ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آینده ویندوز چه خواهد بود؛ آیا «۱۰» برای مایکروسافت به معنای آخرین است؟

[digisqoute person="Jerry Nixon" image="https://digiato.com/wp-content/uploads/2015/05/jnixon_microsoft_com_LThumb-300x300.jpg" ]«اکنون صرفا برنامه ما عرضه گسترده ویندوز ۱۰ است، زیرا این نسخه، آخرین ورژن از این سیستم عامل ویندوز خواهد بود.» [/digisqoute] یکی از کارمندان مایکروسافت به نام Jerry Nixon  که در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰
Jerry Nixon

Jerry Nixon

«اکنون صرفا برنامه ما عرضه گسترده ویندوز ۱۰ است، زیرا این نسخه، آخرین ورژن از این سیستم عامل ویندوز خواهد بود.»

یکی از کارمندان مایکروسافت به نام Jerry Nixon  که در تیم توسعه ویندوز مشغول است، در کنفرانس Ignite این جملات را بر زبان می آورد. Nixon در حال صحبت کردن در خصوص این موضوع بود که چگونه مایکروسافت سال گذشته ویندوز ۸.۱ را عرضه نمود اما در پشت پرده، سخت در حال تلاش برای آماده سازی ویندوز ۱۰ بود.

اکنون، کارمند مایکروسافت بدون هیچگونه نگرانی از بابت رازداری، و به راحتی در خصوص آپدیت بعدی ویندوز سخن می گوید؛ دلیل هم آنکه به طور کلی هیچ آپدیتی وجود نخواهد داشت. ویندوز ۱۰، همه آن چیزی است که به عنوان یک سیستم عامل سنتی خواهید شناخت. اگرچه به نظر می رسد مایکروسافت تمایل دارد به کار ویندوز پایان دهد و دیگر خبری از نسخه های بعدی نیست اما حقیقت ماجرا کمی پیچیده تر از آنچه تصور می کنیم است. آینده، متعلق به «ویندوز به عنوان یک سرویس» خواهد بود. با دیجیاتو همراه باشید.

مدت هاست که مایکروسافت از عبارت «ویندوز به عنوان یک سرویس» بهره می گیرد اما حقیقت آن است که هنوز هیچکس نمی داند منظور مدیران کمپانی ساکن ردموند دقیقا چیست و آینده بروز رسانی های ویندوز به کجا کشیده خواهند شد.

شرکت مورد بحث نحوه مهندسی و ارائه ویندوز را در نسخه دهم تغییر داده و از همین حالا می توان احساس کرد که مایکروسافت به سوی «ویندوز به عنوان یک سرویس» در حرکت است؛ به آن معنی که به جای آپدیت های حجیم و اساسی، شاهد بروز رسانی های جزیی اما مداوم خواهیم بود. بخشی از این ایده نیز حالا توسط جداسازی قسمت هایی از ویندوز نظیر منوی استارت و اپلیکیشن های یکپارچه از هسته اصلی ویندوز و قابلیت بروز رسانی جداگانه آنها، فراهم شده است. تعهد مایکروسافت با انجام چنین اقداماتی بسیار بزرگ است اما این همان کاریست که این شرکت برای داشتن اپلیکیشن های یکپارچه و فراگیر در تمام محصولاتش، تا کنون انجام داده و می توان گفت موفق نیز بوده است؛ مایکروسافت کلید موفقیت را در بروز رسانی نکردن  یکباره ی هسته اصلی ویندوز و ارائه آپدیت های جزیی اما منظم می بیند. ردموندی ها می خواهند به جای آنکه هر چند سال یکبار کاربران را با حجم زیادی از نوآوری شگفت زده کنند، نوآوری هایشان را به شکل آهسته و پیوسته به پلتفرمی که کاربران از آن بهره می جویند، تزریق نمایند.

ویندوز نخواهد مرد؛ ایده شماره بندی نسخه ها، شاید.

در حالی که نتیجه کلی در ماه های آینده به شکل کامل در برابرمان قرار خواهد گرفت، مایکروسافت همین حالا نیز برخی از اپلیکیشن و سرویس هایی که تجربه کامل ویندوز ۱۰ را تشکیل می دهند را [برای امتحان] در اختیار کاربران قرار داده است. شرکت مورد بحث حال نسخه های پیش نمایش را در اختیار کاربران علاقمند می گذارد تا هم آنها را خشنود کرده و هم بازخوردی مناسب از مشکلات ویندوز دریافت نماید. از طرف دیگر اپلیکیشن هایی نظیر Mail به گونه ای مهندسی گشته که آپدیت های ماهانه را دریافت نماید. حتی آفیس هم از این داستان مستثنی نیست و به شکل ماهانه بروز رسانی خواهد شد، دقیقا همانند یک نسخه و اپلیکیشن موبایل که در فواصل زمانی کوتاه آپدیت ها را دریافت می کند. کلیت ماجرا این خواهد بود که دیگر کاربران لازم نیست ماه ها برای دریافت یک بروز رسانی پربار، صبر به خرج دهند و یا برای تغییرات عظیم در نسخه های کامل، چند سال به انتظار بنشینند.

تام وارن، نویسنده ای که در سایت های مختلف به شکل تخصصی در مورد کمپانی مایکروسافت مقاله می نویسد، می گوید پس از اینکه در خصوص اظهار نظر نیکسون از شرکت یاد شده توضیح خواستم، آنها به هیچ عنوان کلیت موضوع را رد نکرده و توضیحاتی را نیز در اختیارمان قرار دادند:

مایکروسافت

مایکروسافت

نظراتی که اخیرا در کنفرانس Ignite از سوی کارمندان ما ارائه گشته، بازتابی از نقشه راه ما برای آینده ارائه ویندوز به عنوان یک سرویس است. با این شیوه می توانیم نوآوری و بروز رسانی های بسیار بیشتری را به شکل منظم و در فواصل زمانی کوتاه تر به کاربران خانگی، تجاری و سازمانی خود برسانیم. اکنون تمایلی به سخن گفتن در خصوص برندهای آینده خود نداریم اما کاربران می توانند اطمینان خاطر کامل داشته باشند که ویندوز ۱۰، همواره بروز باقی خواهد ماند و محصولات زیادی، از کامپیوترهای شخصی گرفته تا موبایل، سرفس هاب، هولولنز و حتی اکس باکس را پشتیبانی خواهد کرد. ما در حال حاضر به آینده ای نوآورانه برای ویندوز می اندیشیم.

اکنون گویا وقتش رسیده که به ویندوز ۱۰، به عنوان آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوز نگاه کنید که دست خوش یک بروز رسانی کلی و «هر چند سال یکبار» می گردد. آنچه مایکروسافت حال به دنبالش است، بیشتر به رویکرد گوگل با مرورگر کروم شباهت دارد. غول جستجو مرورگر خود را به شکل پیوسته بروز رسانی کرده و قابلیت های جدید را به آن می افزاید؛ در این میان کسی هم توجه نمی کند که کرومش، چه نسخه ای دارد، ما صرفا یک «کروم» می شناسیم، آنها به عنوان مرورگری قدرتمند و سریع.

مایکروسافت نیز در پی رویکردی مشابه برای ویندوز بوده و ایده «ویندوز به عنوان یک سرویس» نیز دقیقا به همین معناست. شرکت مذکور شاید در آینده از شماره های ۱۱ یا ۱۲ نیز بهره گیرد اما اگر کاربران به بروز رسانی ها اهمیت داده و آنها را دریافت کنند و از سوی دیگر نیز آپدیت ها به اندازه کافی بی نقص باشند، دیگر شماره نسخه ویندوز چه اهمیتی خواهد داشت؟ کاربران صرفا از «ویندوز» بهره خواهند گرفت بدون نگرانی در مورد شماره نسخه ی آن.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (67 مورد)
  • mohammad_bigdeli
    mohammad_bigdeli | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    جری نیکسون کارمند مایکروسافت نیست، یکی از کسانی است که با شبکه کانال 9 مایکروسافت همکاری دارد و بر روی سیستم های مبتنی بر Xaml کار می کند.

  • آقای استیون "کاپیتان" جرارد
    آقای استیون "کاپیتان" جرارد | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    پیرو حرف آقا میلاد فضایی که تصور میکرد مایکروسافت بعد ویندوز 10 دیگه کلا ویندوزی تولید نمیکنه، یکی با همچین تصوری توییت زده بود به مایکروسافت :
    لامصب زیدان هم اینجوری تو اوج خداحافظی نکرد، تو دیگه چرا؟!
    :D

  • A.R.T
    A.R.T | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    و صد حیف که این لپ تاپ باد آورده ی ما رو تا موقع عرضه وین ۱۰ باد میبره...!
    بازم مشکلی نیست رو دسکتاپ هم میچسبه!
    وین ۱۰ چند ماه اول رو کرک شده میریزیم رو سیستم بعدش پولارو به مایکی تحویل میدم

  • Mr.M
    Mr.M | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    پنجره ها هم ۳ جداره شده ! ولی ویندوز هنوز تک جداره است !
    قبلا گفتم و برای بار هزارم هم خواهم گفت که باعث ننگ بشریت هست که سیستم عامل اکثر کامپیوترها ویندوز است

  • Mr.M
    Mr.M | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    شما رو کم داشتم که خودت اومدی !

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی