ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تغییر اقلیم سبب انقراض یک ششم گونه های جانوری خواهد شد

اگر انسان ها به تولید بی رویه کربن دی اکسید ادامه دهند، در نتیجه تغییر اقلیم، از هر 6 گونه جانوری، یک گونه در خطر انقراض قرار می گیرد. ساختمان سازی، خطوط برق، آنتن ها و ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

اگر انسان ها به تولید بی رویه کربن دی اکسید ادامه دهند، در نتیجه تغییر اقلیم، از هر 6 گونه جانوری، یک گونه در خطر انقراض قرار می گیرد. ساختمان سازی، خطوط برق، آنتن ها و مزارع بادی هم حتی سالانه سبب مرگ میلیون ها حیوان می شود. مجموعا، اثر فعالیت های انسانی روی گونه های حیوانی کاملا واضح و غیر قابل انکار است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مارک اوربن، اکولوژیست دانشگاه کانکتیکات و محقق پروژه ای پیرامون تغییر اقلیم و انقراض گونه های حیوانی می نویسد: "تنوع زیستی جهانی، پایه های اکونومی، فرهنگ، غذا و سلامت انسانی را مهیا می کند. اگر ما به تولید گازهای گلخانه ای ادامه دهیم، شاهد از دست رفتن یک گونه از هر 6 گونه هستیم."

وی برای به دست آوردن آماری که در تحقیق خود مورد استفاده قرار داده، چندین پژوهش دیگر را زیر نظر گرفت و از مجموعه آن ها به این نتیجه رسیده است. بیشترین میزان انقراض حیوانات در آمریکای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند در جریان است.

خطر انقراض برای حیوانات از 2.8 درصد حالا به 5.2 درصد رسیده و افزایش درجه حرارت زمین نیز که پیشتر 2 درجه پیش بینی شده بود حالا به 4.3 درجه سلسیوس رسیده. با این وجود، 16 درصد از گونه های جاندار در سراسر کره زمین در معرض خطر شدید قرار دارند.

16 درصد شاید در برابر 95 درصد رقم کمی باشد اما انقراض های بزرگ زمانی رخ می داد که انسان ها هنوز پا به کره زمین نگذاشته بودند و انقراض های دسته جمعی مربوط به تغییرات خاص آن دوران بود. اما 16 درصد از گونه های جانوری که شامل میلیاردها جانور و صدها هزار گونه می شود حاصل مستقیم فعالیت های بی رویه انسانی است.

وی از میان هزاران تحقیقی که طی یک سال مطالعه کرده، 131 عدد را برگزیده و آن ها را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. بنابراین بد نیست که اندکی گفته های او را جدی گرفته و خطری که در نزدیکی ماست را جدی بگیریم.

این یک مشکل جهانی است و هر شخصی در آن مسئول است. به این مسئله دقت کنید که هر کدام از ما روزانه چقدر در جهت پیشرفت این فاجعه قدم بر میداریم.

البته اگر نسبت به گونه های جانوری بی اهمیت هستید، باید یادآور کنیم که انسان ها هم مستقیما در جهت کاهش عمر خود فعالیت می کنند. آلودگی های زیست محیطی به صورت مستقیم سبب بسیاری از بیماری ها و سرطان ها می گردد. از سوی دیگر از بین رفتن بسیاری از گونه های جانوری در زنجیره تولید غذا اختلال ایجاد می کند و ممکن است در آینده ای نزدیک شاهد بی نظمی بی سابقه در زمین باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    دیگه خوبی بدی دیدید حلال کنید :)

    • maket_bivatan
      maket_bivatan | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

      آره بگو!تازه فهمیدم چرا خیلی از کاربرای قدیمی سایت نیستن :-D

  • administrator
    administrator | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    بخاطر مواد ها شیمیاییه !

  • عیسی
    عیسی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    یکیش غورباغه های محلمون .... تا چند سال پیش رومون راه می رفتن اما الان معلوم نیست کجان

  • عـــامـروفـسـکی
    عـــامـروفـسـکی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    باور کنید من تو منطقه خودمون به وضوح دیدم خیلی نمونه حشرات که 10 سال قبل بود الان اصلا نیست ، بیچاره حیوونا از دست آدما آرامش ندارن

مطالب پیشنهادی