ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت
تکنولوژی

طرح «توسعه صادرات نرم افزار و فضای مجازی ایمن» اجرایی می شود

شورای عالی فضای مجازی به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری کشور در مورد فضای مجازی، ICT و حوزه های مرتبط شناخته می شود. این شورا در آخرین جلسه خود که یک ماه و نیم پیش ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

شورای عالی فضای مجازی به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری کشور در مورد فضای مجازی، ICT و حوزه های مرتبط شناخته می شود. این شورا در آخرین جلسه خود که یک ماه و نیم پیش برگزار شد، دید ویژه ای به مباحث نرم افزاری داشت.

گسترش صادرات در بخش نرم افزار و حضور فعالان ایرانی این حوزه در بازارهای جهانی، یکی از موضوعاتی است که شورای عالی فضای مجازی روی آن تمرکز کرده است. در آخرین جلسه، اعضای شورا طرح حمایت از صادرات این حوزه را با نام توسعه صادرات نرم افزار به تصویب رساندند.

در این طرح، تسهیلات و راهکارهایی برای تشویق توسعه دهندگان در نظر گرفته شده تا بتوانند محصولات خود را بهینه کرده و به بازارهای جهانی ارائه دهند. این موضوع به دلیل گسترش بیشتر نرم افزار و ایجاد بازارهای مناسب کاری برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان در نظر گرفته شده است.

در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

البته افزایش محتوای فارسی در حوزه رایانه و در فضای مجازی دلیل دیگری است که این طرح را توجیه می کند. حوزه دیگری که شورای عالی فضای مجازی در آخرین جلسه خود آن را بررسی کرد، ایمن سازی فضای مجازی است. اعضای این نهاد، به خاطر افزایش امنیت و سالم سازی فضای مجازی برای استفاده کاربران ایرانی، تصمیمات تازه ای را در غالب یک طرح جدید اتخاذ نمودند.

این طرح که «توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن» نام گرفته، باید تعاریف شورای عالی فضای مجازی از این مفهوم را در کشور پیاده سازی کند.

بر اساس تعریف شورای عالی فضای مجازی کشور، «فضای مجازی سالم، مفید و ایمن» محیطی است متشکل از شبکه های ارتباطی که در آن محتوا و خدمات مفید در چارچوب مبانی و ارزش های اسلامی و قوانین و مقررات کشور ارائه می گردد.

در این طرح، کاربران نیز می توانند براساس ویژگی های جمعیتی (از قبیل سن، جنس، شغل و تحصیلات) از محتوا و سرویس های مورد نیاز بهره مند شوند تا حتی الامکان در برابر محتوا و رفتارهای آسیب زا محفوظ بمانند. قرار است در طرح مذکور، ایجاد و توسعه محتوا به صورت داوطلبانه و مشارکتی در نظر گرفته شده است.

دو طرح یاد شده مراحل تصمیم گیری و سیاست گذاری خود را طی نموده و برای اجرا به نهاد ها و سازمان های متولی ابلاغ شده اند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، مصوبات بیست و دومین جلسه این شورا را در خصوص «راهکارهای توسعه صادرات نرم افزار» و «طرح جامع توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن» پس از استحضار مقام معظم رهبری، برای انجام اقدامات اجرایی و عملیاتی ابلاغ کرد.

در اجرای مصوبه «راهکارهای توسعه صادرات نرم افزار»، دولت مکلف شده تا اقدامات لازم را برای تشویق تولید نرم افزار و تسهیل صادرات نرم افزار و خدمات مهندسی به عمل آورده و نتیجه آن را هر 6 ماه یکبار به شورای عالی فضای مجازی کشور گزارش دهد.

مطابق مصوبه «طرح جامع توسعه فضای مجازی  سالم، مفید و ایمن»، مرکز ملی فضای مجازی مکلف گردیده تا چهارچوب اقدامات، ضوابط و معیارهای محتوای این طرح را پی ریزی کرده و جهت تصویب به شورای عالی فضای مجازی کشور ارائه نماید.

در این طرح باید مرکز ملی فضای مجازی هر ساله این معیارها را بروزرسانی کرده و به شورا گزارش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • علی
    علی | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    از خنده روده بر بشویم؟ :D
    عنوان رو عوض کن، بنویس رانت‌های جدید در راه است

  • مهدیار
    مهدیار | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    :D

    • مهدیار
      مهدیار | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

      :/

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی