ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: Sony Xperia E4

به لطف تلفن های رده اقتصادی، امروز هر کسی می تواند صاحب یک تلفن هوشمند شود. بعضی می خواند با صرف کمترین هزینه به این هدف برسند و ملاک اصلی آن ها قیمت است. اما ...

احسان سلطانی آزاد
نوشته شده توسط احسان سلطانی آزاد | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰

به لطف تلفن های رده اقتصادی، امروز هر کسی می تواند صاحب یک تلفن هوشمند شود. بعضی می خواند با صرف کمترین هزینه به این هدف برسند و ملاک اصلی آن ها قیمت است. اما افرادی هم وجود دارند که علاوه بر اقتصادی بودن، به برند نیز اهمیت می دهند و ترجیح می دهند تلفن خود را از برندی معتبری و صاحب نام تهیه کنند.

Xperia E4، چهارمین مدل از سری E سونی است که امکانات قابل توجهی را با قیمتی مناسب ارائه می کند. از ویژگی های شاخص این مدل می توان به نمایشگر بزرگ و طراحی متفاوت آن اشاره کرد. اما آیا سونی موفق می شود موفقیت سری E را همچون قبل دوباره تکرار کند؟

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اکسپریا E4 در یک نگاه

e4

طراحی

sony-E4- (5)

اولین نکته ای که در طراحی E4 جلب توجه می کند، ظاهر متفاوت نسبت به سبک طراحی رایج سونی یعنی OmniBalance است. هنگامی که این مدل معرفی شد، کاربران از طراحی آن استقبال خوبی کردند. اما دستگاه واقعی با تصاویر تبلیغاتی تفاوت دارد.

بدنه دستگاه از دو قسمت جداگانه تشکیل شده: درب پلاستیکی و بخش نمایشگر. همین درب پلاستیکی است که طراحی متفاوتی را برای E4 به ارمغان آورده و با گوشه های گرد و لبه های منحنی، این دستگاه را به موبایلی خوش دست تبدیل می کند. اما ضخامت و پهنای زیاد آن، طراحی دستگاه را تحت تأثیر قرار داده به طوری که درب پشتی مانند زائده ای از کناره های دستگاه بیرون زده که ممکن است به مذاق هر کسی خوش نیاید.

sony-E4- (11)

امیدوار بودیم همان کیفیت همیشگی سونی را در E4 نیز ببینیم اما اوضاع طبق روال همیشگی پیش نرفت. درب پلاستیکی این موبایل کیفیت بسیار پایینی دارد و با لمس کردن آن، احساس دستگاهی بی کیفیت و تو خالی به شما منتقل می شود. ساختار درشت مولکولی این درب به طوری است که به دلیل وجود حفره های ریز در پشت دستگاه، لکه و کثیفی به راحتی جذب بدنه آن می شود و پاک کردن آن، کار دشواری است.

sony-E4- (21)

با این وجود، طراحی اکسپریا E4 مزایایی هم دارد. با این که با یک موبایل 5 اینچی طرف هستیم، اما ابعاد مناسب (137x75x10.5 میلی متر) و انحناهای کنار آن باعث می شوند تا E4 از ارگونومی مناسبی برخوردار باشد. این دستگاه همچنین 144 گرم وزن دارد که نسبت به رقبا مقدار کمی است و یک امتیاز مثبت محسوب می شود.

در جلوی دستگاه هیچ دکمه فیزیکی وجود ندارد و از دکمه های نرم افزاری استفاده شده است. در سمت راست آن، دکمه پاور فلزی معروف سونی و دکمه های تنظیم صدا وجود دارند. محل قرارگیری دکمه های تنظیم صدا کمی نامناسب است.

sony-E4- (18)

در پشت دستگاه، دوربین 5 مگاپیکسلی به همراه فلش و اسپیکر موبایل جا گرفته اند. درب پشتی E4 [به سختی] باز می شود و زیر آن، به درگاه کارت حافظه، دو سیم کارت (میکرو) و دکمه ریست سخت افزاری دسترسی خواهید داشت.

در نهایت اکسپریا E4 نمره چندان خوب از نظر طراحی نمی گیرد. خوش دست بودن یک دستگاه 5 اینچی نکته مثبتی است اما کیفیت ساخت و حسی که دستگاه به شما می دهد اهمیت بیشتری دارد که این دستگاه در این مورد از خود ضعف نشان می دهد. اکسپریا E4 در رنگ های سفید و مشکی عرضه شده است.

نمایشگر

sony-E4- (6)

اکسپریا E4 با نمایشگری 5 اینچی عرضه شده و پنل آن از تکنولوژی IPS استفاده می کند. رزولوشن این پنل به 540 در 960 پیکسل رسیده و در زمره نمایشگرهای qHD قرار می گیرد. لازم به ذکر است که qHD مخفف quarter HD بوده و نباید با QHD (مخفف Quad HD) اشتباه شود. تراکم پیکسل های نمایشگر به 220 پیکسل در هر اینچ رسیده و از این جهت E4 نمایشگری با کیفیتی عادی را برای عرضه دارد.

شاید بتوان با رزولوشن و تراکم پیکسل پایین کنار آمد، اما کیفیت پایین شیشه نمایشگر یکی از آن مواردی است که گذشت کردن از آن نیاز به بزرگواری بسیاری دارد. پوشش به کار رفته برای نمایشگر این موبایل کیفیت پایینی دارد و به راحتی خش بر می دارد و کثیف می شود. علاوه بر این، اصطکاک بالا مانع جا به جایی راحت انگشتان شما روی نمایشگر می شود.

sony-E4- (1)

اما در مورد کیفیت تصویر نمایشگر صحبت کنیم. رنگ های تولید شده توسط نمایشگر با توجه به قیمتش، مطلوب هستند. رنگ ها به طور شاداب و پویایی نمایش داده می شوند. همچنین به لطف استفاده از پنل IPS، صفحه نمایش این موبایل از زاویه دید مناسبی برخوردار است. اما کنتراست آن پایین است و رنگ مشکی به خاکستری تمایل دارد.

یکی از ویژگی های مهم نمایشگر، کارایی آن در زیر نور مستقیم آفتاب است. باید بگوییم که در این حالت E4 عملکردی بسیار ضعیف را از خود به نمایش گذاشته و نوشته ها و تصاویر به سختی قابل مشاهده هستند.

نرم افزار

intc01

تلفن هوشمند ارزان قیمت سونی، با نسخه اندورید کیت کت 4.4.4 عرضه شده و ژاپنی ها فعلاً برنامه ای برای ارتقای آن به اندروید 5 ندارند. رابط کاربری آن نیز همان همیشگی است و با وجود زیبا بودن، از ایرادهایی نیز برخوردار است.

intc02

از اپلیکیشن های خوب موجود روی E4، می توان به Walkman اشاره کرد که یکی از بهترین اپلیکیشن های پخش موسیقی به شمار می رود. سادگی کاربری، امکانات فراوان و کیفیت صدای فوق العاده آن، تجربه شنیداری خوبی را برای شما به ارمغان می آورد. یکی دیگر از اپلیکیشن های پیش فرض E4 که روی تمامی موبایل های اکسپریا وجود دارد، Sketch است که کاربرد آن در نقاشی و طراحی است.

intc04

در نوتیفیکیشن سنتر قادر خواهید بود تا بیش از 20 میانبر مختلف را به سلیقه و نیاز خود انتخاب و مرتب کنید. با نگاه داشتن انگشت بر روی هرکدام از این آیکون ها نیز می توان به منوی مخصوص همان میانبر دسترسی داشت.

int_022

در سیستم عامل E4 برخی از برنامه ها تحت عنوان Small Apps نیز قابل دسترسی هستند. این قابلیت مشابه همان Mini Apps است که سامسونگ به کاربرانش ارائه می دهد. در این حالت اپلیکیشن های کوچک مانند ماشین حساب، مرورگر کروم و غیره می توانند به صورت شناور در صفحه خانگی به نمایش درآیند.

int_023

همینطور قادر خواهید بود تا دو اپلیکیشن مختلف را درکنار هم اجرا کرده و هرکدام بخشی از صفحه خانگی را به خود اختصاص خواهند داد.

رابط کاربری سونی برای اندروید کیت کت، هنوز مشکلات بسیاری دارد. در حقیقت کاربر را محدود می کند و اجازه نمی دهد از قابلیت های اندروید به خوبی بهره ببرد. پیچیدگی کاربری آن نسبت به دیگر رابط های کاربری و همچنین نداشتن امکانات ویژه، از ضعف های این رابط کاربری به شمار می رود.

سخت افزار

sony-E4- (15)

از همین ابتدا به این نکته اشاره کنیم که E4 قرار نیست با سرعت پردازنده خود شما را هیجان زده کند. چیپست درون این موبایل حتی نمی تواند با پرچمداران 3 نسل قبل به رقابت بپردازد. در واقع سونی از چیپست های میان رده نسل گذشته برای این دستگاه استفاده کرده تا بتواند قیمت تمام شده آن را کاهش دهد.

این شرکت ژاپنی چیپست Mediatek MT6582 SoC را در E4 به کار برده است. این چیپست از چهار هسته Cortex-A7 تشکیل شده که فرکانس هر یک از آن ها به 1.3 گیگاهرتز می رسد. پردازشگر Mali-400MP2 نیز وظایف گرافیکی را به عهده گرفته و در نهایت E4 با یک گیگابایت حافظه رم مجهز شده است. سونی در اکسپریا E3 از چیپ اسنپدراگون 400 استفاده کرده بود که چیپ جدید به کار رفته در E4 نسبت به آن یک پسرفت محسوب می شود.

طبیعتا نمی توان از E4 انتظار داشت تا با چنین سخت افزاری، دستورات را با سرعتی بالا اجرا نماید و عملکری مشابه پرچمداران را به معرض نمایش بگذارد؛ اما باید بگوییم که در قد و قواره های یک دستگاه اقتصادی، محصول سونی از روانی مطلوبی بهره می برد و چندان شما را با مکث هایش مورد آزار و اذیت قرار نمی دهد

bench1

این تلفن هوشمند در تست آنتوتو توانست عدد 18276 را از آن خود کند. انتظار امتیاز بالاتری را هم نداشتیم و این عدد به خوبی قدرت سخت افزاری محدود دستگاه را به نمایش میگذارد. با توجه به این امتیاز، می توان به اجرای بازی های سه بعدی سبک با جزئیات گرافیکی پایین امیدوار بود.

اشاره کردیم که E4 با قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت عرضه شده و می تواند تا نسل سوم از شبکه تلفن همراه پشتیبانی به عمل آورده و نمی تواند به شبکه LTE متصل شود. البته سونی یک تلفن هوشمند دیگر تحت عنوان E4g را عرضه کرده که می تواند از LTE پشتیبانی کند. لازم به ذکر است که موبایل مذکور سخت افزاری کاملا متفاوت با E4 دارد.

sony-E4- (3)

از دیگر امکانات E4 می توان به پشتیبانی از وای فای بلوتوث 4.1 اشاره کرد. همانند اکثر تلفن های هوشمند اقتصادی، E4 نیز به NFC مجهز نشده است. این موبایل را هم نمی توان با استفاده از microUSB و از طریق MHL به تلویزیون متصل کرد. در عوض می شود با استفاده از پروتوکل های بی سیم Miracast تصاویر E4 را به تلویزیون های سازگار انتقال داد. همچنین قادر خواهید بود از طریق این پروتوکل با استفاده از DLNA تصاویر، موزیک و یا ویدئو را با دیگر دستگاه های سازگار به اشتراک بگذارید و یا دسته های بازی پلی استیشن را به صورت بی سیم به آن متصل کنید.

در پایان E4 به 8 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده که از این مقدار 4.8 گیگابایت قابل استفاده و بقیه آن سهم سیستم عامل است. البته حافظه این موبایل را می توانید با استفاده از یک کارت microSD تا 32 گیگابایت افزایش دهید.

دوربین

sony-E4- (12)

سونی برای E4 یک دوربین 5 مگاپیکسلی را تدارک دیده است. این دوربین قادر است تا تصاویر را با دقت 2560 در 1920 پیکسل ثبت کند. تصویربرداری در دو حالت خودکار و تنظیمات دستی امکان پذیر است.

اپلیکیشن دوربین از رابط کاربری و امکانات رایج دوربین سونی از جمله افکت های واقعیت افزوده برخوردار است.درحالت دستی می توان به تنطیمات سفارشی میزان نور ورودی و حساسیت ISO دسترسی داشت. همچنین در این حالت می توان انواع فکوس دستی را اعمال کرد.

int_074

این دوربین قادر به ثبت تصاویر پانوراما است و حداکثر رزولوشن آن در این حالت به 5 مگاپیکسل می رسد. درخصوص تصاویر تولید شده توسط دوربین E4 باید بگوییم که آن ها کیفیت بالایی ندارند و بسیاری از جزئیات از دید لنز دوربین پنهان می مانند. از طرفی عکس ها با کنتراستی مطلوب و رنگ هایی جذاب ثبت می شوند؛ البته اگر در نور کاملا مناسب به عکاسی بپردازید.

از جزئیات گفتیم؛ سعی کنید تا با دوربین E4 از مناظر عکاسی کرده یا با سوژه فاصله مناسب داشته باشید. فکر عکاسی در حالت ماکرو را از ذهن خود بیرون کنید، چون در این حالت قطعا دوربین این موبایل شما را نا امید خواهد کرد. از دیگر قابلیت های این دوربین می توان به حالت HDR اشاره کرد. نتایجی که با عکاسی با استفاده از قابلیت گرفتیم، به هیچ عنوان مناسب نبوده و کیفیت تصاویر افت زیادی را از خود نشان می دادند.

در محیط های بسته و نور کم نیز چندان روی E4 حساب نکنید. در چنین شرایطی، تصاویر با افت شدید جزئیات و نویز فراوان همراه می شوند. دوربین جلویی E4 از رزولوشن 2 مگاپیکسل بهره می برد و بهتر است بگوییم کیفیت آن حتی به این عدد نزدیک هم نیست. شاید بهتر باشد از این دوربین برای مکالمات ویدئویی استفاده کنید.

دوربین این موبایل می تواند به فیلم برداری با رزولوشن 1080p پرداخته و در هر ثانیه 30 فریم را در خود جای دهد. در این حالت، دوربین از قابلیت لرزشگیر دیجیتالی جهت ضبط تصاویر استفاده می کند. کیفیت دوربین E4 در حالت فیلم برداری نیز با قیمت آن برابری می کند. پس نباید انتظار بیشتری از آن داشت. البته E4 در این مورد یک قدم از رقبای خود جلوتر است چرا که معمولاً تلفن های این رده قابلیت فیلم برداری 1080p ندارند.

باتری

sony-E4- (25)

سونی یک باتری 2300 میلی آمپری را درون Xperia E4 جای داده و به این حرکت خود افتخار می کند. این شرکت ژاپنی ادعا می کند که E4 می تواند با یک بار شارژ شما را تا دو روز همراهی کند. می توانیم بگوییم که این شرکت چندان هم بی راه نگفته و عملکرد باتری E4 مناسب ارزیابی می شود. البته باتری آن با وجود قابلیت باز شدن درب پشتی دستگاه، تعویض پذیر نیست.

intc11

E4 همانند دیگر اعضای خانواده اکسپریا به حالت STAMINA مجهز شده تا مصرف باتری را در مواقع ضروری بهبود دهد. این نرم افزار که از منوی تنظیمات قابل دسترسی است می تواند اتصالات وای فای، جی پی اس، بلوتوث و نور صفحه نمایش را کنترل کرده تا مصرف باتری را بهینه کند. در این حالت، باتری بیش از 2 روز دوام می آورد. همچنین اگر بخواهیم روزهای پرفشار کاری را مد نظر قرار دهیم، E4 به راحتی و با یکبار شارژ می تواند تا دو روز روشن بماند.

قابلیت دو سیم کارت

sony-E4- (24)

E4 از شبکه 3G پشتیبانی می کند و صدای مکالمه آن از کیفیت خوبی برخوردار است. همچنین به کمک فناوری xLoud سونی، صدا شفاف تر و بدون نویز منتقل می شود. در این موبایل قابلیت نصب دو سیم کارت را خواهید داشت که هر دو می توانند فعال باشند و به سادگی مدیریتشان کنید.

رقبا

HTC Desire 616 Dual Sim
HTC Desire 616 Dual Sim
  • اندازه صفحه نمایش: 5
  • چیپست: Mediatek MT6592
  • پردازنده: Cortex-A7 هشت هسته ای  1.4 GHz
  • گرافیک: Mali-450MP4
  • حافظه رم: 1 GB
  • قیمت: 545,000 تومان
ALCATEL One Touch Idol Mini
ALCATEL One Touch Idol Mini
  • اندازه صفحه نمایش : 5.25
  • چیپست: Mediatek MT6572
  • پردازنده: Cortex-A7 دو هسته ای 1.3 GHz
  • گرافیک: Mali-400
  • حافظه رم: 512 MB
  • قیمت: 510,000 تومان

جمع بندی

sony-E4- (2)

اکسپریا E4 تلفن هوشمندی است که با قیمتی مناسب، امکاناتی نسبتاً خوب را در اختیار شما می گذارد. البته کیفیت ساخت آن کمی پایین است و شایسته نام سونی نیست اما هر چه پول بدهی، همان قدر آش می خوری. با این وجود اگر به دنبال موبایلی ارزان قیمت با نمایشگری بزرگ و نسبتاً با کیفیت، باتری قدرتمند، قابلیت فیلم برداری 1080p و طراحی متفاوت هستید، E4 می تواند یکی از گزینه های مناسب شما باشد.

Xperia E4 مدل دو سیم کارته با قیمت حدود 120 یورو در بازار جهانی عرضه شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • مهدی--مشهد
    مهدی--مشهد | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

    سلام.درب اصلی سونی e4dualمیخوام اگه دوستان کسی. موجود داره من. متشکر میشم بهم برسونه.

  • مهدیار
    مهدیار | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    به نظر من این گوشی چون قالب گوشی های قبلی سونی رو حفظ نکرده ضعیفه و طراحی نسبتا زشتی داره

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام. با تشکر از دیجیاتو بابت بررسی.
    من فکر می کنم اگر به بررسی بهترین و همینطور پرفروش ترین مدل ها در هر رنج قیمتی بپردازین، مفید تر باشه برای مخاطب! به خصوص مخاطبی که میخواد یه گوشی یا تبلت تهیه کنه!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی