ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرفس پرو ۴؛ محصولی که پتانسیل بالایی برای «عالی» بودن دارد

گفته می شود مایکروسافت لپ-تبلت جدید خود که مشخصا سرفس پرو ۴ نام خواهد داشت را در انتهای ماه May معرفی می کند. مهم ترین دلیل برای ایجاد چنین شایعه ای چیست؟ مشخص است؛ با ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

گفته می شود مایکروسافت لپ-تبلت جدید خود که مشخصا سرفس پرو ۴ نام خواهد داشت را در انتهای ماه May معرفی می کند. مهم ترین دلیل برای ایجاد چنین شایعه ای چیست؟ مشخص است؛ با چرخه یک ساله بروز رسانی و فروش محصولات به کاربران که آشنایی دارید؟ اکنون حدودا یک سالی از عرضه نسل قبلی می گذرد.

از طرف دیگر تا ارائه نسخه نهایی ویندوز ۱۰ هم راه زیادی باقی نمانده، در نتیجه چندان خردمندانه به نظر نمی رسد اگر مایکروسافت، نسخه جدید از سیستم عامل خود را با محبوب ترین محصول سخت افزاری که می فروشد، به مشتریان خود نفروشد.

اما چه انتظاراتی می توان از سرفس پرو ۴ داشت و تا کنون چه شایعاتی بیشتر رنگ قطعیت به خود گرفته اند؟ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

شباهت ها با نسل قبل

در ماه اکتبر گذشته، در پستی از وبلاگ رسمی سرفس، عنوان شد که کیبورد جداشدنی سرفس پرو ۳، (یا آنطور که مایکروسافت دوست دارد صدایش کنیم: Type Cover) و داک اتصال، هر دو با نسل آینده سری «پرو» هماهنگی خواهند داشت.

چنین ادعایی مشخصا به آن معناست که پروی جدید، از لحاظ ابعاد همسان با نسل قبلی خود خواهد بود؛ اگر بخواهیم اندازه آن را به شکل دقیق بگوییم، ابعادی برابر با ۲۹ در ۲۰.۱ سانتیمتر را شامل خواهد شد.

MTI5OTQ0MzkyNTc1MjcyOTcw

وب سایت SlashGear اما در خصوص مشخصات دقیق نمایشگر سرفس پرو ۴ نیز ادعا دارد که همان رزولوشن و سایز صفحه نمایش، یعنی ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل به همراه نمایشگری ۱۲ اینچ، در سرفس پروی امسال نیز به کار گرفته خواهد شد. منبع یاد شده همچنین اذعان می کند که مایکروسافت از نسل پنجم پردازنده های اینتل با کد «برادول» و از سری Core i در سرفس جدید بهره خواهد گرفت. از طرفی اطلاع دارید که مایکروسافت چگونه به قلم هوشمند یا همان استایلوس خود می بالد، مشخصا این شرکت تلاش خواهد کرد تا فناوری به کار رفته در قلم سرفس را هم ارتقا دهد؛ استایلوسی که از طریق کمپانی N-Trig ساخته می شود. همانگونه که مدتی قبل نیز برایتان نوشتیم، این شرکت توسط مایکروسافت خریداری شد.

در میان مشخصات فوق، پردازنده برادول از همه جذاب تر است. SlashGear گزارش می دهد که به واسطه حذف فن خنک کننده پردازنده، سرفس پروی جدید می تواند نازک تر از پیش شود. صحبت از کامپیوترهای بدون فن که می شود، یاد جدیدترین مک بوک اپل می افتیم که البته نیروی خود را به واسطه بهره گیری از پردازنده Intel M به دست می آورد؛ نسلی از پردازنده ها که قدرتشان با سری Core i قابل قیاس نیست.

اینکه واقعا آیا مایکروسافت خواهد توانست پردازنده های برادول سری Core i را بدون فن در سرفس پرو ۴ قرار دهد یا خیر، پرسشی بسیار مهم است. بخصوص که سرفس پروها به داغ شدن معروف هستند، حتی با استفاده از فن. [در این بخش نویسنده Read/Write از زبان خود می نویسد] سرفس پروی ۳ خود من هم زمانی که با آن به کارهای تقریبا سنگین مشغول می شوم، داغ می شود و بسیار مشتاقم که ببینم مایکروسافت این مشکل را در نسل بعدی چگونه حل خواهد کرد، هرچند به حل شدن این موضوع شک دارم.

سرفس پرو ۴ نیاز به چه مشخصاتی دارد؟

اینکه مانند اپل، مایکروسافت نیز با کوچک کردن ابعاد سرفس، قید برخی قابلیت های آن را زده و دستگاهی ضعیف به دست مشتریان برساند کار صحیحی نیست. غول نرم افزاری چندی قبل با ارائه سرفس ۳، سیستم تعلیق پایه نگهدارنده را اندکی تضعیف کرد، به شکلی که پایه این محصول هیبریدی اکنون صرفا در سه حالت قابل استفاده است که در مقایسه با سرفس پرو ۳ اندکی نا امیدکننده به شمار می رود.

MTI5OTQ0MjgzMDUzNjMyMTMx

امیدواریم سرفس پرو ۴ باز هم از همان پایه نگهدارنده چند حالته نسل قبلی استفاده نماید، زیرا این ویژگی، یکی از بهترین قابلیت های ارگونومیک سرفس است.

و اما در خصوص استایلوس امیدواریم مایکروسافت جایگاه مناسب تری را برای قرار گیری قلم هوشمند سرفس اش بیابد. مخصوصا که با توجه به حضور ویندوز ۱۰ و در نتیجه مرورگر جدید مایکروسافت به نام Edge، حال می توان استفاده بیشتری از قلم داشت و با مهارتی مثال زدنی، در بخش هایی از تصویر دایره کشید. قابلیتی که به کاربران ویندوز در سرفس، لذتی بی حد و مرز خواهد بخشید.

microsoft-surface-pro-3-product-photos-studio08

جای قرار گیری قلم سرفس اگرچه آنچنان هم بد نیست اما می تواند بهتر شود. اگر مایکروسافت می خواهد حاشیه نویسی با قلم هوشمند خود در مرورگر Edge را در میان کاربران (دست کم سرفس) رواج دهد، بهتر است جای بهتری را برای قلم هوشمند خود در Type Cover در نظر بگیرد.

دوربین اصلی سرفس که در پشت دستگاه جای گرفته نیز یکی دیگر از مواردیست که می تواند دست خوش تغییری بزرگ شود. اگرچه در سرفس ۳، پایه نگهدارنده بازگشتی رو به عقب داشت و استفاده از آن، همانند نسل پروی قبل چندان دلچسب نبود اما دوربین ۸ مگاپیکسل با ویژگی فوکوس اتوماتیک آن، به کاربران نوید آمدن سنسوری قوی در سرفس پرو ۴ را می داد. لازم به ذکر است که مایکروسافت صرفا از یک سنسور ۵ مگاپیکسل در دوربین اصلی سرفس پرو ۳ استفاده کرده است.

اگرچه برخی شاید فکر کنند که داشتن یک دوربین در یک کامپیوتر نظیر سرفس، اهمیت چندانی ندارد اما باید بگوییم سرفس به همان اندازه کامپیوتر بودنش، یک تبلت نیز هست. برای افرادی که با اسناد مختلف کار می کنند، تهیه تصاویر پشتیبان به واسطه داشتن دوربینی قابل قبول، همراه با فوکوس اتوماتیک، امری حیاتیست. حقیقت این است که دوربین سرفس پرو ۳ به هیچ عنوان عملکرد جالبی نداشته و برای کاربرانی که به داشتن یک سنسور پر قدرت دوربین در تبلت خود اهمیت می دهند، نتوانسته استفاده لازم را داشته باشد.

تقریبا همه موارد را نوشتیم اما نباید از یاد برد که مایکروسافت با ساخت دو نمونه اول سرفس، درس های با ارزشی را به دست آورد. درس هایی که منجر به ساخت محصولی عالی به نام سرفس پرو ۳ شدند. حال بیایید امیدوار باشیم تا تجربیات مایکروسافت از ساخت پرو ۳، یک بار دیگر به کمک این شرکت بیاید تا با دستگاه هیبریدی کامل تری رو به رو شویم. محصولی که دست کم بتواند حسادت افرادی که مک بوک جدید و نه چندان قدرتمند اپل را خریده اند، برانگیزد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (56 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من عاشق سرفیسم .داشتنش یکی از آرزوهامه

  • محمد
    محمد | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    از کنفرانس build امسال و معرفی امکانات ویندوز 10 ارادت ویژه ای به ماکروسافت پیدا کردم
    منتظر رونمایی سرفیس پرو 4....
    دیجیاتو پوشش زنده میده؟

  • Ghazanfar Didindipour
    Ghazanfar Didindipour | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    والا من سرفس پرو 3 دوستم رو که براش خریدم، تا بدستم رسید، اول سراغ قلمش رو گرفتم و خیلی سریع "کلیک" وان نوت رو آوردم بالا :D
    بعدشم فتوشاپ رو نصبیدم شروع کردم نقاشی...

    بعد که بردش یادم افتاد باهاش دایره نکشیدم :D

  • Ehsan
    Ehsan | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    #bozorg مقاله ای که دادید کمی خلاف حرفتون هست
    شما گفتی نسل قبل اینقدر ضرر داده در صورتی که تو این مقاله جمع ضررهای تمام نسل های قبل سرفیس رو 2 میلیارد دونسته

    "Microsoft continues to lose money on the company's Surface tablets"

    در مقاله شما آمار فروش سرفیس پرو 3 رو حساب نکرده

    "Microsoft is hopeful that its new device, the Surface Pro 3, will prove to be a better challenger to Apple's iPad tablet."

    تو مقاله زیر به وضوح میتونی بخونی که سرفیس پرو 3 سود آور بوده. (البته این مقاله مربوط به یک فصل هرچند سرفیس پرو 3 چندین فصل پشت سر هم که سود دهی داره.)

    http://www.zdnet.com/article/microsoft-surface-hits-1bn-revenue-mission-accomplished/

    ممنون میشم نظرتو بگی.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی