ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات های MIT به صورت خودکار به انجام ماموریت های اکتشافاتی در اقیانوس می پردازند

انجام فعالیت های اکتشافاتی در بستر عمیق دریاها صرفا از طریق انسان امکان پذیر است، اما باید این مساله را فراموش کنید چراکه در آینده این ربات ها خواهند بود که اکتشافات زیردریایی را بر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

انجام فعالیت های اکتشافاتی در بستر عمیق دریاها صرفا از طریق انسان امکان پذیر است، اما باید این مساله را فراموش کنید چراکه در آینده این ربات ها خواهند بود که اکتشافات زیردریایی را بر عهده می گیرند.

مهندسین دانشگاه MIT به رهبری پروفسور برایان ویلیامز سیستمی را طراحی کرده اند که به پهپادهای خودکار زیرآبی امکان می دهد بدون نیازی به برنامه ریزی، ماموریت های دقیق را در بستر اقیانوس ها و دریاها به انجام برسانند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

به طور معمول، لازم است که پژوهشگران برای کوچکترین حرکت کاوشگرهای دریایی کد بنویسند که این کاری است بسیار زمان بر و البته دشوار و اگر قرار باشد که حرکت آن ربات با هماهنگی تعدادی دیگری انجام بگیرد این فرایند دشوارتر خواهد شد.

در مقابل سیستم طراحی شده توسط پژوهشگران دانشگاه MIT به آنها امکان می دهد که فرامینی در سطوح بالاتر را برای این ماشین ها تعریف نمایند (مثلا از آنها بخواهند که برای مدت چهار ساعت در یک کشتی غرق شده عملیات اکتشافاتی انجام دهد) و از این طریق به ربات های کاوشگر امکان دهند که خودشان با اقتضای شرایط به محیط پاسخ دهند و زمانی که رسیدن به اهداف مشخص مدت زمان بیشتری به طول می انجامد، اولویت هایشان را طبقه بندی نمایند.

شاید این مساله در وهله نخست چندان هم شگفت انگیز به نظر نیاید اما می تواند معنا و مفهومی عظیم برای آینده اکتشافات دریایی داشته باشد.

اینکه ماشین های هوشمندتری ساخته شوند که می توانند بدون نظارت مستقیم انسان در بستر دریا عملیات های اکتشافاتی انجام دهند بدان معنا خواهد بود که مدارس و موسسات تحقیقاتی راحت تر قادر خواهند بود این پهپادها را به زیر آب بفرستند.

از سوی دیگر، این پژوهشگران باور دارند که ابزارهای طراحی شده بیش از هر زمان دیگری شبیه به انسان عمل می کنند. زمانی که انسان از جایش بلند می شود تا کتابی را از داخل قفسه بیرون بیاورد از دستورالعمل سطح بالایی برای این منظور بهره می گیرد و آگاهانه در مورد بلند شدن، تعداد قدم های لازم برای رسیدن به قفسه، بلند کردن بازو، باز کردن دست و موارد دیگر فکر نمی کند.

از همین روی رسیدن به چنین نقطه ای در یادگیری ماشینی می تواند امری کاملا جدید در دریاها باشد اما پژوهشگران قبلا در ستاره ها به چنین دستاوردهایی رسیده اند و چندی پیش ویلیامز سیستم مشابهی را برای ناسا ساخته بود که عملکرد مطلوبی را در ماموریت های فضایی از خود نشان داده بود.

این نکته را نیز باید یادآور شویم که هم اکنون نحوه عملکرد این ربات ها سری است اما MIT در نظر دارد که کپیشرفت های خود در این رابطه را در جریان کنفرانسی که قرار است در ماه ژوئن برگزار گردد به سایرین معرفی نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • merry
    merry | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    فکرشو بکنید که چه گنج هایی ا کف دریا بدست میارن ، تازه بعدش عکس هارو میدن گوگل بزاره تو نقشه اش . واوو پسر

  • مهدیار
    مهدیار | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    دیجی اومدم نظر بدم دلت نشکنه مطلب گذاشتی. :D

    • mehrdad
      mehrdad | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

      آخییی.عزیییزم.چه مرد خوش قلبی

      • مهدیار
        مهدیار | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

        چاکریم :D
        مااینیم دیگه!!!

مطالب پیشنهادی