ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت آئودی از هوا و آب سوخت دیزل تولید کرده است

آئودی نوعی گازوئیل مصنوعی برای موتورهای درونسوز تولید کرده که از آب و دی اکسیدکربن ساخته شده و می تواند بر وضعیت آب و هوای دنیا اثرگذار باشد. آزمایشگاه این شرکت که توسط یک کمپانی ...

سلما رضوان جو
نوشته شده توسط سلما رضوان جو | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

آئودی نوعی گازوئیل مصنوعی برای موتورهای درونسوز تولید کرده که از آب و دی اکسیدکربن ساخته شده و می تواند بر وضعیت آب و هوای دنیا اثرگذار باشد.

آزمایشگاه این شرکت که توسط یک کمپانی کوچک آلمانی به نام Sunfire مستقر در شهر درسدن اداره می شود، فاز نخست تولید سوخت e-diesel را در ماه جاری به پایان رساند. جوانا وانکا وزیر آموزش و پژوهش آلمان چند لیتری از این گازوئیل مصنوعی را در ماشین خودش که یک آئودی A8 است ریخت تا این موفقیت را جشن گرفته و تولید را افتتاح کند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

سوخت خام یا پایه این محصول blue crude نام دارد. تیم سازنده با کمک الکتریسته به دست آمده از منابع قابل تجدید مثل باد و انرژی خورشیدی و با فرایند الکترولیز بازگشت پذیر از آب، هیدروژن استخراج کردند و سپس آن را به دی اکسید کربنی که در دو فرایند شیمیایی به CO تبدیل شده است، افزودند. در انتهای این واکنش، مایعی ایجاد می شود که از هیدروکربن های زنجیره ای است و سوخت خام یا پایه نام دارد که پس از فراوری و پالایش از آن محصول نهایی موسوم به e-diesel به دست می آید.

آئودی میگوید که دی اکسید کربن استفاده شده در این فرایند فعلا از طریق گازهای طبیعی تامین می شود اما برای کمک بیشتر به مشکلات زیست محیطی می توان بخشی از آن را از طریق هوا فراهم کرد و به این ترتیب میزان گازهای گلخانه ای در جو زمین را کاهش داد.

به گفته Sunfire سوخت مذکور نسبت به نمونه های فسیلی برتری زیادی دارد و به دلیل نبود سولفور و نفت در آن برای محیط زیست مناسب تر است. طبق گفته آئودی در کل بازدهی تولید آن با انرژی های قابل تجدید حدود 70 درصد است.

Christian von Olshausen، رئیس کمپانی یاد شده، می گوید با این محصول، موتور اتومبیل با سر و صدا و آلاینده های کمتری کار می کند.

سوخت یاد شده را می توان مثل بسیاری از نمونه های مصنوعی دیگر با گازوئیل معمولی هم ترکیب کرد و آزمایشگاه درسدن قرار است تا سقف روزانه 42 گالن (160 لیتر) از آن را تولید کند. دو شرکت آئودی و Sunfire می گویند مرحله بعدی، ساخت تاسیسات مورد نیاز برای تولید انبوه است.

von Olshausen میگوید اگر اولین سری سفارش ها را دریافت کنیم، می توانیم فناوریمان را به بازار عرضه کنیم.

Sunfire پیش بینی کرده است که قیمت این گازوئیل مصنوعی احتمالا بین1 تا 1.5 یورو به ازای هر لیتر خواهد بود که چندان از قیمت اروپا بیشتر نیست، اما عدد واقعی آن بیشتر به قیمت و هزینه برق بستگی خواهد داشت.

audi-e-diesel-5

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • سیدجابرجباری
    سیدجابرجباری | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    ای خدا
    اونا به چی رسیدن و دنبال چی هستن
    حالا ما فقط ادعا و حرف باد هوا مسئولامون میزنند
    تازه اگه یکی همین ایده رو تو اینجا داشت چنان دو گاری سازامون تو سره طرف و ایده و اختراعش میزدند که طرف از کرده خودش پشیمون میشه
    بعدم باوقاحت دهن باز میکنن که چرا فرار مغزا
    آه و صد افسوس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی