ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات ها برای نجات اقتصاد چین به صف می شوند

سال ها پیش هجوم روستاییان به شهر های بزرگ چین، نیروی کار عجیبی را در این کشور به وجود آورد. چینی ها بر همین اساس دست به ساخت کارخانه های متعدد زدند و پس از ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

سال ها پیش هجوم روستاییان به شهر های بزرگ چین، نیروی کار عجیبی را در این کشور به وجود آورد. چینی ها بر همین اساس دست به ساخت کارخانه های متعدد زدند و پس از چندی توانستند نام خود را به عنوان بزرگترین کشور تولیدی در دنیا، مطرح نمایند.

اما اکنون شرایط تا حد بسیاری تغییر کرده و کارخانه های چینی به مرور با مشکل نیروی انسانی مواجه می شوند. در صورتی که چرخ کارخانه ها متوقف شود، یکی از ارکان مهم اقتصاد چین نیز از حرکت می ایستد و بحران مالی این کشور را فرا میگیرد.

چینی ها اما قصد ندارند به این راحتی ها آنچه که سال های برایش زحمت کشیده اند را از دست دهند. آنها شاید دیگر نیروی انسانی سابق را در اختیار نداشته باشند، اما ربات هایی دارند که می توانند در برآورده کردن رؤیاها، به کمکشان بیایند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

کارشناسان دلایل اصلی مشکل کمبود نیروی انسانی در چین را قانون تک فرزندی و رشد سریع سیستم دانشگاهی در این کشور می دانند.

در سال ۱۹۹۷ تنها ۳.۲ میلیون نفر دانشجوی دوره لیسانس در دانشگاه های چین مشغول به تحصیل بودند. در این مقطع زمانی، بحران اقتصادی آسیا را فرا گرفت و چین متوجه شد که نیاز دارد تا به تعداد افراد تحصیل کرده در جامعه بیفزاید. بر همین اساس دولت تصمیم گرفت تا دانشگاه های جدیدی را تاسیس کند و به فرآیند آموزش عالی در این کشور، شتاب بخشد.

از آن زمان تا کنون همچنان توسعه دانشگاه ها ادامه داشته است. بر اساس آماری که به تازگی منتشر شده در ماه دسامبر گذشته ۲۵.۵ میلیون نفر در مقطع لیسانس ثبت نام کرده اند. در واقع می توان گفت نزدیک به یک چهارم جمعیت جوان چین، هم اکنون در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل هستند.

سن کار در کارخانجات چین معمولا بین ۱۸ تا ۲۴ سال است. با در نظر گرفتن این موضوع، مشخص می شود که قسمتی از نیروی کار چین هم اکنون به جای فعالیت در کارخانه های تولیدی، به تحصیل در دانشگاه ها مشغول هستند.

جالب اینکه فارغ التحصیلان پس از خروج از دانشگاه، دیگر تمایلی به کار در کارخانجات ندارند و به نوعی این موضوع را برای خود دارای افت می دانند. این افراد تنها به سمت های نظارتی و مدیریتی تمایل نشان می دهند و دیگر حاضر به انجام کارهای اپراتوری نیستند.

فرهیخته شدن جامعه چین نه تنها باعث نایاب شدن نیروی کار شده، بلکه قیمت نیروهای موجود را نیز بالا برده است. هزینه نیروی انسانی برای کارخانه های چینی در مقایسه با دهه گذشته پنج برابر شده است. هم اکنون افرادی که در مجموعه های تولیدی واقع شده در شهرستان های چین فعالیت می کنند، ماهیانه حقوقی بالغ بر ۵۰۰ دلار را دریافت می نمایند.

حال کسب و کار های چینی و دولت این کشور، راه حل این مشکل را در استفاده از ربات ها یافته اند. هم اکنون تولید ربات ها در چین افزایش یافته و کارخانجات سعی می کنند تا در فرآیند تولید تا حد امکان از این ابزارهای آهنین استفاده نمایند.

چین در نظر دارد با استفاده از این روش، چرخ کارخانه ها را به حرکت درآورد و بدون اینکه نیروی انسانی را از فرآیند تولید حذف کند، بستر مناسب را برای گسترش کسب و کار ها فراهم نماید.

در حالی که هم اکنون برخی از شرکت ها در حال انتقال خط تولید خود به کشورهایی ارزان قیمت همچون بنگلادش هستند، چین امیدوار است با تزریق ربات ها به کارخانجات خود، همچنان محیطی ایده آل را برای شرکت های خارجی، فراهم آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • مجتبی
    مجتبی | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اما من لیسانسم میشه منو ببرین چین کارکنم؟ اونجا شهرستان کوچکشون 500 دلار میدن , متوسط حقوق پایه هم شنیدم600 هست برا کارگرا اما اینجا با افزایش امسال بزور 250 دلار میشه.

  • test8
    test8 | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    مانی جان ویدیو اشتباهیه :D

  • javad.H
    javad.H | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    آقای مانی قاسمی عزیز اگر می توانید،امکانش هست دراپ تست S6 رو انجام بدید،منتهی ایندفعه دوست دارم از روش هواپیما رد بشه
    |B

  • knight.bivatan
    knight.bivatan | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    جالب اینکه فارغ التحصیلان پس از خروج از دانشگاه، دیگر تمایلی به کار در کارخانجات ندارند و به نوعی این موضوع را برای خود دارای افت می دانند. این افراد تنها به سمت های نظارتی و مدیریتی تمایل نشان می دهند و دیگر حاضر به انجام کارهای اپراتوری نیستند.
    بله بله!باز خوبه دانشگاه رفته علاقه به نظارت ومدیریت دارن تو بعضی جاها دیده شده طرف دانشگاهو نمیدونه بعد از دبیرستانه یا لیسانس(!)انتظار میز داره

مطالب پیشنهادی