ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وقتی آشتی اپل و سامسونگ برای دیگر غول های فناوری دردسرساز می شود

در ماه اوت سال گذشته، تیم کوک مدیر عامل اپل تصمیم گرفت که خصومت ها را کنار بگذارد و برای صلح و سازش با سامسونگ پیش قدم شود. این دو شرکت همانطور که می دانید ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۱:۱۵

در ماه اوت سال گذشته، تیم کوک مدیر عامل اپل تصمیم گرفت که خصومت ها را کنار بگذارد و برای صلح و سازش با سامسونگ پیش قدم شود.

این دو شرکت همانطور که می دانید بارها و بارها به خاطر نقض پتنت یکدیگر را به دادگاه کشانده و نام خود را در سر خط خبرها قرار داده اند اما حالا هردویشان دست در دست یکدیگر گذاشته اند و قصد دارند که برخی از قطعات الکترونیکی را با همکاری هم بسازند و از این طریق تنش و درگیری را از کسب و کار خود دور نمایند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

براساس گزارش بلومبرگ، بدنبال این همکاری، سامسونگ بخش اعظمی از چیپ های A9 اپل را خواهد ساخت که قرار است در نسل آتی آیفون به کار گرفته شوند. البته تا به امروز بسیاری در مورد ساخت این چیپ ها گمانه زنی کرده اند، برخی گفته اند که TSMC قطعا آنها را می سازد و برخی دیگر سامسونگ را سازنده اصلی این قطعات عنوان نموده اند.

براساس گفته مینگ چی کو، یکی از تحلیلگران موسسه KGI Securites، شرکت TSMC در حدود 30 درصد از این تراشه ها را تولید خواهد کرد و سهم آن با سامسونگ برابر می شود. سال گذشته، به خاطر تنش هایی که میان سامسونگ و اپل وجود داشت، فرایند تولید کل این قطعات به TSMC محول گردید.

booja

شرکت دیگری که در گزارش بلومبرگ به آن اشاره شده، Global Foundaries است و وظیفه تولید 30 درصد از این تراشه ها را بر عهده دارد که از 50 درصد میزان مورد نیاز به مراتب کمتر است.

براساس گزارشات، فروش قطعات سامسونگ در سه ماهه نخست سال 2015 به خاطر بیشتر شدن همکاری هایش با اپل افزایش یافته و این شرکت کره ای هم در مورد آینده کسب و کارش و همچنین بهبود ظرفیت تولید چیپ های خود ابراز امیدواری کرده. از طرف دیگر TSMC نیز اعلام کرده که هزینه های خود را کاهش خواهد داد.

سندیسک یکی دیگر از شرکت هایی است که همکاری اپل و سامسونگ می تواند به ضررش تمام شود. این کمپانی برای دستگاه های موبایلی نظیر آیفون و آیپد چیپ تولید می کند و زمانی کوپرتینویی ها بزرگ ترین مشتری آن بودند و 19 درصد از درآمدهایش را تامین می کردند، اما ظاهرا، آن دوران خوش به پایان رسیده و گویی دیگر تکرارشدنی نخواهد بود.

در 15 آوریل 2015، سندیسک اعلام نمود که به دنبال از دست دادن مشتریان سابقش در بخش چیپ، پیش بینی می کند که فروشش در سال جاری به مراتب پایین تر از میزان برآورد شده باشد و تردیدی نیست که اپل یکی از این مشتریان است.

اما بالا رفتن میزان فروش چیپ های سامسونگ در بهترین زمان ممکن رخ می دهد. همانطور که می دانید 2014 سال چندان خوبی برای کسب و کار این شرکت در بازار موبایل نبود و سود 75 درصدی آن در سه ماهه نخست سال 2014 به 37 درصد در سه ماهه آخر همان سال تنزل پیدا کرد.

در عین حال، سود این شرکت از تولید چیپ از 20 درصد در سه ماهه سوم سال 2013 به 55 درصد در مدت مشابه سال بعدش رسید و از آن زمان به بعد، سود این شرکت کره ای در بخش چیپ فراتر از درآمدهایش از بازار موبایل بود.

هرچند که احتمال می رود این مساله با عرضه کهکشانی های امسال تغییر یابد با این همه تغییری در این حقیقت به وجود نمی آورد که سود سامسونگ در حوزه نیمه رسانا در حال افزایش است.

سامسونگ و اپل، روی هم رفته 40 درصد از بازار اسمارت فون دنیا را در اختیار دارند و حالا با روی آوردن اهالی کوپرتینو به چیپست های این غول کره ای و همچنین ترجیح سامسونگ به استفاده از چیپست های خود در پرچمدارانش، پیش بینی می شود که روزهای بدتری در انتظار چیپسازانی باشد که زمانی کسب و کارشان به خریدهای سامسونگ و اپل گره خورده بود و در کناری TSMC و Sandisk شاید بهتر باشد که کوالکام را هم به این لیست اضافه کنیم.

نکته جالب تر اینکه، کوالکام زمانی برای تولید چیپست های خود از تأسیسات TSMC استفاده می کرد و حالا باید برای ساخت اسنپدراگون 810، به سامسونگ و فناوری 14 نانومتری FinFET آن متکی باشد.

سامسونگ با استفاده از تکنیک پیشرفته خود در تولید چیپ، قادر است محصولات باکیفیت تری را بسازد و جایگاه نخست بازار را از آن خود نماید و این یکی از دلایل اصلی روی آوردن اپل به این شرکت کره ای و روی برگرداندنش از TSMC است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • علی
    علی | ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    آیفون6 با دست خم میشه عجب غولی هستش آیفون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی