ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا Xperia Z4 برای کاربران ژاپنی موبایلی ایده آل است؟

اکسپریا Z4 به عنوان یک موبایل جهانی معرفی نشد؛ این اسمارت فون حتی در مراسمی درخور سونی و یا نمایشگاهی همانند MWC در مقابل چشم طرفداران قرار نگرفت. این محصول آمده تا صرفا نظر مشتریان ژاپنی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

اکسپریا Z4 به عنوان یک موبایل جهانی معرفی نشد؛ این اسمارت فون حتی در مراسمی درخور سونی و یا نمایشگاهی همانند MWC در مقابل چشم طرفداران قرار نگرفت. این محصول آمده تا صرفا نظر مشتریان ژاپنی را به خود جلب نماید. پیش از اینکه سخنی دیگر گوییم؛ توجه شما را به این نمودار جلب می کنیم.

Apple-Japan-Nov-2014-710x432

دو نکته کلیدی در این چارت خودنمایی می کنند:

  1. اگر اپل را در نظر نگیریم، سونی بیشترین سهم بازار تلفن همراه را در ژاپن و تا تاریخ دسامبر ۲۰۱۴ در دست داشته است. شرکت هایی نظیر فوجیتسو، شارپ و سامسونگ همه با هم به اندازه سهم سونی، موبایل نفروخته اند.
  2. با شروع تابستان،‌ بازار محصولات سونی رشد داشته و اوجش هم در ماه جولای بوده و پس از آن دوباره دوره رکود شروع شده. در اکتبر نیز دوباره اوضاع اندکی بهتر گشته.

از این نمودار اینچنین بر می آید که ژاپنی ها، دوست دارند محصولات سونی را بخرند. بیشتر هم علاقه شان به اسمارت فون های این شرکت سوق پیدا می کند. مردم سایر نقاط جهان هم به خاطر خاطرات خوبی که با این برند داشته اند، محصولاتش را نیز دوست دارند اما طراحی مشابه این شرکت در پرچمدارهای سری Z باعث شده تا دیدگاه جالبی در خصوص این موبایل ها وجود نداشته باشد. حال حتی هر کس که Z4 را ببیند، بیش از هر موردی از ظاهر آن گلایه می کند و اصلا به سراغ موارد دیگری که در آن ارتقا یافته اند نمی رود. با دیجیاتو همراه باشید.

حال و روز کسب و کار سونی موبایل، در سال ۲۰۱۴ بهبود بسیاری نسبت به سال ۲۰۱۳ داشته است؛ به این چارت توجه کرده و آن را با سال ۲۰۱۴ - چارت بالا مقایسه نمایید:

Counterpoint-Research-Apple-34-Percent-Share-in-Japan-in-Sep-2013-710x507

در ژاپن تقریبا دو تاریخ نیمه رسمی برای عرضه موبایل وجود دارد؛ تاریخ اول به پایان بهار و اول تابستان بر می گردد و تاریخ دوم شامل روزهای پایانی پاییز و ابتدای زمستان می شود. در این میان البته تاخیرهای بسیاری وجود دارد. برای مثال زمانی که یک موبایل در نوامبر معرفی شود، معمولا در ماه فوریه به بازار عرضه می گردد. تازگی ها اما در این کشور تاریخ های مذکور اندکی نادیده گرفته شده و در این میان اپراتورها، در بین فواصل یاد شده نیز موبایل هایی را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده اند. جهان، به سالی یک پرچمدار عادت دارد اما در ژاپن چنین نیست؛ Z4 هم آمده تا در دستان ژاپنی ها قرار گیرد و برای آنها بدرخشد.

آیا سونی می تواند رقیبی برای سامسونگ باشد؟

samsung-galaxy-s6-edge-unboxing-aa-19-of-20-710x399

سوالی که مطرح شده، این است که سونی با معرفی موبایلی مشابه به Z3 چه هدفی را در نظر داشته؛ بیایید کمی نظریه پردازی کنیم. سونی می خواهد طراحی پرچمدار خود را تغییر دهد و آنگونه که شایعات خبر می دهند، روکشی فلزی بر روی آن قرار دهد. یک باز-طراحی کلی، ساخت متریال جدید و انجام آزمایش ها دست کم تا پایان سال ۲۰۱۵ به طول خواهد انجامید. در نتیجه بهتر بود سونی در این فاصله «محصولی» ارائه می داد.

در این میان ولی یک رقیب قدر را نباید فراموش نمود: سامسونگ. حقیقت این است که شرکت کره ای از طرفداران اندکی در ژاپن برخوردار است و تنها چند روز هم تا شروع عرضه گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج در این کشور زمان باقی مانده. نکته جالب اینکه شرکت مذکور در اقدامی عجیب و جهت داشتن فروش بالاتر، نام برند خود یعنی سامسونگ را در ژاپن بر روی گلکسی هایش قرار نداده اما در هر صورت، این دو موبایل با نمونه های سال گذشته تفاوت بسیاری داشته و می توانند توجه ژاپنی ها را به خود جلب نمایند.

IMAG0003-710x398
حتی اگر نامی از سامسونگ هم برده نشود، برند گلکسی همچنان در معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

رویکرد سونی اما چیست؟ این شرکت می داند که ژاپنی ها هم سونی و هم برند اکسپریا را دوست دارند اما کمپانی یاد شده در حال حاضر هیچ چیز برای عرضه در پاسخ به این علاقه و از طرفی حمله ی سامسونگ ندارد و اگر محصولی با نامی بلند بالا معرفی نکند، مشخصا سامسونگ سهمش را در خانه خواهد بلعید. برای افرادی که قراردادشان با اپراتورها در حال اتمام است هم، سامسونگ با گلکسی ها می تواند انگیزه این افراد را بالا ببرد تا همین «حالا» موبایل جدید خود را در دست بگیرند. در حال حاضر اگر بخواهید موبایلی اندرویدی بخرید، سامسونگ بهترین انتخاب است.

در نتیجه سونی روز گذشته و در کمال ناباوری Z4 را معرفی کرد تا پیش از عرضه گلکسی ها، آن را به مردم کشورش برساند. استراتژی سونی را صرفا برای کشور خودش می توان تحسین کرد و مشخصا همه علاقه مندان بیشتر در خصوص اکسپریا صحبت خواهند کرد تا گلکسی.

スクリーンショット-43-710x399

خود را به جای یک شهروند عادی ژاپنی بگذارید: از موبایل ها زیاد نمی دانید و می خواهید اسمارت فونی جدید بخرید. در حالی که گلکسی اس ۶ اج نظرتان را به خودش جلب نموده، به یک باره می بینید که شرکت محبوبتان سونی، Z4 را معرفی کرده، در نتیجه مشخصا به سوی محصول کشور خودی و شرکتی که به آن آشنایی کامل دارید گرایش پیدا خواهید کرد.

مشکل کلی اکسپریا Z4 چیست؟

تصاویری که مدتی پیش فاش گشتند، واقعا از Z4 تهیه شده بودند.

خریداران دوست دارند که حسی جدید را از در دست گرفتن یک اسمارت فون تازه تجربه نمایند. حسی که سونی نمی تواند آن را با موبایل جدیدش در خارج از وطن ایجاد کند.

به مشخصاتش که نگاهی گذار بیاندازید، می بینید که با موبایلی بسیار قدرتمند طرف هستید. اندکی سبک تر و باریک تر از نسل قبل شده، از اسنپدراگون ۸۱۰ بهره می جوید، سه گیگابایت رم در آن وجود دارد و دوربین جلویش هم ۵.۱ مگاپیکسل شده. بقیه مشخصات مشابه به نسل قبلی هم شامل نمایشگر ۵.۲ اینچ با رزولوشن Full HD و دوربین اصلی ۲۰ مگاپیکسلی هستند. این موبایل هم مانند نسل های پیشین در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. صادقانه اگر بخواهیم نظر دهیم این مشخصات هیچ مشکلی ندارند؛ اما دلیل این همه گلایه چیست؟ طراحی به چشم کاربران تکراری شده. خریداران یک موبایل جدید دوست دارند که حسی جدید را نیز از در دست گرفتن یک اسمارت فون تجربه نمایند. حسی که سونی نمی تواند آن را با موبایل جدیدش در خارج از وطن ایجاد کند.

چشم انداز

موبایلی که شما را خسته کرده در ژاپن خوب خواهد فروخت.
موبایلی که شما را خسته کرده در ژاپن خوب خواهد فروخت.

Z4 طراحی جدیدی ندارد اما از مشخصات سخت افزاری خوبی برخوردار است و می تواند علاقه کاربران ژاپنی را به خود جلب کند. مخصوصا آنهایی که به داشتن موبایلی با دوربین عالی اهمیت بسیاری می دهند. نمونه های قبلی سری اکسپریا Z نظیر Z2 و Z3 بازخوردی بسیار عالی در این کشور داشته اند، کسی هم به طراحیشان ایرادی وارد نکرده و با آنها، با احترام برخورد شده است.

آیا موبایلی دیگر خواهد آمد که بتواند سونی را از زیر تیغ انتقادها برهاند؟

اما نسخه جهانی که گفته می شود می تواند سونی را از وضعیت موجود نجات دهد هم شاید صرفا امیدی واهی باشد. حتی اگر چنین نسخه ای در دست توسعه قرار گرفته، تا زمان معرفی اش مدت زمان زیادی باقی مانده. سونی هم می تواند مانند سامسونگ دو نمونه متفاوت از پرچمدار ها را عرضه کند؛ کره ای ها در کنار گلکسی اس، گلکسی نوت را نیز دارند و سری نوت نیز اگرچه به عنوان پرچمدار اصلی سامسونگ قلمداد نمی گردد اما از سخت افزاری حتی قدرتمند تر از سی S در آن استفاده شده. اپل هم در این زمینه راه سامسونگ را در پیش گرفت و توانست به فروشی تاریخی دست پیدا کند. چرا سونی نتواند چنین کاری کرده و مشخصات یک پرچمدار را در موبایلی با نمایشگر بین ۵.۵ الی ۵.۸ اینچ جای دهد؟ اگرچه در نهایت توجه ویژه ای در ژاپن به Xperia Z4 صورت خواهد گرفت اما شاید بد نباشد سونی هم به راهکار های سامسونگ نیم نگاهی انداخته و استراتژی جهانی اش را بر آن اساس، بنا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • سهيل
    سهيل | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سونى هميشه گوشياش بسيار با کيفيت بودن خواهند بود مطمعن باشيد z4 حرفاى زيادى واسه گفتن داره از لحاظ سخت افزارى نمونه نداره. و مهم تر از هرچيزى تمام آبشناى گوشياش مال خودشه و از کمپانى هاى ديگه کپى بردارى نميکنه مثل بعضيا......

  • saeid
    saeid | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    خخخخخ شما چرا دعوا میکنید یکی دیگه پول در میاره ما دعوا داریم هر کسی یه سلیقه داره بیارین به هم احترام بزاریم من حتی پول خرید z1ندارم چه برسه به بالا تر ولی عاشق سونی هستم

  • BOZORG#
    BOZORG# | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    خیلی جالبه. اینجا بندرت کسی پیدا میشه که حتی توان خرید z3 داشتهباشه . اونوقت از z4 ایراد میگیرن :D
    یه واقعیته هنوز خیلیا منتظرن z4 بیاد برن z3 بگیرن

  • Ramtin
    Ramtin | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    منتظر شاهكار الجي هستم ، p8 كه اصلا زِد تركوند ، حتي بنجمارك هاش از نوت ٤ هم قويتره !!!!!

    • احمدM2
      احمدM2 | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

      زحمت کشیده از نوت4 که مال 7 ماه پیشه قویتره
      باید از اس6 قویتر باشه برادر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی