ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

درآمد اپل در سه ماه مالی اخیر همچنان از آیفون سر چشمه می گیرد

در روزهای گذشته عرضه ی اپل واچ به مشتریان آغاز شد و این روزها بعید است نام اپل را بدون کلمه «واچ» بشنوید؛ همه در مورد این ساعت سخن می گویند و در پی یافتن ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

در روزهای گذشته عرضه ی اپل واچ به مشتریان آغاز شد و این روزها بعید است نام اپل را بدون کلمه «واچ» بشنوید؛ همه در مورد این ساعت سخن می گویند و در پی یافتن کاربردی هستند تا دست کم بتوانند برای ورود به جهان گجت های پوشیدنی، دلیلی داشته باشند.

رسالت ساعت اپل نیز البته همین بوده؛ آمده تا کاربران را به «گجت های پوشیدنی» علاقه مند سازد و تا اینجا هم خوب پیش رفته، توانسته در یک روز، رکورد فروش یک سال محصولاتی که با پلتفرم Android Wear فروخته شده اند را جا به جا کند.

اما به درآمدهای این شرکت که نگاهی (غیر رسمی) داشته باشیم، می بینیم که ساعت، همچنان نظیر یک قطره از یک دریاست؛ آیفون ها هنوز پرچمداران کمپانی ساکن کوپرتینو هستند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

گزارش مالی رسمی اپل را فردا در دیجیاتو مطالعه خواهید کرد؛ گزارشی که در آن می خوانید که در سه مال اول سال ۲۰۱۵، چه تعداد آیفون، آیپد و مک به فروش رفته اند؛ در این میان انتظار می رود که پس از انتشار این اخبار، ارزش سهام کمپانی مورد بحث و سود سهام داران افزایش چشم گیری داشته باشد.

در طول این کنفرانس (که معمولا تیم کوک و مدیر ارشد امور مالی اپل به سوالات خبرنگاران و سهام داران پاسخ می دهند) همه می خواهند بدانند چه تعداد از هر محصول فروش رفته و اولین ساعت هوشمند این کمپانی، چطور می فروشد و مدیران چگونه در تلاش برای تامین تقاضای بالا و عرضه ساعت اپل به خریداران هستند؛ با این حال، اپل پیشتر نیز ذکر کرده بود که در این کنفرانس، خبری از آمار مربوط به فروش ساعت های هوشمندش نخواهد بود.

از روز جمعه و شروع فروش رسمی ساعت ها، ۳۰۰۰ اپلیکیشن برای این محصول آماده به کار بوده اند. ساعت صرفا با آیفون ۵ یا نمونه های جدیدتر کار کرده و قیمتی بین ۳۴۹ الی ۱۷۰۰۰ دلار دارد. اپل اما نمی خواهد میزان فروش پوشیدنی اش را در گزارش های مالی دوره ای خود بیارود. با این حال برخی از تحلیلگران باور دارند که شرکت مذکور در این دو هفته و از شروع ثبت پیش سفارشات، توانسته دست کم دو میلیون ساعت پیش فروش کند.

در حالی که توجه جهان به جدیدترین محصول اپل (پس از تصدی تیم کوک بر این شرکت) جلب شده، نتایج فروش ساعت در گزارش های مالی بعدی تاثیر چندانی نخواهند گذاشت. در دوره پیشین، این آیفون بود که توانست ۷۰ درصد از درآمدهای شرکت مورد بحث را تامین نماید.

در دوره ای سه ماهه منتهی به پایان ماه سپتامبر، اپل توانست بیشترین فروش آیفون را رقم زند (۷۴.۵ میلیون) و بالاترین درآمد در تاریخ ۳۸ ساله خود را نیز به دست آورد؛ همه این ها در حالیست که رکورد بالاترین سود تاریخ یک کمپانی در جهان در یک دوره سه ماهه نیز برای اپل به ثبت رسید. از زمان عرضه آیفون های ۴.۷ و ۵.۵ اینچی، این محصولات بدل به یک بمب تقاضا برای شرکت ساکن کوپرتینو گشته بودند.

اپل بیش از هر زمان دیگری به آیفون هایش متکی شده، این موضوع بیشتر به دلیل افزایش اندازه موبایل ها و کاهش تقاضا برای تبلت هایش روی داده؛ حال ۶۹ درصد درآمد این شرکت در دوره مالی گذشته به آیفون اختصاص داشته و این در حالیست که متکی بودن صرفا بر یک محصول، حتی برای شرکت بزرگی نظیر اپل، از ریسک بسیار بالایی برخوردار است. پیشتر نیز چنین بوده که تقاضا در دوره مالی اول پس از عرضه آیفون های جدید بالا و سپس در دوره های مالی بعدی،‌ در قیاس با دوره اول بسیار کاهش یافته است. تحلیلگران برای سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ نیز انتظار چنین بازخورد مشابهی از سوی بازار دارند. حال گمان می رود که اپل در سه ماه اخیر، توانسته ۵۶.۸ میلیون آیفون بفروشد. چنین رقمی در قیاس با مقطع زمانی مشابه در سال پس البته همچنان دارای ۳۰ درصد رشد است.

تحلیلگران همچنین بر این باورند که درآمد کلی شرکت یاد شده در مقایسه با سه ماهه پیشین، با ۲۵ درصد کاهش رو به رو خواهد بود. مساله زمانی اندکی حاد به نظر می رسد که بدانید این شرکت در سه سال اخیر برای دوره های مالی سه ماهه دوم خود با نهایتا ۱۹ درصد کاهش روبرو بوده است.

انتظار می رود اپل روز آینده اعلام کند که به هر سهم، سودی ۲.۱۶ دلاری خواهد رسید و درآمد کلی این سه ماهه نیز ۵۶.۰۶ میلیارد دلار است. وال استریت ژورنال نیز پیشبینی می کند که در سه ماهه بعدی که در ماه ژوئن به پایان خواهد رسید، این کمپانی به سود نا خالص ۴۷.۰۶ میلیارد دلار دست خواهد یافت.

فاکتوری به نام چین

برگ برنده ی اپل، چین است. در حالی که بیشتر افراد ساکن ایالات متحده تمایل دارند خرید گجت های جدیدشان را در روزهای انتهایی سال انجام دهند، چینی ها معمولا این کار را هنگام سال نوی خود (در ماه فوریه) انجام می دهند.

چین در سال ۲۰۱۱ بدل به بزرگترین بازار اسمارت فون در جهان شد و حال خانه ۵۲۰ میلیون کاربر است که از این دسته محصولات به گرمی استقبال می نمایند. اپل مدت هاست تلاش می کند که با این کشور همکاری های لازم را شروع کند و حال، بزرگترین اپراتور چین، به ۸۰۰ میلیون نفر از مشترکان خود محصولات اپل را پیشنهاد می دهد.

در دوره سه ماهه مالی اخیر، کشور چین به حدی از محصولات کمپانی یاد شده استقبال نموده که حتی چیزی نمانده بود از بازار ایالات متحده نیز در این زمینه پیشی بگیرد. اپل در آن سه ماه، توانست ۱۶.۱ میلیارد دلار از کشور یاد شده درآمد داشته باشد که می توان گفت در قیاس با سال گذشته اش، رشدی ۷۰ درصدی داشته است. تحلیلگران حال بر این باورند که در دوره مالی اخیر نیز، کشور چین می تواند درآمدهای اپل را نجات دهد.

آیپد همچنان دست و پا می زند

plutus08

در دوره مالی منتهی به ۲۷ دسامبر، تقاضا برای آیپد برای اولین بار کاهش خود را نشان داد و فروش این محصولات در آن دوره ۱۸ درصد کمتر شد. اپل در ماه اکتبر سال گذشته ایر ۲ و مینی ۳ را معرفی کرد اما تحلیلگران بر این باورند که صرفا پردازنده هایی سریع تر نمی توانند باعث جلب توجه خریداران گردند. در عوض بسیاری از خریداران آیپد یا به سراغ نمونه های ارزان و قدیمی تر رفتند و یا ترجیح دادند با آیفون های بزرگتر روزگار بگذرانند.

سرمایه گذاران اپل و تحلیلگران مدت هاست که از خود می پرسند آیا کاهش تقاضا برای آیپد موقتیست یا قرار است پایدار بماند. اپل اما این کاهش تقاضا را در کنفرانس مالی قبلی خود به یک «سرعت گیر» در یک جاده تشبیه کرد و امیدوار است به زودی اوضاع مانند سابق شوند.

Fortune اما باور دارد در این دوره مالی نیز، تقاضا برای آیپد با ۱۴ درصد کاهش رو به رو خواهد شد، کاهشی که اجازه نمی دهد سودی ۱۴.۱ میلیون دلاری به جیب اپل سرازیر گردد.

در این میان فروش مک ها ولی پر قدرت بوده اند؛ گمانه زنی می شد که شرکت مورد بحث بتواند ۵.۵۱ میلیون مک را به فروش برساند ولی اپل توانسته ۵.۵۲ عدد از محصولات یاد شده را به فروش برساند. مک ها، ۹.۳ درصد از درآمد اپل را تشکیل می دهند و حال درآمد حاصل شده از کامپیوترها به رکورد جدیدی، یعنی ۶.۹۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

اپل در ماه گذشته مک بوک جدید و زیبای خود را نیز رونمایی کرد؛‌ محصولی که از تمام مک های قبلی باریک و نازک تر است. انتظار می رود نوت بوک جدید اپل، در سه ماه سوم نیز به کمک این کمپانی شتافته و منبع درآمد خوبی برای اپل باشد. (گزارش رسمی از کنفرانس مالی اپل را می توانید به زودی در دیجیاتو مطالعه فرمایید.)

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • BuBo
    BuBo | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    http://www.phonearena.com/news/Heres-a-gallery-of-graphic-broken-Apple-Watch-photos-because-reality-isnt-kind-to-electronics_id68697

    • BuBo
      BuBo | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

      Mehdi7 جان، شما جز منفی دادن کار دیگه ای هم بلدی داداش؟
      نترس نمیخوریمت، تونستی جواب هم بده
      والا با کیا رفت آمد داریم ما :P

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی