ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در جلسه هم اندیشی مدیران اپراتورها و رگولاتوری چه گذشت؟

نخستین جلسه هم اندیشی مدیران اپراتورها و رگولاتوری دیروز عصر برگزار شد. در این جلسه مدیران همراه اول، ایرانسل، رایتل، مخابرات و سازمان تنظیم مقررات حضور داشتند و هر یک به بیان مشکلات یا راه ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۶

نخستین جلسه هم اندیشی مدیران اپراتورها و رگولاتوری دیروز عصر برگزار شد. در این جلسه مدیران همراه اول، ایرانسل، رایتل، مخابرات و سازمان تنظیم مقررات حضور داشتند و هر یک به بیان مشکلات یا راه حل ها پرداختند.

مشکلاتی از قبیل: عدم همکاری شهرداری ها، کاهش درآمد اپراتورها، عدم نظارت به محتوا، کاهش استفاده از تلفن ثابت، در اختیار نداشتن فرکانس های ناب و معضلات موجود در گمرک از طرف مدیران 4 شرکت مخابراتی مطرح گشت و مدیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آنها پاسخ داد.

در ادامه همراه دیجیاتو بمانید تا از جرئیات مشکلات اپراتورهای مخابراتی کشور مطلع گردید.

مدیرعامل همراه اول: عدم همکاری شهرداری ها ارتقای کیفی را با مشکل روبرو کرده

مدیرعامل همراه اول در این دیدار اظهار کرد: همراه اول در سال های 92 و 93، مبلغ 4 هزار و 200 میلیارد تومان در عرصه تلفن همراه و تجهیزات، سرمایه‌ گذاری انجام داده که معادل میزان هزینه شده در 18 سال قبل بوده.

وحید صدوقی افزود: تامین منابع ارزان‌ قیمت از صندوق توسعه ملی که برای بخش ICT، صد و پنجاه میلیون دلار پیش‌ بینی شده بود، پرداخت نشده که این عدم پرداخت منجر به ایجاد مشکلات مالی برای اپراتورها گردیده است.

وی همچنین به موضوع هزینه منابع فرکانسی  اشاره کرد و گفت: تامین هزینه فرکانس برای اپراتورها سنگین است و اگر ارقام در این زمینه مورد بازنگری قرار گیرد، شرایط بهتری برای اپراتورها ایجاد خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار از همکاری نکردن شهرداری ها برای نصب سایت های تلفن همراه اظهار نارضایتی کرد و توضیح داد: برای مثال در سال 93، مجوز نصب 26 سایت صادر ولی 25 سایت جمع‌آوری گردید، که باعث شد تا توسعه آنتن ها برای افزایش کیفیت سرویس دهی به خوبی انجام نشود و مشکلات کیفی برقراری ارتباط و ارائه خدمات پابرجا بماند.

مدیرعامل ایرانسل: 50 درصد از درآمد اپراتورها نصیب دولت می شود

مدیرعامل ایرانسل نیز در این هم اندیشی اشاره کرد: در حوزه موبایل اپراتورها به طور متوسط 50 درصد از کل درآمد های خود را به حساب دولت واریز می نمایند که چنین رقم پرداختی استثنایی محسوب می گردد.

علیرضا قلمبر دزفولی با بیان اینکه سیاست دولت کاهش یا تثبیت تعرفه های تلفن همراه است، اعلام کرد: در کنار این موضوع ظهور OTTها (سرویس های ارتباطی متنی و مالتی مدیای بر بستر شبکه مانند اپلیکیشن های پیام رسان و شبکه های اجتماعی )، کاهش قابل توجه درآمد اپراتورها از محل تماس یا پیامک را رقم زده. از این‌ جهت باید کم کم فکری به حال عدم وصول درآمد ها و کاهش مدت زمان برگشت سرمایه کرد.

مدیرعامل اپراتور دوم اظهار کرد: اگر مجموع درآمد 10 سال گذشته ایرانسل با رقم 5.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این اپراتور مقایسه شود، نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از درآمدها تبدیل به سرمایه گذاری می‌ گردد.

دزفولی اضافه کرد: بدین ترتیب لازم است دولت مشوق ها و حمایت هایی را برای اپراتورها در نظر بگیرد که پیشنهاد ما خارج کردن دیتا از شمول سهم 28.1 درصدی دولت از درآمد اپراتور است؛ مانند صنعت خودروسازی که راهکارهایی برای حمایت از آن ارائه شده.

وی گفت:‌ علاوه بر این موضوعات عوارض شهرداری ها نیز به مشکل مضاعف تبدیل گشته است و روزانه باید برای توسعه شبکه، عوارض محلی پرداخت کنیم.

مدیرعامل رایتل: بارز ترین سرویس 3G هنوز ارائه نشده

مدیرعامل رایتل در این هم اندیشی اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه همراه اول و ایرانسل نیز مجوز ارائه خدمات 3G و 4G را در اختیار دارند، محتواهای موبایلی و اینترنتی به شدت در حال توسعه است؛ بنابراین این الزام دیده می شود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید با نهادهای مسئول برای راه اندازی رگولاتوری محتوا، مذاکرات را آغاز کند.

مجید صدری در مورد بحث شناسایی هویت مالکین سیم کارت های موبایل در کشور گفت: بحث اتصال اپراتورها به سامانه ثبت‌ احوال،جهت احراز هویت، لازم است از طریق سازمان تنظیم مقررات به عنوان نماینده این شرکت ها برقرار شود.

وی به معضلات دست و پا گیر برای ارائه سرویس بهتر به مشترکان اشاره کرد و افزود: رایتل از آغاز فعالیت تاکنون به دلیل حل نشدن مسائل مقررات محتوایی و به ویژه پیوست فرهنگی، نتوانسته تماس تصویری (video call) را که بارزترین خدمت نسل سوم تلفن همراه به شمار می رود، ارائه کند.

کاظم ابراهیمی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران، نیز به ارائه‌ توضیحاتی در خصوص تعرفه های تلفن ثابت پرداخت و اظهار کرد: واقعیت آن است که افت شدید درآمدهای مخابراتی در این حوزه به گونه‌ای شده که برای ما مشکلات جدی در زمینه‌ تامین هزینه ها ایجاد کرده.

رئیس رگولاتوری: ضریب بهره وری فرکانسی در کشور بسیار پایین است

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در این جلسه به مشکلات مطرح شده پاسخ داد. وی اظهار کرد: امیدواریم با توجه به برنامه‌ریزی های صورت گرفته در آینده نه چندان دور در حوزه تلفن ثابت نیز قدرت ارائه‌ خدمات باند پهن را داشته باشیم.

علی اصغر عمیدیان با اشاره به برگزاری جلساتی با مسوولان شهرداری برای حل مشکلات نصب سایت، درباره تعرفه های کمرگی توضیح داد: با راه اندازی گمرک تجهیزات مخابراتی این امید وجود دارد که تعرفه های این بخش به صورت قابل توجهی کاهش یابد.

وی در ارتباط با هزینه های منابع فرکانسی خاطر نشان کرد: در این قسمت لازم است براساس ضریب بهره وری اقدام کنیم؛ اما اکنون این عدد در ایران نسبت به کشوری مانند ترکیه در حالت یک به 16 قرار دارد. این در حالی است که تمام این موارد جزو منابع و ثروت‌های ملی به شمار می‌رود و باید اپراتورها به سمت فناوری هایی گام بردارند که بتوانند از واحد فرکانس استفاده بالا و بهینه داشته باشند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات گفت: اینکه درآمد اپراتورها در معرض تهدید است و باید فکری به حال آن کرد، موضوع تازه‌ای نیست که بتوانیم آن را انکار کنیم؛ اما باید در کشور فضایی جهت ایجاد و ارائه‌ نرم‌ افزارهای داخلی فراهم شود و مقررات این حوزه به گونه‌ای تدوین گردد که استفاده از اپلیکیشن های داخلی نسبت به خارجی برای کاربران اولویت داشته باشد.

قرار است که این جلسات از این پس هر ماه میان اپراتورها و مسئولان سازمان تنظیم مقررات برگزار گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • جمال موسوی
    جمال موسوی | ۲ بهمن ۱۳۹۴

    اگه کل مردم ایران یک روز تمام از اینترنت استفاده نکنن قول میدم وزارت ارتباطات رو با وزارت راه ادغام کنن

    (:

  • cahoor
    cahoor | ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

    در جلسه هم اندیشی مدیران اپراتورها و رگولاتوری چه گذشت؟
    خوش گذشت :D

  • baraeen
    baraeen | ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

    اوضاع ایرانسل تا حدودی از همراه اول بهتره.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی