ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل افت فروش محصولات خانواده نکسوس را تایید کرد

کمپانی گوگل برای نخستین بار تایید کرده که فروش دستگاه های نکسوس آن با در نظر داشتن درآمدهای مالی سه ماهه نخست سال 2015 این شرکت کاهش یافته است. اهالی مانتین ویو معمولا سخنی در این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

کمپانی گوگل برای نخستین بار تایید کرده که فروش دستگاه های نکسوس آن با در نظر داشتن درآمدهای مالی سه ماهه نخست سال 2015 این شرکت کاهش یافته است. اهالی مانتین ویو معمولا سخنی در این رابطه یا نحوه پیشرفت برنامه هایشان برای محصولات خانواده نکسوس به میان نمی آورند.

اما این بار انگار اوضاع فرق کرده و پاتریک پیکت مدیر عامل این شرکت در زمان فراخوان عمومی گوگل به مناسبت اطلاع رسانی در مورد درآمدهای سه ماهه نخست سال 2015 اظهار داشته که فروش خانواده نکسوس با افت روبرو بوده است.

با در نظر داشتن این مساله که محصولات سری نکسوس فروش فوق العاده ای را تجربه کرده اند، اعلام این خبر از سوی مقامات گوگل جای بسی تعجب و البته تامل دارد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

حقیقت اینجاست که فروش نکسوس 4 و نکسوس 5 موفقیت آمیز بود و دست کم که اینگونه تصور می شد، با این همه، دلایلی نیز در مورد اینکه چرا امسال فروش این محصولات با کاهش روبرو بوده است، وجود دارد که می توان در توجیه این امر به آنها استناد نمود و بزرگ ترینشان هم مساله قیمت است.

مدل 32 گیگابایتی نکسوس 5 برابر با 399 دلار قیمت داشت در حالی که بهای تعیین شده برای مدل 32 گیگابایتی نکسوس 6 برابر با 649 دلار بود که تقریبا دو برابر مدل قبلی اش است.

همین مساله فروش یک محصول را دشوار خواهد کرد، مگر آنکه شرکت سازنده، اپل باشد. از طرفی اگر کسی بخواهد یک تلفن هوشمند 649 دلاری بخرد احتمالا HTC One M9، گلکسی S6 سامسونگ یا حتی پرچمدار آتی ال جی به نام G4 را انتخاب می کند.

از نظر بسیاری از کاربران، تلفن هوشمند نکسوس که در ازای پرداخت 30 دلار پیش پرداخت قابل خرید بود، در زمره ارزان ترین ها قرار داشت اما با آمدن نکسوس 6، عبارت «ارزان قیمت» دیگر در مورد آن معنا پیدا نمی کرد.

پس از قیمت، به مقوله نمایشگرهای 6 اینچی می رسیم. این را می دانیم که کاربران تلفن های هوشمند بزرگ را دوست دارند. برای درک این علاقه صرفا کافی است که به آمار فروش فبلت ها در ماه های اخیر نگاهی بیاندازید، با این همه، یک موبایل 6 اینچی بیش از اندازه بزرگ به نظر می آید.

کاری که گوگل و موتورلا باید انجام می دادند این بود که دو مدل مختلف از موبایل نکسوس را ارائه دهند: نخست یک مدل 6 اینچی (چون بسیاری از مردم موبایل های با این اندازه را دوست دارند) و دیگری، اندکی کوچک تر (با نمایشگر 5.1 یا 5.2 اینچی) برای آنهایی که به موبایل های کوچک تر علاقه دارند.

در واقع این نوع ارائه محصول، روشی است که کاربران اندروید نیز به آن عادت دارند و به همین دلیل می توان گفت که اقدام خوبی از سوی گوگل و موتورلا محسوب می شد.

اما عمر بد باتری و دوربین نه چندان مطلوب محصولات نکسوس را هم نمی توان نادیده گرفت و نکسوس 6 نیز از همین دو مشکل رنج می برد.

البته وخامت این دو مشکل به بدی مدل های قبلی نکسوس نیست اما با مقایسه عملکردش با دیگر پرچمداران هم قیمت آن که در بازار موجودند نیز نمی توان این عملکرد را فوق العاده خواند.

کمپانی موتورلا از یک حسگر 20.7 مگاپیکسلی سونی در تلفن هوشمند Droid Turbo بهره گرفته که همزمان با نکسوس 6 وارد بازار شد و در مقابل مجهز به یک دوربین 13 مگاپیکسلی است.

اما در نظر داشته باشید که نکسوس 6 تنها محصول متعلق به این خانواده نیست که امسال وارد بازار شد و در کنار آن تبلت نکسوس 9 و نکسوس پلیر نیز ارائه گردیدند.

نکسوس 9 در ابتدای امر، مشکلات مختلفی داشت که بیشتر در سری نخست نمونه های تولید شده از آن به چشم می خورد. اما چه کسی حاضر می شود نکسوس 7 با قیمت 229 دلاری اش را با نکسوس 9 که قیمت پایه اش از حدود 399 دلار شروع می شود و همان ظرفیت ذخیره سازی را دارد عوض کند؟

تبلت نکسوس 9 به خاطر بهره مندی از چیپست Tegra K1 انویدیا برای بازی خوب است، اما انویدیا تبلت SHIELD خود را دارد که از همین چیپست بهره می برد و تنها 299 دلار قیمت دارد و همین مساله باعث می شود که نکسوس 9 در زمره گران ترین ها جای بگیرد.

مساله دیگر اینکه پلیر نکسوس زمانی که نخستین سری از آن وارد بازار شد، دارای باگ های متعدد بود. از طرفی، محصول دیگری با همان امکانات به نام کروم کست وجود دارد که با قیمت تنها 35 دلار به فروش می رود و به همین دلیل خرید نکسوس پلیر 99 دلاری، از نظر بسیاری توجیه پذیر نیست.

در دسترس بودن، موضوع دیگری است که در مورد خانواده محصولات نکسوس مطرح می گردد چراکه این دستگاه ها از همان ابتدای امر با مشکل موجودی پایین روبرو بودند.

حتما به یاد دارید که از زمان خرید نکسوس 4، 12 هفته طول می کشید تا کالا به دست خریدارانش برسد و این مساله بسیار بد بود. فروش نکسوس 6 توسط موتورلا و گوگل در پاییز گذشته موفقیت آمیز ارزیابی شد اما حقیقت این است که این موفقیت تنها به بازار چین مربوط می شد نه ایالات متحده آمریکا.

روش این بود که آنها هر چهارشنبه، این اسمارت فون را برای فروش می گذاشتند و ظرف تنها چند ساعت کل موجودی شان به فروش می رسید و به همین دلیل بسیاری از آنهایی که به دنبال خرید کالا بودند، تصمیم می گرفتند از محل دیگری آن را تهیه کنند.

اما گوگل می تواند با انجام برخی کارها برنامه فروش خانواده نکسوس خود را تقویت کند و برای نمونه به جای آنکه قیمت مورد نظر اپراتورها را برای آن انتخاب نماید، بهای معقول تری را برای این محصولات در نظر بگیرد.

پیشنهاد دیگر این است که اهالی مانتین ویو، برآوردی از میزان فروش احتمالی خود تهیه نموده و بر همان اساس میزان تولید خود را افزایش دهند تا دیگر با مشکل کمبود موجودی روبرو نباشند. نکته آخر اینکه بهتر است این کمپانی در محصولات امسال خود از چیپست اسنپدراگون 810 استفاده نکند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • حسین
    حسین | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من یکی از طرفدارای متعصب نکسوس هستم ولی بین نکسوس 5 یک میلیون تومنی و نکسوس 6 سه میلیون تومنی خیلی تفاوت بالاست. قیمتش نقطه ضعفشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی