ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نقشه اپل برای تصاحب سهم اسپاتیفای از بازار پخش موسیقی

از زمانی که خبر خرید بیتس و سرویس پخش موسیقی اش توسط اپل منتشر شد، بسیاری منتظرند تا ببینند این شرکت برای کسب درآمد از سرمایه گذاری پرهزینه خود چه نقشه ای تدارک دیده، و ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰

از زمانی که خبر خرید بیتس و سرویس پخش موسیقی اش توسط اپل منتشر شد، بسیاری منتظرند تا ببینند این شرکت برای کسب درآمد از سرمایه گذاری پرهزینه خود چه نقشه ای تدارک دیده، و حالا اولین نشانه ها از تصمیم جدی اهالی کوپرتینو برای تصاحب بخش عمده ای از این بازار پرسود حکایت دارد.

بر اساس شواهد، اپل استراتژی ورود محتاطانه به بازار پخش موسیقی و افزایش پله ای سهم خود را کنار گذاشته و تصمیم دارد مستقیما به مصاف با عمده ترین رقیب خود یعنی اسپاتیفای برود.

برای بررسی این موضوع در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در اولین قدم، این غول تکنولوژی آمریکایی مشغول مذاکره با ناشران موسیقی است تا دیگر قرارداد خود را جهت قرار دادن محصولاتشان روی بخش استریم رایگان اسپاتیفای تمدید نکنند.

در صورت موفقیت اپل، این اقدام بی شک ضربه مهلکی به شرکت یاد شده وارد خواهد کرد، چرا که فقط ۱۵ میلیون از ۶۰ میلیون کاربر این سرویس بابت استفاده از خدمات آن پول پرداخت می کنند و ۴۵ میلیون نفر باقیمانده تنها به دلیل رایگان بودنش از آن استفاده میکنند، پس دور از واقعیت نیست اگر بگوییم کل موجودیت اسپاتیفای به بخش استریم رایگانش وابسته است.

البته نقشه اپل گسترده تر از این حرفهاست و قدم های بعدی را نیز پیشاپیش تدارک دیده، چرا که گفته میشود هزینه اشتراک ماهانه سرویس خود را ۷.۹۹ دلار در نظر گرفته که ۲ دلار پایین تر از قیمت ۹.۹۹ دلاری اسپاتیفای است؛ پس در صورتی که اپل بتواند با راضی کردن ناشران، دامنه ترک های موسیقی که آنها روی بخش رایگان اسپاتیفای قرار می دهند را محدود کند، به سادگی خواهد توانست کاربران این سرویس را به پرداخت هزینه اشتراک ماهیانه سرویس پخش موسیقی خود که ارزانتر است، ترغیب کند.

پیش از این نیز گزارش هایی مبنی بر تصمیم مشابه اپل در مورد یوتیوب شنیده می شد که بر اساس آنها، اپل به کمپانی موسیقی یونیورسال پیشنهاد داده مبلغی که یوتوب به عنوان حق پخش موسیقی در سایت خود به این شرکت پرداخت می کند را تقبل کند تا این همکاری بیش از این ادامه نیابد.

البته سال گذشته نیز این شرکت به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین مربوط به مالکیت معنوی کتب الکترونیکی از سوی نهادهای قضایی آمریکایی مقصر شناخته شد و به همین خاطر از سوی همین نهادها مرتبا تحت نظر قرار دارد.

این واحد نظارتی در مقر اصلی اپل مستقر است و حوزه نظارت آن تنها محدود به فعالیت شرکت مذکور در بازار کتاب های الکترونیکی می شود که به گزارش رویترز مدتی است که به خاطر عدم همکاری کوپرتینویی ها لب به گلایه گشوده.

اما سربازان تیم کوک برای ورود به بازار پخش موسیقی تنها به این بسنده نکرده اند و گهگاه گزارشهایی از تلاش این کمپانی برای راضی کردن هنرمندان مختلف جهت پخش اختصاصی آثارشان روی سرویس اپل منتشر می شود.

برای درک اهمیت بازار پخش موسیقی برای این شرکت توجه به این نکته کافیست که آنها برای گرفتن سهمشان از بازار، حتی حاضر به ارائه نسخه اندرویدی سرویس خود نیز هستند، و بزودی اولین اپ این اکوسیستم برای این منظور از کوپرتینو بیرون خواهد آمد.

انتظار می رود با انتشار آپدیت بعدی سیستم عامل iOS، بالاخره این سرویس در آن ارائه شود، اما این نسخه قطعا تا پیش از پاییز منتشر نخواهد شد تا بتوانیم آن را امتحان کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • Dr.Dre
    Dr.Dre | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    Spotify که خیلی وقتع برای اندروید کرک شده! خب اپلم هرکاری کنه اونم کرک میشه ما استفاده میکنیم. هرکدوم بهتر بود.
    دست این دوستان زحمتکش درد نکنه انقد برای ما زحمت میکشن.

  • soroush_showbert
    soroush_showbert | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    لعنت به تو اپل
    من واقعا دلخوشیم به همین سیستم free streaming اکثر اوقات فراقتم رو با اسپاتفی میگذرونم
    اگه اینو ازمدبگیره بدبخت میشم
    ازت متنفرم اپل

  • دیجیل
    دیجیل | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    این اپل لعنتیییییی ! یعنی تنها دلخوشی من این اسپاتیفای بود .. که این اپل اونم میخواد به گند بکشه ... واقعا حیف ... که این همه طرفدار احمق داره که چشماشونو بستن نمیبینن انحصار طلبی به روش اپل رو ... بقیه رو زمین بزن تا خودت پیشرفت کنی ... مطمئنم قسمت رایگان سرویسش اول رایگان میمونه بعدش میزنه اونم پولی میکنه ... لعنت به ذات کثیف این اپل ! بدجوری پلیده این شرکت!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی