ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا ایمیل تا سال ۲۰۲۰ منسوخ خواهد شد؟

ارتباطات آنلاین تا ۵ سال آینده به چه شکل در خواهند آمد؟ آیا همچنان مجبور خواهیم بود در میان انبوهی از ایمیل های غیر ضروری، به دنبال یک نامه الکتریکی کاری مهم بگردیم؟ یا جنگی چند ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

ارتباطات آنلاین تا ۵ سال آینده به چه شکل در خواهند آمد؟ آیا همچنان مجبور خواهیم بود در میان انبوهی از ایمیل های غیر ضروری، به دنبال یک نامه الکتریکی کاری مهم بگردیم؟ یا جنگی چند ساعته را برای پاک کردن ایمیل های بی فایده آغاز کنیم؟

امیدواریم تا سال ۲۰۲۰، ایمیل نیز جایگزینی شایسته برای خود پیدا کند. همین حالا هم که به دنیای مجازی نگاه کنید، نشانه هایی از آغاز یک حرکت به سوی عدم استفاده از ایمیل در آن دیده می شود. در زمانه ای زندگی می کنیم که جایگزین های بسیاری را می توان برای این راه ارتباطی یافت که بسیار راحت تر مورد استفاده قرار گرفته و وقتتان را نیز نمی گیرند. نمونه اش پیام های مستقیم در توئیتر و پیام رسانی در فیسبوک هستند.

در ادامه می خواهیم به مشکلات ایمیل و اینکه چطور می توان جایگزینی برایش یافت بپردازیم؛ با دیجیاتو همراه باشید.

ایمیل این روزها از اهمیت بسیار کمتری برخوردار شده است؛ کاربران ترجیح می دهند در شبکه های اجتماعی با یکدیگر صحبت کنند، دوستان به هیچ عنوان برای حال و احوال به همدیگر ایمیل نمی زنند و تمایل دارند از پیامک و یا اپلیکیشن های پیام رسان سریع استفاده نمایند.

چه تعداد از اپلیکیشن های پیام رسان و شبکه های اجتماعی محبوبتان در سال ۲۰۱۰ وجود داشتند؟ 

در این میان کمپانی ها برای داشتن گفتگوهایی گروهی ترجیح می دهند از Slack استفاده کنند و برای این کار نیز دلایلی دارند؛ می توان در میان گفتگو ها به سادگی به جستجو پرداخت، همه حاضرین در آن گفتگو می توانند سخنان شما را دیده و در برایش نظر دهند. از طرف دیگر ما در زمانه فعلی گجت های بسیاری را با خود حمل می کنیم اما از راه های ارتباطی مناسب و چندان پویایی بهره مند نیستیم. Slack به خوبی می تواند کسب و کارهای گروهی را سامان دهی کرده و یک کانال خصوصی در اختیار اعضای یک گروه قرار دهد.

Google-Gmail

در این میان اما «ایمیل» در حال تبدیل شدن به یک سیاه چاله است. زمانی که ایمیلی می فرستید، معمولا پاسخی دریافت نکرده و یا پاسخ آنقدر دیر برایتان ارسال می شود که دیگر اهمیت کلی آن نامه را زیر سوال می برد. یک گفتگوی ساده در حالی که ادامه پیدا نماید، گفتگوهای قبلی تبدیل به بخش هایی پیچ در پیچ می شوند و نمی توان اطلاعات مهم و کاربردی مورد نیاز را از میان آنها یافت. فیلتر های اسپم گاهی ایمیل های مهم را نیز می بلعند و اما از همه بدتر، هر بار که می خواهیم فضای ایمیل خود را پاکسازی کنیم، ساعت ها باید برای آن وقت بگذاریم.

افراد زیر ۲۰ سال علاقه و دلیلی برای داشتن ایمیل ندارند.

تا سال ۲۰۲۰ بالاخره باید راهی پیدا شود که مکاتبات الکتریک و رسمی از این حالت خارج گردند. اینکه مکاتبات آنلاین را چه خواهد شد، پرسشی است که هنوز برایش پاسخی نداریم اما همین حالا هم کم کسی را پیدا خواهید کرد که از ایمیل برای داشتن ارتباط با دیگران، خارج از محیط کار بهره گیرد. در زمانه ی فعلی حتی بیشتر افرادی که زیر ۲۰ سال سن دارند حتی یک حساب کاربری ایمیل ندارند و در صورت دارا بودن نیز به ندرت آن را چک می کنند.

سخت می توان آینده را تصور کرد اما ما همواره تمایل داریم اتکای بیش از حد خود را به تکنولوژی های روز -اپ و سرویس ها- نشان داده و متصور باشیم که آینده نیز به همین شکل باقی خواهد ماند و شبکه ی اجتماعی امروزمان، شبکه های اجتماعی فردایمان نیز خواهند بود؛ باوری که ثابت شده هیچگاه صحیح نیست. تکنولوژی همواره در حد رشد و متحول شدن است و سرویس های تازه ارائه می شوند. به سال ۲۰۱۰ نگاه کنید؛ آیا همه ی اپلیکیشن و سرویس های محبوب اجتماعیتان در آن زمان نیز وجود داشتند؟

پنج سال برایمان زود گذشته اما سری به عقب برگردانید و تحولات تکنولوژی را مرور کنید.

پنج سال در دنیای تکنولوژی زمان بسیار زیادیست اگرچه برای ما، به چشم بر هم زدنی می گذرد. در سال ۲۰۱۰، سرعت اینترنت رشد کرد، خودرو سازها شروع به استفاده از تکنولوژی های مختلف در محصولاتشان نمودند، موبایل های هوشمند فراگیر شدند و...؛ اما در این میان شبکه های اجتماعی در این ۵ سال بیشترین پیشرفت را داشته اند. ارزش فیسبوک ۴ برابر شد، در سال ۲۰۱۰ صرفا ۵۰ میلیون توئیت به شکل روزانه ارسال می شد اما این مقدار در سال جاری به ۵۰۰ میلیون در روز افزایش داشته. ۵ سال پیش ایده ی ساخت یک خودروی بدون راننده و رها کردنش در بزرگراه، رویایی دیوانه وار بود که اگر آن را با کسی مطرح می کردید به سلامتتان شک می کرد اما حالا تسلا و گوگل سخت در تلاشند تا هر چه زودتر چنین نمونه های توسعه داده شده از این محصولات را به بازار مصرف کنندگان برسانند. آیا کسی انتظار داشت که «واقعیت مجازی» اینچنین گل سرسبد محصولات تکنولوژیک و شرکت های فعال در این عرصه شود؟ ۵ سال برای ما زود گذشته اما به عقب که برگشته و نگاهی عمیق به تحولاتی که رخ داده اند بیاندازیم، می توانیم به اهمیت آنها پی ببریم.

شاید گفتگوهای الکتریکی در آینده جلوه ای زیبا و گرافیکی تر پیدا کرده و با برندی نو به شما عرضه شوند. نگویید که نمی توانید عاشق یک تکنولوژی شوید که شما را درک کرده، می فهمدتان و اعمالتان را پایش می کند تا بتواند به شکل بهتری به شما خدمت کند. چنین فناوری می تواند جایگزین هر نوع پیام رسانی الکتریکی اعم از پیامک، چت، پیام در شبکه های اجتماعی و همه چیز شود.

امروز ما این تکنولوژی را داریم، اما نه به شکل پیوسته؛ تمام پیشرفت های تکنولوژی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ را در نظر بگیرید، همه ابعاد را در بر می گیرند اما هنوز به سیستمی یکپارچه تبدیل نگشته اند.

چه کسی دوست ندارد لری پیج بعدی باشد؟

حالا دیگر به خود زحمت قرار دادن ایمیل بر روی کارت ویزیتمان را نیز نمی دهیم. ایمیل همین حالا هم بیشتر از آنچه باید، سن کرده و تا سال ۲۰۲۰ قطعا دیگر چهارچوب مشخصی، حتی برای مکاتبات اداری نخواهد بود. هنوز اما مشخص نیست چه جایگزینش خواهد شد؛ حتی شاید هنوز جرقه ی آن ایده در ذهن کسی ایجاد نشده باشد. به این مسئله فکر کنید؛ شاید شما در آینده بتوانید لری پیجی دیگر باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Atrin007
    Atrin007 | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من که ایمیل رو به شبکه های اجتماعی مثله وایبر و واتس اپ ترجیح میدم. خدا کنه مردم همیشه در صحنه پا توی توییتر نزارن. اونجا رو هم به گند میکشن.
    اول فرهنگ بعد استفاده.

  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    مگه میشه؟؟!!

  • bahram
    bahram | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    جالب بود.هیچ وقت بهش فکر نکرده بودم

  • احسان امیری
    احسان امیری | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام لطفا اطلاع رساني كنيد
    واتس اپ قابليت مكالمه رو براي ايفون ارائه كرد همين الان ميتونيد اپديت كنيد

  • SAEED DASTMARD
    SAEED DASTMARD | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    از میان قاب دودی رنگ شیشه میبریدی از من تا همیشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی