ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پیش فروش 800 میلیون دلاری باتری های تسلا در نخستین هفته

در هفته ای که گذشت ایلان ماسک مدیر عامل تسلا برای نخستین بار به اظهار نظر در رابطه با اولین باتری های تولیدی این شرکت برای استفاده در منازل و محیط های کاری پرداخت و اعلام ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

در هفته ای که گذشت ایلان ماسک مدیر عامل تسلا برای نخستین بار به اظهار نظر در رابطه با اولین باتری های تولیدی این شرکت برای استفاده در منازل و محیط های کاری پرداخت و اعلام نمود که این کمپانی مشغول ساخت کارخانه تولید باتری در زمینی به مساحل 5 میلیون فوت مربع است.

براساس گزارش بلومبرگ، تسلا نیز در نخستین روزهای معرفی باتری های خانگی خود در تاریخ 30 آوریل موفق شد سفارشاتی به ارزش 800 میلیون دلار را از سوی علاقمندان دریافت نماید.

اگر این اعداد و ارقام درست از آب دربیایند و پیش سفارش های تسلا در بخش باتری به خرید بدل شوند، میزان فروش این شرکت از خط تولید محصول ذکر شده برابر با کل درآمد آن از محل فروش اتومبیل در نخستین بازه زمانی سه ماهه از آغاز سال 2015 خواهد بود و ماسک نیز این رقم را شگفت انگیز خوانده است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اما پیش از اظهار نظر در این رابطه لازم است در نظر داشته باشید که پیش سفارش یا همان رزرو یک محصول لزوما به معنای خرید آن نیست. همین موضوع در مورد باتری های خانگی دیگر با برند پاورول نیز صدق می کند.

برای خرید یک کالا، هر فردی می تواند وارد یکی از سایت های خرید اینترنتی شود و بدون آنکه نیازی به پرداخت پول باشد حتی از چند سال قبل آن را سفارش بدهد.

با این همه، برای رزرو یکی از اتومبیل های مدل اکس تسلا لازم است که خریدار مبلغی در حدود 5000 دلار را از قبل پرداخت نماید. در هر صورت باید به اطلاع تان برسانیم که این شرکت از هر گونه اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده است.

از همین رو، کمپانی مورد بحث علاوه بر اینکه نمی تواند برآورد دقیقی از میزان فروش خود داشته باشد قادر به تخمین میزان تولیدش برای پاسخگویی به این تقاضا نیز نخواهد بود.

با این همه، آنطور که در گزارش بلومبرگ آمده است کلیه باتری های تولیدی این شرکت تا اواسط سال 2016 به فروش رفته و ماسک هم مدعی شده که تولید این باتری ها «به سادگی» می تواند کل ظرفیت کارخانه 5 میلیارد دلاری آن در نوادا را که قرار است از سال آینده میلادی گشایش پیدا کند به خود اختصاص دهد.

در ابتدا قرار بر این بود که این کارخانه عظیم حدود دو سوم از خروجی خود را به باتری های ویژه خودرو اختصاص دهد که با توجه به میزان پیش سفارشات دریافتی، برنامه فعالیت آن تغییر کرده و حتی ایلان ماسک هم اظهار داشته که در نظر دارد فضای این کارخانه را وسعت دهد.

در مورد سود تسلا از تولید باتری های خانگی هم باید بگوییم که این سود احتمالا بسیار کم خواهد بود و آنطور که ماسک مدعی شده، حاشیه سود خالص این شرکت در ابتدا «اندک» بوده اما پس از افزایش تولید با راه اندازی کارخانه جدید به رقمی در حدود «20 درصد» خواهد رسید.

البته تحلیلگران همچنان تلاش می کنند تا راهی برای برآورد ارزش کسب و کار تازه تسلا پیدا کنند و برای نمونه Baird & Co و Morgan Stanley هنوز هم برای برآورد کل ارزش این شرکت، خانواده باتری های تولیدی آن را در نظر نمی گیرند.

روشن است که تخمین دقیق میزان تقاضا برای این باتری ها مستلزم گذر زمان بوده و احتمال می رود به یک سال وقت احتیاج داشته باشد. رایان برینکمن از شرکت JPMorgan Chase ارزش کسب و کار تازه ایلان ماسک را در حدود 15 دلار بابت هر سهم یا رقمی برابر با 1.9 میلیارد دلار برآورد کرده و اظهار داشته که هنوز برای پیش بینی این مساله کمی زود است با این همه ما نسبت به آن خوشبین هستیم.

معمای فروش 800 میلیون دلاری باتری های تسلا

با وجود پیش بینی های مبتنی بر احتمال و حدس و گمان در مورد موفقیت باتری های تسلا، روشن است که علاقه عمومی به این محصولات بالاست. باتری ارزان قیمت همان چیزی است که منازل و شرکت ها سالهاست انتظارش را می کشند و پیشرفت برای ساخت آن با موفقیت های اندکی همراه بوده است؛ محصولی که از پتانسیل کافی برای متحول نمودن شبکه های برق برخوردار بوده و می تواند به استفاده بیشتر مصرف کنندگان از انرژی خورشیدی بیانجامد.

علیرغم اینها، کمپانی مورد بحث هیچگاه تمایلی به اعلام مبلغ پیش بینی شده اش برای این پیش سفارش ها نداشته و این اطلاعات صرفا برآوردهایی بوده اند که بلومبرگ بر پایه اطلاعات زیر ارائه کرده است.

- طبق گفته ماسک باتری های خانگی پاورول که برای استفاده در سیستم های خورشیدی نصب شونده روی بام منازل طراحی شده اند در حدود 38000 پیش سفارش داشتند.

- برخی از مشتریان بیش تر از یک باتری را سفارش داده اند که این رقم چیزی بین 1.5 تا دو عدد بوده است. از طرفی ماسک میزان تقاضا را بیش از 50 یا 60 هزار باتری در روزهای نخست دریافت پیش سفارش اعلام کرد و به همین دلیل آن را در حدود 55 هزار عدد در نظر می گیریم.

- باتری های پاورول در دو نسخه و با قیمت های مختلف فروخته می شوند که یکی از آنها 3000 و دیگری 3500 دلار قیمت دارد که به طور میانگین می شود 3250 دلار بابت هر باتری.

- تا کنون 178.8 میلیون دلار برای باتری های پاورول سفارش گذاری شده

- بیشترین میزان علاقمندی و پیش سفارش موثق (که می تواند تبدیل به خرید شود) از سوی شرکت ها بوده. هفته گذشته که تسلا خط تولید محصولات جدیدش را رونمایی کرد اظهار داشت که پیش تر همکاری اش را با شرکت هایی نظیر تگرا و آمازون آغاز کرده و در نظر دارد محصولی به نام پاورپک را به آنها ارائه کند که در واقع باتری هایی با ظرفیت 100 کیلو وات ساعت هستند.

- ماسک اظهار داشته که شرکت متبوعش تاکنون 2500 پیش سفارش برای باتری های تجاری دریافت کرده و هر کدام از این سفارشات نیز دست کم به 10 پاورپک نیاز دارند که با یک ضرب ساده می شود 25000 عدد باتری با ظرفیت 2.5 میلیون کیلو وات.

- از طرفی مدیر عامل تسلا هفته گذشته در توئیت خود گفته بود که قیمت تمام شده هر کیلو وات ساعت برق تولیدی این باتری ها برابر با 250 دلار خواهد بود.

- ارزش کل پاورپک های سفارش گذاری شده تا به امروز برابر با 625 میلیون دلار است

حال اگر هر دوی این برآوردها را در کنار هم قرار دهید به رقم 803.8 میلیون دلار بابت کل پیش سفارش های صورت گرفته برای باتری های تسلا می رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    همون موقع هم گفتم وقتی target و امازون مشتریش بشن ، موفقیتش تضمین شده اس / قیمتش هم فوق العاده خوب و پایینه برای مردم عادی فقط 350 دلار دمش گرم که داره به بهتر شدن دنیا کمک می کنه / با ماشین های تسلا هم کلن بنز و BMW رو می ترکونه یه روز چون از لحاظ شیک و زیبا بودن و امکانات کلن می خورتشون

  • Moh7n
    Moh7n | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اگه مایه دار بودم منم بی درنگ سفارش میدادم ۳۵۰۰ دلار واس یه عادم پولدار بعلاوه پنل خورشیدی چیزی نیس عاخه!
    نمیدونم این پولدارای ما چرا فقط مصرف گرا هستن و کلاس رو فقط تو بیهوده و بدون فکر مصرف کردن میبینن !! باو بجا این ماشینای میلیاردی یدونه ازین ماشینای تسلا رو بخرید. از برق شهری و بنزین استفاده نکنین.. عاخه کی میخایید بفهمید!! خدا پول ب کیا میده هعی ..

  • عیسی
    عیسی | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    تســـــــــلا در یک کلام {{ دوست دار محیط زیست }}

مطالب پیشنهادی