ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

memopad asus تبلت ایسوس مموپد
نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: Asus MeMO Pad 7 ME572C

تا چند سال پیش، ایسوس تنها به خاطر لپ تاپ ها و سخت افزارهایش مثل کارت گرافیک و مادربورد معروف بود. تایوانی ها توانستند با سری ترنسفورمر پد و به دنبال عملکرد خوبشان، ساختن نکسوس 7 ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

تا چند سال پیش، ایسوس تنها به خاطر لپ تاپ ها و سخت افزارهایش مثل کارت گرافیک و مادربورد معروف بود. تایوانی ها توانستند با سری ترنسفورمر پد و به دنبال عملکرد خوبشان، ساختن نکسوس 7 گوگل، در زمینه تبلت ها نیز خودی نشان دهند.

نمی دانیم چه شد که آن ها دیگر نخواستند روی تبلت های رده بالا تمرکز کنند و به بازار تبلت های میان رده و اقتصادی روی آوردند. اما تایوانی ها کارشان را خوب بلدند و توانستند در این بازار هم بدرخشند. تبلت های سری Fonepad و MeMO Pad ایسوس ترکیبی ایده آل از قیمت، کیفیت و کارایی را ارائه می کنند.

با این وجود، این شرکت در نام گذاری دستگاه هایش خوب عمل نکرده است. در حال حاضر تبلت های 7 و 8 اینچی مختلفی به نام های MeMO Pad 7 و MeMO Pad 8 در بازار وجود دارند که حتی ظاهرشان شبیه به هم است و برای تشخیص مدل دقیق آن ها دچار سردرگمی خواهید شد. به هر حال، ایسوس عبرت نگرفته و تبلت جدیدش را باز هم MeMO Pad 7 نام گذاری کرده؛ البته با اسم رمز ME572C.

ایسوس همچنان به گذشته خود وفادار است و تقریباً تمامی تبلت های 7 اینچی اش از نکسوس 7 الهام گرفته اند. در این میان، ممو پد 7 اینچی جدیدشان از نظر مشخصات فنی بیشترین شباهت را به پدر بزرگش یعنی نکسوس 7 دارد و نمی توانیم به راحتی آن را یک میان رده بنامیم. ممو پد 7 سخت افزاری قدرتمند، نمایشگری با کیفیت و طراحی زیبایی دارد. ممو پد 7 خودش پادشاه میان رده ها است و نیم نگاهی هم به پله های بالاتر دارد.

در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

درست است که می گویند از روی ظاهر قضاوت نکنید، اما در نگاه اول این طراحی متفاوت تبلت جدید ایسوس است که آن را از دیگر تبلت های هم رده متمایز می سازد. آنچه که پیش از هر چیز نظر شما را جلب می کند، طراحی کیف پول مانند دستگاه است که در حقیقت به این تبلت شخصیت می دهد.

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

ممو پد 7 دارای دربی در پشت است که انگار مانند یک قاب جداگانه آن را پوشانده و با بافت ویژه ای که دارد حس خوبی را به شما منتقل می کند. این تبلت در رنگ های مشکی، طلایی و زرشکی عرضه شده که رنگ ها، به همین پوشش پشت دستگاه اختصاص داده شده اند و دیگر بخش های بدنه، مشکی هستند. مدل صورتی رنگی نیز وجود دارد که تمام بدنه به این رنگ در آمده است.

این تبلت علی رغم داشتن بدنه پلاستیکی، از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار است که البته از ایسوس جز این انتظار نمی رود. بخش اعظم جلوی دستگاه، با شیشه پوشانده شده و به دستگاه ظاهری لوکس بخشیده ولی یکپارچه نبودن آن با دور دستگاه کمی توی ذوق می زند. ضمناً شیشه دستگاهی که در اختیار ما بود کمی موج داشت. البته این موج به سختی قابل تشخیص بود اما بهتر است موقع خرید به این مورد توجه کنید.

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

پوشش شیشه ای بخش جلوی تبلت از نوع گوریلا گلس 3 است و ایسوس در مشخصات ممو پد 7 گفته که آن را به «پوشش مقاوم در برابر اثر انگشت» مچهز کرده است. با این وجود، اثر انگشت به شدت روی این پوشش باقی می ماند و پاک کردن آن نیز کمی سخت است. از دیگر مشکلات طراحی بخش جلوی دستگاه، حاشیه بسیار زیاد اطراف نمایشگر را می توان نام برد که به تبلت، ظاهری قاب عکس مانند داده است.

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

حاشیه های زیاد، باعث افزایش ابعاد دستگاه شده اند. ممو پد 7 ابعادی معادل 200x114.4x8.3 میلی متر دارد که برای یک تبلت 7 اینچی بزرگ محسوب می شود. با این وجود، دستگاه خوش دستی است.

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

در کناره دستگاه، درگاه کارت حافظه قرار دارد که امکان افزایش حافظه تا 128 گیگابایت را فراهم می کند. کنارهای تبلت به صورت گرد طراحی شده اند تا دستگاه راحت تر در دست قرار بگیرد. همچنین وزن کم 269 گرمی آن، جا به جایی و در دست گرفتن آن را بسیار راحت می کند و این موارد در در مجموع، باعث ارگونومی بسیار خوب ممو پد 7 می شوند.

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

در این تبلت از اسپیکرهای استریو استفاده شده که در بالا و زیر دستگاه قرار گرفته اند. محل های مناسبی برای اسپیکرها انتخاب شده اند و ضمن پخش خوب صدا، دست نیز روی آن ها را نمی پوشاند. دکمه های تنظیم صدا و پاور نیز در کناره سمت راست قرار گرفته اند و دسترسی مناسبی به آن ها وجود دارد.

ایسوس علاوه بر ساختن دستگاهی با کیفیت، در طراحی ممو پد 7 جسارت به خرج داده و طراحی نوآورانه ای را پیاده کرده است که به جز حاشیه زیاد نمایشگر، ما آن را دوست داشتیم.

نمایشگر

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

ممو پد 7 یکی از بهترین نمایشگرهایی را دارد که می توانید بین تبلت ها پیدا کنید. این تبلت به یک نمایشگر 7 اینچی با رزولوشن 1200x1920 مجهز شده که با داشتن چگالی 323 پیکسل در اینچ، وضوحی بسیار بالا را رقم می زند. چنین تراکم پیکسلی شاید بین موبایل ها یک عدد معمولی به نظر برسد اما برای یک تبلت، عدد بزرگی است.

نمایشگر ممو پد 7 به لطف برخورداری از پنل IPS LCD، تصاویری فوق العاده شفاف و رنگ هایی با طراوت و پویا تولید می کند که نظیر آن را در تبلت های کمی پیدا خواهید کرد. پنل های LCD معمولاً از نظر کنتراست بسیار ضعیف هستند اما اینجا، کنتراست نمایشگر به طرز شگفت انگیزی بالاست و گاهی مرز نمایشگر با حاشیه آن را گم می کردیم. نمایشگر ممو پد 7 رنگ مشکی را با خلوص بالایی نشان می دهد و از این جهت می توان آن را با نمایشگرهای OLED و Super AMOLED مقایسه کرد.

تبلتی که در اختیار ما بود، از یک مشکل رنج می برد. در یک از قسمت های لبه نمایشگر، هاله نور زرد رنگی مشاهده می شد که پی بردیم این مشکل برای کاربران دیگری نیز وجود داشته است. بنابراین در هنگام خرید به این مورد توجه کنید.

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

خوانایی نمایشگر زیر نور مستقیم خورشید در حد مطلوبی قرار دارد و تصاویر با وضوح کامل نمایش داده می شوند. ایسوس از پوششی برای نمایشگر استفاده کرده که زیر نور آفتاب میزان بازتاب آن را کاهش دهد. با این حال، پوشش براق است دیگر.

ایسوس اپلیکیشنی به نام Splendid تهیه کرده که با استفاده از آن، می توانید طیف رنگ های نمایشگر و حالت آن را تنظیم کنید. برای مثال اگر آن را روی حالت Vivid Mode بگذارید، رنگ ها اشباع می شوند.

نمایشگر ممو پد 7 بدون شک یکی از نقاط قوت آن است و واژه ای بهتر از عالی نمی توان برای توصیف آن پیدا کرد. چشم های شما از دیدن این رنگ ها سیر نمی شود. مخصوصاً تماشای ویدیو در این نمایشگر آن هم به همراه اسپیکرهای استریو، تجربه ای لذت بخش خواهد بود.

نرم افزار

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

ممو پد 7 به همراه اندروید 4.4 عرضه شده و به روز رسانی اندروید آبنبات چوبی نیز برای آن منتشر شده است. اندروید با طعم ایسوس خوشمزه است. ایسوس رابط کاربری Zen UI را بر آن پوشانیده که کل آن به صورت تخت طراحی شده و از رنگ ها و آیکن های ساده و منوهای مینیمال بهره می برد.

1

نوار نوتیفیکیشن ها در این رابط کاربری دو قسمت است. اگر آن را از وسط صفحه پایین بیاورید، به تنظیمات و میانبرها دسترسی پیدا می کنید و اگر از گوشه چپ پایین بیاورید، اعلان ها را مشاهده خواهید کرد.

2

امکانات اصلی Zen UI، در اپلیکیشن ها و خدماتی است که ایسوس ارائه می دهد. مجموعه کاملی از اپلیکیشن های اختصاصی ایسوس به صورت پیش فرض روی فون پد ۷ موجود هستند. یکی از اپلیکیشن مفید ایسوس، Super Note نام دارد. در این اپلیکیشن می توانید یادداشت هایی با دست خط خودتان بنویسید که کاراکترهای آن قابل ویرایش خواهند بود.

3

با اپلیکیشن Splendid نیز همانطور که در بخش نمایشگر گفتیم، می توانید تنظیمات مربوط به رنگ های نمایشگر را اعمال کنید. این تنظیمات شامل دمای رنگ (سردی و گرمی)، میزان اشباع رنگ و Hue هستند.

4

What's Next اپلیکیشن دیگری است که مانند Smart Notice ال جی است و اطلاعات مفیدی را به همراه یک سری توصیه در اختیار شما می گذارد. مثلاً اگر هوا ابری باشد، به شما می گوید با خود چتر ببرید. با استفاده از اپلیکیشن Audio Wizard نیز قادر خواهید بود پروفایل های مختلف صدا را برای تبلت انتخاب کنید.

5

اپلیکیشن های کاربردی بسیاری روی تبلت ایسوس نصب هستند اما فکر می کنیم تایوانی ها از بس سرشان به کارهای دیگر گرم بوده، کیبورد را فراموش کرده اند. کیبورد ایسوس با وجود پشتیبانی از Swipe، تشخیص دست خط و داشتن دیکشنری داخلی، بسیار کند و بی دقت است و شما را به دردسر می اندازد به طوری که مجبور به نصب یه کیبورد جدید خواهید شد.

6

مجموعه اپلیکیشن دیگری نیز با عنوان ZenLink در این تبلت وجود دارند. این مجموعه شامل اپلیکیشن های PC Link, Remote Link, Share Link و Party Link می شود. این اپلیکیشن ها برای کارهای ارتباطی از جمله ارتباط با کامپیوتر، به اشتراک گذاری فایل با دیگر دستگاه ها و اموری از این قبیل به کار می روند.

ما عملکرد ایسوس در زمینه نرم افزار را بسیار خوب ارزیابی می کنیم. رابط کاربری Zen UI ساده و زیبا طراحی شده است. همچنین در ممو پد 7 مجموعه ای غنی از اپلیکیشن های کاربردی پیش روی شماست.

دوربین

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

ایسوس در دوربین تبلت هایش از یک مجموعه فناوری به نام PixelMaster استفاده کرده است. چرا مجموعه فناوری؟ پیکسل مستر، مجموعه ای نرم افزاری و سخت افزاری ویژه دوربین است که مهندسین ایسوس آن را طراحی کرده اند و کمک می کند که سخت افزار و نرم افزار دوربین به بهترین شکل ممکن با هم کار کنند. امکانات نرم افزاری پیکسل مستر بسیار وسیع هستند و مهندسان ایسوس تمامی بخش های آن را، از پردازش تصویر گرفته تا تنظیمات منو، خودشان طراحی کرده اند.

دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی است که توانایی فیلم برداری با کیفیت Full HD را هم دارد. تنظیمات مختلفی همچون ISO، درجه اکسپوژر (Exposure Value)، رزولوشن دوربین و لرزشگر برای قسمت عکاسی وجود دارند. فیلترهای گوناگونی نیز مانند سیاه و سفید، پیکسلیزه، کارتونی و … قابل اضافه کردن به تصاویر در حین عکس برداری هستند.

camera

با وجود این همه جار و جنجال، دوربین ممو پد 7 عملکرد چندان خوبی ندارد. تصاویر آن در محیط های بسته فاقد جزئیات هستند و حالت آبرنگی پیدا می کنند. در نور روز نیز تصاویر تنها زمانی خوب هستند که رنگ سفید و نور خورشید در عکس نقشی نداشته باشند وگرنه تصویر دچار سوختگی می شود.

تصاویر به طور کلی فاقد جزئیات هستند و نویز زیادی دارند. اما اگر موفق به ثبت عکس خوبی شوید، رنگ ها در آن عالی ثبت می شوند. دوربین 5 مگاپیکسلی این تبلت در نور کم می تواند نور زیادی جذب کند و حتی بدون داشتن فلش، عکس برداری کند. اما در این شرایط نویز زیادی در انتظار شما است.

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

دوربین جلوی 2 مگاپیکسلی نیز از نظر کیفیت مانند دوربین اصلی است و فقط رزولوشن کمتری دارد. بر خلاف عکس برداری، عملکرد ممو پد 7 در زمینه فیلم برداری خوب است و می تواند فیلم های Full HD با کیفیتی را برای شما تهیه کند.

در نهایت باید بگوییم که دوربین ممو پد 7 چیزی نیست که بتوانید با آن «عکاسی» کنید و فقط وسیله ای است برای عکس گرفتن.

صدا

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

ایسوس همواره به کیفیت صدا توجه خاصی داشته و در لپ تاپ ها و تبلت هایش تا حد ممکن سعی می کند کیفیت قابل قبولی را ارائه دهد. در ممو پد 7 نیز چنین است. اسپیکرهای استریوی این دستگاه در بالا و زیر آن قرار گرفته اند و صدایی فراگیر تولید می کنند. این اسپیکرها که از فناوری Sonic Master بهره می برند، کیفیت خوبی دارند و صدایی شفاف و با جزئیات تولید می کنند اما میزان بلندی آن ها کم است.

music

اپلیکیشن موسیقی طراحی ساده ای دارد و امکانات خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است. تنظیمات آن نیز به یک اکولایزر ساده محدود می شود. البته اگر با هدفون بلوتوث به موسیقی گوش می دهید، ایسوس قابلیت خاصی به نام aptX  را برای شما در نظر گرفته است.

هدفون های سیمی معمولاً کیفیت بهتری نسبت به هدفون های بی سیم دارند چرا که صدا به صورت مستقیم و کمترین هدر رفت منتقل می شود. با استفاده از فناوری aptX برای وسایل صوتی بی سیم، لوله های مجازی نقش سیم را ادا می کنند و صدا از این طریق به صورت بی سیم هدایت می شود تا با افت کیفیت کمتری شنیده شود.

سخت افزار

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

اینجا جاییست که گفتیم نمی توان MeMO Pad 7 ME572 را جزو میان رده ها قرار داد. این تبلت به چیپ 64 بیت اینتل اتم Z3560 با 4 هسته پردازشی 1.83 گیگاهرتزی شده است که در فون پد 7 [بررسی دیجیاتو] نیز به کار رفته. این چیپ با چیپ اسنپدراگون 800 قابل مقایسه است و البته کمی هم قدرت بیشتری دارد. به کمک 2 گیگابایت رم و چیپ گرافیکی PowerVR G6430 این مجموعه تکمیل می شود و ممو پد 7 آماده است تا از پس اکثر امور بر آید. هر چند نمی توان آن را یک سخت افزار رده بالا دانست اما می توان روی آن حساب کرد. ممو پد همچنین به NFC نیز مجهز است.

bench asus

جا به جایی در منوها کاملاً روان صورت می گیرد و در کارکرد آن لگی مشاهده نمی شود. بازی های سه بعدی نیز به خوبی اجرا می شوند. البته در اجرای بازی های فوق سنگین مثل Real Racing 3 ممکن است گاهی به مشکل بخورید اما اکثر بازی ها به خوبی اجرا می شوند. بنچمارک آنتوتو نیز به خوبی گویای این مطلب است.

باتری

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

ممو پد 7 از یک باتری 3950 میلی آمپری غیر قابل تعویض برخوردار است. کافیست پردازنده کم مصرف 64 بیت و نمایشگر Full HD آن را در نظر بگیرید تا متوجه شوید که با این حجم باتری، می تواند بیشتر از تلفن های هوشمند دوام بیاورد.

پس از 90 دقیقه پخش ویدیوی Full HD با روشنایی کامل نمایشگر، شارژ باتری تنها 15 درصد کم شد که به معنی عملکرد فوق العاده باتری است. این باتری می تواند با استفاده سنگین و مداوم شامل وبگردی، تماشای ویدیو، اجرای بازی های سنگین سه بعدی و گوش کردن به موسیقی، بین 8 تا 11 ساعت دوام بیاورد. با استفاده عادی نیز می تواند تا بیش از 2 روز شما را همراهی کند.

برای مواقع اضطراری نیز می توانید از اپلیکیشن Power Saver کمک بگیرید تا مصرف باتری را کاهش دهید. البته فکر نمی کنیم چندان به آن احتیاج پیدا کنید؛ ممو پد 7 یکی از بهترین باتری ها را بین تبلت ها دارد.

جمع بندی

memopad asus تبلت ایسوس مموپد

ممو پد 7 تبلتی زیبا، خوش دست و خوش ساخت است و می توان آن را به عنوان یکی از بهترین 7 اینچی های بازار شناخت. البته دوربین ضعیفی دارد و حاشیه نمایشگر آن خیلی زیاد است اما در عوض از نمایشگری بسیار با کیفیت و باتری فوق العاده با دوام بهره می برد. از نظر سخت افزاری نیز عملکرد خوبی دارد و از پس اکثر امور شما بر می آید.

همانطور که متوجه شده اید، این تبلت، یک میان رده معمولی نیست و مشخصات نسبتاً خوبی دارد. بنابراین انتظار قیمت یک میان رده را از آن نداشته باشید. اگر بودجه کمتری دارید، می توانید تبلت Huawei MediaPad X1 7D-501u را تهیه کنید که از نظر سخت افزاری در همین حد است و دوربین 13 مگاپیکسلی و باتری 5000 میلی آمپری دارد.

تبلت MeMO Pad 7 ME572C با قیمت حدود 950 هزار تومان در بازار یافت می شود. مدل سیم کارت خور این تبلت نیز با کد ME572CL عرضه شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • mohamadali
    mohamadali | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام من یکی از طرفدار های پروپا قرص شما هستم لطفا بررسی تبلتfonepad8 fe380cgرا در سایت قرار دهید از شما عاجزانه خواهش میکنم

  • batman
    batman | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    از روبرو شبیه گوشی های لومیاست ( مثل ۷۳۰ و ۷۳۵ و...)
    به عبارتی طراحی رو از اونا گرفته

  • Saafa
    Saafa | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    حاشیه اش که خوبه که!
    اتفاقا برای تبلت، خصوصا 7 و 8 اینچی باااااید حاشیه داشته باشه که راحت دست گرفتش و خصوصا مطالعه کرد.

    بعد یه چیزی!
    انتوتو 39هزار آورده، شما میگید همچینم خفن نیست!؟
    اونم با این رزولوشون صفحه!؟

    فقط یه چیزی... آقا.. این آیا MultiScreen یا همچین چیزی داره که دو برنامه رو با هم توی صفحه اجرا کنه؟ مثل اس4 و نوت3 مثلا!

  • Mr.M
    Mr.M | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    لازم شد برم بخرمش كنار هوواوي مديا ايكس وان بگزارم ببينم كدومش نمايشگر بهتري داره
    در كل ايسوس تو نمايشگر عالي كار كرده حتي تو نمايشگر PC از سامسونگ بسيار بهتر هست در حال حاضر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی