ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

کارفرمایی که موفقیتش را مدیون حرفه گارسونی می داند

پپ روزنفلد یکی از بنیانگذاران سینمای کمدی Boom Chicago و Boom Chicago Creative در آمستردام است که موفقیت فعلی اش را مدیون تجربیاتی می داند که در جریان شغل نخست خود یعنی گارسونی به دست آورده. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

پپ روزنفلد یکی از بنیانگذاران سینمای کمدی Boom Chicago و Boom Chicago Creative در آمستردام است که موفقیت فعلی اش را مدیون تجربیاتی می داند که در جریان شغل نخست خود یعنی گارسونی به دست آورده.

همچون بسیاری از اهالی سینما و فیلم های کمدی، روزنفلد نیز کارش را به عنوان یک خدمتکار آغاز کرد؛ خوب کارش را بلد بود و در یک رستوران ایتالیایی به مشتریان سرویس می داد و با افراد جالبی سر و کار داشت.

با این حال، برخلاف بسیاری از آنهایی که در این صنعت مشغولند، شرکت خود را راه اندازی کرد وحالا 20 سالی می شود که از آغاز به کار آن می گذرد و بر وی روشن شده که مهارت هایش در شغل خدمتکاری می توانند در مدیریت یک کسب و کار موفق نیز سودمند واقع شوند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا جزئیات را از زبان خود او بشنوید.

کالای خود را بشناسید و نسبت به فروش آن اقدام کنید

هر روز پیش از آنکه مشتریان از راه برسند، مدیر ما بار دیگر لذیذترین و گران ترین غذاهای رستوران را برایمان یادآور می شد و جوایز و امتیازهایی که مشتریان می توانستند پس از صرف غذا در رستوران شانس برنده شدنشان را داشته باشند به ما گوشزد می کرد: این پاداش ها بلیط های طلایی، نقشه رسیدن به گنج بیلی یک چشم در فیلم کمدی Goonies و مواردی از این دست را شامل می شد.

ما نیز هر چه در مورد این غذاها و خدمات رستوران بیشتر یاد می گرفتیم، راحت تر می توانستیم آنها را به فروش برسانیم و با پیشنهاد نوشیدنی ها و دسرهای مختلف مبلغ پرداختی از سوی مشتری را بالا ببریم.

خود را بشناسید و توانمندی هایتان را نشان دهید

ما نقطه اتصال مشتریان با آشپزخانه بودیم و نقش راهنمای آنها برای انتخاب غذاهای منو و البته میزبان اصلی را بر عهده داشتیم. اگر می توانستیم خود را در دل این افراد جای دهیم و اعتمادشان را جلب کنیم انعام بیشتری گیرمان می آمد و در زمان های مختلف به نحوی می توانستیم چنین دستاوردهایی داشته باشیم.

برای مثال شیرینی خاصی که به نظر فردی بدمزه و بیش از اندازه پر خامه می آمد، مورد تایید فرد دیگری قرار می گرفت و می توانستم نظرش را برای امتحان کردن آن جلب کنم. از همین روی، بهتر است که نقاط قوت خود را بدانید و از آنها برای رسیدن به اهداف خود بهره بگیرید. از سوی دیگر لازم است که با نقاط ضعف خود نیز آشنایی داشته باشید و در جهت رفع آنها بکوشید.

خلاقیت داشته باشید

تصور کنید که پایان روز است و یکی از مشتری ها از من کاپوچینو می خواهد. از طرفی ظرفی که برای درست کردن این نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد هم شکسته. در چنین مواردی دو گزینه پیش رویم قرار داشت: نخست اینکه با چهره ای غمگین به سراغ مشتری بروم و به او اطلاع دهم که دستگاهمان خراب است.

«اما زمانی که می شود یک فنجان نوشیدنی خوشمزه دیگر داشت، دیگر چه کسی اصرار دارد که همچنان کاپوچینو بخورد؟» گزینه دوم این است که خرابی دستگاه را فراموش کرده، آستین ها را بالا بزنم و خودم یک نوشیدنی خوش طعم برای مشتری بسازم.

تیم خود را دوست باشید

زمانی که ترافیک کاری در رستوران ها بالا می رود، هر خدمتکاری به کمک نیاز دارد. یک گارسون نمی تواند در یک لحظه به دو میز سرویس بدهد و متاسفانه این انتظاری است که هم کارفرما و هم مشتریان از شما خواهند داشت.

از این رو، اگر قبلا هوای همکاران خود را داشته اید، آنها هم در زمان نیاز به کمکتان خواهند آمد اما چنانچه از کمک کردن به آنها دریغ نموده اید، باید منتظر تیز شدن چاقوهایشان برای خود باشید. حتی گاهی اوقات بهتر است که بخشی از انعام خود را هم به آنها بدهید تا در آینده باز هم مشتاق کمک کردن باشند.

مشکل گشا باشید

جالب است بدانید زمانی که مشکلی را در رستوران حل می کردم (نسبت به زمانی که هیچ مساله ای پیش نمی آمد) انعام های بیشتری گیرم می آمد و جالب تر آنکه اگر مشکل را خود من به وجود می آوردم، باز هم چنین اتفاقی رخ می داد.

خود من عادت نداشتم که آشپزخانه رستوران را زیر و رو کنم، اما زمانی که مشکل از جانب من رخ می داد و سریعا آن را رفع می کردم، به چشم یک قهرمان به من نگاه می شد. در واقع مردم از عملکرد خوب شما تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و دوست دارند از آنهایی که مشکلات را تشخیص داده و برطرف می کنند، تقدیر و تشکر به عمل بیاورند.

پرکار باشید

زمانی که تنها باید به یک میز سرویس می دادم، وقت اضافی زیاد داشتم و معمولا تنبل می شدم اما وقتی تعداد میزها بالا می رفت، رستوران مانند صحنه نبرد می شد.

برخی از افراد اگر مجبور شوند که روی ده مساله به صورت همزمان تمرکز کنند، فعالیت بیشتری را از خود نشان خواهند داد و دست بر قضا، گارسون ها هم در زمره این گروه قرار دارند و نکته مهم دیگر اینکه هرچه فعالیت بیشتری انجام دهید درآمدتان هم بیشتر می شود.

البته قصد نویسنده این مطلب این نیست که بگوید هر کارفرما باید پیش از راه اندازی کسب و کار خود، حرفه گارسونی را تجربه کند بلکه روزنفلد صرفا چنین کاری را به آنها پیشنها می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mr.M
    Mr.M | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    به قول شاعر :
    شيرم و جوي شغالان نبود آبخورم !
    بزودي عره شير را خواهيد شنيد...
    فقط يادتون باشه غرش شير را به خاطر بسپاريد...

  • Mr.M
    Mr.M | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    بعضي ها هم در ايران از دربوني و نوكري و راننده شخصي اشخاصي به پولها وقدرتهاي عظيمي رسيدن !!

    • سیروس
      سیروس | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

      مث بابک زنــجانی
      یا مدیر عامل پدیده شاندیز که قصاب بود

  • کامبیز
    کامبیز | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    متشکرم

  • AliPC
    AliPC | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    هرکاری با علاقه انجام بدی توش موفق میشی

مطالب پیشنهادی