را دنبال خواهید کرد و همان گفته ها را پیاده سازی می کنید.

مواقع دیگری که نوشتن با دست موثرتر خواهد بود، زمانی است که می خواهید لیست کارهای تان را یادداشت کنید. مولر می گوید به جای اینکه هر چه به ذهنتان می رسد را درون یک دستگاه الکترونیکی پیاده کنید، بهتر است به صورت خلاصه، آن را روی کاغذ بیاورید.

مولر هم با من و شما موافق است که احتمالا ما هیچ وقت تلفن های همراه، تبلت ها و لپ تاپ های مان را هیچ گاه با قلم و کاغذ عوض نخواهیم کرد اما او پیشنهاد استفاده از قلم های مدرن را داده (برای مثال قلمی که همراه با سری گلکسی نوت عرضه می شود).

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • محسن
    محسن | ۲۹ فروردین ۱۳۹۴

    زنده باد قلم و کاغد و زیردستیش

    همین ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی