ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه تفاوت هایی میان طراحی صنعتی سامسونگ و اپل وجود دارد؟

«قسمت پشت حصارهای چوبی را هم رنگ کن؛ چون در غیر این صورت، دست کم خودت خواهی دانست که آنجا رنگ نشده و کم کاری کرده ای.» این نقل قولی است که استیو جابز از ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

«قسمت پشت حصارهای چوبی را هم رنگ کن؛ چون در غیر این صورت، دست کم خودت خواهی دانست که آنجا رنگ نشده و کم کاری کرده ای.»

این نقل قولی است که استیو جابز از پدرش در خصوص کیفیت کارهای هنری فرا گرفته بود و گاهی آن را به زبان می آورد.

جاناتان آیو، مدیر بخش طراحی صنعتی اپل، بارها در خصوص اهمیت داشتن یک طراحی بی نقص در محصولات سخن گفته است. وی اعتقاد دارد در صورتی که طراحی یک محصول ایده آل نبوده و بتوان ضعف هایی هر چند کوچک در آن یافت، مردم عادی و استفاده کنندگان به شکل ناخوداگاه حتی اگر متوجه ضعف ها نشوند، باز هم نسبت به آن نظر مثبتی نخواهند داشت و در پس زمینه ذهنشان،‌ آن را محصولی معیوب خواهند دانست.

ظاهر و زیبایی برای اپل بالاترین اهمیت را دارد، مهم نیست که کارایی بالا نباشد. در مک بوک جدید پردازنده اینتل را می بینیم اما می دانیم هر کسی که این نوت بوک را بخرد محو ظاهر فریبنده اش شده و نه کارایی نه چندان بالایش؛ در این میان برای شرکت آمریکایی، قیمت هم مهم نیست. این در حالیست که در برخی از نسخه های گلکسی اس ۶، می توانید بر روی درپوش محل قرار گیری سیم کارت، عبارت «Qualcomm 4G» را ببینید؛ از آن دست عبارت هایی که این روزها نه تنها در آیفون های اپل، بلکه در سایر پرچمداران اندرویدی هم یافت نمی شود. با دیجیاتو همراه باشید.

اما زمانی که به گلکسی اس ۶ نگاه می کنید، این عبارت «Qualcomm 4G» نیست که آزار دهنده می شود، حتی در این میان شباهت طراحی با آیفون ساخت اپل نیز برایمان مسئله ساز نیست؛ بلکه تراز نبودن عناصر موجود در بدنه موبایل مذکور و ضعف مشهود در طراحی آن است که باعث می شود احساس کنید همچنان با یک طراحی بی کیفیت طرف هستید. مواردی که به قول آیو، اگرچه هر کاربری آنها را نمی بیند اما به طور کلی باعث می شود تا احساس کنید با محصولی بی ارزش را خریده اید و پس از دیدنشان، دیگر نمی توانید به عدم هم تراز بودن بی توجه باشید.

galaxy-s6-qualcomm-alignment

بیایید نگاهی به تصویر مربوط به بخش فوقانی گلکسی اس ۶ اج بیاندازیم. این بار اما با چند خط، عدم هم ترازی را برایتان مشخص نموده ایم تا اندکی قابل درک تر شوند. چنین اشکالی، در عصر طراحی های مدرن و دسترسی به امکانات پیشرفته، اندکی غیرقابل قبول است.

galaxy-s6-bottom-alignment

در اینجا بود که فرض را بر آن گرفتیم که شاید به دلیل طراحی خمیده گوشه های موبایل سامسونگ، فلسفه ای در پشت این حرکت وجود دارد که از درک ما خارج است؛ در نتیجه به سراغ نسخه معمولی از گلکسی اس ۶ اج رفتیم که باز هم با همان موارد رو به روست. در این تصویر که آیفون ۶ نیز در کنار گلکسی اس ۶ قرار داده شده و خط کشی نیز به کمک درک بهتر از مشکل آمده، ضعف طراحی در محصول سامسونگ بیشتر به چشم می خورد.

galaxy-s6-top-alignment

حال بیایید نگاهی به قسمت فوقانی گلکسی اس ۶ بیاندازیم.

galaxy-s6-side-alignment

و این هم کنار دستگاه؛ تقریبا هیچ یک از عناصر، هم تراز نیستند.

شاید برخی از افراد به این مشکلات پی نبرده و یا اهمیت ندهند؛ همانند رنگ کردن بخش پشتی حصار و یا درون یک کابینت، اما افرادی که به هنر و داشتن محصولی «بی عیب» اهمیت می دهند، دقیقا به دنبال نداشتن چنین مشکلاتی در طراحی هستند.

برنامه ریزی، هماهنگی، توسعه و تحقیقات بسیاری را باید به دوش کشید تا بتوان محصولی از همه جهت بی نقص را تحویل مشتری داد و پاسخگویش بود. ردیف کردن عناصر موجود در یک لبه یا کنار موبایل در روزگار فعلی و با در دست داشتن تکنولوژی های پیشرفته، نباید آنچنان کار سختی باشد؛ مشکل از رنگ نکردن پشت حصار و «بی توجهی» است.

در طول زمان به کاربران ثابت شده که اپل همواره می کوشد تا بی نقص ترین ها را به دست کاربران برساند، حتی اگر مانند رقبا، کاربردی نباشند اما دست کم نمی توان به طراحی و کیفیت ساخت ایرادی وارد کرد. اپل تمام تلاشش را به کار می گیرد تا محصولی که به دست کاربر نهایی می رسد، یک میلی متر اضافه تر از آنچه باید، نباشد. باتری از تمام فضای خالی موجود در دستگاه استفاده کند، شکافی میان نمایشگر و بدنه باقی نماند و یا حتی زمانی از راه نرسد که یک کاربر با یک پیکسل سوخته در نمایشگر خود مواجه شود و یا بخشی از پنل صفحه نمایش قابلیت تاچ خازنی خود را از دست بدهد.

بله، مشکلات به شکل محدود در بسیاری از محصولات قابل مشاهده هستند اما جیمز کامرون، کارگردان قابل سینما تکیه کلامی جالب دارد؛ وی می گوید: «زمانی که اهداف خود را در دست نیافتنی ها ترسیم کرده و به سویشان بشتابید، حتی شکستتان نیز از پیروزی دیگران پیشی خواهد گرفت.»

شاید برای افرادی که گلکسی های جدید سامسونگ را خریده اند وجود چنین مشکلاتی، دارای اهمیت نباشد اما ضعف در طراحی را نمی توان کتمان کرد. باز هم تاکید می کنیم که این گفته ها هیچ ارتباطی به شباهت گلکسی ها به طراحی آیفون ندارد و صرفا وجود برخی مشکلات که ناشی از بی توجهی سازندگان کره ای بوده را به چالش می کشد.

زمانی که متوجه شوید کسی که مسئولیتی بر عهده داشته، پشت حصارهای چوبی را رنگ نکرده، نه تنها این موضوع همواره باعث آزارتان خواهد شد، بلکه در تعجب خواهید بود که دیگر چه بخش هایی شامل این «بی توجهی» بوده اند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (137 مورد)
  • گیگاموت = ۱۰۲۴ گیگاگول
    گیگاموت = ۱۰۲۴ گیگاگول | ۲ شهریور ۱۳۹۴

    داشتم کامنت هارو میخوندم، همگی منطقی و درست بود.. اما از یه جایی به بعد حس کردم دارو دسته آپاچیا وارد شدن(خودشون میگن نیویورکیا.. اما شما بخون دالتونا).
    جالبه همیشه یجوری یهویی همشون با هم سرو کلشون پیدا میشه.. انگار یکی شمارشون رو داره و بهشون پول یا گوشی مجانی میده و به همشون زنگ زده گفته حمله کنین فلان جارو پوشش رسانه ای و تبلیغاتی بدین !!

    یا اینکه حتی بهشون میگه چی بگید ! آخه هرچی پست سمسنگی خوندم نه منطقی داشت که قانع شیم نه جدید و عقلانی بود که بگیم حرف خودشونه و روش نشستن فک کردن !!!
    حرفای بیشترشون هم مثل همه... مثل این احمد ام ۲ و بقیه..
    مثلا : « از نویسنده بعیده.. از این سایت بعیده.. چیز بهتری پیدا نکردین گیر دادین به سولاخای سامسونگ.. مهم توشه نه روش.. (البته اگه تو گوشکوب پلاستیکی چیزی باشه..) یا این جمله ی معروف : منبع تو حلقم !! پسرجون مگه حلقتون چقد جا داره که هرچی میبینین میکنین توش!؟..
    من نمیگم این سولاخای کج سمسانگ (تلفظ درستش) مشکل و نقص هست حتما.. بلاخره شاید یه شرکت دوس نداره از رو سولاخ بقیه کپی کنه.. شاید دوس داشته سبک خودش رو روش پیاده کنه.. اما این پاره کردن خشتک واسه سولاخه یه کمپانی کاره زشتیه دیگه..
    پیشنهاد میکنم حداقل اینجا ساکت باشین و انرژیتون رو ذخیره کنین واسه دفاع جانانه از پرچم دار جدید سمسانگ..
    آخه میگن جوری توش کثیف کاری کرده که با اسید هم پاک نمیشه..!. D;


    ىىىىىًٌٌٍٍَُُِِْٰٕٕٖٔٓ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی