ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با ویندوز ۱۰، مایکروسافت دیگر یک «مقلد» نیست

در زمانی نه چندان دور، بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت اینچنین در تلاش برای ایجاد انگیزه و هیجان در میان توسعه دهندگان بود؛ مایکروسافت همواره به توسعه دهندگان وابسته بوده و خواهد بود اما در روزهای ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

در زمانی نه چندان دور، بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت اینچنین در تلاش برای ایجاد انگیزه و هیجان در میان توسعه دهندگان بود؛ مایکروسافت همواره به توسعه دهندگان وابسته بوده و خواهد بود اما در روزهای جاری، چنین کلیشه ای رنگ تازه ای به خود گرفته است.

در ماراتون ِدویدن به سوی ویندوز ۱۰، مایکروسافت به توسعه دهندگان نیاز دارد و حاضر است دست به هر کاری برای رسیدن به هدف خود و جذب همکاری آنها بزند؛ حتی اگر لازم باشد، ابزاری تهیه خواهد دید تا آنها به راحتی و بدون دردسر کشیدن بسیار، بتوانند اپ های خود را از اندروید و iOS به ویندوز آورده و پورت کنند.

سال ها پیش هیچکدام از این اقدامات از سوی مایکروسافت سر نمی زد؛ زمانی که صرفا در اختیار داشتن یک پلتفرم دسکتاپ، پاسخگوی نیاز بلندپروازی های مدیران این شرکت بود و پول هم، خوب چاپ می شد. حال اما با وجود به میان آمدن «موبایل» و «کلاود»، مایکروسافت نیاز به فراگیرتر شدن دارد و تلاش می کند - امیدوار است تا ویندوز ۱۰ خود را بسیار موفق تر از نسخه ۸ ویندوز ببیند.

مایکروسافت از سپتامبر گذشته و ارائه برخی برنامه هایش در خصوص «ویندوز ۱۰ به عنوان یک پلتفرم جامع»، همواره تلاش می کرد تا این نسخه را، نسخه ای متفاوت برای کاربران جلوه دهد. اما در ژانویه و در رویداد خود، زمانی که اعلام کرد ویندوز ۱۰ برای سال اول به شکل رایگان در اختیار کاربران قدیمی ویندوز قرار خواهد گرفت، می شد به این نتیجه رسید که واقعا با نسخه ای متفاوت [و البته مدیریتی متفاوت] رو به رو شده ایم؛ اولویت غول نرم افزاری حالا فروش بسیار بالا و چاپ پول نیست، بلکه می خواهد تا حدی که می تواند، پلتفرم ویندوز ۱۰ را بر روی ابزارهای مختلف در دستان کاربران گسترش دهد.

در هنگام برگزاری کنفرانس بیلد، یک نکته مشخص شد؛ مایکروسافت حال دیگر صرفا به رقابت مستقیم با گوگل و اپل نپرداخته و به چنین رقابتی نیز واکنش نشان نمی دهد. این شرکت با ارائه ویندوز ۸ نشان داد که اگر چه در مقایسی بسیار کوچک، اما می تواند کامپیوتر و موبایل های ویندوزی را تا حدی به یکدیگر متصل سازد. این بار اما با انداختن قلابی بر فراز آسمان و با بهره جستن از سرویس ابری Azure Cloud، می خواهد با قدرت بیشتری در این عرصه حضور خود را فریاد کشد. ویندوز جدید با استفاده از سرویس ابری مایکروسافت، وحدتی در میان پشتیبانی و یکپارچگی همه محصولات ویندوزی ارائه خواهد کرد و از طرف دیگر حضور یک محصول بروز نظیر هولولنز با تکنولوژی بی نظیرش، می تواند مایکروسافت را دوباره بر صندلی قدرت و راهبری بنشاند. با دیجیاتو همراه باشید.

همه اپلیکیشن ها

 windows+10+apps

سال ها پس از عرضه ویندوز ۸، چند اپلیکیشن و نرم افزار پرقدرت که برای آن توسعه یافته اند را می توان نام برد؟ تعداد زیادی از توسعه دهندگان صرفا دلیلی نمی دیدند تا وقت خود را برای ساخت اپلیکیشن در محیط ویندوز - ویندوز فون تلف کنند؛ گذاشتن همین انرژی در اندروید یا iOS بازخورد بسیار بهتری دارد. در زمان ارائه ویندوز ۸ نیز مایکروسافت قولی مبهم به توسعه دهندگان داد که می توانند اپ های خود در سایر پلتفرم ها را به سادگی به ویندوز فون بکشانند، اتفاقی که هیچگاه «به آن سادگی» روی نداد.

برای ویندوز برنامه بنویسم؟ چرا که نه.

داستان ویندوز ۱۰ اما متفاوت است. اکنون مایکروسافت دروازه های قصر اپلیکیشن ها را به روی توسعه دهندگان گشوده. قبلا اپلیکیشن اندروید یا iOS نوشته اید؟ صرفا آن را با ابزاری که غول نرم افزاری در اختیارتان می گذارد به سرعت بازنویسی کرده و به راحتی در استور قرارش دهید. مایکروسافت می خواهد به هر روشی که شده، استور خود را غنی سازد؛ در این میان مهم هم نیست که اپلیکیشن ها در ابتدا به چه منظور و برای چه پلتفرمی ساخته شده بودند.

این شرکت همچنین امکان برنامه نویسی برای اپ های ویندوز ۱۰ را نیز در OS X و لینوکس مهیا نموده. مایکروسافت قابلیت عالی دیگری را نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار داده؛ اگر آنها اپلیکیشنی برای ویندوز نوشته اند، حال می توانند آن را به راحتی تبدیل به یک اپلیکیشن یکپارچه و فراگیر در تمام ابزارهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ بکنند.

تقریبا هر چه در دو پاراگراف قبل خواندید، از مایکروسافت چند سال پیش بعید بود. اقداماتی که در ضمیر ناخودآگاه توسعه دهندگان، به پرسشی نظیر «چرا باید برای ویندوز برنامه بنویسم؟» پاسخی اینچنین می دهد: «چرا که نه؟».

پشتیبانی قوی از دستگاه ها

windows-10-across-devices

ویندوز ۱۰ از همان یکپارچگی محصولاتی می گوید که ویندوز ۸ هم از آنها سخن می گفت؛ این بار اما همین قابلیت ها به شکلی بسیار کارا و پویاتر در اختیار کاربران قرار گرفته اند. قابلیت Continuum، برای مثال، نوع رابط کاربری را با توجه به نوع دستگاهی که از آن استفاده می کنید تغییر خواهد داد. اگر تبلتی ۱۰ اینچی در دست دارید، رابط کاربری تاچ بسیار خوبی در برابرتان خواهید دید و یا اگر از یک کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ سنتی بهره می گیرید، با ظاهری تقریبا مشابه با ویندوز ۷ البته با منوی استارتی متفاوت سر و کار خواهید داشت. اگر هم از دستگاهی هیبریدی نظیر سرفس پرو ۳ استفاده می کنید که با توجه به حالت کاربری، نوع رابط کاربری نیز تغییر خواهد کرد.

کلید یکپارچگی هر چه بهتر دستگاه های مبتنی بر ویندوز در دستان توسعه دهندگان اپلیکیشن های فراگیر و یکپارچه است. توسعه دهندگان صرفا با یک بار کد نویسی، می توانند اپ خود را بر روی همه ابزار های بهره گیرنده از ویندوز ۱۰ قرار دهند.

مایکروسافت برای ایجاد علاقه و هیجان در میان توسعه دهندگان دست به هر کاری می زند، حتی پورت کردن اپلیکیشن ها.

در کنفرانس بیلد، مایکروسافت حتی یکی از قابلیت های ویندوز ۱۰ برای موبایل ها را به نمایش کشید که کاربر می توانست تجربه یک کامیپوتر دسکتاپ را از طریق استفاده از یک موبایل ویندوزی به دست آورد. اگرچه این قابلیت نیامده تا جایگزین دسکتاپ های امروزی گردد اما در هر صورت برای افرادی که دائم در سفر هستند و یا به طور کلی، قدرت خرید یک محصول بیشتر از موبایل را ندارند، بسیار مفید خواهد بود؛ قابلیتی که می تواند به شکل ریشه ای نحوه تعامل و پردازش کامپیوتری برخی کاربران را دچار دگرگونی نماید.

بی دلیل نیست که مایکروسافت به شکل بلند پروازانه ای سخن از حضور ویندوز ۱۰ در یک میلیارد دستگاه،‌ در دو الی سه سال آینده می زند؛ این شرکت حال تصمیم دارد بزرگتر از پیش فکر کرده و توسعه دهندگان را نیز دست کم بیشتر از ویندوز ۸ به خود جذب نماید.

نرم افزاری قدرتمند با امکانات فراوان

 win10_xbox_devices_Print

کورتانا در ویندوز ۱۰ حضور داشته و در بیلد و پیش نمایش های جدید ویندوز ۱۰ نیز در حال ارتقا و پیشرفت است. از کورتانا می توان به عنوان اولین دستیار صوتی برای کامپیوترهای دسکتاپ یاد کرد. اگرچه اپل اولین بار با سیری، دستیارهای صوتی را به میان کاربران آورد اما سیری صرفا در محصولات مبتنی بر iOS موجود است.

حال مرورگر Edge نیز از راه رسیده تا روزهای تاریک اینترنت اکسپلورر را با نور خود روشنی بخشد؛ مرورگری سریع، مینیمال و البته با پشتیبانی از کورتانا. و باز هم مایکروسافت در تلاش است تا توسعه دهندگان را قانع نماید افزونه هایی را که برای کروم و فایرفاکس نوشته اند را به اج بیاورند. قابلیت استریم بازی از طریق اکس باکس به کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ را نیز نباید فراموش نمود.

چگونگی ایجاد هیجان برای آینده؟

 hololens04

هنوز نمی دانیم مایکروسافت چه زمانی تصمیم به عرضه هدست هولوگرافیک خود به نام هولولنز را دارد، اما حال که در مراحل اولیه توسعه آن قرار گرفته ایم نیز می توان حس کرد که روزی محصولی خاص و کاربردی در اختیارمان قرار خواهد گرفت.

اکنون هیجان، جایگزین اضطراب گشته است.

در سال های اخیر، گوگل گلس صرفا ابزاری تفریحی و یا مفید برای تماشای نوتیفیکیشن ها بوده تا یک هدست واقعیت افزوده کاربردی. هولولنز ولی به نحوی با دنیای فیزیکی اطراف ما به تعامل می پردازد که نمونه اش را نمی توان در هدست های واقعیت افزوده فعلی یافت. از سوی دیگر پروژه توسعه هولولنز، نظیر پروژه های بلندپروازانه گوگل که مشخص نیست چه زمانی به واقعیت تبدیل خواهند شد، نیست؛ این هدست بخشی از نقشه راه مایکروسافت برای اتحاد دستگاه های مبتنی بر ویندوز ۱۰ است، پس می توان امیدوار بود که توسعه اش با سرعت هرچه بیشتر به پیش رانده می شود. با هولولنز، مایکروسافت محصولی را در دست دارد که می تواند تا چند سال آینده توسعه دهندگان را هیجان زده نگه دارد.

و اما در انتها باید به این نکته پرداخته شود که حس ِاین روزهای توسعه دهندگان و کارمندان مایکروسافت را نمی توان با زمان معرفی و عرضه ویندوز ۸ به هیچ عنوان مقایسه کرد. در آن زمان صرفا نگرانی از رابط کاربری جدید و نوع بازخورد کاربران بر همه سلطه یافته بود. اینگونه حس می شد که مایکروسافت صرفا در این ماراتون با تمام قدرت به پیش جلو می رود تا بلکه بتواند به اپل و گوگل برسد؛ اکنون اما هیجان، جایگزین اضطراب آن روزها گشته، و برای شرکتی نظیر مایکروسافت، این بهترین دستاورد از کنفرانس مربوط توسعه دهندگان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (90 مورد)
  • Sina
    Sina | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    امیدوارم مایکروسافت هم به روزای اوج برگرده، این حرکت پورت پلتفرمی هم از اخلاقیات و حرکتهای قدیمی بیل گیتس بزرگ بود که به تمام ریشهای شرکتش تزریق شده! اگه نمیتونی پلتفرم بهتری بسازی پس اپهاشون رو پورت کن!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی