ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو: همایش روز دختران و فناوری اطلاعات و ارتباطات

سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با همکاری دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی، کمیته زنان در مهندسی IEEE بخش ایران و انجمن ملی زنان کارآفرین، برای اولین بار در ایران، مراسم «روز ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۱۵

سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با همکاری دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی، کمیته زنان در مهندسی IEEE بخش ایران و انجمن ملی زنان کارآفرین، برای اولین بار در ایران، مراسم «روز جهانی دختران و فناوری اطلاعات و ارتباطات» را برگزار کرد.

این مراسم صبح امروز، سه شنبه 8 اردیبهشت ماه در سالن همایش های دانشکده فنی دکتر شریعتی و با حضور بیش از 300 دانشجوی دختر و اساتید زن از دانشگاه های مختلف تهران برگزار شد که با استقبال خوب بانوان کارآفرین روبرو گردید.

اولین مراسم روز جهانی دختران و فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران به تبعیت از برگزاری مراسم جهانی «روز دختران و ICT» و اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) به عنوان نهاد تخصصی سازمان ملل متحد در حوزه مخابرات و ICT برپا گردید که هر سال در روز 23 آوریل گرامی داشته می شود.

در ابتدای این مراسم فریبا مهدیون، مدیر اجرایی اولین مراسم روز جهانی دختران و ICT در ایران، با اشاره به اهداف برگزاری رویداد بیان کرد: اهداف این مراسم که امسال با شعار «توسعه دانش و تغییر نگرش» برگزار شده، موضوعاتی همچون «ترغیب و ترویج دختران و زنان جوان به تحصیل در رشته های مهندسی IT » و «تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه در این حوزه» اختصاص دارد.

در ادمه همراه دیجیاتو بمانید.

مهدیون همچنین به تشریح آمار مربوط به شاغلین و فعالیت بانوان مدیر در بزرگ ترین شرکت های فناوری اطلاعات دنیا پرداخت و اظهار کرد: درحال حاضر بیش از 30 درصد از مشاغل مدیریتی و رده بالای کمپانی های IT، متعلق به زنان است و این شرکت ها استراتژی های بلند مدتی برای تسهیل فرصت های برابر شغلی به منظور افزایش مشارکت زنان تدوین اتخاذ کرده اند.

وی به محدودیت های زنان در کشور برای تصدی مشاغل IT و سطوح مدیریت اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد در جامعه سنتی ما، آگاهی و اطلاع رسانی لازم برای جذب زنان در مشاغل فناوری اطلاعات صورت گیرد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، ادامه داد: قصد داریم با برگزاری جلسات مشترک نمایندگان دولت و بخش خصوصی در این حوزه، مشکلات پیش روی زنان در کسب و کار ICT را شناسایی و راهکارهایی به منظور حل آن ارائه کنیم.

ضرورت مشارکت زنان درحوزه ICT

خسرو سلجوقی، عضو هیات مدیره سازمان فناوری اطلاعات ایران، در بخش دیگری از این مراسم، به تشریح آمار رشد فناوری اطلاعات و خدمات آن در کشور پرداخت.
سلجوقی ضمن تاکید بر لزوم افزایش فعالیت زنان در حوزه ICT اظهار کرد: در حال حاضر 5 ماموریت سازمان فناوری اطلاعات ایران شامل «راه اندازی شبکه ملی اطلاعات امن»، «توسعه دولت الکترونیکی»، «تولید محتوای الکترونیکی به زبان فارسی»، «کارآفرینی و اشتغال» و «توسعه ICT در مناطق محروم» ایجاب می کنند که شاهد فعالیت و مشارکت بیشتر بانوان در حوزه فاوا باشیم.

فاطمه مهاجرانی، رئیس دانشکده فنی دکتر شریعتی، از دیگر سخنرانان مراسم یاد شده بود. وی ضمن معرفی زنان کارآفرین مدیر ICT در سطح بین المللی بیان کرد: عرصه فعالیت برای زنان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کاملا فراهم است و لازمه این حضور قدرتمند، مجهز شدن به دانش فنی و رشد توانایی های فردی دختران و زنان است.

مهاجرانی تاکید کرد: شرکت های بزرگ فاوا در سراسر جهان تلاش می کنند از توان بالاقوه زنان در مسئولیت های بزرگ بهره بگیرند و این الگو در کشور ما نیز باید ترویج شود.

در بخش دیگر این مراسم، سودابه رادفر، مسئول امور زنان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ابزارهای موفقیت بانوان در جامعه گفت: خوشحالیم که زنان ما توانسته اند علیرغم محدودیت های جنسیتی و بومی در تمام حوزه ها با بکارگیری ابزارهایی چون ICT، به مدارج بالا دست یابند.

رادفر با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 38 هزار وبلاگ نویس زن در ایران فعالیت دارند، ادامه داد: خوشبختانه شخص رئیس جمهور و وزیر ارتباطات، نگاه ویژه ای به مسئله اشتغال زنان دارند و ما نیز در بخش زنان وزارت ارتباطات، برنامه های خاصی برای ارتقاء و شناسایی زنان توانمند حوزه ICT داریم.

همچنین سحر پاک سرشت، سفیر ITU در ایران نیز، طی این مراسم، به معرفی اتحادیه بین المللی مخابرات و اهداف آن از برگزاری مراسم های مختلف در این حوزه و برنامه های تشویقی کارآفرینان جوان در سطح جهان پرداخت.

معرفی تجارب موفق کارآفرینی در حوزه IT

در بخش معرفی شرکت ها و کسب و کارهای موفق، بانوان مدیر ICT همچون الهه عصاری (مدیر بازاریابی و تبلیغات شرکت گام الکترونیک)، نازیلا قانع فرد (مدیرعامل شرکت پرند)، آنی خاچیکیان (مدیرعامل شرکت پویه)، سپیده میرشانی (رئیس هیات مدیره شرکت ردسا) و زهرا عرب ( مدیر سایت بیمه خرید) هریک به صورت مجزا به ارائه تجارب خود در زمینه کارآفرینی فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداختند.

ارائه ایده ها و طرح های برنده در استارتاپ ها و چالش نوآورانه توسط دختران و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف با هدف ارائه تکنولوژی های جدید از دیگر بخش های این مراسم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • رضا
    رضا | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    لازم نیست همایش زنان و فلان برگزار کنند. فرصت ها رو برای مردا و زنا به صورت برابر فراهم کنند خودشون وارد بازار کار می شن.

  • دونباله رو
    دونباله رو | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    یک روزه منکراتی

مطالب پیشنهادی