ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دوربینی با سرعت یک تریلیون فریم بر ثانیه که امکان مشاهده اتم ها را فراهم می کند

شاید جدیدترین دوربین پر سرعت دنیا به این زودی ها به دست مایکل بی، فیلمساز معروف نرسد اما می شود تا اون موقع با قابلیت هایش آشنا شد و بیشتر در موردش دانست. این دوربین ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

شاید جدیدترین دوربین پر سرعت دنیا به این زودی ها به دست مایکل بی، فیلمساز معروف نرسد اما می شود تا اون موقع با قابلیت هایش آشنا شد و بیشتر در موردش دانست.

این دوربین قرار است که امکان زوم 28000 مایل بر ثانیه را برای دانشمندان فراهم نماید تا از طریق آن بتوانند اتم ها را مشاهده نمایند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

دستگاه مورد بحث که STAMP (به معنای عکسبرداری نقشه نگاری تمام اپتیکال زمانبندی شده پیوسته) نام گرفته یک میلیون بار سریع تر از دوربین هایی است که هم اکنون در فیلم های هالیوودی مورد استفاده قرار می گیرند.

طبق گفته تیم تحقیقاتی دانشگاه توکیو که کار ساخت این دوربین را بر عهده داشته است، دستگاه جدید «می تواند در مطالعه پیرامون طیف گسترده ای از پدیده های فوق سریع و پیچیده که قبلا کشف نشده بودند، مفید واقع شود» که از آن جمله می توان به حرکت اتم ها پس از تحریک شدن توسط لیزرها، امواج آکوستیک و انفجار پلاسمای داغ اشاره نمود.

در بیانیه خبری صادر شده پیرامون این دوربین، مشخص شد که دستگاه چگونه از نور برای گرفتن عکس های سریع بهره می گیرد.

عملکرد STAMP به خاصیت ویژه ای از نور به نام پراکندگی وابسته است که می توان آن را در زمان تشکیل رنگین کمان در آسمان مرطوب مشاهده کرد. این دوربین نیز عملکردی مشابه را از خود نشان داده و یک پالس فوق کوتاه از نور را به فلش های رنگی مختلف تبدیل می کند که به صورت پی در پی از شی مورد نظر عکس می گیرند. در مرحله بعدی، هر فلاش رنگی جداگانه تحلیل می شود و تصویری متحرک شی را از زمانی که نور وارد آن شده تا زمان خروجش می سازند.

جالب است بدانید که این، سریع ترین دوربین دنیا نیست و تکنیک نوری دیگری به نام Pump Probe هم وجود دارد که می تواند در سرعت های بالاتر از این نیز عکس بگیرد منتها در این تکنیک در هر لحظه امکان گرفتن تنها یک فریم وجود دارد.

STAMP سریع ترین دوربین دنیا باشد یا خیر، در هر صورت به لطف دستیابی به تکنولوژی مذکور، امکانی فراهم آمده تا ذرات معلق را در کسری از سرعت نور مشاهده نموده و از آنها عکس گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • عیسی
    عیسی | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    WOWWWWWWWWWWWWW

  • شهريار
    شهريار | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اصل عدم قطعيت هايزنبرگ پس چي؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی