ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی فراکتاب؛ فروشگاهی برای خرید کتاب های الکترونیک به همراه اپلیکیشن کتابخوان

سابقا دانلود غیر قانونی کتاب های الکترونیک در کشور ما کار رایجی بود. بسیاری با نادیده گرفتن حق مؤلف، اقدام به دانلود نسخه های غیر رسمی این آثار می کردند؛ کتاب هایی که عموما با فرمت ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

سابقا دانلود غیر قانونی کتاب های الکترونیک در کشور ما کار رایجی بود. بسیاری با نادیده گرفتن حق مؤلف، اقدام به دانلود نسخه های غیر رسمی این آثار می کردند؛ کتاب هایی که عموما با فرمت PDF بوده و از لحاظ کیفیت هم سطح چندان مطلوبی نداشتند.

اما با راه اندازی فروشگاه های کتاب های الکترونیک، شرایط تغییر کرد. میان فروشگاه ها و ناشرین کتاب قراردادهای رسمی امضا شد، آثار بیشتر با کیفیت بهتر در اختیار کاربران قرار گرفت و خرید قانونی محتوای دیجیتال با رعایت حق مؤلف به یک فرهنگ بدل گشت.

فراکتاب یکی از فروشگاه های محتوای دیجیتالی است که در آن می توان انواع کتب الکترونیک، کتاب صوتی، سخنرانی، دوره های آموزش مجازی و آثار مکتوب دیگری را به طور قانونی خریداری و با اپلیکیشن کتابخوان اندرویدی، به مطالعه آنها اقدام نمود.

در این مطلب به بررسی امکانات فروشگاه و کتابخوان فراکتاب خواهیم پرداخت. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید. 

فراکتاب (که پیش تر با عنوان آوابوک شناخته میشد) از سال 91 فعالیت خود را آغاز کرده و از آن زمان کتاب های الکترونیک و محتوای دیجیتال را به طور قانونی و با رعایت حق ناشر به مشتریان خود ارائه می کند.

1

در وبسایت اینترنتی این سرویس می توان انواع کتاب های الکترونیک و صوتی را در دسته بندی های مختلف (رمان، ادبی، آموزشی، آشپزی، هنر، انگلیسی و غیره) پیدا کرد. بعضی از آنها به طور رایگان و بخش عمده شان با پرداخت هزینه قابل استفاده هستند. قیمت ها در مقایسه با نسخه های فیزیکی کتاب معقولند و با امکاناتی که در اپ کتابخوان بدست می آورید، مطمئنا ارزش پرداخت چنین هزینه ای را خواهند داشت.

در فروشگاه فراکتاب می توان تعداد تقریبا قابل قبولی از کتاب ها در زمینه های مختلف را پیدا کرد. فراکتاب در زمینه کتب مذهبی و دینی آرشیو بسیار خوبی را در خود جمع آوری کرده، اما در دسته هایی مثل رمان های ایرانی و خارجی و علی الخصوص کتاب های انگلیسی زبان تا حدی ضعیف است.

2

با این وجود سخنرانی های مذهبی، دوره های آموزشی و برنامه های رادیو-تلویزیونی مواردی هستند که برخلاف فیدیبو در فراکتاب در تعداد قابل قبولی یافت می شوند که طبعا مشتریان خاص خود را دارند.

دانلود کتاب های رایگان به راحتی صورت می پذیرد اما پیش از خرید یا دانلود کتابهای پولی، به ثبت نام در فراکتاب احتیاج خواهید داشت. فرآیند ثبت نام در سرویس یادشده حقیقتا فرآیند وقت گیر و پیچیده ای است و تقریبا زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. چه از وبسایت اقدام کنید و چه اپ موبایل، پس از وارد نمودن مشخصات باید یک کدفعالسازی را به شماره ای که فراکتاب در نظرگرفته پیامک کنید.

مادامی که این کار را انجام ندهید، حساب کاربری شما فعال نخواهد شد و باید منتظر رسیدن پیامک به سیستم بمانید. هر چند که این کار به خاطر حفظ امنیت کاربر صورت گرفته، ولی مطمئنا سازندگان فراکتاب می توانستند راه ساده تری برای ثبت نام پیش روی کاربر بگذارند.

3

در هر صورت، پس از طی این پروسه می بایست برای خواندن کتاب ها به اپلیکیشن کتابخوان مراجعه کنید. رابط کاربری کتابخوان بسیار ابتدایی است و تقریبا هیچ ظرافتی در طراحی آن به کار نرفته. در جابجایی میان منوهای آن تقریبا هیچ انیمیشنی را نخواهید دید و به طور کلی با رابط کاربری خشک و کسل کننده ای سر و کار خواهید داشت.

با این حال، کتابخوان فراکتاب از لحاظ فنی به مراتب بهتر از ظاهر غلط اندازش ظاهر می شود. کتابخوان سرویس یادشده می تواند آثار را در فرمت های pdf. و ava. به نمایش بگذارد. اگر تاکنون نام فرمت دوم به گوشتان نخورده باید بگوییم که حق داشته اید، چرا که فرمت ava. توسط سازندگان فراکتاب به وجود آمده و انحصارا متعلق به صاحب امتیاز این مجموعه است.

فرمت ava. تقریبا از لحاظ امکانات ویرایشی مثل تغییر نوع قلم، اندازه حروف و موارد دیگر مشابه فرمت رایج epub. در سایر کتاب خوان هاست. با این تفاوت که فقط در این فرمت است که هماهنگی میان متن و تصویر یا متن و صوت را شاهد هستید.

4

بدین معنی که مثلا با دانلود یک کتاب صوتی، اپلیکیشن در عین پخش صدای راوی همزمان خط در حال خوانده شدن را هایلایت می کند. با وجود موزیک متن، این تجربه بسیار لذت بخش خواهد بود و این مورد را می توان نقطه قوت کتابخوان فراکتاب دانست.

حساب کاربری شما در فراکتاب نیز میان وبسایت و کتابخوان همگام سازی می شود، بنابراین تفاوتی نمی کند که محتوای دیجیتال را از طریق رایانه و وبگاه اینترنتی بخرید یا از طریق اپلیکیشن؛ در هر دو حالت به محتوای دانلود شده از طریق اپ دسترسی خواهید داشت.

امکانات مطالعه در کتابخوان چندان زیاد نیستند، اما در کاربرد خوب ظاهر می شوند. از جمله این امکانات می توان به صورت فهرست وار به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوکمارک صفحات
  • تنظیم حالت روشنایی صفحه
  • جستجوی واژگان
  • نظرگذاری برای کتاب ها
  • مشاهده فهرست صفحات کتاب به همراه اطلاعات کامل (شابک، سال چاپ، نام نویسنده، نام انتشارات و ...)
  • امکانات ویرایشی مثل تغییرات اندازه و نوع قلم، علامتگذاری و افزودن یادداشت به بخشی از متن
  • حالات مختلف برای مطالعه: مطالعه در شب، ادامه مطالعه و نمایش متفاوت

5

با این وجود خشکی رابط کاربری و عملکرد کند و ضعیف آن در تعویض صفحات، از جمله مشکلاتی هستند که نمی گذارند از کتابخوانی با فراکتاب لذت کاملی ببرید.

اما به طور کلی و در جمع بندی می توان عملکرد مجموعه فراکتاب را قابل قبول توصیف کرد، هر چند که رابط کاربری کتابخوان برای نسخه های بعدی نیازمند تغییرات اساسی است. رفع مشکلات رابط کاربری، انتشار نسخه های iOS و ویندوزفون کتابخوان، ارسال کتاب به صورت هدیه برای دوستان و گسترش آرشیو کتاب ها از جمله مواردی است که می تواند تجربه کار با فراکتاب را لذت بخش تر از گذشته نماید.

فراکتاب - کتاب الکترونیکی و صوتی

فراکتاب - کتاب الکترونیکی و صوتی

سازنده: فراکتاب قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 4.6 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • محمد
    محمد | ۱۹ مهر ۱۳۹۴

    آیا فایل دریافتی با فرمت epub یا pdf و یا ava را نمیشه پس از دریافت از سایت یا اپلیکیشن را کپی کرد و تکثیر نمود؟ چه تدبیری اندیشیده اید؟

  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    کتابی توش پیدا نمیشه که

  • نگار
    نگار | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

    "کتاب خوب انسان را به اندیشه وامی دارد."
    تمام نرم افزارهای کتابخوان با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی ایجاد شدن. با فرمت ها و امکانات خاص خودشون،،،،،با ضعفها و قوتها،،،،

    مهم اینه که تو یه کتابخونه همراهت باشه،،،،،،،،،،

  • ali
    ali | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

    امکان یادداشت گذاری و علامت گذاریش ایده جذابیه مخصوصا برای کتابهای درسی
    کتاب صوتیاش رو سخت میشه پیدا کرد!
    با اینکه تعداد ناشراش زیادن ولی کتابهاش کمه...
    با توجه به فرمتی که تولید کردند سطح امنیتش هم قابل تامله

  • مهدی
    مهدی | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    نرم افزار خوبیه، مخصوصا که کتاب صوتی هم داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی