ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سایت های محبوب از این پس برای مرورگر کروم دستگاه های اندرویدی اعلان ارسال می کنند

پشتبانی از ارسال نوتیفیکیشن مهم ترین قابلیتی است که هفته گذشته به نسخه 42 کروم اضافه شد و این امکان از امروز فعال خواهد شد. از این پس وبسایت های متعددی شامل eBay، فیسبوک، پینترست، Vice News و Product Hunt ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

پشتبانی از ارسال نوتیفیکیشن مهم ترین قابلیتی است که هفته گذشته به نسخه 42 کروم اضافه شد و این امکان از امروز فعال خواهد شد. از این پس وبسایت های متعددی شامل eBay، فیسبوک، پینترست، Vice News و Product Hunt اعلان های خود را از طریق مرورگر کروم برای سیستم های دسکتاپی و اندرویدی ارسال خواهند کرد.

به این ترتیب، سایت هایی که از قابلیت مذکور پشتیبانی کنند می توانند آپدیت های خود را (که شباهت زیادی هم به بروزرسانی متداول اپ ها دارد) برای کاربر ارسال نمایند و حتی اگر مرورگر روی دستگاه اندرویدی مورد نظر شما فعال نباشد باز هم چنین قابلیتی را خواهد داشت.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در این صورت زمانی که از سایتی دیدن نمایید و آن سایت هم از قابلیت دریافت اعلان پشتیبانی کند، از شما سوال می شود که آیا تمایلی به فعال نمودن این قابلیت دارید یا خیر. در صورتی که پاسخ شما به این سوال مثبت باشد، سایت مورد نظر چه مرورگر کروم را روی سیستم خود باز داشته باشید و چه بسته، آپدیت های جدید خود را از طریق نوتیفیکیشن برای شما ارسال می کند.

مدیریت کردن این نوتیفیکیشن ها از طریق پنجره تنظیمات یا settings کروم قابل انجام است. این بروزرسانی را می توان بزرگ ترین گامی خواند که ظرف مدت زمانی طولانی در حوزه «اینترنت موبایل» رخ داده است.

گوگل (و البته دیگر شرکت ها) ابراز امیدواری کرده اند که این اقدام مورد توجه سایت هایی قرار بگیرد که به توسعه اپلیکیشن اختصاصی تمایل دارند. ناگفته نماند براساس گزارشی که در اوت 2014 توسط ComScore منتشر شد، در ایالات متحده آمریکا اپلیکیشن ها تقریبا هفت برابر مرورگرها در ابزارهای موبایل مورد استفاده قرار می گیرند.

با این همه، گوگل کاربران را تشویق کرده تا نگاهی دقیق تر به این گزارش بیاندازند چراکه براساس آن بخش اعظم استفاده از اپلیکیشن ها به تعداد محدودی از اپ ها مربوط می شود.

علاوه بر این آنطور که گوگل مدعی شده، اوضاع وب در دستگاه های موبایل به بدی آمار و ارقام ارائه شده نیست و ابراز امیدواری کرده، هرچه تجربه کار با وبسایت ها شباهت بیشتری به اپلیکیشن ها پیدا کند، بهتر می توانند کاربران موبایل را به سمت خود جلب نمایند.

شاید این اتفاق عاقبت رخ دهد، اما برای عملیاتی شدن آن لازم است که وبسایت های بیشتری از قابلیت نمایش نوتیفیکیشن پشتیبانی کنند و این مساله آنطور که تصورش را می کنید آسان نیست.

الکس کومورسکی از اهالی مانتین ویو توضیح می دهد که برای این منظور به ویژگی خاصی از HTML5 به نام Service Worker نیاز خواهد بود که روی پلتفرم های مختلف هم پشتیبانی شود و این کار نیز نیازمند سطح بالایی از مهارت است.

مساله دیگری که مطرح می شود پشتیبانی از مرورگرهای مختلف است. نوتیفیکیشن های کروم روی سیستم های دسکتاپی و اندرویدی قابل دریافت هستند و در iOS چنین امکانی وجود ندارد.

پیش بینی می شود که موزیلا نیز در آینده از راهکار مشابهی پشتیبانی کند. البته اپل نیز نوعی امکان ارسال اعلان را برای Safari روی دسکتاپ در نظر گرفته اما این قابلیت عملکرد متفاوتی دارد و روی آیفون هم قابل استفاده نیست. به بیان دیگر اعلان های موبایل فعلا برای iOS در دسترس نیستند.

اما توسعه دهندگان مدت هاست که به دنبال راهکاری مناسب برای حل این مساله هستند. یکی از سرویس های ارائه شده در این راستا Roost نام دارد که مجموعه از ابزارهای مورد نیاز آنها برای گنجاندن قابلیت نمایش نوتیفیکیشن در مرورگرهای مختلف را در خود دارد و به لطف آن، حتی می توان عملکرد مرورگرها را نیز تحلیل نمود.

تیم وارنر از بنیانگذاران شرکت ارائه دهنده این سرویس می گوید: «با وجود آنکه برای این کار به سطح بالایی از تخصص نیاز است تا اعلان های اینترنتی توسعه داده شوند، به محض آنکه مرورگرها خود را با این راهکار تازه وفق دهند، نمایش نوتیفیکیشن ها نیز به یک استاندارد در بسیاری از سایت ها بدل می شود.»

وارنر می گوید: همه مرورگرها در همین مسیر در حال حرکت هستند و به زودی ارسال نوتیفیکیشن به نوعی استاندارد ارتباطی برای سایت ها بدل می شود.»

choice-homepage__1_.0

اما فکر اینکه قرار است نوتیفیکیشن های بیشتری را (به خصوص از وبسایت هایی که کمتر به آنها سر می زنیم) دریافت کنیم می تواند به شدت آزار دهنده باشد. بنابراین اعمال محدودیت روی نوع اعلان ها به خود توسعه دهندگان اپلیکیشن بستگی دارد، اما روشن است که به زودی این قابلیت به بخشی کلیدی و مهم در تجربه موبایل کاربران بدل می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • mohammadali_aa
    mohammadali_aa | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    حالا دیگه تبلیغات سایتا توی نوتیفیکیشن هم دست از سرمون برنمیدارن :@

  • Farzin Mirzaie
    Farzin Mirzaie | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    برم تو کارش ببینم میتونم به سایتم اضافه کنمش یا نه :D

  • SAEED DASTMARD
    SAEED DASTMARD | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    روز به روز به اندروید و اپ های بسیار کاربردی اون معتاد تر میشم به امید ارزان شدن هر چه زودتر پرچم دارها.

  • Sajad_alipour
    Sajad_alipour | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    دیجیاتو پشتیبانی نمیکنه :D

  • رونین
    رونین | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    بعضی حرکتها گرچه کوچکند اما پتانسیل بزرگی درشون نهفته است. اینکه بشه سهم پردازش و مصرف باطری چندین اپلیکیشن رو به یک اپ(مروگر) داد میتونه تاثیر خوبی در رشد مرورگرها داشته باشه...

    • مهدی
      مهدی | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

      خوب خیلی خوبه ما منتظریم دیجیاتو هم به زودی از این امکان پشتیبانی کنه

مطالب پیشنهادی