ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه انتظاراتی می توان از کنفرانس بیلد مایکروسافت داشت؟

برای مایکروسافت، ۲۰۱۵، سال «تکانی به خود دادن» است؛ در حالی که این کمپانی تمرکزش را بر روی توسعه اپلیکیشن ها در پلتفرم های رقیب معطوف نموده، می خواهد ویندوز را هم با تغییراتی اساسی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

برای مایکروسافت، ۲۰۱۵، سال «تکانی به خود دادن» است؛ در حالی که این کمپانی تمرکزش را بر روی توسعه اپلیکیشن ها در پلتفرم های رقیب معطوف نموده، می خواهد ویندوز را هم با تغییراتی اساسی به کاربران ارائه کند. تغییراتی که در کنفرانس بیلد، در روز چهارشنبه به زودی در موردشان خواهیم شنید.

این کنفرانس، فرصتی طلایی برای شرکت مورد بحث است تا قابلیت های خود را به رخ رقبا کشیده و نشان دهد حال هماهنگی و یکپارچگی های ویندوز و ویندوز فون، تا کجا جلو خواهند رفت؛ آن هم در عصری که همه تلاش های این شرکت برای داشتن آینده ای روشن در زمینه «موبایل» همواره بر باد رفته اند.

ویندوز فون در برابر اندروید و iOS از سهم بسیار کمتری در بازارهای جهانی برخوردار بوده و به نظر می رسد کنفرانس فرداشب، آخرین شانس مایکروسافت برای انرژی دادن به توسعه دهندگانش برای ساخت اپلیکیشن هاییست که ویندوز فون به آنها، برای داشتن آینده ای روشن نیاز دارد.

مایکروسافت قصد دارد به ریشه های خود بازگردد و ویندوز را پویا تر از قبل کند تا بتوان از آن در لپ تاپ و تبلت ها به شیوه ای بهتر بهره گرفت. این کمپانی در حال نگریستن به آفیس و سیستم پردازش ابری به عنوان کلید موفقیت خود بوده و می خواهد از این پس به فضای ابری نیز اتکای بیشتری داشته و تمام اپلیکیشن های خود را از این طریق در همه گجت هایی که از پلتفرم ویندوز، اندروید و iOS استفاده می کنند گسترش دهد. مدیرعامل فعلی این شرکت به نام ساتیا نادلا، همواره در خصوص مایکروسافت به عنوان یک کمپانی سخن گفته که باید تمرکز ویژه ای بر موبایل و سیستم پردازش ابری داشته باشد. در ادامه می خواهیم به مایکروسافت و کنفرانس بیلد بپردازیم و ببینیم آیا مدیران کمپانی ساکن ردموند، قادر به هیجان زده کردنمان در شب آینده خواهند بود یا خیر. با دیجیاتو همراه باشید.

توسعه دهندگان

توسعه دهندگان کلیدی بر پلتفرم ویندوز و آینده این شرکت هستند. منصفانه است اگر بگوییم در سال های اخیر این شرکت، توسعه دهندگان خود را با توجه به مشکلات مختلف و تغییر متعدد API ها، آزار داده است. مشکلاتی که حال با توجه به یکپارچگی بهتر از همیشه ای که در ویندوز ۱۰ شاهدش هستیم، باید رفع گردند. اپلیکیشن های این پلتفرم اکنون به شکل یکپارچه در تمام محصولات ویندوزی به اجرا در خواهند آمد که نویدی خوش برای توسعه دهندگان است؛ می توان از همین یک مورد، به عنوان مهم ترین نکته در طول کنفرانس بیلد فرداشب مایکروسافت یاد کرد.

شرکت مذکور حالا همه اپلیکیشن هایش را باز-مهندسی نموده و دیگر خبری از حالت «تمام صفحه» نیست. هم اکنون اپ های توسعه یافته جدید می توانند تغییر کاربری داده و بر روی کامپیوترهای شخصی، اکس باکس، موبایل و تبلت های ویندوزی به شکلی تقریبا یکسان به نمایش گذاشته شوند. چنین مواردی را پیشتر نیز مایکروسافت عنوان کرده بود اما اکنون وقتش رسیده تا به توسعه دهندگانش ثابت کند چرا چنین خصوصیاتی مهم هستند و چرا آنها باید برای هرچه بهتر ساخته شدن چنین اپلیکیشن هایی تلاش کنند.

ویندوز ۱۰

Windows_Product_Family_9-30-Event

اگرچه مایکروسافت پیش نمایش های ویندوز ۱۰ را به شکل وسیعی در اختیار کاربران قرار داده اما نکته اینجاست که هنوز هم تعداد زیادی از علاقه مندان به ویندوز، با بسیاری از قابلیت های ویندوز ۱۰ آشنا نیستند. Terry Myerson، مدیر پروژه ی ویندوز در شب چهارشنبه بر روی صحنه خواهد رفت تا در خصوص پیشرفت نسخه نهایی و استراتژی مایکروسافت در خصوص اپلیکیشن های یکپارچه سخن سر دهد.

اگر خاطرتان باشد، مدتی پیش از شایعاتی حول محور نسخه ای بروز رسانی شده از ویندوز ۱۰ برایتان منتشر کردیم که انتظار می رود در سال ۲۰۱۶ به کاربران عرضه گردد؛ این نسخه با نام RedStone یا «سنگ سرخ» شناخته می شود. انتظار می رود در این خصوص نیز Myerson حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

از سوی دیگر پروژه اسپارتان را داریم که آمده تا اینترنت اکسپلورر را بازنشسته کند. مایکروسافت هنوز برای مرورگر جدیدش که با کد اسپارتان شناخته می شود نامی در نظر نگرفته و شایعات حکایت از آن داشتند که این شرکت در تلاش برای تحقیق در خصوص نام تازه ایست. هم اکنون به نظر می رسد بالاخره این انتظار نیز به پایان خواهد رسید و فرداشب، غول نرم افزاری نام نهایی مرورگر جدید ویندوز را نیز فاش خواهد نمود.

از طرف دیگر، وقتش رسیده تا مایکروسافت ناز کردن را کنار گذاشته و تاریخ دقیق عرضه ویندوز ۱۰ را اعلام کند. این کمپانی پیشتر «تابستان» را به عنوان چهارچوب زمانی خود برای عرضه ویندوز مشخص کرده بود و اگر به یاد داشته باشید، مدتی قبل هم مدیرعامل AMD به شکل ناخواسته گفت که این ویندوز در روزهای نهایی ماه جولای به دست کاربران می رسد. انتظار می رود در کنار بقیه موارد، تاریخ عرضه دقیق نسخه نهایی ویندوز ۱۰ نیز معین گردد.

ویندوز فون

Phone-Tile-Windows-10

Myerson شاید بزرگترین شایعه اخیر در خصوص اپلیکیشن های ویندوز فون را نیز به حقیقت بدل سازد؛ ویندوزفون و پشتیبانی از اپلیکیشن های اندروید؟

پیشتر خبر رسیده بود که غول نرم افزاری، در تلاش است تا بتواند به آسانی، اپلیکیشن های اندروید را به ویندوز فون بکشاند، و دستاوردهایی نیز در این زمینه داشته است. به احتمال زیاد Myerson راه های راحتی را به توسعه دهنگان ارائه خواهد داد تا بتوانند به سادگی کدهایی که برای سایر پلتفرم ها نوشته اند را به اپلیکیشن هایی یکپارچه برای ویندوز تغییر دهند. اگرچه چنین اقدامی به آن آسانی که مایکروسافت ادعا می کند نخواهد بود و در این راه مشکلاتی نیز به وجود می آید، اما در موقعیت فعلی، این بهترین راه برای متقاعد کردن توسعه دهندگان خواهد بود تا بدون تلاش بسیار، لیست بلند بالای خود برای اپلیکیشن هایشان را به ویندوز فون هم بیاورند.

تنها کلید موفقیت ویندوزفون برای مایکروسافت، داشتن اپلیکیشن های بسیار در این پلتفرم است. یکی دیگر از مشکلات این نرم افزار ساز این است که موبایل هایش را به عنوان دستگاه هایی که از سخت افزار سطح پایین استفاده می کنند در اذهان عمومی جای داده. این شرکت برای فراگیر کردن پلتفرم خود، نیاز به استفاده بیشتر از موبایل هایی رده بالا دارد.

مایکروسافت حتی شاید از ایده ای سخن به میان آورد که به سازندگان گجت ها اجازه دهد به راحتی، یک موبایل را تبدیل به یک کامپیوتر شخصی کامل و یا یک تبلت نمایند؛ ایده ای که به واسطه حضور فراگیر و یکپارچه ویندوز ۱۰ در همه محصولات ویندوزی، به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.

تا به حال، ارائه پیش نمایش های ویندوز ۱۰ برای موبایل ها چندان دلچسب نبوده و این شرکت امکانات فراوانی را نیز در اختیار کاربرانی که این نسخه ها را امتحان کرده اند، قرار نداده است. انتظار می رود که فرداشب این شرکت اطلاعات و ویژگی های بسیار بیشتری را در اختیار کاربران علاقه مند به این پلتفرم قرار دهد؛ ویژگی هایی نظیر قابلیت Hello که به کاربر اجازه می دهد صرفا با اسکن صورت خود وارد محیط کاربری موبایلش شود.

هولولنز

a67d3d33-e1e5-4cf7-bf3d-dbe1befc8d8c.0

مایکروسافت وعده داده بود که در این کنفرانس، جزییات بیشتری را در خصوص هولولنز در اختیار علاقه مندان قرار خواهد داد؛ حال وقت عمل کردن به وعده هاست.

حدس زده می شود که هولولنز در بخش مربوط به ویندوز، حضور داشته باشد و قابلیت هایش نیز بر روی صحنه به شکل غیر مستقیم به رخ کشیده شود. مایکروسافت رفته رفته اطلاعاتی را در خصوص این هدست به توسعه دهندگان ارائه داده اما اکنون وقتش رسیده تا نحوه کارکرد اپلیکیشن های یکپارچه را نیز بر روی آن به نمایش بگذارد.

همچنین احتمال می رود که توسعه دهندگان بتوانند نگاه نزدیکی به این محصول داشته و با آن کار کنند. در ماه ژانویه، رسانه ها پس از رویداد مایکروسافت توانستند به یک کیت توسعه دسترسی داشته و نحوه کارکرد هولولنز را از نزدیک ببینند، حال نوبت به توسعه دهندگان رسیده تا با نسخه ای نزدیک به نسخه نهایی کار کرده و گزارش هایشان را برایمان منتشر کنند.

آفیس و فضای ابری

مدیرعامل مایکروسافت، نادلا می خواهد در مراسم فرداشب، در خصوص «آفیس به عنوان یک پلتفرم» سخن گوید. این شرکت اخیرا به شکل فزاینده ای از آفیس به عنوان یکی از کلیدی ترین اجزای استراتژی فرا-پلتفرمی خود بهره گرفته است.

Microsoft-Office-Online

شرکت مورد بحث می خواهد در خصوص گشودن درب های آفیس به سوی توسعه دهندگان نیز کلامی به میان آورد اما با توجه به سیاست هایش و اینکه می دانیم فعلا قرار نیست آفیس متن-باز شود، باید دید نادلا چه در سر دارد و چه خواهد کرد.

اندروید و iOS

مایکروسافت قبلا، همه زمان کنفرانس بیلد را به ویندوز اختصاص می داد اما اکنون، شرکتی متفاوت شده است، بخصوص در یک سال اخیر و حتی در روز های گذشته و عرضه برخی اپلیکیشن هایش برای ساعت اپل.

انتظار داریم که امسال، کنفرانس Build در مورد برنامه های فرا-پلتفرمی این کمپانی نیز باشد. حتی شایعاتی به گوش رسیده که مایکروسافت تمایل دارد به شکلی، دو پلتفرم رقیب را به ویندوز ۱۰ متصل کند. خود کمپانی مورد بحث نیز قبلا در خصوص آوردن دستیار صوتی اش، کورتانا به اندروید و iOS سخن گفته.

در حالی که گوگل و اپل تلاش می کنند تا به هر طریقی که شده، کاربرانشان را به پلتفرم ساخت خود خو دهند، مایکروسافت می خواهد فرداشب به ما بگوید که می توانید یک کامپیوتر شخصی با ویندوز ۱۰ داشته باشید و از موبایل اندرویدی و یا آیفون خود نیز به شکل کامل بهره گیرید؛ نیازی نیست صرفا به دلیل اینکه از ویندوز استفاده می کنید، موبایلی ویندوزی هم داشته باشید.

همه این برنامه ها می آیند تا به کاربران در همه پلتفرم ها خدماتی ارائه داده و آنها را نسبت به «مایکروسافت و ویندوز» خوشبین کنند.

آینده گجت های ویندوزی

PC236526

مایکروسافت به شدت در حال سرمایه گذاری در اینترنت اشیا بوده و انتظار می رود برنامه های خود در این خصوص را نیز در کنفرانس یاد شده، عنوان کند.

نسخه ای رایگان از ویندوز ۱۰ نیز برای زیر-کامپیوتر Raspberry Pi 2 موجود خواهد بود اما هنوز ندیده ایم که این نسخه، چگونه بر روی این کامپیوتر کار کرده و یا چه ظاهری دارد. اگر Pi 2 بتواند اپلیکیشن های یکپارچه ویندوز را نیز اجرا کند، مایکروسافت خواهد توانست این پلتفرم را به میلیون ها گجت بسیار کوچک انتقال دهد که در آینده، انقلاب «اینترنت اشیا» را تشکیل خواهند داد. این شرکت پیشتر و در فوریه اذعان کرده بود که برنامه هایش در خصوص اینترنت اشیا را در ماه های آینده منتشر خواهد کرد؛ کنفرانس بیلد زمان مناسبی برای ارائه چنین طرح هایی به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Hossein
    Hossein | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من که خیلی خوشحالم وقتی این جور خبرا رو درباره ماکروسافت می شنوم!!! امیدوارم روزی آیفونم با وین 10 سینک بشه...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی