ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

واقعیت مجازی برای دیدن است؛ هولولنز و واقعیت افزوده برای ساختن

در فستیوال SXSW، یکی از پدیدآورندگان هدست واقعیت مجازی Oculus به نام Palmer Luckey، هدست واقعیت افزوده هولولنز را امتحان کرد. پس از اندکی ورانداز کردن هدست، Luckey مشخصا اذعان داشت که از هدست Oculus Rift بیشتر خوشش می آید ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

در فستیوال SXSW، یکی از پدیدآورندگان هدست واقعیت مجازی Oculus به نام Palmer Luckey، هدست واقعیت افزوده هولولنز را امتحان کرد. پس از اندکی ورانداز کردن هدست، Luckey مشخصا اذعان داشت که از هدست Oculus Rift بیشتر خوشش می آید و واقعیت مجازی، مقوله جذاب تری از واقعیت افزوده است.

وی بر این باور است که در حال حاضر، هدست های واقعیت مجازی کاربرد بیشتری برای کاربران دارند: «هیچکس تا به حال اپلیکیشنی عالی برای واقعیت افزوده ننوشته، اپ هایی که حال می توان بر روی چنین هدست هایی یافت نه تنها جذاب نیستند، بلکه به نوعی حوصله تان را هم سر می برند. اپ هایی که صرفا به شما آموزش می دهند چگونه از یک ابزار یا وسیله جدید بهره گیرید، هنگام راه رفتن کدام مسیر را دنبال کنید و یا بهترین رستوران در این نزدیکی کجاست؛ قابلیت هایی که دیگر این روزها نمی توانند کاربران را هیجان زده کنند.»

دموهایی که مایکروسافت از هولولنز به نمایش می کشد چندان به اندازه دموهای Oculus جالب نیستند؛ بله می توان با هنر و معماری و یا حتی پزشکی سرگرم شد اما هولولنز شما را به دنیایی دیگر نمی کشاند. البته به شکل عجیبی، همین حوصله سر بر بودن هولولنز نسبت به هدست های واقعیت مجازی، باعث موفقیتش خواهد شد و سبب می گردد به شکلی در میان کاربران فراگیر شود که هدست های واقعیت مجازی، نخواهند توانست. با دیجیاتو همراه باشید.

بر اساس آنچه در کنفرانس بیلد مایکروسافت دیدیم، نمی توان هولولنز را چندان یوزر-فرندلی و یا «خوش رابط» دانست. راه های کنترل کردن آن اندک هستند و می توان گفت هر دمویی که با آن تست کنید، بازخوردی تعاملی دریافت خواهید کرد.

در مراسم بیلد، غول نرم افزار از یک محقق پزشکی و یکی از اعضای ناسا دعوت کرده بود تا در کنفرانس یاد شده حضور به هم رسانده و در خصوص همکاریشان با مایکروسافت و البته نحوه ساخت اپلیکیشن هایی اختصاصی برای هولولنز سخن گویند. پیامی که از سوی ردموندی ها منتقل می شد شفاف و واضح بود: ما می خواهیم در آینده هولولنز را به اندازه یک کامپیوتر شخصی و یا تبلت، کاربردی کنیم.

اما بزرگان دنیای واقعیت مجازی به نام سونی، Oculus و Valve رویکردی کاملا متفاوت از آنچه در دنیای واقعیت افزوده می بینیم را دنبال می کنند. VR یا همان واقعیت مجازی، راهکارهای بسیار زیادی برای کنترل بهتر هدست به کاربران می دهد و حقیقت این است که در این زمینه، از هولولنز بهتر عمل نموده. Oculus که زمانی تمرکز خود را بر روی بازی های VR گذاشته بود، حال به دنیای فیلم های VR نیز سرک می کشد و Valve نیز اخیرا اپلیکیشن TiltBrush که برای نقاشی با واقعیت مجازی طراحی شده را معرفی کرده. همه این تجربیات که با واقعیت مجازی ممکن می شوند، حسی متفاوت به شما می بخشند؛ حس «در دنیای دیگر بودن».

در نهایت همه چیز به مخاطب بر می گردد؛ مایکروسافت هولولنز را صرفا در اختیار توسعه دهندگان قرار داده و آنها توانسته اند برای مدت زمانی اندک به تست این هدست مشغول شوند. در حالی که VR هم اکنون در پی یافتن سهم خود در بازار مصرف کنندگان است. البته تفاوت ها، ریشه ای تر از این مسئله هستند. هدست های واقعیت مجازی، نمایشگری کوچک را در برابر دیدگان کاربر قرار می دهند و باعث می شوند شخص استفاده کننده نتواند هیچ جای دیگری را ببیند. در چنین حالتی نتیجه مشخصا آنچنان می شود که همه تمرکز کاربر، بر روی آن نمایشگر کوچک در برابر چشمانش قرار گرفته و از دنیایی که در آن حضور دارد، اندکی دور می شود.

مشکل اما اینجاست که VR هنوز نمی تواند همانند هولولنز، جزییات کامل را به تصویر کشد. از طرف دیگر حرکات فیزیکی که انجام می دهیم، هیچ ربطی به هدستی که بر روی چشمانمان قرار گرفته اند، ندارند؛ در نتیجه افراد تازه کار معمولا با سرگیجه مواجه خواهند شد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

از همه مهم تر اینکه با توجه به دور شدن از دنیایی که در آن حضور داریم، نمی توانیم اقدامات ساده ای که همواره انجام می دادیم را به دلیل به سر کردن هدست VR انجام دهیم؛ به سرانجام رساندن چند کار در یک زمان را هم که اصلا حرفش را نزنید. در حالی که هدست واقعیت مجازی را بر سر داریم و در دنیای مجازی می گردیم، باز هم به دنبال نشانه هایی از دنیای واقعی خواهیم بود؛ انجام دادن حرکات کششی، خوردن و نوشیدن و... اگرچه انجام چنین کارهایی شاید موجب پرت شدن تمرکزتان از دنیای مجازی شود اما دست کم نشانه هایی هستند که به شما می گویند نمی توانید صرفا مغز خود را در یک ظرف گذاشته و از آن استفاده کنید.

به شکل ساده اگر بخواهیم بگوییم، انجام ژست های حرکتی با دست، اگر بتوانید دست خود را ببینید بسیار ساده تر خواهند بود؛ کاری که واقعیت افزوده یا AR برای شما انجام می دهد. واقعیت افزوده راهکاری را در اختیار شما می گذارد که بتوانید حضور خود را در دنیای واقعی، با نشانه هایی از دنیای مجازی ادغام کنید.

واقعیت مجازی حال تبدیل به بخشی حیاتی از برخی کسب و کارها گشته. توسعه دهندگان مستقل حتی اپ هایی هنری و پزشکی را توسعه داده اند. از طرف دیگر گوگل گلس قبلا به ما نشان داده که یک محصول برگرفته از واقعیت افزوده، قادر است عملکرد جالبی از خود ارائه ندهد و این شک را در ذهن ما ایجاد کند که آیا می خواهیم از یک هدست AR در زندگی روزمره خود استفاده کنیم یا خیر.

در نهایت البته مشخص است که نه واقعیت مجازی و نه افزوده، نخواهند توانست به زودی جای کامپیوتر و تلویزیون های ما را بگیرند. اما اگر بحث ساخت اشیا به شکل مجازی در میان باشد، می توان به هولولنز خوشبین تر بود تا هدست های واقعیت مجازی. با بازی و ابزارهایی نظیر AR Minecraft و Holo Studio، مایکروسافت به چنین آینده ی خوشبینانه ای چشم دوخته است.

قابلیت های هولولنز در برابر آنچه هدست های واقعیت مجازی به تصویر می کشند، حوصله سربر هستند. قابلیت هایی که بی نظیر نیستند، حس هیجانی که در VR تجربه می کنید را نیز به شما منتقل نخواهند کرد اما دست کم کاربردی اند.

تکنولوژی به کار رفته در هدست های AR و VR شاید بالاخره روزی با یکدیگر ادغام شوند و بتوان یک محصول را با هر دو فناوری داشت. در حال حاضر، VR به شکلی زیبا «دیتای رسانه ای» را برایمان به تصویر می کشد؛ اما اگر دلتان تماشای صرف نمی خواهد،‌ هولولنز برای شما ساخته شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    مرسی دیجیاتو.

  • A.R.T
    A.R.T | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    نمیدونم چرا مایکروسافتی ها اینقد بی ادب اند
    بی منطق هم تا بخوایی توشون پیدا میشه!
    ولی بد هم نیست، میخندیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی